Facebook iPress Telegram iPress Twitter iPress search menu

Чи потрібно ігровим брендам видавати книги? Міфи і реальність

Чи потрібно ігровим брендам видавати книги? Міфи і реальність
Фото: galyonkin.com
Сергій Грушко, що відповідає за всі книжкові проекти по S.T.A.L.K.E.R., найвідомішому на пострадянському крос-медіа бренду, розмірковує про російський книжковий ринок та перспективи на ньому ігрових марок. Зважаючи, що російськими книгами тотально завалені усі українські "розкладки" та книгарні, дня нас цей аналіз не менш актуальний.

На нині можна згадати тільки одну успішну історію на книжковому ринку Росії, коли ігровий бренд зміг ефективно і з прибутком використовувати книжковий ринок: книжкова серія STALKER (більше 80 книг, понад 6 млн. проданих екземплярів).

Умовно успішною можна вважати книжкову серію "Герої знищених імперій" (3 книги, близько 60 тис. проданих примірників), оскільки книги продавалися з логотипом гри у три рази краще, ніж самостійні твори Іллі Новака, але на тлі успіху Сталкера результат не такий вражаючий.

Є ще популярна серія книг "Метро 2033", але там якраз книга Глухівського є локомотивом продажів і популярності. Серія виходить під кураторством саме автора книги, а не розробника гри.

Сергій Грушко. Фото: galyonkin.com

А ось невдалих спроб запустити ігрові бренди в книжкові маси було дуже багато. Майже кожен видавець, який співпрацював з GSC Game World починав покупку ігрових ліцензій і випуск книг. Спочатку Ексмо, що випустило книгу по грі TimeZero (наклад 5 тис., за словами видавця, ледве розпродають). Потім АСТ придбало права на "Легенду", "Postal" і ряд інших ігор, книги по яким так і не вийшли, бо досвід АСТ теж виявився невдалим.

З самостійних проектів ігрових компаній я згадую вихід книги Вадима Панова "Праймашина" (тираж 30 тис.) і Олександр Комзолова "Поклик Прайма" (тираж 7 тис.) по світу гри PrimeWorld. Як не дивно, успішним можна назвати вихід 7-тисячним тиражем автора-початківця (який без логотипу отримав би стартовий тираж не більше 5 тис.). Власні ж книги Вадима Панова видаються стартовим тиражем 70 тис. примірників з подальшими додрукування, тому 30 тис. - це ... самі розумієте.

Книжкові видавництва і ігрові компанії просто не розуміють, як функціонує ринок партнера, і як можна спільно заробляти. 

Моя думка, чому ситуація в "дружбі" ігор і книг саме така, полягає в тому, що книжкові видавництва і ігрові компанії просто не розуміють, як функціонує ринок партнера, і як можна спільно заробляти. Тому для початку я постараюся описати ігровим компаніям, що і як зараз на ринку книг.

Книжковий ринок

Книжковий ринок художньої літератури переживає зараз кризу. Точніше не так, він його не переживає - він до нього увійшов і ситуація в осяжному майбутньому навряд чи зміниться. Опишу на прикладі книжкової фантастики.

Тиражі

На ринку зазвичай існує три типи авторів (природно умовний розподіл):
- Зірки (4-8 авторів жанру)
- Популярні (15-30 авторів)
- Письменники

Між цими групами постійно відбувається дифузія, як і на будь-якому ринку, тобто популярність одних росте, інших падає. Умовний розподіл між цими групами відбувається, звичайно, за продаваними накладами. І тут за останні роки відбулися істотні зміни.

Якщо 3 роки тому можна було їх розподілити так:
- Зірка - тираж від 80 тис. примірників
- Популярний письменник - тираж від 30 тис. примірників

То в 2012 можна говорити вже так:
- Зірка - від 70 тис. прим.
- Популярний письменник - від 15 тис. прим.

А для звичайного письменника стартовий наклад у 7 тис. вже вважається успішним.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Кількість тиражів україномовних видань зросла майже на 30%

Автори і ціни.

Ці цифри дають не тільки загальне уявлення про ситуацію на ринку, але й "вартість" книги. Потрібно розуміти, що автор отримує з однієї виданої книжки від 5 до 30 рублів (₴1,25 -₴7,5, iPress.ua). Причому 30 - це роялті зірки, а популярний письменник - це скоріше 20-25 рублів з книги. Більшість же авторів задовольняються 5-15 рублями. При тиражі в 10 тис. (дуже і дуже непоганому) автор отримує від 1,8 до 7 тис. доларів винагороди.

