Foxconn: коли працівники мріють про життя за межами заводу
Щоб отримати деяке уявлення про масштаби кампусу Foxconn Longhua у Шеньчжені (південний Китай), варто лише завітати в гості до величезної центральної кухні цього робочого кварталу. Будівля кухні розташована в центрі цього великого комплексу заводів, гуртожитків, спортивних споруд, банків та магазинів, розбудованих фірмою, власники якої походять з Тайваню. Цей пункт харчування розташований на чотирьох поверхах площею 12,500 квадратних метрів, переробляє три тонни м'яса в день, готуючи страви із військовою прецизійністю.
Ці величезні масштаби пояснюються тим, що Foxconn (також відомий по імені своєї материнської компанії, як Hon Hai) є найбільшим контрактним виробником у світі. Кампус Longhua охоплює площу 2,5 квадратних кілометрів і налічує 240 тисяч працівників. Загалом у Китаї Foxconn працевлаштовує 1,4 млн осіб на 28 кампусах (див. графік).
Також, враховуючи майстерність, з якою компанія штампує мільярди гаджетів, таких як iPhone від Apple, не буде для нас сюрпризом побачити ефективність, яка панує на кухні цієї компанії. Десятки тисяч працівників кожної зміни розраховуються за їжу своїми пластиковими картками, на кожну з яких перераховують 400 юанів ($64) на місяць кредитами на харчування.
Єдине, що ще більше вражає, ніж розміри кухні – це амбіції фірми щодо планів зростання їх економічної діяльності. За останнє десятиліття фірма перетворилася з однієї з багатьох невидимих фірм ланцюга споживчої електроніки на чемпіона світу у галузі гнучкого виробництва. Банк Barclays прогнозує, що виручка компанії перевищить NT $3,9 трлн ($134 млрд) у цьому році.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Як виготовляють iPhone 5. Щоденник працівника
Foxconn інвестує значні кошти в розширення свого виробництва всередині Китаю. До кінця цього року її новенький кампус в Чженчжоу, провінція Хенань, буде працевлаштовувати більше робітників, ніж кампус Longhua. Компанія також розширює свою діяльність в Бразилії та Мексиці. Кажуть, що Foxconn навіть може відкрити завод в Америці, оскільки Apple, найбільший клієнт Foxconn, тільки-но заявив, що планує складати окремі комп'ютери Mac в домашніх американських умовах. Інші компанії багатого світу бажають наслідувати цей приклад, "повертаючи" робочі місця додому, оскільки їм все рідше вдається знайти достатньо кваліфікованих працівників за кордоном; Foxconn може застосовувати до американців свій багатий досвід професійної підготовки (фактично з нуля) китайських робітників. У компанії визнають, що досі продовжують "вивчати таку можливість".
Більш вражає те, що у Foxconn вважають, що зможуть подвоїти розміри компанії ще раз. Керівники кажуть, що компанія планує стати однією з 20 найкращих у світі бізнесу. Це не фантазія: Barclays прогнозує, що доходи Foxconn зростатимуть на 15-20% в рік протягом найближчих трьох років. Є дві основні перешкоди проти підтримки такого росту: пошук і утримання добрих працівників всередині Китаю і поліпшення анемічних показників прибутків компанії. Обидві ці проблеми будуть лише ускладнені у процесі зростання.
Заґратовані вікна гуртожитку фабрики Foxconn, щоб не було самогубств працівників.
Фото: habrahabr.ru
Оскільки хороших працівників стає все менше, Foxconn змушений приділяти більше уваги умовам праці, і з цього питання компанія привернула до себе багато небажаного розголосу. Візит до кампусу Longhua довів, що на даний час життя там не таке уже й погане. Вільні від роботи працівники курять і спілкуються по телефону за межами виробничих приміщень, бігають по футбольному полі кампуса або розважаються у своїх гуртожитках. Працівники на складальних конвеєрах мають нудний і безглуздий вигляд, але засоби виробництва і конвеєри перебувають у бездоганному і безпечному стані -далекі від пожежонебезпечних виробництв Південної Азії.
