Facebook iPress Telegram iPress Twitter iPress search menu

Квартирний рекет як альтернатива вирішення проблеми з соцжитлом в Києві

Квартирний рекет як альтернатива вирішення проблеми з соцжитлом в Києві
Фото: nashigroshi.org
Схеми шахрайства прості і примітивні до неподобства і різняться лише в деяких неістотних нюансах.

Новина про махінації екс-заступника генпрокурора Віталія Каська з нерухомістю, з початку минулого тижня облетіла вітчизняні ЗМІ, навряд чи наробить багато шуму. Особливо на тлі гучного звільнення чергового заступника Шокіна Сакварелідзе і арешту протеже останнього - прокурора Модебадзе. Сьогодні думки пересічних українців набагато більше займає сама війна між двома впливовими угрупованнями "законників", ніж те, в чому саме підозрюється і чому потрапив в опалу заступник генпрокурора. Тим часом, вибіркове правосуддя, вже традиційно практикується можновладцями щодо своїх опонентів у політичних цілях, відкриття кримінального провадження за фактом незаконної приватизації житла настільки великим чиновником цілком могло б дати старт цілій серії розслідувань у сфері квартирного шахрайства.

Адже Касько далеко не перший і, очевидно, не останній з числа тих посадових осіб, які займаються привласненням нерухомості, яка їм дісталася задармо. У подібних незаконних схемах вже який рік замішані держслужбовці всіх мастей: від органів місцевого самоврядування до силовиків і суддів. Злободенності даноій проблемі надають давно катастрофічна ситуація з соціальним житлом в країні і той факт, що "слугами народу" масово розкрадається навіть не казенне житло, а те, що завчасно "віджимається" владою у приватних фірм-забудовників шляхом звичайного шантажу і вимагання.

Звідки ноги ростуть

Ще до розпаду Радянського Союзу десятиліттями формувалася система розподілу соцжитла між черговиками, першочерговиками, позачерговиків, різними категоріями пільговиків і Державними службовцями, і здавалося б, вона рухнула. У всякому разі пересічні громадяни, роками стояли в чергах на нерухомість, сповна відчули це на собі. Що ж стосується держслужбовців, то не тут-то було - звичка до халяви у них нікуди не поділася.

Наприклад, в 2003 році рішенням сесії Київської міської ради вперше було узаконено зобов'язання забудовників передавати на користь Головного управління житлового забезпечення виконкому  (вираховується за відповідною формулою відсоток квадратних метрів від побудованих будинків) - від 5 до 15% квартир, в залежності від близькості житла, що будується до центру столиці. Само собою, це крім сплати забудовником коштів до місцевого бюджету у вигляді пайового внеску на створення соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури міста. Далі чиновники на власний розсуд розподіляли квартири, що, в свою чергу, лише заохочувало корупцію.

З оглядкою на тодішнє прагнення Віктора Януковича догодити Євросоюзу в 2011 році були прийняті Радою і підписані Президентом два закони, що мають безпосереднє відношення також і до проблем взаємовідносин влади і забудовників. Закон "Про регулювання містобудівної діяльності" заборонив вимагати від забудовника будь-яке майно або послуги за винятком передбачених законодавством пайових внесків. Слідом за ним вступив в силу закон "Про засади запобігання і протидії корупції", який взагалі заборонив органам державної влади і місцевого самоврядування отримувати що-небудь від фізичних та юридичних осіб на безоплатній основі.

Проте, результат від введення таких благих законодавчих нововведень виявився практично нульовим. Якщо не брати до уваги того, що схеми привласнення дармової нерухомості чиновниками стали більш незаконними, нахабними і цинічними. І, як це не парадоксально, набагато спростилися.

Чи не першою і головною турботою людей, від малого до великого, що дорвалися до влади в Україні стає прагнення розжитися дармовою нерухомістю за рахунок держави. Всі вони прекрасно розуміють, наскільки швидкоплинна влада в сьогоднішніх умовах, і наскільки почастішали в останні роки дострокової зміни політичних еліт біля керма країни. Чого вартий один лише недавній скандал, пов'язаний з відмовою народних депутатів Верховної Ради VII скликання, так і не відгуляв свою каденцію до кінця через останнього Майдану, виселятися зі службових квартир в знаменитому депутатському будинку на вул. Срібнокільській! Адже кожен з них давно спав і бачив ці апартаменти в своїй власності. 