Це до речі, стало причиною, що багато авторів, які в середині 2000-х заробляли письменницькою працею видаючи 2-3 книги на рік і отримуючи (при тиражах 10-15 тис. за книгу) річний дохід на рівні 20-30 тис. у.о. зараз, у зв'язку з падінням тиражів, йдуть з професії або переходять в розряд "тих, хто пише на дозвіллі" :). Хоча ... це актуально для авторів з великих міст, для авторів з "глибинки" - райцентр у Криму чи Чернігівській області дохід в 7-8 тис. у.о. в рік цілком співставимий з місцевою зарплатою.

Серії

Книжкові видавці зараз утвердилися в думці, що хороші міжавторські книжкові серії - це більш оптимальний спосіб витрачати рекламні гроші, ніж просування окремих авторів. І вони постійно ведуть пошук таких ідей для серій і підбирають авторів.

При цьому потрібно розуміти передумови рентабельності серії:
а) при просуванні рекламується відразу кілька книг
б) перерви між виходами стартового пулу книг повинні бути не великими (щоб читач не забув про серії і щоб реклама мала ефект для всіх книг серії)
в) для старту серії потрібна або гарна ідея/бренд, або популярний автор (по суті, теж бренд), який може "потягнути" продажу серії.

На прикладі Сталкера. Перші чотири книги вийшли протягом трьох тижнів (по 15 тис. екз. кожна) і всі мали рекламну підтримку в коробках з грою, яка продалася в перший місяць кількістю понад 300 тис. коробок.

Більшість авторів охоче пише в такі серії, тому що це шанс опублікуватися і отримати гонорар. Часи настільки змінилися, що навіть для відомих у минулому письменників вихід з міжавторської серії - це низькі тиражі (тираж квітневої "власної" книги Олександра Зорича, успішно писав і в "Сталкер" і в "Етногенез", всього лише 6 тис. прим.) .

Часи настільки змінилися, що навіть для відомих у минулому письменників вихід з міжавторської серії - це низькі тиражі 

На жаль, хороших серій, що "вистрілили", все одно дуже мало, але роздуми про причини такої ситуації - це стаття скоріше для "книжкового співтовариства". Тим не менш, нові серії постійно запускаються.

Електронні книги

Якщо говорити по суто російському ринку, то грошей на цьому ринку дуже мало, при цьому читачів дуже багато.

З одного боку, тираж в 2-3 тис. проданих книжок - це дуже хороший результат. З іншого боку ...

У 2011 році в Росії тільки спеціалізованих пристроїв для читання було продано 1,43 млн. штук! При цьому з дисплеями на базі "електронного чорнила" (e-Ink) - 678 тис шт., А на базі TFT (як правило до таких читалка відносять бюджетні версії android планшетів) - 753 тис.шт.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Чи уб'ють електронні читалки друковану книгу і видавництва?

При цьому в багатьох неофіційних опитуваннях серед "вконтактовської аудиторії" в якості пристрою для читання електронних книг називають мобільні телефони і смартфони (20-40%).

Тобто якщо до "читалки" додати продажу планшетів і смартфонів, то аудиторія споживачів електронних книг буде значною.

Проте продажі кажуть: ми маємо мільйони читачів, які не купують книг взагалі.

За кордоном ситуація інша в першу чергу завдяки магазинам Amazon і iTunes.

Так, наприклад, якщо книга "тримається" на 1-3 тисячному місці амазоновского чарту, це говорить, що щодня її купують 30-40 екз. (Близько тисячі продажів на місяць), а якщо книга потрапила в сотню, то місячний тираж цілком може перевалити за 30-40 тис. книг.

Цінова ситуація при цьому така: розповіді ($0,99-2.99), повісті та романи ($0,99 - 14.99). Хочу відразу зазначити, що якщо роман (не розповідь) в першій сотні, то його ціна мінімум 4-5 доларів, оскільки цінова політика Амазону гнучка, а автор/видавець не хочуть втрачати свої роялті, занижуючи ціну. Тому при зростанні популярності книги ціну на неї потихеньку піднімають.

Для знайомих з макроекономікою сформулюю так: коефіцієнт цінової еластичності попиту на книги до рівня 9.99 USD менше одиниці.

Міфи, про які я часто чую

Опишу міфи які чую від книжкових видавців та ігрових компаній. Не буду розділяти (хоча спочатку хотів), хто якому міфу вірить.

МІФ 1. Вихід книг по грі робить грі рекламу і зміцнює бренд.

Ось стоїть на полиці книга по грі Crysis видана накладом 3 тис. примірників. Її вихід у Росії зміцнив бренд?

