RSS
СТАТТІ

Безвізоманія: купив квитки у Європу, а паспорту не дочекався

11 червня запрацював довгоочікуваний безвізовий режим з країнами членами Європейського Союзу. Та тільки двері ЄС відчинилися, як в Україні розпочалося справжнісіньке "божевілля"
Охочі відвідати Європу повинні бути обачними. Безвізовий режим з країнами ЄС діє відповідно до всіх умов. Однак, Державна міграційна служба України надає далеко не той рівень послуг, на який всі очікували. Сотні українців досі не змогли скористатися правом побачити Європу, здебільшого, через безглуздість роботи менеджерської ланки декількох державних структур.
Безвізоманія: купив квитки у Європу, а паспорту не дочекався Фото: iPress.ua / Михайло Гема

У Києві приватні перевізники заявили, що піднімають ціни на проїзд у громадському транспорті, пояснюючи це тим, що працівники виїжджають до Польщі на роботу, яка готова платити в декілька разів більше. Угорщина та Польща навіть дозволили українцям працювати по безвізу. Найбільше ж відчули прихід "безвізового безумства" не щасливі українці, які "змогли випити фантастичну каву у Братиславі або полетіти лоукостом до Варшави або відвідати Віденську оперу" і навіть не ті, хто так і не скористався лоукостом Ryanair, який так і не здійснив жодного рейсу. Біда полягає в тому, що українці, наче "юні гепарди", побігли замовляти собі біометричний паспорт. За документом прийшли навіть ті, хто ніколи не був за кордоном та не збирається найближчим часом це зробити.

Президент хвалиться, що біометричні закордонні паспорти оформили близько 5 млн українців, хоча станом на початок серпня тільки близько 162 тисячі українців відвідали Євросоюз за правом безвізового в'їзду. Та Президент, як і всі державні службовці України, далекий від реалій оформлення цих омріяних "перепусток" в Європу. Усі люди вистоюють безліч годин та навіть днів у чергах, щоб отримати послуги в ЦНАПах і ДП "Документ", а згодом із двотижневим запізнення таки отримати свій біометричний паспорт.

Журналіст iPress.ua Михайло Гема із початком безвізового режиму вирішив перевірити на собі, як це зробити біометричний паспорт:

Два роки тому мені довелося скористатися послугою територіального підрозділу ЦНАП м. Львова на вул. Ген. Чупринки, 85. Через забобони я відмовився робити біометричний паспорт, тому вирішив зробити простий, ціна якого насправді менше двохста гривень. Та псувати стосунки з державою мені не хотілося, відтак, за 500 грн я потерпів тиждень черг по списках, подав усі документи та усміхнений покинув ЦНАП із думкою, що скоро поїду за кордон. Рівно через місяць до мене приходить листоноша з конвертом, в якому йдеться про те, що мені повторно потрібно прийти в ЦНАП, аби перефотографуватися. Зрозуміло, що поїздка відкладалася на невизначений термін. Приблизно через 2-3 тижні паспорт таки отримав, але виданий він був заднім числом. Виходить, що держава вкрала декілька днів моїх можливостей, але кому це цікаво…

Вчергове повіривши, що державні органи зможуть надати мені якісні послуги, 22 червня 2017 року я вирішив, що нічого платити за візу, тому приїхав до Ужгорода, де, за словами моїх колег, найменші черги до розрекламованого ДП "Документ" на вулиці Феденця 18-А. Його описують як комфортне місце, де із задоволенням можна швидко оформити біометричний паспорт. До цього центру я вирішив не поспішати, оскільки, за словами очевидців, черг там просто не існує. Близько 9 ранку я був шокований, побачивши юрбу людей, яка стоїть біля центру та складає список. Я записуюся 160-им, а це означає, що я навряд чи подам документ в цей день. Одна пані вирішила мене заспокоїти: "Ви не переживайте, вчора прийняли близько 180 людей, ви встигаєте…" Близько 13 години працівник центру оголошує, що сьогодні приймуть не більше 135 людей. У той час, як всі зневірено покинули коридори ДП "Документ", я вирішив залишитися та спробувати "протиснутися". Дивним чином, я пройшов 132-им. Просидівши на м’якому пуфику чотири години, я таки подав документ, а паспорт мені обіцяли зробити протягом двадцяти робочих днів. Я пояснив, що 2-го серпня лечу до Італії та маю квитки. Однак, мене заспокоїли, що жодних проблем не буде.


