RSS
ПОЛІТИКА СТАТТІ

У Чехії під люстрацію потрапили близько 140 тис осіб, в Україні звільнити треба декілька десятків тисяч, - правозахисник

"Ми переконані, що за умови тотальної корупції значна частина цих людей отримали ці посади не через свої знання, а через хабарі та знайомства"
Про необхідність проведення люстрації в Україні говорили всі політики впродовж 23 років незалежності. Утім навіть частково люстрація так і не була проведена. Сьогодні, після другої української революції, знову є шанс на те, щоб до влади прийшли нові люди без брудного минулого.
У Чехії під люстрацію потрапили близько 140 тис осіб, в Україні звільнити треба декілька десятків тисяч, - правозахисник Фото: spilno.tv

Відомі українські правозахисники - Євген Захаров, голова Правління Української Гельсінської спілки з прав людини та член Харківської правозахисної групи Володимир Яворський розробили концепцію законопроекту про люстрацію і винесли цей документ на загальне обговорення.

Далі - слово за політиками, які зі сцени Майдану обіцяли провести люстрацію самих себе.

iPress.ua розпитав Володимира Яворського про те, хто підпадає під люстрацію, як діятиме її механізм та хто буде здійснювати люстрацію кадрів.

Розкажіть, будь ласка детальніше, що за документ ви оприлюднили на сайті Харківської правозахисної групи - чи це вже є готовий проект закону про люстрацію? Коли такий законопроект може бути розглянутий у ВР?

Це концепція закону для обговорення. Концепція легше сприймається суспільством. Після обговорення буде готувати проект закону.

Коли ви з Євгеном Захаровим писали цей документ, то на досвід яких країн опиралися?

В основному ми використовувати польський досвід.

Яка є міжнародна практика люстрації у тій же Польщі або Чехії?

Ця практика різноманітна. Люстрація використовувалася у багатьох країнах і її форми й обсяги дуже різняться.

Хто підпадає під люстрацію?

Під люстрацію підпадають ті, хто хоче займати найвищі посади в країні – це крім політичних посад, державні службовців першого-третього рангів та прирівняні до них посади.

Відповідно, ці люди мають подати декларацію про відсутність підстав для люстрації. Підставами для люстрації є діяльність у керівництві КПРС, КПУ, ВЛКСМ, таємна співпраця з КДБ, СБУ, а також обставини, що кажуть про відношення до масових порушень прав людини в останні роки.


Володимир Яворський. Фото: ukrinform

Ви розумієте, що згідно цих критеріїв абсолютна більшість працівників виконавчої влади просто буде звільнена? Чи буде ким їх замінити?

Це далеко не більшість. В основному – це керівники. Загалом, це декілька десятків тисяч осіб. Ми переконані, що за умови тотальної корупції значна частина цих людей отримали ці посади не через свої знання, а через хабарі та знайомства. З огляду на це, цілком реально їх замінити. Питання підготовки нових кадрів, наприклад, для судів, міліції, прокуратури – це окреме проблема. Загалом, є різні методи ї вирішення. У Грузії, наприклад, підняли зарплати й кваліфіковані кадри з приватного сектору пішли у державний.

Які часові рамки люстрації? Тобто доки вона триватиме?

Ми плануємо, що вона буде тривати 5-10 років.

Чому саме 11 членів люстраційного комітету? Хто вони? Як справлятимуться із десятками тисяч запитів на люстрацію?

Їхні кількість може бути і більшою. Наприклад, 17 осіб. Більшу частину роботи має робити апарат юристів, що буде працювати на комісію, здійснювати розслідування та готувати справи. В інших країнах це було цілком можливим. У Чехії обсяг люстрації сягнув близько 140 тис осіб, що для такої країни дуже багато. Але якось справилися.

Як перевірити і як уникнути махінацій на етапі перевірки?

Так само як при обвинуваченні в злочині. Це може перевірятися в судах. Кожна сторона має право подавати докази.

Яка ймовірність, що це взагалі запрацює? Бо ж часткова люстрація просто не має сенсу.

Складно сказати. Це швидше залежить від політичної волі. Сьогодні, вона є. Але коли частина політиків почне розуміти, що це стосується їх, ситуація може змінитися.

Який буде предмет розгляду справи в суді? Встановлення факту? Зобов'язання вчинити дії?

Є дві можливі процедури: одна – коли в суді підтверджується лише факт, необхідний для люстрації. Другий – це в суді розглядається справа про притягнення до відповідальності за подання неправдивої інформації в декларації про люстрацію. А всі критерії люстрації є критеріями, що виключають право займати певні посади.

Яку силу і наслідки матиме вказане рішення суду? Чи зможуть людину звільнити з посади на підставі такого рішення?

Так, її звільняють і вона в залежності від шкідливості дій може втрати право призначатися чи обиратися на визначені посади протягом 3-10 років.

Чи матиме змогу балотуватись особа, яка підпадає під критерії люстрації на виборну посаду?

Ні.

Чи підлягатимуть дані про людей, які підпали під дію закону про люстрацію оприлюдненню? Чи це будуть закриті дані? Бо все таки люстраційні дані можуть містити персональні дані.

За загальним правилом, інформація стає публічною після закінчення всіх процедур оскарження. Виняток, коли особа при поданні декларації сама визнала певні факти, пішла з посади й взяла зобов’язання не бути на певних посадах протягом певного строку. Тоді ці матеріали залишаються бути таємними.

Підписуйтесь на iPress.ua в соціальних мережах Twitter, Facebook та Google+. Будьте в курсі останніх новин. Якщо ви помітили помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити редакцію
Розкажіть друзям!

Читайте новини також російською мовою.

НОВИНИ ПАРТНЕРІВ
НОВИНИ ПАРТНЕРІВ

КОМЕНТАРІ (1) +

Додати коментар

  • Виктор Вилин4 червня 2014 09:56
    Треба люструвати не тільки суддів, але й інших чиновників, особливо керівників державних установ ( або їх підрозділів), які , користуючись розпорядженнями влади Януковича про псевдоліквідації держустанов, звільняли з роботи чесних та принципових працівників, котрі намагалися боротися з корупцією, припиняти фінансові махінації та розкрадання бюджетних коштів. Відповісти
11 03 2014 16:00
МЕДІА
iPRESS РАДИТЬ