RSS
БІЗНЕС & ФІНАНСИ БЛОГОСФЕРА

"У гонитві за зростанням". Правила стартапів від Пола Грема

5-7% зростання - це хороший результат
Блог компанії startupacademy продовжує публікувати статті одного з найвідоміших теоретиків стартапу, підприємця Пола Грема. Зараз ви дізнаєтеся, що таке зростання для стартапу, як ефективно розвивати свій проект, і чому важливо правильно оцінити свої сили.
"У гонитві за зростанням". Правила стартапів від Пола Грема Пол Грем. Фото: jasonlbaptiste.com

Наскільки стрімко повинна розвиватися компанія для того, щоб бути стартапом? На це питання не існує однозначної відповіді. Швидше його варто переформулювати таким чином: "Наскільки стрімко розвивається УСПІШНИЙ стартап". Для засновника бізнесу це, скоріше, філософське питання, рівнозначне питанню "Чи на правильному я шляху?".

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Пол Грем: "Чому "перукарня" - не стартап"

Розвиток успішного стартапу, як правило, має 3 стадії: 

Стадія зародку і повільного зростання, коли засновник намагається зрозуміти, в якому напрямку рухатися.

Стадія стрімкого зростання, коли засновник, нарешті, знаходить і створює продукт, затребуваний багатьма людьми.

Стадія переходу від успішного стартапу до великої компанії, коли розвиток компанії сповільнюється через обмеження ринку.

Якщо зображати ці стадії у вигляді графіка, то кут нахилу кривої - це якраз-таки темп зростання. Це основний показник стартапу. Не прорахувавши темпу зростання своєї компанії, ви ніколи не зрозумієте, чи на правильному ви шляху. 

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Корови в Кремнієвій долині. Як програміст з Хорватії заробив на стартапі Farmeron

Коли спілкуєшся зі стартапами і задаєш їм питання про темпи зростання, вони як правило відповідають щось на кшталт сто нових клієнтів на тиждень". Це неправильно, тому що зростання не вимірюється абсолютним числом, а є пропорцією зростання кількості нових клієнтів до вже існуючих! Якщо ви маєте стабільну абсолютно однакову кількість нових клієнтів від місяця до місяця, час бити на сполох - ви не розвиваєтеся! 

Зростання не вимірюється абсолютним числом, а є пропорцією зростання кількості нових клієнтів до вже існуючих

Y Combinator пропонує своїм стартапам вимірювати ріст в тижневому циклі: по-перше, тому що у них є не так багато часу до Demo Day, а, по-друге, стартапам потрібен максимально частий фідбек, щоб мати можливість коригувати курс розвитку. Якщо говорити про цифри, то 5-7% зростання - це хороший результат. Якщо відсоток досягає позначки в 10, то у вас вражаючий прогрес, якщо зріст складає всього 1% - швидше за все, ви просто поки не визначилися, куди ви рухаєтеся. Як правило, найкращий еквівалент показника зростання - обсяг виручки. На другому місці - кількість активних користувачів/клієнтів. 

Зазвичай інкубатори і акселератори пропонують стартапам проаналізувати свої можливості і вибрати той темп зростання, який вони зможуть стабільно підтримувати щотижня. Ключове слово тут - "стабільно". 

 

Фокусування уваги на досягненні поставлених цілей за темпами зростання за тиждень, в цілому, позитивно впливає на розвиток стартапа і звужує коло проблем від багатогранних і складних до однієї-єдиної. Ви робите вибір, виходячи тільки з досягнення показників, все, що дає вам зростання, є рішенням проблеми. Чи потрібно Вам їхати на конференцію? Чи варто наймати ще одного розробника? Чи приділяти більше уваги маркетингу? Шукати багато дрібних клієнтів, чи зосередити всі зусилля на одному великому? Робіть все, що призведе до зростання! 

Тижнева оцінка зростання зовсім не означає, що ви не повинні оцінювати більш довгострокову перспективу. Одного разу, не досягнувши поставленої мети і відчувши розчарування, ви починаєте здійснювати дії в розрахунку на майбутній успіх. Так, наприклад, новий програміст навряд чи миттю допоможе вам досягти короткострокових успіхів. Однак, він же, можливо, стане запорукою вашого успіху в майбутньому, через місяць, впровадивши новий продукт, оптимізувавши програмний код і т.д. Існує, правда, можливість потрапити в хитру пастку і, занадто сильно думаючи про завтрашній день, упустити ситуацію дня поточного. 

Теоретично, така політика "підйому в гору", коли ви цілеспрямовано досягаєте намічених показників, може призвести до підсумкової стагнації, але на практиці таке жодного разу не траплялося. У 10 випадках з 10, будь-яка дія завжди краще бездіяльності: там, де багато хто витрачає дні на деталізацію стратегії, успішні підприємці діють навмання, на інтуїції, і потрапляють в саме яблучко! 

Там, де багато хто витрачає дні на деталізацію стратегії, успішні підприємці діють навмання, на інтуїції, і потрапляють в саме яблучко! 

Трохи про цифри: неважко порахувати, що стартап, який зростає на 1% на тиждень, виросте в 1,7 рази за рік, в той час як 5% зростання в тиждень дадуть вам 12,6-кратне зростання в рік. У першому випадку, заробляючи $ 1000 на тиждень, через 4 роки ви будете заробляти $ 7900. У другому початковий дохід в ту ж $ 1000 призведе до набагато значнішої суми - $ 25 мільйони на тиждень через 4 роки! Вражаючі цифри, чи не так? 