Фото: cheap-trip.eu

Вперше я зрозумів, що мій відліт до Італії відкладається 7-го липня, коли по обіді мені прийшло на телефон повідомлення із вибаченнями про можливу затримку із друком біометричного паспорту. Я почав моніторити ситуацію: а на скільки ж днів затримка? Додзвонитися до ДМС так і не вдалося. У ДП "Документ" мені спершу відповіли, що затримка 2-3 дні. Через деякий час у соцмережах я прочитав, що затримки від 7 до 10 днів. Тобто мій паспорт прийде не на двадцятий робочий день, а скажімо на 28-ий. Із восьмиденним запізненням, можливо, я б ще встиг на свій літак. Однак, 25 липня з’ясовується, що затримка стала ще тривалішою. Я дізнаюся невтішну новину, що мій паспорт точно не буде готовий вчасно. Наприклад, 25 липня видали паспорти тільки тим особам, які подавали 16 червня. Часу на те, щоб здати квитки не залишилося. Відтак, я зайнявся безуспішним написанням скарг в ДМС.

Разом з тим, я зрозумів, що наївно сподіватися на якийсь хороший рівень обслуговування.

Кожному українцеві, який вже запланував поїздку та купив квитки, але ще не має паспорту, слід подумати, чи встигне він його отримати. Найкраще – дочекатися паспорту, оскільки сьогодні вам скажуть, що затримка 14 днів і ви видихнете з полегшенням, що паспорт прийде вчасно, але є дуже великий ризик, що знову щось та й трапиться. Так, акційні пропозиції спокушають, але не варто викидати десятки тисяч гривень у повітря. На жаль, мені не вдалося повернути квитки на літак в Італію, оскільки компанія Wizz Air пропонує м'яко кажучи "дивні" умови. Щоб скасувати своє бронювання менш ніж за 14 днів до вильоту потрібно сплатити збір за інші послуги та збір за захист місця в розмірі 2 515 гривень, що майже удвічі більше, аніж ціна за мої квитки. Щоб перебронювати квиток на іншу дату також слід заплатити близько 40 євро, а також різницю в ціні між квитками. Тому найбільш вигідним рішенням є просто купувати нові квитки, або не намагатися повернути гроші.


Фото: pk-ukraina.gov.ua

Очевидно, що спрогнозувати такий бум серед населення було складно, хоча сьогодні це здається очевидним. У ДМС і "Поліграфкомбінат "Україна", коли затримки стали надзвичайно очевидними, вирішили пояснити проблему: 

"Через поєднання двох факторів - сезонне зростання попиту та ажіотаж, пов'язаний із запровадженням безвізового режиму України з ЄС, починаючи з травня попит на закордонні паспорти різко зростав. Вже сьогодні підрозділами міграційної служби, центрами надання адміністративних послуг оформлюється понад 22 тисячі замовлень на добу, що приблизно удвічі більше, ніж в аналогічний період минулого року".

"Зі свого боку, Державне підприємство "Поліграфкомбінат "Україна" у ці дні максимально збільшило свої виробничі потужності - на 35 %, що дозволило у червні 2017 року на замовлення Державної міграційної служби виготовити та персоналізувати 300 тис. документів. Це втричі більше у порівнянні з аналогічним періодом минулого року", - заявили у відомстві.

"Тому сьогодні ПК "Україна" разом з Міністерством економічного розвитку і торгівлі докладає максимальних зусиль щодо придбання додаткового обладнання по випуску паспортів громадянина України для виїзду за кордон з безконтактним електронним носієм, що дозволить значно збільшити потужності підприємства та максимально задовольнити потреби громадян України".