Тиражі паперових книг непорівнянні з кількістю гравців. Спонсорство фестивалю рок-музики у Великих Гребенях, де потусив натовп в пару тисяч чоловік і ще запостив у себе у Вконтакте фотки, зміцнить бренд не менше.

Мені здається, цей міф живе завдяки якомусь сакральному відношенню до слова, записаного у книзі.

МІФ 2. Логотип гри на книзі має якусь цінність для продажів книги.

Якщо фанати гри не знають про те, що книга вийшла і не йдуть її купувати, то стартового сплеску продажів не буде. В магазинах не стануть ставити книжку на краще місце, а оптовики не будуть її дозамовляти.

У попередньому міфі я вже говорив про тираж книги по мегапопулярной грі Crysis. Можна так само згадати скромні тиражі книг по Всесвіту Warcraft.

Без підтримки книг видавцем ігор і розробником логотип не дасть стартового сплеску продажів, а значить вони будуть тихо порошитися на дальніх полицях.

Про того ж Сталкера. У перший місяць,гри продалося близько 300 тис. примірників. У кожній коробці з грою була реклама 4-х книг. Книг було надруковано по 15 тис. У багатьох магазинах книги пропали з полиць за перші два тижні.

Після чого пішов самопідтримуючий процес. Магазин ставив "книги, що продаються" на кращі полиці, покупці (які можливо і не грали в гру) їх добре помічали і купували, оптовики замовляли сміливо і побільше, а видавець тільки встигав додруковувати.

МІФ 3. Видавництво зацікавлене в просуванні книг.

Кожен місяць книжкові видавці випускаю десятки книг, тому що це їхній бізнес. Вони друкують, платять роялті автору і ще заробляють. Їм все одно видати книгу по грі "Пупкін і Маріо" або книжку про попаданця до Сталіна. Їх цікавить, щоб книга продалася і принесла прибуток.

Оптова ціна стандартної фантастики в твердій обкладинці - близько 3 доларів. Вартість виробництва від 0,7 до 1,2 долара (залежить від тиражу і взаємин з друкарнею). Тобто витрати на обкладинку, редактуру, склад і т.д., але чим вище тираж, тим сума цих витрат у кожному примірнику знижується.

Тому при тиражах в 50 тис. примірників видавництво може заробляти майже два долари з примірника (без урахування гонорару автора).

При тиражах в 50 тис. примірників видавництво може заробляти майже два долари з примірника (без урахування гонорару автора).

Все питання для видавництва як досягти цих тиражів.

Поки шлях простий - платити велику роялті популярному автору. Або власнику бренду, який дає такі тиражі.

Ніяким просуванням видавництво займатися не буде. Тому що вклавши в рекламу 5 тис. у.о. і отримавши продажу в 5 тис. книг (при надрукованих 10 тис.) - воно у збитку, навіть якщо бренд дістався безкоштовно, а автору заплатило видавництво 2 тис. у.о.

МІФ 4. Письменники коштують дорого.

З попереднього мого опису стає зрозуміло, чому я дивуюся коли чую, що замовити роман обійдеться в 15 тис у.о. При цьому називають автора з власними тиражами в 8 тис. книг (а це значить від 1,5 до 8 тис. гонорару в залежності від видавництва).

Давайте відразу визначимося з деякими важливими моментами.

1. Вартість письменника легко визначити по його "особистим" накладам.

2. "Цінність" автора для тиражу книги незначна (в Сталкері всі автори продавалися + / - 10%)

3. Письменник, який говорить що "писати по чужому світу складніше" - йде відразу лісом. Ніхто ж не візьме 3D моделера, який вміє творити модельки тільки рудих орків. Так, є письменники, яким складно писати в "чужому світі", але навіщо їх тоді мучити? Просто не працювати з ними, ну не їх це :)

4. Ремарка. Досвідчений письменник може видати готовий роман за 2-3 місяці, максимум 4. Решта - це ті, хто будуть писати "після роботи", "коли не мучитиме похмілля" і т.д. Якщо Стівену Кінгу вистачало такого терміну, то що заважає Васі Пупкіну створити шедевр :)?

Прочитавши написане вище, мені здалося, що я всіх уже переконав - випускаючи гри морочитися книжками не варто.

Найстійкіші, які дочитали до цього моменту, тепер дізнаються мій погляд де в книжках гроші для "ігрових компаній?"

На що мало хто звертає увагу.

У процесі бесід з ігровими компаніями і книжковими видавцями я звернув увагу, що багато втрачають у важливі моменти і тому не можуть придумати як заробити.

