RSS
CУСПІЛЬСТВО СТАТТІ

Терористи, які напали на Charlіe Hebdo, прирівняли карикатуру до зброї масового знищення, - художник Олекса Манн

"Я проти будь-якої цензури: художник займається своєю справою, щоб руйнувати різні табу"
Теракт у виданні Charlіe Hebdo у Парижі, вбивство дванадцяти осіб, проведення антитерористичної операції за кілька годин і знищення терористів, Марш Єдності, в якому взяли участь більше мільйона осіб та "Je suis Gharlie" у очах кожної людини. Напад сколихнув світ і спричинив думки про цензуру в ЗМІ та мистецтві, "заборонені" теми і табу. Про напад на свободу самовираження, роль митця у суспільстві iPress.ua поговорив із відомим українським художником Олексою Манном.
Терористи, які напали на Charlіe Hebdo, прирівняли карикатуру до зброї масового знищення, -  художник Олекса Манн М-84. Художник: Олекса Манн

Напад на Charlіe Hebdo сколихнув увесь світ. Як Ви оцінюєте цей теракт, з позицій митця художника?











Це видання використовує такий засіб, як сміх. І через цю призму коментує всі аспекти, на яких фіксується людство. Від політики і культури, до національних питань і релігій.  Причому релігій всіх гілок і конфесій. Для Франції, і ширше - для всього Західного світу - це нормальна традиція.

Художники завжди були "контркультурниками" і вільно висловлювались на всі теми. І повсякчас виборювали це своє право вільного висловлювання. Саме на ньому побудована демократична цивілізація.

Є така категорія людей, яка не розуміє гумору. І це показовий момент. Вбивство людей за гумор, але з серйозним обличчям. Це страшно. Хто за цим стоїть, і все організував - це інша справа. Є різні версії. Але ці трагічні події - дуже характерний маркер для суспільства. Подальша реакція, масове виявлення підтримки загиблим продемонструвало, що це суспільство здорове, і воно правильно розуміє цінність свободи висловлювання.

А як ви сприймаєте вчинок Charlіe Hebdo після теракту, адже новий номер видання вийшов із ще однією карикатурою на Мухаммеда? Чи Ви вчинили б так само?









                   

Це продемонструвало, що тих людей, які там працюють і роблять журнал, не залякати. І це був дуже правильний посил. Вони відстоюють свою позицію. Вбивство за малюнки - це взагалі маячня. Хоча, я прекрасно розумію яка це потужна зброя. Її вбивці прирівняли до зброї масового знищення завдяки цьому теракту.

І такий жест - вихід нового номеру з карикатурою на Мухаммеда - демонструє, що ці люди не бояться, будуть продовжувати свою справу і виказують вірність принципам вільного видання у вільному і відкритому суспільстві.

Я не можу себе поставити на їхнє місце, тому що я цього не пережив, але я поважаю цих людей і відстоювання їхньої позиції.










Проте все ж таки теракт поширив страх у суспільстві. Адже терористи продемонстрували свою силу. Чи сформує він цензуру у творчості для митців, карикатуристів зокрема? Чи навпаки викличе протест? На вас особисто теракт який мав вплив у цьому контексті?

Я проти будь-якої цензури в мистецтві. Художник для того і займається цим видом життєдіяльності, щоб руйнувати різноманітні табу. Ксенофоби і консерватори завжди намагались залякати суспільство, щоб їм легше було керувати. Вся історія мистецтва - це боротьба з сталими величинами. Людство б не рухалось вперед, якби не розвивалось мистецтво. Ці всі процеси дуже взаємопов'язані.

"Портрет епохи" Художник: Олекса Манн

Якщо художник наступає на хворе місце суспільству, отже, там небезпечно і треба лікувати. Це своєрідний терапевт-діагност для таких речей. І я підозрюю, що цей теракт буде мати дуже серйозні наслідки і підніме багато болісних тем, які приховувались, і робився вигляд, що все нормально.

Про цензуру для карикатуристів я не в курсі, бо у мене немає жодного знайомого карикатуриста. Але мені здається, що в мистецтві буде нова хвиля підняття заборонених і проблемних тем. До того ж і неполіткоректних.

Про які саме теми йдеться?

Теми балансу в суспільстві, релігійного фанатизму і фундаменталізму, ксенофобії, мультикультуралізму, апокаліптичного мислення, необхідності цензури. Ширше - гуманізму, як фундаменту європейської цивілізації. Все це буде підніматись і розкриватись в різкій і неполіткоректній формі.

ЧИТАЙТЕ: Напад на "Charlie Hebdo": розповідь свідків, причини теракту

Який висновок має зробити світ у зв'язку із терактом?

Я про світ не в курсі. Світ дуже різноманітний. Той світ, в якому я живу і функціоную, зробив висновок, що такого допускати не можна. Але ті люди прекрасно усвідомлювали це і до теракту. Свобода думати, що хочеш, сміятись, над чим хочеш і малювати те, що хочеш - це базові моменти, без яких неможливі права людини. А ті, хто хоче ходити строєм і під конвоєм, будуть і далі це робити, як і робили.

