Facebook iPress Telegram iPress Twitter iPress search menu

МВФ зробив величезну помилку, коли недооцінив російського чинника та позичив гроші Україні

МВФ зробив величезну помилку, коли недооцінив російського чинника та позичив гроші Україні
Фото: thetimes.co.uk
Західні фінансові аналітики розмірковують над економічним характером кризи в Україні. Усі вони погоджуються, що для врятування України від дефолту позичених МВФ $17 млрд може бути замало, а російський чинник та війна на Донбасі лише ускладнюють цю ситуацію.

Український шлях Європи до нормальності

Ерік Берґльоф, головний економіст Європейського банку реконструкції та розвитку у статті для Project Syndicate пише про ті сфери, у яких Європа та Росія повинні співпрацювати, щоб стабілізувати економіку України.

Першою сферою є український фінансовий сектор, який активно кредитували західні та російські банки, і які тепер повинні співпрацювати для підтримання фінансової стабільності в Україні. Бергльоф заявляє, що українська банківська система перебуває у глибокій кризі, але принаймні з російськими банками, присутніми в Україні, західні банки та міжнародні фінансові інституції ведуть конструктивний діалог конструктивний діалог, зокрема, на зустрічах так званої "Віденської ініціативи".

Другою сферою є "газовий сектор" України, у якому ЄС та Росія мають спільні, на думку Берґльофа, інтереси – Росія хоче мати гарантований попит на свій газ, а Європа та Україна хочуть мати стабільні ціни і гарантоване постачання газу. Свідченням цього є угода, укладена минулого місяця між "Газпромом" та "Нафтогазом" за посередництва ЄС. Бергльоф вважає вкрай необхідним проведення Україною реформ у цій галузі, як і перехід української ГТС під контроль міжнародного оператора.

ЧИТАЙТЕ: Як Україна навчилася обходитися без російського газу

Третьою сферою є торгівля. Угода між Росією, Україною та ЄС про порядок тимчасового застосування угоди про асоціацію Україна-ЄС стала, за Берґльофом, ще однією можливістю "визнати існування спільних інтересів". Він сподівається, що усі три сторони знайдуть ще вигоду для себе на тристоронніх переговорах щодо режиму торгівлі, позбавлених ідеологічних чи політичних складників.

Головний економіст ЄБРР вважає, що співпраця у цих трьох сферах може, принаймні, створити можливості для відбудови довіри та обміну думками. Ті міжнародні інституції, що були засновані для підтримки довіри між Росією та Заходом, зараз не не можуть виконувати свою функці, але, як він наполягає, вже зараз "слід докласти усіх зусиль для відновлення їхнього конструктивного потенціалу, коли зміниться геополітична ситуація".

Дилема українського державного боргу

Баррі Айхенґрін, професор економіки Університету Каліфорнії, Берклі, та Доменіко Ломбарді, директор програми досліджень світової економіки Центру інновацій у сфері міжнародного управління у статті для Project Syndicate вважають, що Міжнародний валютний фонд у квітні цього року занадто оптимістично оцінив перспективи української економіки та здатність державного і приватного сектора виконувати зовнішні зобов'язання. Україні буде точно замало $17 млрд, які МВФ погодився позичити їй за затвердженою навесні програмою кредитування.

МВФ сподівався, що напруга у відносинах України з Росією невдовзі спаде, і Україна зможе позичати гроші на ринках капіталу. Проте, загострення конфлікту сприяло підвищенню оцінок ризику при інвестуванні в українські урядові облігації і скоротило доступ Києва до зовнішнього фінансування. Зросла ймовірність дефолту України.

За нормальних умов не було б серйозних підстав для занепокоєння. Ще минулого року державний зовнішній борг України становив менше 40% ВВП. Але зараз виникли короткострокові проблеми з ліквідністю, що випробовують її здатність обслуговувати свій борг.

Айхенґрін та Ломбарді вказують на те, що високий ступінь невизначеності зі спроможністю України обслуговувати свій борг, робить її ідеальним кандидатом для репрофайлінгу – продовження терміну погашення облігацій зі збереженням їх номінальної вартості та, зазвичай, купонних ставок. Репрофайлінг можна було б поєднати з програмою реформ та кредитуванням з боку МВФ.

