RSS
ВІДПОЧИНОК МЕДІА.ГОЛОВНЕ

Чому французи п’ють менше вина?

У Франції стабільно зменшується споживання цього національного напою. Чи свідчить це про занепад французької цивілізації?
Останні цифри лише підтверджують те, що спостерігається впродовж багатьох років: кількість французів, які регулярно споживають вино постійно зменшується, - пише паризький кореспондент ВВС Х'ю Шофілд.
Чому французи п’ють менше вина? Фото: flowersway.com

Це питання хвилює багатьох людей – оенофілів, культурологів, прихильників теорії французької винятковості - всі вони з жахом спостерігають за процесом поступового зникнення вина з обідніх столів французів.

Останні цифри лише підтверджують те, що спостерігається впродовж багатьох років: кількість французів, які регулярно споживають вино постійно зменшується.

У 1980-их роках більше половини дорослого населення країни споживали вино майже щоденно. Сьогодні ця цифра впала до 17%.

Тим часом, частка французів, які ніколи в житті не пили вина, подвоїлася до 38%.

У 1965 році кількість спожитого вина в розрахунку на душу населення становила 160 літрів на рік. У 2010 році ця цифра впала до 57 літрів, і, швидше за все, це падіння продовжиться до позначки не більше 30 літрів найближчими роками.

Під час вечері вино є третім найпопулярнішим напоєм після водопровідної та бутильованої води. Сьогодні швидко стають популяними газовані напої і фруктові, які несуттєво поступаються популярності вина.

Фото: pezenas-languedoc.com

За даними дослідження, проведеного International Journal of Entrepreneurship, зміни в ставленні французів до алкогольних напоїв найкраще помітні на прикладі декількох поколінь.

Покоління 60-х і 70-х років звикло бачити вино на столі при кожному вживанні  їжі. Для них вино залишається важливою частиною їх любові до рідної країни, або частиною  культурної спадщини.

Середнє покоління – ті кому зараз 40 і 50 – розуміють споживання вина як виняткову нагоду. Вони компенсують зниження рівня споживання вина, витрачаючи на нього більше грошей. Їм подобається думати, що вони п'ють менше, проте, краще вино.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Французьке вино по-китайськи

Члени третього покоління – що називається поколінням інтернету - навіть не думають проявляти інтерес до вина до 25 років. Для них це такий же продукт, як і будь-який інший, і їх ще потрібно переконати, що вино вартує тих грошей, яких воно коштує.

"Відбулося те, що ми називаємо поступовою ерозією ідентичності вина, і наших священних уявлень про нього, - кажуть автори доповіді Тьєррі Лорі і Паскаль Путе. - Це призвело до змін у споживчих звичках французів протягом трьох поколінь і до різкого зменшення обсягів випитого вина".

Падіння споживання відбувається також в інших країнах - таких, як Італія та Іспанія, - які також є історичними виробниками вина. Проте, це не вдарило по перспективах експортерів французького вина, які продовжують утримувати свої позиції за кордоном.

Фото: Alain Doire / myfranceamoi.com

Однак, людей хвилюють події, які змінюють їх спосіб життя всередині Франції, змінюють французьку цивілізацію. Вони побоюються, що перевірені часом французькі цінності - святковість, традиції і відчуття прекрасного в житті – втрачають свою привабливість. Їх місце займає утилітарний та моралістичний новий, цинічний, світовий порядок, що запроваджується через політику засобів масової інформації та глобальний бізнес.

"Вино – це не якийсь трофей, який ми дістаємо для відзначення великої події або щоб показати наш соціальний статус. Це столовий напій, який використовується під час їжі, він є  звичайним додатком до того, що є на нашій тарілці", - каже експерт із кулінарії Періко Легасс.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Що треба знати про вино: Портвейн, мадера, Мадейра та Порту

"Вино - це елемент їжі. Сталося так, що вино перетворилося із популярного продукту на елітарний. Це абсолютно безглуздо. Щоденно випивати помірну кількість вина хорошої якості  - це прекрасно і зовсім не шкідливо", - додає він.

Легасс каже, що частина провини полягає у тому, що загалом змінюється підхід французів до їжі і кулінарії:

"Впродовж багатьох років люди поступово відмовляються від того, що в нашій французькій традиції ми називаємо Repas, або процес споживання їжі. Я маю на увазі святкове зібрання за столом, а не індивідуальну, прискорену версію харчування, як це відбувається сьогодні".

"Традиційна сімейна церемонія харчування відмирає. Натомість споживання їжі набуває суто технічної форми, коли головне - ефективно і якнайшвидше поповнити свій організм необхідним запасом калорій та енергії".

Фото: blog.mejobs.ro

Споживання вина у Франції, безумовно, є частиною традиційного способу життя, але було б неправильно думати, що француи завжди випивали стільки, скільки вони пили 50 років тому.

У середні віки вино вживали досить часто (принаймні у виноробних районах), проте воно було відносно слабким. Популярним напій став в основному через те, що - на відміну від води – пити вино було безпечніше.