1. Книжкові видавці бачать заробіток тільки в паперових книгах. Їх взагалі не цікавить, щоб книги безкоштовно лежали в Інтернеті. А ось що для ігрового бренду важливіше: 100 тис. читачів безкоштовної електронної версії або 3 тис. у.о. доларів, отримані в якості роялті від випущених 5 тис. книг?

2. Ігрова компанія має багато готового графічного контенту. Оформлення книги артом завжди коштує дорого. Якщо десяток картинок персонажів або локацій всередині книги обходиться в 1-3 тис у.о., то нескладно зрозуміти чому в сучасних романах і повістях картинок дуже мало.

3. Покупець книги може отримувати приз. У будь-яку паперову книгу можна вклеювати унікальний код або організувати на сайті гри реєстрацію з питань (100 питання типу перше слово на стор 345"). А тим, хто проходить реєстрацію приз - 10 золота в онлайн грі або розіграш поїздки на ігрову виставку (офіс розробника). Головне, щоб про це знали гравці і бажано заздалегідь (а це завдання ігрової компанії)

4. Багато ігор і електронні книги живуть на однаковій платформі. Якщо у вас ігровий додаток на IOS і ви випустили 2-3 розповіді на Ibooks, то нескладно розмістити крос-рекламу і в книзі, і в грі (у вигляді посилань!). І ще питання, що буде більше приносити грошей: десяток новел (ми пам'ятаємо - серії йдуть краще) загальною собівартістю 15-20 тис. (з перекладом) або free-іграшка з 500 тис. установок.

Де в книгах гроші?

У Росії:

Видання на папері.

З книги можна отримати від Видавця від 40 до 90 центів. При цьому гонорар автора, швидше за все, доведеться брати на себе.

Найбільш правильно запустити відразу 2-3 романи і провести активну рекламу серед ком'юніті. Без реклами серед ком'юніті книжки продадуться тиражем 7-12 тис. Якщо при цьому гонорар автора складе близько 5-7 тис. у.о. то комерційної доцільності у заході немає.

В якості реклами можуть бути бонуси в грі для покупки книги, реклама в самій грі, групах Вконтакте. Якщо вдасться при старті продажів домогтися того, що гравці "підуть в магазини", то тиражі серії можна підняти до 15-20 тис. книг (звичайно якщо пощастить то і 30-40 тис), а головне - книг в серії може вийти близько 8 -10 за рік-півтора. Підсумковий прибуток (після виплат авторам) складе 80-100 тис. доларів.

Крім того, книги підуть в електронному вигляді "в народ" (піратство) і гра теж отримає "+3 до популярності".

Така схема більше підходить для онлайн ігор, де можна довго інформувати ком'юніті про вихід чергової книги, проводити конкурси оповідань і т.д.

Електронні книги.

На відміну від попереднього варіанту орієнтація йде на те, що безкоштовні електронні версії готуються так, щоб там скрізь були посилання на гру.

Основним завданням при цьому є максимальна популяризація книг і надія на те, що читач, прочитавши книгу, клацне на посилання в самій книзі і прийде в гру.

Тут більш перспективним виглядає не написання романів, а серії новел. По-перше, розповіді коштують 300-500 доларів, по-друге, інтернет-аудиторії набагато простіше прочитати щось коротеньке.

При створенні оповідань у електронному вигляді можна зробити версії з артами з гри, клікабельними лінками на гру і навіть відео з гри. Не всі формати це підтримують, але їх кількість зростає.

Після перших оповідань можна починати літературні конкурси серед гравців або серед авторів сайтів "самвидаву". До речі, публікуючи ці розповіді в мережі можна економити на авторах. Вигода розробника / видавця в джерелі трафіку. Питання в його відстеженні.

У подальшому, якщо розповіді писали про одного персонажа із загальною сюжетною лінією, можна видати це у вигляді паперових книг. "Записки про Шерлока Холмса" - теж, по суті, набір оповідань.

Про Сталкера. Збірки "фанатських" оповідань, які довго лежали на сайті під час конкурсів, в паперовому вигляді продавалися найкраще. Хоча давно були у вільному доступі і напевно повинні були продаватися гірше.

 Збірки "фанатських" оповідань, які довго лежали на сайті під час конкурсів, в паперовому вигляді продавалися найкраще. Хоча давно були у вільному доступі і напевно повинні були продаватися гірше.

Для мобільних ігор можливо непоганим джерелом трафіку стане просування безкоштовних книг-додатків на андроїд маркеті або AppStore. Створення книг-додатків дорожче, ніж просто книг, але ... наразі в Росії ні магазин Google, ні магазин Ibooks не працюють так що розмістити книги там не можна. Можливо, у найближчі місяці це зміниться.