Просто і геніально

Достовірно невідомо, яка ситуація з колишніми народними депутатами, але вельми поширена сьогодні практика перекладу державних (суспільних) квартир в категорію службових, з подальшим відновленням їх колишнього статусу, має під собою більш ніж конкретне підгрунтя. Це видно і по вищезазначеній справі звільненого замгенпрокурора Каська. Більше того, всі ці рокіровки є основою успішного проведення махінацій з нерухомістю. Недарма в одній лише столиці перестають бути службовими сотні квартир щорічно.

Схеми шахрайства прості і примітивні до неподобства і різняться лише в деяких неістотних нюансах. Департамент будівництва та житлового забезпечення КМДА (раніше - то саме Головне управління житлового забезпечення) передає квартиру, припустимо, одному з судів. Потім суд звертається в одну з районних адміністрацій у Києві з проханням призначити квартирі статус службової, щоб вселити в неї свого працівника. У свою чергу РДА виконує побажання суду. При цьому дане житло не те щоб не належить суду, а навіть не значилося на балансі в КМДА. Адже забудовник передав квартиру департаменту простим актом прийому-передачі, без будь-яких позначок в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно! Минає півроку-рік, і суд знову звертається до райдержадміністрації, але вже з клопотанням про зняття статусу службової з тієї ж самої квартири, яка тут же приватизується прописаним в ній особою. При чому, найчастіше буває, що той самий щасливий одержувач квартири прописується в неї з усією своєю родиною, а тому квартира приватизується, як правило, навіть не ним, а кимось із його близьких. Сам же держслужбовець починає полювання за черговою нерухомою халявою, в той час як прості смертні десятиліттями продовжують стояти в черзі.

На практиці даний процес можна продовжувати до нескінченності. Адже шахрайська схема абсолютно не простежується в держреєстрах, а, значить, черговий щасливий володар новенької нерухомості просто не світиться. Як я говорив вище, профільний департамент КМДА з самого початку не реєструє право власності на отримані ним від забудовника квартири, а, значить, просто роздає їх кому заманеться.

Так наприклад, за інформацією інсайдерських джерел автора даної статті, завдяки подібній схемі колишньому в.о. начальника ДАІ України Олександру Єршову вдалося приватизувати чотири квартири. Так-так, того самого, якого в травні минулого року звільнив з посади міністр МВС Аваков за занадто нескромні фото його дочок в соцмережах, які демонстрували їхню не в міру розкішне життя. Правда, до арешту квартир Єршова з країні, де переміг виборчого правосуддя не дійшло, тому як екс-головний даїшник країни не став опиратися рішенню свого керівництва, а тихо подав рапорт про відставку.




Документ: ОРД

Необхідно відзначити, що в свою відмову реєструвати вищезгадані операції з нерухомістю Департамент житлового забезпечення посилається виключно на норми Житлового кодексу, яким, мовляв, "не передбачено прийняття отриманих від забудовника квартир у власність з оформленням свідоцтв про право власності на них та проведення державної реєстрації". Про це, зокрема, йдеться у відповіді Департаменту на інформаційний запит громадської організації "Сектор права". Але виникає питання: а чому тоді такий дорогий актив, як квартири, не ставиться, наприклад, на бухгалтерський облік, як того вимагає Бюджетний кодекс? Адже, керуючись логікою київських чиновників, будь-яке підприємство відтепер може відмовитися від реєстрації нерухомості, уникаючи хоча б тієї ж сплати податків.