Революція 1789 року розвіяла уявлення про те, що вино – це аристократичний напій, а економічні зміни ХІХ-го століття допомогли вину проникнути у різні верстви суспільства.

Дені Савро, редактор журналу La Revue Des Vins de France каже, що зростання популярності вина відображає збільшеня кількості робітничого класу. Але лише війна 1914-1918 років зуміла дійсно забезпечили вину почесне місце в серцях французів.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Правила українських виноробів

"Солдати йшли в атаку, підкріплені Пінард, сортом міцного, низькоякісного вина, яке поставляли у необмеженому обсязі. До цього нормани, бретонці, пікардійці та інші народи півночі майже ніколи не вживали вина. В окопах вони швидко навчилися його пити", - розповідає Савро.

"Після того у Франції узагальнили споживання дешевого вина. Таким чином, до 1950 року в країні скрізь повідкривали безліч торгових точок, кафе і барів. У крихітному селі могло нараховуватися п'ять чи шість таких закладів. Але це була найвища точка, якої сягала популярність вина. Із 1960–их років розпочинається зменшення його споживання".

Фото: bigbrowser.blog.lemonde.fr

Усі згодні з основними факторами цієї переміни. Усе менше людей працюють на відкритому повітрі, тому енергетичні властивості вина менше цінуються. Робота в офісах вимагає від людей завжди перебувати в робочому стані, відповідно, немає можливості перехилити чарку за обідом.

Крім того, є ще "золотий вік" автомобіля (для якого, за словами Савро, "вино є найлютішим ворогом"), демографічні зміни, зростання мусульманської меншини Франції, і популярність пива та міксів.

Савро вказує на ще одну важливу причину.

"Це наша буржуазна, технократична еліта із своєю кампанією проти водіння в нетверезому стані і проти алкоголізму. Для них вино нічим не відрізняється від будь-якого іншого алкоголю, хоча вино слід розглядати як абсолютно окремий напій", - каже він.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Незабаром людство спіткає глобальний дефіцит вина

"Нещодавно я чув, як один високопоставлений чиновник системи охорони здоров'я казав, що вино викликає рак вже від першої випитої склянки. І таке сказав француз. Я був вражений. Намагаючись підіграти лобістам із системи охорони здоров'я і бути політично коректними, наша еліта воліє тримати країну на хімічних антидепресантах і відучити нас від вина", - додає Савро.

"Просто уважно погляньте на цифри. У 1960-их ми випивали в середньому 160 літрів вина на рік і не приймали жодних таблеток. Сьогодні ми споживаємо 80 мільйонів пакетів антидепресантів, а реалізація вина падає. Та ж вино є найтоншим, найцивілізованішим, найблагороднішим з антидепресантів. Подивіться на наші села: сільські бари зникли - замість них з’явились аптеки".

Фото: educationaltravel.com

Ветеран у справі споглядання за способом життя свого народу, французький письменник, що живе в Оксфорді, Теодор Зельдін погоджується, що бізнесова культура відчутно змінила сучасну Францію – вона є нещастям для всіх тих, хто воліє повільно витрачати свій час, щоб насолодитися речами.

"Товариськість була замінена на мережевість. Бізнес означає зайнятість, і у цей спосіб ми стаємо схожими на інші народи", - наголошує письменник.

Зельдін вірить у те, що надія залишається.

ДИВІТЬСЯ ФОТО: Чехи збирають виноград: вночі і при 12 градусах морозу

"Старе французьке мистецтво життя нікуди не зникло. Просто тепер це ідеал. Він трохи схожий на ідеал англійського джентльмена. Ви не часто можете зустріти англійського джентльмена, але ідеал існує, і він продовжує об’єднувати  суспільство", - каже він.

"Те ж саме відбувається із нашим мистецтвом життя. Звичайно, часи змінилися, але ідеал продовжує жити. Саме у Франції у вас з’являється відчуття, що людські відносини - це щось набагато більше, ніж звичайний бізнес. Ми зобов'язані розважатися та вести бесіду. І саме у Франції - завдяки нашій системі освіти - у нас ще є здатність розмовляти на загальні, універсальні теми. Схоже на те, що деінде такі можливості вже були втрачені".

"Це і є мистецтво жити. Мова йде про те, щоб не поспішати. Звичайно, вино є частиною цього, тому що з вином не можна  поспішати. Врешті-решт, це одна із видатних особливостей вина. Його не можна пити залпом".

Оригінал: ВВС

Переклад: iPress.ua

Підписуйтесь на iPress.ua в соціальних мережах Twitter, Facebook та Google+. Будьте в курсі останніх новин. Якщо ви помітили помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити редакцію
Розкажіть друзям!

Читайте новини також російською мовою.

НОВИНИ ПАРТНЕРІВ
НОВИНИ ПАРТНЕРІВ

КОМЕНТАРІ (0) +

Додати коментар

28 03 2013 18:02
МЕДІА
iPRESS РАДИТЬ