Неполіткоректна форма - одна з характеристик і вашого мистецтва. Провокативне зображення суспільства. Чи є у Вас якісь кордони провокацій чи обмеження у творчості?

Як і кожна людина, я ставлю собі якісь рамки і окреслюю коло тем, з якими мені цікаво працювати і робити висловлювання. Інтереси змінюються, через це і змінюються теми. Всі кордони виставляються виключно цікавістю до того чи іншого явища. А не через якесь обмеження чи страх.

А щодо табу у творчості? Чи є теми-табу?

Немає ніяких табу. Табу - це цікавий об'єкт для дослідження. В такому контексті вони для мене і існують.

Тепер поговоримо про українські реалії. Ви були активним учасником Євромайдану, відчули ту еволюцію від мирного повстання до збройного протистояння. Чому вона відбулась? Як Майдан вплинув на Ваше усвідомлення себе як художника?

Еволюція відбулась дуже грамотно. Упирі, які розуміють тільки силу і живуть в тваринному світі, відчули, що настав час втікати, тільки під градом бруківки, від якої небо над ними почорніло. З ними намагались говорити, як з людьми, проявляли людяність, міряючи по собі, але це було марно.

Я побачив, як змінюються люди буквально на очах. Як у них вирівнюється спина - і людина починає дивитись на світ іншими, відкритими очима. Як люди почали себе поважати. Я побачив багато смертей, багато життя, багато людської підступності та героїзму. Звичайно, мене це змінило на якомусь структурному рівні.

"Вброс" Художник: Олекса Манн

Які саме відбулись зміни?

В свідомості структурувались деякі речі. Зробив наголос на цінностях. З'явилось більше розуміння, що таке людське життя і його важливість додались, як в багатократному збільшенні через потужну оптику. Як мене змінило це, як художника, я не в курсі. Це абсолютно не моє завдання займатись подібним аналізом.

Після Майдану Росія окупувала Крим і зараз відбувається війна на Донбасі, яка роль митця-художника під час війни?











На мій погляд, роль художника в усі часи і під час різноманітних перипетій - це створення ідей і  переплавлення їх до рівня художнього висловлювання. Як під час миру, так і під час війни. Художник - це ретранслятор.

ЧИТАЙТЕ: Людина не створена для війни - мені хочеться творити, а не руйнувати: історія бійця 3-го батальйону тероборони Львівщини

Коли між двома країнами йде війна, то чи повинні культури та митці з обидвох боків барикад взаємовідчуджуватися?

Мистецтво - це універсальний засіб комунікації. Мистецтво може допомогти зрозуміти речі, які простою мовою не донесеш. Тому і художники не відчужуються. У мене є багато друзів художників і письменників з Росії, які абсолютно правильно розуміють ситуацію і впливають на своєму рівні на процеси у себе в країні. Звичайно, я з ними комунікую. І вони нас підтримують.

У одному зі своїх попередніх інтерв'ю ви заявили про те, що Україні "потрібно визначитись, хто є її ворогом, і для того, щоб відстоювати своє життя і свої цінності, потрібно воювати". Ви вважаєте, що конфлікт із Росією неможливо вирішити мирним шляхом?









           

Україна цей конфлікт не починала. На нас підступно напали, коли країна лежала закривавлена і шокована після революці, яку влаштували люди, щоб скинути грабіжницьке кодло. І нарешті вступити в європейську родину народів, звідки нас постійно тягне Росія у свою тираністичну азіатчину. Я всіма руками за мир. Війна- це атавізм. Але, коли на тебе нападають, треба визначатися і захищатися. Росія має піти з нашої землі, припинити вбивати наших людей, настане мир - і тоді буде мирний шлях.

 Яким ви бачите майбутнє російсько-українських культурних відносин?

Всі культурні відносини залишаться культурними. Адекватні люди завжди будуть між собою спілкуватись, робити спільні проекти і цікавитись один одним. На державному рівні, мені здається, зараз забитий такий кіл в стосунках між країнами, що всього цього колишнього братання не відбудеться ще багато десятиріч, якщо не сторіч.

Олекса Манн

Довідка:

Олекса Манн – сучасний український художник, ілюстратор, блогер, есеїст.  Автор проектів "Зомбіленд", "Нова антропологія" і резидент проекту "Жлоб Арт". Один з авторів "Жлобології". Також Манн є членом Союзу вільних художників "Воля або смерть" та співзасновник контркультурного арт-угруповання "Бактерія".

Він бере участь у виставках в Україні та за кордоном. Його картини є у приватних колекціях в Україні, Австрії, Росії, Франції, Німеччині, Японії, США та Канаді.

Підписуйтесь на iPress.ua в соціальних мережах Twitter, Facebook та Google+. Будьте в курсі останніх новин. Якщо ви помітили помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити редакцію
Розкажіть друзям!

Читайте новини також російською мовою.

НОВИНИ ПАРТНЕРІВ
НОВИНИ ПАРТНЕРІВ

КОМЕНТАРІ (0) +

Додати коментар

16 01 2015 16:07
МЕДІА
iPRESS РАДИТЬ