Репрофайлінг має також низку переваг у порівнянні з примусовою реструктуризацією, яка може вилитися у тривалу втрату довіри до України, а також інші соціальні та фінансові втрати. Кредиторів варто переконувати добровільно погодитися на умови репрофайлінгу.

Натомість, МВФ не варто рекомендувати інші варіанти допомоги Україні – повне гарантування її зобов’язань або ж масштабну примусову реструктуризацію боргу, адже вони явно поки що будуть занадто радикальними і дорогими рішеннями для проблем України. Продовження терміну погашення облігацій – саме те, що потрібно Україні для проходження крізь шторм.

ЧИТАЙТЕ: Ефективний спосіб підтримки економіки - скорочення невиправданих держвидатків, - Олег Гаврилишин

Причина, чому інвестори та уряди можуть несхвально поставитися до ідеї з репрофайлінгом, полягає у їхньому побоюванні, що якщо одна країна (наприклад, Україна), піде цим шляхом, то інші у її становищі теж почнуть пропонувати інвесторам продовжити термін погашення, дестабілізуючи цим світову фінансову систему. Через це уряди можуть рекомендувати МВФ просто збільшити обсяги кредитування України чи інших держав, що можуть опинитися у подібній ситуації.

Проблема з державним боргом України полягає ще й у тому, що якщо він буде визнаний таким, який Україна не зможе з великою ймовірністю обслуговувати, то МВФ, за правилом "системного винятку", вигаданого спеціально для Греції, може вирішити просто збільшити обсяги її кредитування, хоча це зовсім не сприятиме розв’язанню її проблем. Впливові країни-члени МВФ, на жаль, поки що чинять опір скасуванню "системного винятку".

Україні загрожує економічних крах через повернення війни

Емброуз Еванс-Прітчард, фінансовий оглядач The Daily Telegraph у своєму коментарі передає сумніви економічних аналітиків у тому, що нинішня програма співпраці України з МВФ ґрунтується на правильних припущеннях. Економісти вважають, що МВФ зробив помилку, погодившись позичити Україні $17 млрд., оскільки тепер Україна спалить ці гроші, звалюючись у повноцінну валютну кризу, а ринки капіталу вже готуються до її ймовірного дефолту.

Еванс-Прітчард вказує на те, що гривня падає, "відколи стало ясно, що Мінське перемир’я з бойовиками на Донбасі зазнає краху". Через втрату українською валютою майже половини цінності від початку цього року, українському бізнесу, банкам та державі стало значно важче обслуговувати зовнішній борг ($60 млрд). Оглядач ставить під сумнів також те, що Україна погодиться погасити другу частину свого боргу перед "Газпромом" - $1,6 млрд. - про що вона домовилася з Росією наприкінці жовтня за посередництвом Європейської Комісії. Причиною може стати малоприховуваний перетин російсько-українського кордону російськими танками, артилерією та військовими.

Тімоті Еш зі Standard Bank вважає, що Україні потрібна зовнішня підтримка та валютні резерви для підтримки курсу гривні, але обіцяних грошей МВФ їй точно буде замало.

Помилка МВФ з Україною, як кажуть інші аналітики, зокрема, з Capital Economics, полягає у тому, що він, як і у випадках Греції та Аргентини, вирішив позичити великі гроші країні, що прямує просто до банкрутства. За правилами МВФ варто змусити кредиторів України до списання частини боргу. На жаль, МВФ дуже недооцінив шкоду, яку заподіяв економіці України конфлікт на сході.

Своїм рішенням позичити Україні $17 млрд МВФ врятував російські державні банки, австрійських позичальників, а також тих західних інвесторів, яких критики звинувачують у підтримці попереднього режиму, зокрема групу управління активами Franklin Templeton Investments, що наприкінці 2013 року зосередила у своїх руках українські облігації з номінальною вартістю $7,3 млрд.

