Стратегічний оборонний огляд (СОО) уряду Великої Британії, опублікований цього тижня, чітко визначає пріоритети внеску Великої Британії в НАТО і європейську безпеку, викладаючи плани з орієнтації збройних сил на стримування повномасштабної війни в Європі і захист цивільної інфраструктури всередині країни.
Огляд пронизаний уроками, винесеними з повномасштабного вторгнення росії в Україну. Це правильно і неминуче – війна кардинально змінила європейську безпеку і дала важкі уроки на полі бою: про використання технологій у війні; про промислове виробництво, необхідне для підтримки боротьби з рівним собі супротивником; і про зусилля всього суспільства, необхідні для захисту від нетрадиційних методів ведення війни, включаючи кібератаки і атаки на інфраструктуру.
Огляд також відображає більш широкий і довготривалий відхід від припущень "війни з тероризмом" на чолі зі США до тих, які необхідні в епоху, визначену загрозами з боку ворожих держав, зокрема росії, і авторитарних конкурентів, у тому числі Китаю. В Огляді містяться нові зобов'язання на підтримку цих цілей, зокрема використання автономних і безекіпажних систем, нарощування виробництва підводних човнів і боєприпасів, а також ширше використання цифрового наведення на ціль.
Водночас СОО також перегукується з деякими висновками попередніх оглядів. Його безпосередні попередники, Інтегрований огляд 2021 року і його оновлення 2023 року, а також документ "Захист Британії" 2024 року, також наголошували на переході до стримування ворожих держав, використання передових технологій і надання пріоритету стійкості над ефективністю.
Питання цього Огляду полягає в тому, чи можуть його рекомендації бути повністю виконані. Проведення Огляду під керівництвом зовнішніх експертів має свої переваги. Але Міністерство оборони і збройні сили Великої Британії повинні відповідати за реалізацію і зробити деякі складні інвестиційні рішення. Це особливо актуально, оскільки уряд Великої Британії поставив собі за мету витрачати 3% ВВП на оборону лише в наступному парламенті. Виконання всіх зобов'язань у СОО в цьому бюджеті буде складним завданням.
Над документом тяжіє усвідомлення того, що Огляд не дав того, на що дехто сподівався: тобто, натяків на те, що оборона Великої Британії, можливо, планує майбутнє, в якому вона буде менше залежати від партнерства зі США.
У СОО зроблено багатообіцяючий акцент на інноваціях, промислових відносинах та реформі закупівель. А також визнається, що Велика Британія все частіше не обирає конфлікти, в яких бере участь, і тому повинна підтримувати рівень бойової готовності.
Центральним зобов'язанням є розвиток потенціалу "постійної готовності" боєприпасів – створення галузі, здатної швидко нарощувати виробництво у разі конфлікту високої інтенсивності. Це ключовий урок України, яка продемонструвала нездатність європейських союзників виробляти боєприпаси достатніми темпами, щоб підтримувати тривалу війну з таким сильним супротивником, як росія.
У СОО також рекомендується залучати ширше коло постачальників оборонної продукції та інтегрувати комерційні і новітні технології в плани та закупівлі. Знову ж таки, це відображає корисний урок України, яка під тиском війни швидко розробила нові оборонні технології й у такий спосіб уникла пасток, пов'язаних із покладанням на неперевірені заяви промисловості.
СОО наголошує на використанні спільних цифрових систем для забезпечення справді інтегрованої роботи і підвищення ефективності збройних сил. Це масштабний захід і великий крок уперед у порівнянні з попередньою практикою.
Тут є багато деталей, зокрема плани обмежити фінансування нових технологій і підходити до закупівель з акцентом на експортний потенціал і міжнародне співробітництво. Закупівлі у Великій Британії страждають від прагнення отримати надто специфіковані або замовлені можливості. Часові рамки також стають жорсткішими: п'ять років на впровадження основних платформ і ще коротші цикли для цифрових безекіпажних систем.
Але багато з цих проблем, пов'язаних із закупівлями, інноваціями та зв'язками з промисловістю, були добре описані раніше. Потрібно зосередитись на імплементації. Нещодавнє призначення нового директора Національного агентства з питань озброєнь є хорошим кроком у цьому напрямку.
В Огляді також наголошується на використанні спільних цифрових систем для забезпечення справді інтегрованої роботи і підвищення ефективності збройних сил. Це дасть змогу ЗС Великої Британії краще співпрацювати і запобігатиме розвитку погано інтегрованих паралельних цифрових архітектур у родах військ. Це масштабний захід і великий крок уперед від попередньої практики. Деякі застарілі проєкти продовжуватимуть розвиватись ізольовано, якщо не буде готовності їх припинити або інтегрувати.
Наприклад, СОО рекомендує "Секретну хмару" в масштабах усієї оборони – як це буде працювати з проєктом Королівських ВМС Stormcloud? Чи може проєкт Stormcloud стати "Секретною хмарою", чи вимоги цих двох проєктів несумісні? Це ті складні питання, які необхідно буде вирішити на етапі впровадження.
Джерело: Chatham House