Діяльність, поставлена ​​на потік і з розмахом

Тим часом, лист Департаменту журналістам Spilno.TV дає приблизне уявлення про масштаби незаконної діяльності чиновників з КМДА з роздачі квартир, які їм не належать ні де-факто ні де-юре. У документі говориться, що в 2009-2014 рр. даними виконавчим органом КМДА було отримано від забудовників 783 квартири - "в рахунок відсоткових відрахувань за побудовані житлові будинки". Ще 733 квартири було куплено і 206 квартир ... реалізовано. Іншими словами продано, хоча в Положенні про Департамент будівництва та житлового забезпечення чорним по білому прописано, що основним його призначенням є забезпечення громадян житлом, а про будь-якої "реалізації" там - ні слова!



Документ: ОРД

У зв'язку з усім вищевикладеним виникає маса цілком слушних запитань. Куди і кому йдуть гроші від продажу величезної кількості нерухомості при колосальній нестачі житла для гостро нужденних громадян столиці? Навіщо щорічно присвоюються статуси службових такій кількості квартир в місті, якщо вони тут же в них знімаються?

Показово, що відповідей на ці воістину риторичні в Україні питання неодноразово намагалися домогтися від столичних чиновників навіть народні депутати. Ігор Луценко і Микола Княжицький ще з середини 2014 року буквально закидали своїми депутатськими запитами КМДА, а також основних одержувачів безкоштовних квартир в особі судів, МВС, прокуратури та СБУ.

"Бізнесмени-забудовники Києва вже який рік скаржаться на рекет з боку правоохоронців, які спільно з чиновниками КМДА займаються «"відносно чесним »відбором житлоплощі в новобудовах. Кількість квартир, які сумнівним способом приватизують сім'ї прокурорів, ментів і суддів, важко навіть порахувати - але це як мінімум десятки на рік, а то й сотні. Міська влада, яка все бачить і все розуміє, проте бере участь в квартирних аферах разом з законниками, оскільки зацікавлена ​​в хороших з ними відносинах. Сподіваюся, ми найближчим часом почуємо про перші покараних за такі злочини - тоді інші представники судово-прокурорської братії побояться рекетірствовать надалі "- так прокоментував мені ситуацію екс-депутат Київради і нинішній народний обранець Ігор Луценко.

Важелі і наміри влади

Не знаю, чи збудуться надії парламентаря, але дуже схоже на те, що влада вирішила діяти на випередження. Днями в ЗМІ з'явилося повідомлення про те, що Київрада виступає з ініціативою забирати у забудовників по 1-1,25% зданого в експлуатацію житла. Представники постійної комісії з питань бюджету вже підтримали проект звернення до парламенту з ідеєю внести зміни в той самий Закон "Про регулювання містобудівної діяльності".

Тобто,. керівники міста знову вирішили узаконити свій фактичний рекет, повертаючись до колишньої практики. Правда, з трохи вгамувати, в порівнянні з 2003 роком, апетитами. Чим же ще можна пояснити пахне нафталіном ноу-хау, якщо воно, за підрахунками самих же депутатів, здатне вирішити проблему квартирній черзі лише через 335 років? На тлі всього цього Мінрегіон заявив про свій намір скасувати таке явище, як квартирна черга, в якій на сьогоднішній день стоять понад 600 тисяч українців.

А що ж самі забудовники, запитаєте ви? Чому не протестують? Навіщо за замовчуванням беруть участь в корупційних схемах влади?


Документ: ОРД

У кожному такому документі фігурує, як правило, не одна, а відразу декілька квартир

Відповідь проста. Місцеві органи влади спільно з правоохоронцями, кровно зацікавлені в незаконному отриманні житла, по повній пресують тих, у кого з'являються навіть думки піти проти течії. Силовики, як годиться, фабрикують липові кримінальні справи проти понад міру відважних представників будівельного бізнесу, а суди сприяють їм своїми рішеннями. Прецеденти є, але це вже тема для окремої статті. КМДА же просто ставить палки в колеса забудовникам. Наприклад, стараннями київських чиновників неугодних підприємців починають або невмотивовано відмовляти у продовженні договору про оренду землі під будівництво, або всіляко затягують введення будівлі в експлуатацію, або не дають інвесторам будівництва оформляти свідоцтва про право власності на квартири, або не надають адреси побудованим будинкам. Загалом, при бажанні можливостей при владі маса. Всі ці штучні зволікання надзвичайно небезпечні для забудовника. Особливо в світлі регулярно злітаючих цін на будматеріали та інше.