 

За межами Росії

Якщо Ви щасливий володар ігрового бренду, що успішно продається за кордоном або хоча б має велику аудиторію - то все виглядає набагато позитивніше. Можна подумати про книги і як про "трафікогенератор" і як про "баблозашибатель".

Якщо багато хто думає про високу ціну виходу за кордон, то це не так. Якщо ви хочете продавати там не товстий роман, а короткі новели, то переклад буде вартувати 1-1,5 тис у.о. За текст і оформлення файлу ви вже заплатили, коли випускали в Росії.

Браузерки, соціалки і клієнтські гри.

Варіант "Продавати". Якщо у вас велика аудиторія, яку не знаєте як монетизувати - відправляйте купувати ваші книги (і оповідання і романи) в магазини Amazon або інших магазинів. Якщо Ваш трафік підніме книгу в чарті магазину, то потім її почнуть купувати вже і не ваші гравці.

Головне щоб було що купувати. Тому просувати книги варто після того як ви буде мати хоча б 3-4 новели або 1-2 товстих романb (з яких починати не раджу).

Варіант "Просувати". За кордоном є багато порталів з ​​платними і безкоштовними книгами. Потрібно розуміти, що якщо у вас купили 100 книг, то в безкоштовному вигляді їх могли скачати 5-10 тис. (там теж люблять халяву).

Тобто, поширюючи новели безкоштовно, є великий шанс показати світ гри і зацікавити десятки тисяч читачів. Але сподіваюся всім зрозуміло, що скачає книгу може і мільйон, але в грі зареєструється менше, звичайно. 

Мобільні додатки

Спосіб заробітку для мобільних додатків настільки очевидний, що я навіть не розумію, чому його ніхто не бачить. Здавалося б чого простіше: розмісти в додатку для IOS в меню гри посилання на книгу/книги або тим більше в додатку для Amazon.

Тисячі покупок в перший тиждень вистачить, щоб книжка злетіла в топ 100 будь-якого магазину, після чого їх стануть купувати і ті, хто не грав в гру але .... по посиланню в книзі може перейти на сторінку гри в магазині. Адже якщо у вас в руках ho, то детективні розповіді (які люблять домогосподарки - основний читацький сегмент) будуть приносити і гроші, і аудиторію.

Якщо книг декілька, то мова йде вже не про суми в десятки тисяч доходу в рік, а про сотні і ... і мільйони. Адже багато хто знає, що книжкова серія STALKER принесла GSC не один мільйон доларів.

Резюме.

Заробити на книжках можна. Можна продавати, можна генерувати трафік, але, як і будь-який вид заробітку, потрібно розуміти, що він зажадає часу і зусиль.

Оригінал: galyonkin.com

Стратегія мужності. Наступна фаза російсько-української війни – Hudson Institute
Стратегія мужності. Наступна фаза російсько-української війни – Hudson Institute
З голуба миру на яструба війни. Як росія атакувала Францію і радикалізувала Еммануеля Макрона – The Economist
З голуба миру на яструба війни. Як росія атакувала Францію і радикалізувала Еммануеля Макрона – The Economist
кремль у захваті від того, як США вагаються щодо допомоги Україні. Як збуджені пропагандони путіна плекають перспективу повернення Трампа – Джулія Девіс
кремль у захваті від того, як США вагаються щодо допомоги Україні. Як збуджені пропагандони путіна плекають перспективу повернення Трампа – Джулія Девіс
Організуватись заради перемоги. Лідери мають чітко окреслити громадянам перемогу як мету – Бен Годжес
Організуватись заради перемоги. Лідери мають чітко окреслити громадянам перемогу як мету – Бен Годжес
У НАТО занепокоєні долею підводної інфраструктури вільного світу. Тим часом росіяни агресивно атакують їхню критичну наземну інфраструктуру
У НАТО занепокоєні долею підводної інфраструктури вільного світу. Тим часом росіяни агресивно атакують їхню критичну наземну інфраструктуру
Є одна війна – глобальна: автократій проти вільного світу. Україна її частина – Девід Екс
Є одна війна – глобальна: автократій проти вільного світу. Україна її частина – Девід Екс
Баланс сил. Коли у росіян закінчаться БТР, БМП і танки – Дональд Гілл
Баланс сил. Коли у росіян закінчаться БТР, БМП і танки – Дональд Гілл
Чому американські літаки захистили Ізраїль, але не Україну? Це стає уроком для інших країн – Енн Епплбом
Чому американські літаки захистили Ізраїль, але не Україну? Це стає уроком для інших країн – Енн Епплбом