Фото: pk-ukraina.gov.ua

Дивно, якщо в ДМС уже в травні знали про затримки, то чому ж не попередили про це громадян? Окрім того, за інформацією, яку надає ДМС, ПК "Україна" та Мінекономрозвитку мали придбати додаткове обладнання, щоб збільшити виробництво. Та жодного повідомлення про те, що міністерство здійснило якесь замовлення - не було. Разом з тим, ПК "Україна" важко звинуватити у тому, що вони не можуть надрукувати більше, аніж це реально можливо. Постає питання: чому за наявності такої проблеми не було вирішено скористатися послугами інших поліграфічних центрів? Виходить, що паспорти для українців можуть друкувати тільки під одним дахом? Але найбільший парадокс відбувся згодом. У середині липня, коли затримки досягли свого апогею, ДП "Документ" збільшило години прийому. Замість роботи з 9 до 18, ДП працює з 8.30 до 19.30. Що це означає? А те, що віддано наказ, що паспортів має бути прийнято набагато більше, зокрема термінових, оскільки люди залякані затримками. У цій ситуації раціональним рішенням було б скоротити кількість заявок, щоб вийти бодай на затримки у два-чотири дні. Але паспорти продовжили відправляти до ПК "Україна":

"Коли їх зроблять, це не наша проблема, оскільки в нас технічні затримки".

Як то кажуть, "куй залізо поки гаряче"... У ДП "Документ" заявили, що кожен громадянин має право отримати біометричний паспорт, тому через це вони збільшили години прийому. Але в ДП "Документ" ніяк не змогли прокоментувати, що кожен громадянин має право вчасно отримати свій документ.

Якби така ситуація відбулася у зворотньому зв’язку, то громадянина України чекали б неприємності. Наприклад, житель міста Києва не встиг заплатити за комунальні послуги через великі черги. Хіба державу буде цікавити, що хтось не встиг вас прийняти? Ні, тому вас чекає пеня. У випадку з оформленням біометричних паспортів людина практично безсильна, тому виходить, що держава має право на помилку, а її громадянин – ні.

Відповідальність за цю ситуацію на себе так і ніхто не взяв. У ДП "Документ" заявили, що вони є посередником, відтак не можуть впливати на ситуацію. У ПК "Україна" не встигають, оскільки їм не дозволяють виробничі потужності. Залишається тільки Державна міграційна служба, у якій перспективу судового позову відмовляються коментувати. По факту, громадяни заплатили удвічі більше, аніж мали за певну послугу. Одначе їм її не надали.

На гарячій лінії ДП "Документ" нам сказали, що громадяни платять не за терміновість оформлення паспорту, а за умови, в яких вони подають документи.

Простежити обурення громадян щодо невчасності видачі білметричних паспортів можна в коментарях на сторінці Державної міграційної служби України у Facebook.


Всі фото: скріншот Facebook ДМС

У п’ятницю, 4-го серпня, я вкотре телефоную до ДП "Документ", щоб дізнатися, що з моїм паспортом. Там мені відповідають, що привезли тільки документи осіб, які подавали 17 червня. На сайті ДМС щодо мого паспорту пише, що Дані відправлено до центру персоналізації 25.07.2017, а це означає, що мій паспорт незабаром мали б надрукувати. У ніч з 6-го на 7-ме серпня на мій телефон приходить смс, що мій паспорт готовий. Але дивина, смс відправлене заднім числом, тобто 3-го серпня. Не вірячи своєму щастю, я заходжу на сайт ДМС, щоб перевірити інформацію. Але там продовжує писати, що Дані відправлено до центру персоналізації. Третім джерелом був сайт ДП "Документ", де дійсно було зазначено, що мій паспорт готовий до видачі. Єдине питання: чому, коли я телефонував у п’ятницю, мені повідомили, що паспорту ще немає, хоча, відповідно до смс на телефоні, він був готовий ще в четвер, 3-го серпня. У паспорті зазначено, що  він виданий 25 липня, а це двадцять п’ятий робочий день, хоча по факту він прийшов на двадцять восьмий… Та кому від цього краще, в Італію я не полетів, тому вирішив відвідати Відень…


Фото: google.com

Команда iPress.ua поспілкувалася з юристом Олесею Колосівською, яка радить подавати позов, однак попереджає про труднощі такого процесу.

