Умберто Еко. Про масову культуру в картинках
АРИСТОКРАТИ ТА ІНТЕГРОВАНІ
Є два класичних підходи під час аналізу культури: з одного боку сприймається як уособлена аристократична дія, яка протиставляється вульгарності натовпу. На стежці навпроти знаходяться ті, хто святкує явище масової культури.
"Аристократам" ідея спільної для всіх культури, виробленої таким чином, що дійде до усіх та цінитиметься усіма, здається протизмістовною, є "антикультурою".
Ті хто сприймає цей новий феномен навпаки, стверджують що масова культура наближає артистичні прояви до людей, які раніш не мали ніякого доступу до них. Перші мають песимістичний погляд на вторгнення ЗМІ. Тому Еко їх зве "апокаліптичними". На відміну оптимістичних зве "інтегрованими".
КУЛЬТУРА МАС
Ці протилежні позиції виникли як територія дебатів у другій половині ХХ сторіччя. Вторгнення натовпу (привіт, Ортега-і-Гассет!) у соціальне життя стало очевидним та постійним явищем. Індустрія культури вийшла назустріч масам з новаторськими і, до речі, сумнівними, пропозиціями. Виникла масова культура. Цей загальний та двозначний концепт включає телебачення, газети, кіно, комікси і навіть народні новели (мильні опери, детективи, тощо).
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Умберто Еко: "Дурню, заховай свій мобільний телефон"
Засоби розголосу роблять культурні товари загально досяжними, роблячи доброзичливим та легким поглинення понять та отримання інформації. Це перекладається у розширення культурного поля.
Еко вважає, що як песимістична позиція апокаліптичних, так і перебільшений оптимізм інтегрованих, обходять увагою справжній вимір проблеми. Зробити акцент на вирішенні цього чорно-білого погляду складає оригінальність твору.
Поки апокаліптичні виживають саме фабрикуючи теорії про занепад, інтегровані рідко теоризують, але віддають перевагу дії, виробляти, щоденно проголошувати свої повідомлення на усіх рівнях. (з "Аполіптичних та інтегрованих")
КОНТЕКСТ МАС
Виникла, таким чином, потреба контекстуалізації культури мас. Неможливо взнати її, каже Еко, якщо не зважати, що виникнення цих масових феноменів у момент коли маси починають бути головними дійовими особами у публічних подіях, накладаючи власну мову та свої специфічні вимоги. Але попереджує:
Масова культура пропонує вирази буржуазної культури широкому спектру людей популярних класів.
КРИТИКА МАСОВОЇ КУЛЬТУРИ
І тут Умберто Еко є дуже дипломатичний та предостережливо-лояльний)
+ Звертаючись до широкої аудиторії з метою задовольнити її очікування, запобігає оригінальним пропозиціям, що можуть не сподобатись певному сектору.
+ Тому що повідомлення призначається досить однорідному класу, знищує власні характеристики кожної етнічної групи.
+ Не просуває змін у чуттєвостях та смаках мас.
+ Не заохочує до роздумів, але заохочує до негайних почуттів.
+ Споживачі цієї культури підпадають під дію закону попиту і пропозиції.
+ Пропонує публіці тільки те, чого вона бажає або, ще гірше, пропонує те, що вона повинна хотіти.
+ Стирає різницю між розробками високої культури і розважальними продуктами.
+ Стимулює пасивний та некритичний погляд на світ.
+ Працює на тривіальних думках. Стверджує вже соціально прийняте.
+ Заохочує конформізм.
+ Часто використовується домінантними класами з метою контролю.
+ Використовує моделі нав’язані зверху щоб запобігти прогресу мас.
ПЕРЕВАГИ МАСОВОЇ КУЛЬТУРИ
+ Велика соціальна група бере рівноправну участь у публічному житті, у споживанні та насолоді спілкуванням.
+ Масові засоби доходять до широкого сектору який раніш не мав ніякого доступу до культури.
+ Накопичення інформації що пропонують засоби масового розголосу зрощують формацію та спонукає до думання.
+ Зрівнюючи смаки, масова культура робить внесок у згладжування певної різниці між класами і уніфікує національні чуттєвості.
+ Сприяючи розповсюдженню інформації, масові засоби стимулюють бажання знань з боку людей раніш маргіналізованих.
+ Засоби розповсюдження допомагають сучасній людині взнати про аспекти світу про які раніш вона нічого не знала.
+ Крім того, ЗМІ беруть участь у оновленні культури, через появу нових манер розмовляти, методом включення новітніх артистичних мов.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Голівуд форматує світ
Культурна пропозиція індустріалізованого суспільства розвинута і ідентифікується з масовими засобами, що є явищем, яке не можна виправити. Проти такої ситуації треба запитати: "що можна зробити, щоб ці масові засоби стали двигуном культури?"
Масова культура означає відміну цих розрізнень:
+ Споживачі культури вже не визначені своїм соціально-економічним класом до якого належать. Людина, яка належить до високого класу може бути споживачем культури низького рівня.
+ Культурні продукти не відповідають лінійно розділенню на низькі, середні та високі. Величні новели задумані та написані щоб насолоджувати "ілюстровані класи" закінчують бути творами масового спожитку. Протилежно, деякі комікси, фрукти маргінальної культури, сприймаються як витончений продукт інтелектуальними елітами.
+ Рівні високий, середній та низький не співпадають із складністю та естетичною цінністю.
+ Привласнення певного культурного продукту високого естетичного рівню популярними класами, для якого він не був призначеним, не означає, до речі, деградацію. В той час як в деяких випадках може бути саме так, у інших є результатом підвищенням колективного смаку.
“Umberto Eco para principiantes”, pp. 9-20.
Оригінал: chita-i.livejournal.com