ЧИТАЙТЕ: В України немає жодного реального шляху, крім як зосередитися на масштабних скороченнях держвидатків, - група економістів

МВФ винагородив також ті "фонди-хижаки", що дешево скуповували українські облігації, поставивши на те, що Україна є занадто важливою з геополітичної точки зору, щоб їй дозволити збанкрутувати, і її завжди врятуються – або Росія, або Захід.

Тімоті Еш також згадує, що ці інвестори в українські облігації були "частиною проблеми", а тому повинні зараз нести частину тягаря.

Ашока Моді, у минулому економіст МВФ, що займався порятунком країн єврозони, вражених недавньою кризою суверенних боргів, вважає: від самого початку вже було ясно, що Україна потребує "дуже глибокого списання частини боргу" для відновлення своєї спроможності обслуговувати решту своїх зобов’язань, особливо зважаючи на падіння експорту та зростання зовнішнього боргу до 75% ВВП.

Неясно, чому МВФ знову зайняв позицію, у якій його підозрюють у тому, що він задовольняє (безвідповідальних) кредиторів. Економіка України, на думку Моді, занадто мала, щоб становити будь-який системний ризик для світової фінансової системи.

Крах економіки України. Не варто покидати Київ

У своєму редакційному коментарі тижневик The Economist переконує, що українська економіка потребує більшої допомоги Заходу, особливо інвестицій в інфраструктуру. Видання вважає, що Захід робив щедрі обіцянки Україні, але поки що не поспішає їх виконувати.

Причиною загострення кризи української економіки є конфлікт у Східній Україні, а також торговельні санкції Росії проти України. Захід, на жаль, недооцінив їхній вплив. Програма кредитування МВФ передбачала виділення Україні протягом 2 років $17 млрд. Інші донори пообіцяли менші суми. Загалом, $27 млрд. було, на перший погляд, достатньо для уникнення дефолту та стимулювання зростання.

Тих $7 млрд, що їх вже отримала Україна, було достатньо, щоб уникнути проблем з обслуговуванням боргу, але недостатньо, щоб відновити зростання в економіці, що була вражена конфліктом набагато важче, ніж будь-хто передбачав ще півроку тому. Актуальний прогноз падіння ВВП удвічі більший, ніж прогноз з квітня. Споживачі зіткнулися з вищими рахунками за енергію та паливо, приватний капітал залишає Україну, а гривня знецінюється. Ще у серпні МВФ підрахував, що за "негативним сценарієм", в України виникне потреба у додаткових $19 млрд. у 2015 р. Проблема у тому, що актуальний прогноз вже гірший за "негативний сценарій".

Тижневик нарікає, що програма реформ в Україні, узгоджена з МВФ, тепер виглядає не зовсім адекватною, особливо з точки зору швидкості та методів їх проведення. МВФ хоче, щоб Україна скоротила бюджетні видатки на 3% ВВП до 2017 р., тобто затягнула пояс, як Греція після її порятунку у 2010 році.

ЧИТАЙТЕ: Криза - унікальний шанс для прориву

Український уряд та МВФ досі стверджують, що Україна може обслуговувати свій борг, хоча й державний борг зріс з 40% ВВП у 2013 році до, мабуть, близько 70% у 2014 р. Повірити у це важко. Україна за підтримки МВФ повинна вже зараз розпочати переговори про реструктуризацію свого боргу з кредиторами, у яких є її облігації. Ясно, що їй буде необхідна більша допомога, ймовірно, ще $20 млрд. Західні урядм повинні дати ринкам зрозуміти, що вони нададуть Україні ці гроші. Особливо, США могли б бути щедрішими.

Реформи в Україні повинні зосередитися не на скороченні видатків, а на стимулюванні інвестицій, зокрема, в енергетиці. Через занижені ціни підтримка "Нафтогазу" коштує Україні понад 4% ВВП щороку. "Енергоощадність" - на рівні однієї третини від середнього у ЄС рівня. Гроші МВФ можна було б з користю витратити на закупівлю і встановлення лічильників тепла та заміну котлів. Це створило б також робочі місця. Водночас, варто було б інвестувати у видобуток природного газу, адже Україна може, за певними підрахунками, забезпечувати себе газом самостійно.