Темп росту, а також ризики, відіграють визначальну роль в оцінці привабливості стартапу. Вдумайтеся: при очікуваному доході в $ 100 млн., одновідсотковий шанс на успіх все ще еквівалентний $ 1 млн! А у групи ініціативних, освічених і здібних підприємців шанси на успіх явно перевищують 1%. Стає зрозумілим, чому сьогодні багато хто запускає власні проекти (в той час, як власники бізнесу з іншої категорії журяться "чому стартапи постійно в центрі уваги?!"). 

Узагальнюючи вищесказане: процес постійного слідування наміченому плану зростання допомагає ідентифікувати, а іноді навіть і модифікувати стартап. По суті, це і є головним "обмежувачем", в широкому сенсі слова, який направляє стартап в правильне русло. Проводячи паралель із звичайним бізнесом, можна навести приклад, як географічне положення визначає стиль і публіку того чи іншого бару чи ресторану. 

Процес постійного слідування наміченому плану зростання допомагає ідентифікувати, а іноді навіть і модифікувати стартап.

Як говорив Річард Фейнман, один з найбільших фізиків ХХ століття: "Уява природи завжди було багатша, ніж уява людини, тому, слідуючи за істинним знанням, можна відкрити речі, набагато більш дивні в реальності, ніж в будь-якому з уявних світів". Темп росту, в даному випадку - це якраз те "істинне знання" для успішного стартапу! 

Міцні зв'язки

Чому інвестори так люблять стартапи? Навіщо вони вкладають свої кровні гроші в інстаграми, замість великого бізнесу з великими оборотами? Причини різні. 

Показником інвестиційної привабливості в даному випадку виступають ризики. Стартапи заслуговують на увагу інвесторів хоча б тому, що, будучи авантюрою, в разі успіху повертають вкладені ресурси в багаторазовому розмірі. Однак, це не єдина причина. 

Другий аспект - це принцип роботи інвесторів: вони отримують великі преміальні у тому випадку, коли повертають вкладені гроші. Як ви розумієте, шанс поповнити свій баланс в разі успішного виходу стартапу на IPO занадто спокусливий. Збагачуючи себе, стартап збагачує інвестора: всі угоди досить прозорі, а значить легко відслідковуються - у засновника стартапу мало шансів приховати свої доходи і свій прибуток. 

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: У пошуках грошей

Тепер давайте розберемося, навіщо стартапу потрібні гроші інвестора? Звичайно, це, знову ж таки, зростання. Зв'язок між зростанням і хорошою ідеєю дуже сильний. Якщо у вас гарна (необов'язково масштабована) ідея, але немає стрімкого зростання, конкуренти залишать вас позаду. Повільне зростання - самогубство в стартап-бізнесі. 

Якщо у вас гарна (необов'язково масштабована) ідея, але немає стрімкого зростання, конкуренти залишать вас позаду. Повільне зростання - самогубство в стартап-бізнесі. 

Будь-яка компанія має потребу в початковому капіталі. Іноді, стартапи залучають інвестиції, навіть не маючи у цьому гострої необхідності. Комусь продаж частки в своїй компанії за ціною, свідомо меншою, ніж у майбутньому (у разі успіху), може здатися безглуздою, проте такий крок не менш виправданий, ніж страхування власного життя. Все дуже просто: додаткові кошти, отримані в результаті залучення інвестицій, допомагають прискорити зростання. 

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Менеджмент майбутнього. Шість принципів управління від найбільш інноваційної компанії сучасності

Насправді, інвестори відчувають потребу у стартапах не меншу, а іноді навіть більшу, ніж стартапи в інвесторах: розвиваючись на власні гроші, стартап хоч і ставить себе під загрозу і уповільнює зростання, проте, все ж, має шанс вижити. У свою чергу інвестор, не вкладаючи в потенційно успішні стартапи, просто виходить з бізнесу! Даний факт приводить нас до наступного висновку: будь-який мало-мальськи успішний стартап може залучити великі суми від інвесторів на свідомо вигідних умовах. 

Крім інвестицій, успішні стартапи часто отримують пропозиції про повний викуп часток іншою компанією. Чому? Що призводить до подібних думок керівників елітного ешелону великого бізнесу? 

І тут відповідь знаходиться на поверхні: частка в швидко зростаючої компанії є ласим шматком: коли eBay викупив PayPal, було ясно, що за гроші компанія отримає контроль над угодами, а значить, і над прибутком. Крім того, важливою причиною покупки стартапів є страх конкуренції. Стартап, розширюючись, поступово починає претендувати на ринкові частки великих компаній. Навіть, якщо компанія не боїться самого стартапу і його продуктів, топ-менеджмент явно побоюється того, як конкуренти можуть застосувати їх технологічні новинки, в разі поглинання. Саме тому найчастіше компанії платять за викуп стартапів суми, які є навіть більшими за їх реальну вартість. 

Оригінал: habrahabr.ru

Підписуйтесь на iPress.ua в соціальних мережах Twitter, Facebook та Google+. Будьте в курсі останніх новин. Якщо ви помітили помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити редакцію
Розкажіть друзям!

Читайте новини також російською мовою.

НОВИНИ ПАРТНЕРІВ
НОВИНИ ПАРТНЕРІВ

КОМЕНТАРІ (0) +

Додати коментар

03 10 2012 17:48
МЕДІА
iPRESS РАДИТЬ