Тим часом, відомі випадки, коли деяким забудовникам, як виняток, дозволялося не передавати київській владі квадратні метри відбудованого житла. Все залежало від уміння домовлятися з владою. При Президентові Януковичу "смотрящим" по даних питаннях в КМДА був заступник голови Київської міськадміністрації, виходець з Одеси Михайло Кучук на прізвисько "Міша Карман". Той самий, якого влітку минулого року звільнив вже з посади радника голови Одеської ОДА новий губернатор Одещини Саакашвілі. Зі словами "він накрав мільйони". Саме Кучук тримав під своїм контролем в Київській області буквально всі етапи в будівельно-земельній сфері - виділення землі, планування територій, сферу видачі дозвільних документів, реєстрацію об'єктів нерухомості і т.п.

Хто покладе край беззаконню?

Сьогодні, після Революції Гідності та загибелі Небесної сотні, КМДА продовжує промишляти тими ж шахрайствами, що і за часів колишнього режиму. Хто "кришує" весь цей корупційний спрут сьогодні - точно сказати важко. Однак, відомо, що існує офіційне розпорядження мера Кличка про те, що розподіл квартир районними адміністраціями Києва має узгоджуватися з ним особисто.

Так чи інакше, але роботи для новостворених і пафосно представлених постмайданної владою ключових відомств по боротьбі з корупцією - Національного антикорупційного бюро та Спеціалізованої антикорупційної прокуратури - неоране поле. Уже відомо, що НАБУ спочатку відмовилося реагувати на заяву про скоєння злочину, з яким звернувся в бюро один з потерпілих забудовників. Однак, після того як забудовник написав офіційну заяву про злочин в Антикорупційну прокуратуру, НАБУ ще раз запросило потерпілу сторону на прийом. Підозрюю, що не на чай з детективами. Адекватні дії обох антикорупційних відомств могли б стати відмінним лакмусом того, наскільки ефективні дані новостворені правоохоронні органи. Особливо якщо врахувати, що сам Назар Холодницький зовсім недавно в прямому ефірі поспішив запевнити громадськість у тому, що САП буде оперативно реагувати на всі повідомлення ЗМІ і журналістські розслідування.

Артем ФУРМАНЮК, спеціально для ОРД

Угорщина: корупційний скандал та домашнє насильство. Що загрожує Орбану? – Politico
Угорщина: корупційний скандал та домашнє насильство. Що загрожує Орбану? – Politico
Параноя путіна. Тероризм, марення і самознищення – Тімоті Снайдер
Параноя путіна. Тероризм, марення і самознищення – Тімоті Снайдер
Макрон хоче керувати зовнішньою політикою Європи. Не всі союзники з цим згодні – Bloomberg
Макрон хоче керувати зовнішньою політикою Європи. Не всі союзники з цим згодні – Bloomberg
Смертельну недбалість путіна неможливо приховати. московська атака зробила його слабшим, ніж будь-коли – Саймон Тісдалл
Смертельну недбалість путіна неможливо приховати. московська атака зробила його слабшим, ніж будь-коли – Саймон Тісдалл
Чи настав час для безпольотної зони в Україні? путін ескалує повітряну війну – бригадний генерал Кевін Райан
Чи настав час для безпольотної зони в Україні? путін ескалує повітряну війну – бригадний генерал Кевін Райан
"Циркони" з суші, відновлені 1,5 та 3 тонні бомби і натиск на Донбасі. Про останню тактику росіян – Том Купер
Франції потрібні країни-однодумці. Макрон-яструб відкриває двері Європи для Великої Британії – Едвард Лукас
Франції потрібні країни-однодумці. Макрон-яструб відкриває двері Європи для Великої Британії – Едвард Лукас
Кілька думок про російський розвідувально-ударний ланцюг. Більшість обстрілів відбувається на основі агентурних даних – Том Купер
Кілька думок про російський розвідувально-ударний ланцюг. Більшість обстрілів відбувається на основі агентурних даних – Том Купер