Проте, поки що ніхто у МВФ не вів розмови про потребу України у лічильниках тепла, і жодному уряду не подобається визнавати, що він не зможе погасити свої борги. Але, як вважає The Economist, все це має більший сенс, ніж нереалістичні припущення щодо стану української економіки.

В іншій своїй статті, під назвою "Буде ще гірше" The Economist акцентує на тому програма МВФ з її скороченнями бюджетних видатків та підвищенням цін на газ і тепло гальмує зростання попиту в Україні, економіка якої вже скорочується. Масштаби цих скорочень видатків та підвищень цін можуть призвести до заворушень, як це вже було у Греції.

Зробити Україну заможною можуть лише приватні інвестори. Для їхньої появи необхідні величезні інвестиції в інфраструктуру, особливо у зруйнованій війною Східній Україні. МВФ надає лише короткострокові кредити, а не довгострокові, необхідні для таких інвестицій. США та ЄС поки що не поспішають з рішеннями.

Українська енергетика теж потребує інвестицій – для підвищення енергоощадності та власного видобутку газу. Проблема у тому, що уряд підвищив податки для газовидобувних компаній. У такий спосіб він точно не заохочує до інвестицій у галузь. Порошенкові та його західним союзникам слід замислитися над заходами, що стимулюють зростання, інакше неминучими видаються сповзання у хаос та дефолт.

ЧИТАЙТЕ: Україна може не повертати Росії $3 мільярди, якщо Захід накладе на Москву санкції

Від листопада 2014 р. і до кінця 2016 р. Україна повинна виплатити близько $14 млрд. для погашення старих боргів. Близько $700 млн. на місяць вона повинна витрачати на імпорт газу з Росії. Тим часом, її валютні резерви скоротилися до $12 млрд. Сума виплат може зрости ще на $3 млрд, які Росія позичила Україні у грудні 2013 року шляхом викупу її облігацій. Ці гроші були позичені за важливої умови: якщо співвідношення українського держборгу до ВВП перевищить 60%, Росія може вимагати дострокового погашення боргу. Це, у свою чергу, може викликати автоматичний дефолт за іншими урядовими облігаціями. Офіційні дані про борг будуть опубліковані у березні. Як очікують, державний зовнішній борг буде набагато більшим за 60% ВВП, тому Росія зможе викликати дефолт України.

Переклад: iPress.ua

Вашингтон недбало ставиться до нацбезпеки. Чи дослухається Байден до своїх радників з оборони та нацбезпеки? – The Hill
Вашингтон недбало ставиться до нацбезпеки. Чи дослухається Байден до своїх радників з оборони та нацбезпеки? – The Hill
Це дальність, дурню. Українські F-16 поки не зможуть протистояти російським Су-35 з ракетами Р-37. Частина 3 – Том Купер
Це дальність, дурню. Українські F-16 поки не зможуть протистояти російським Су-35 з ракетами Р-37. Частина 3 – Том Купер
Роль ризиків у війні. Захід повинен переконливо показати, що він не боїться конфронтації з росією – Фабіян Гоффманн
Роль ризиків у війні. Захід повинен переконливо показати, що він не боїться конфронтації з росією – Фабіян Гоффманн
Угорщина: корупційний скандал та домашнє насильство. Що загрожує Орбану? – Politico
Угорщина: корупційний скандал та домашнє насильство. Що загрожує Орбану? – Politico
Параноя путіна. Тероризм, марення і самознищення – Тімоті Снайдер
Параноя путіна. Тероризм, марення і самознищення – Тімоті Снайдер
Макрон хоче керувати зовнішньою політикою Європи. Не всі союзники з цим згодні – Bloomberg
Макрон хоче керувати зовнішньою політикою Європи. Не всі союзники з цим згодні – Bloomberg
Смертельну недбалість путіна неможливо приховати. московська атака зробила його слабшим, ніж будь-коли – Саймон Тісдалл
Смертельну недбалість путіна неможливо приховати. московська атака зробила його слабшим, ніж будь-коли – Саймон Тісдалл
Чи настав час для безпольотної зони в Україні? путін ескалує повітряну війну – бригадний генерал Кевін Райан
Чи настав час для безпольотної зони в Україні? путін ескалує повітряну війну – бригадний генерал Кевін Райан