"Згідно Закону України "Про судовий збір" за подання позову майнового характеру до Державної міграційної служби Вам доведеться заплатити не менш як 640 грн. судового збору. Розрахувати суму судового збору Вам допоможе спеціальний калькулятор, розміщений на офіційному сайті Судової влади України. Крім того, ймовірно, доведеться звернутись за допомогою до юриста, який допоможе в правильному складанні позовної заяви. Представляти власні інтереси в суді Ви можете самостійно або ж через представника. Розгляд справи в першій інстанції зазвичай триває кілька місяців. Далі процесуальним законодавством передбачено можливість кожної з сторін подати апеляційну скаргу на рішення першої інстанції. Ставка судового збору при цьому 110 відсотків ставки що підлягала сплаті при поданні позовної заяви. В нашому випадку – 704 грн.

Звичайно ж, Відповідач зобов'язаний відшкодувати Вам понесені судові витрати у випадку, якщо суд задовільнить Ваші позовні вимоги. Однак слід врахувати при цьому, що часу на отримання компенсації знадобиться в багато разів більше ніж для подання, власне, заяви про видачу паспорта. На мою думку, створювати такі судові прецеденти однозначно потрібно і стосується це не тільки видачі біометричних паспортів, а й видачі інших документів, які видають часто з порушенням термінів або з стягненням незаконної оплати. Пам’ятайте, що позитивне рішення суду у Вашій справі створює позитивну для громадян практику, яка в майбутньому спростить процедуру видачі рішення позивачам з аналогічними позовними вимогами".

 

На початку серпня в ДМС збагнули головну проблему. Люди заздалегідь купують дешеві квитки та тільки згодом йдуть оформлювати паспорт. Тому у відомстві попросили громадян не вдаватися до таких дій, але для багатьох це була вже запізніла інформація. Так, можливо, українці вчиняли неправильно, куплявши квитки наперед, але держава стовідсотково не виконала свої зобов’язання. Врешті-решт, від невчасності та неякісності виготовлення біометричних паспортів постраждали й інші громадяни.

Співрозмовник iPress.ua на правах анонімності розповів про свою проблему. За його словами, невчасність виготовлення паспорта стала не єдиною бідою. Зокрема, при перетині кордону виявилося, що дані в його біометричному паспорті не відповідали електронним. Відтак, йому не дозволили перетнути кордон, а паспорт довелося робити знову. Звісно, що держава і тут не несе відповідальність…

Затримки із видачею біометричних паспортів вкотре доводять, що в Україні при виникненні певних непередбачуваних проблем не знають, як їх вирішити. Ба більше, державні установи навіть дозволяють собі нахабно заробити на населенні, яке хоче скористатися певною послугую. Це знову ж таки доводить, що рівень державних послуг надзвичайно низький, а це спонукає людей не довіряти владі навіть у таких дрібницях. Окрім того, громадяни практично безсилі у цій ситуації. Українці, які постраждали, навіть не можуть розраховувати на відповідальність держструктур, оскільки закони та умови надання послуги прописані настільки неоднозначно, що надавач послуг як завжди "ні в чому не винен".

Підписуйтесь на iPress.ua в соціальних мережах Twitter, Facebook та Google+. Будьте в курсі останніх новин. Якщо ви помітили помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити редакцію
Розкажіть друзям!

Читайте новини також російською мовою.

НОВИНИ ПАРТНЕРІВ
НОВИНИ ПАРТНЕРІВ

КОМЕНТАРІ (0) +

Додати коментар

25 08 2017 11:53
МЕДІА
iPRESS РАДИТЬ
СТАТТІ