Коли кореспондент журналу попросила організувати незапланований візит в гуртожиток простих робітників, відповідальні особи негайно погодилися і залишились біля входу в гуртожиток. Жінки всередині гуртожитку, які проживають по вісім осіб у кімнаті у простих, але гідних умовах, не боялися нас і перебували в гарному настрої. Люди на території кампуса носять повсякденний одяг, а не обов’язкову уніформу компанії, і, здається, що вони настільки ж незадоволені, як і інша молодь в будь-якому китайському місті. Проте, варто придивитися ближче, і ви помітите щось незвичне: величезні захисні сітки, що висять на багатьох будівлях, щоб завадити випадкам самогубств.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Завод Foxconn зізнався, що використовував працю неповнолітніх у Китаї
Це натякає на найбільшу проблему для Foxconn: демографія. Компанія більше не може покладатися на постійний приплив мігрантів, які вдячні за будь-яку можливість втекти від нищівної сільської бідності. Країна стрімко старіє, а пул молоді, яка хоче працювати, скорочується. Крім очікувань кращої зарплати та умов праці, нинішні новобранці хочуть жити більш повноцінним життям, ніж їхні попередники.
До недавнього часу Foxconn був непохитний у питаннях дотримання дисципліни і своїх методів роботи. Але два роки тому хвиля самогубств призвела до глобальних протестів, які потрясли фірму. З тих пір кілька випадків невдоволень працівників і галасливих кампаній активістів сприяли подальшому псуванню іміджу компанії. У відповідь на це компанія Apple запропонувала Fair Labour Association (FLA), американській наглядовій організації за умовами праці, провести аудит роботи її постачальників. Протокол, опублікований цією групою в березні, виявив, що хоча підприємства Foxconn були "не гіршими, ніж будь-який завод в Китаї", на них все ж відбувалися порушення коду FLA про умови праці і поведінки.
Виробничий директор фірми Пітер Денг пригадує, що 10 років тому Foxconn надавав своїм працівникам тільки один або два вихідних дні на місяць, а на виробництві не існувало жодних обмежень щодо понаднормових - "і робітники проти цього не заперечували". Фірма стверджує, що тепер понаднормова робота обмежена і працівників зобов’язують брати вихідний не рідше, ніж раз на тиждень. Компанія також підвищує заробітну плату, а після окремих скандалів, обмежує використання стажистів (близько 2,7% від робочої сили). У серпні FLA доповіли, що Foxconn "достроково" виконує план поліпшення умов праці.
Працівники Foxconn Technology. Фото: macovod.net
Це дуже добре, проте, якщо Foxconn хоче й надалі зростати, компанії доведеться зробити набагато більше. Візит до їдальні натякає на три шляхи, як саме компанія планує поліпшувати життя робітників.
По-перше, автоматизація. Всього лише три людини здатні приготувати вісім тонн рису, який споживають на обід. Потім це торкнеться складальних ліній. Террі Гуо, креативний голова компанії, пообіцяв побудувати "один мільйон роботів", щоб працівники не виконували повторювані, однотипні операції, і компанія перейде до повної автоматизації виробництва. Проблема полягає в тому, що смаки в сфері побутової електроніки швидко змінюються. До того часу, коли замовлені роботи будуть готові автоматизувати цілі виробничі конвеєри, асортимент продукту зміниться, що зробить цей продукт застарілим. Скептицизм є виправданим, але інсайдери вважають, що вже через рік фірма запропонує великі прориви, які запрацюють на комерційній основі. Такі "Foxbot", та пов'язані з ними послуги, можуть навіть реалізуватися в інших компаніях.
По-друге, трохи більше свободи. Працівники можуть тепер зігнорувати їдальню, і замість цього отоварити свої картки у фуд-кортах (кіосках) на території кампусу або піти поїсти за межі території кампусу. Крім того, тепер вони отримують допомогу на житло, що дозволяє їм вибирати між проживанням в гуртожитках або (в Шеньчжень наразі 70% роблять саме так) винаймати житло за межами кампуса.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Перенесення виробництва Apple у США обійдеться у $100 млн, - Тім Кук
Соціального життя теж побільшало: молода працівниця, яка недавно прибула з віддаленої провінції Xianyang, червоніє, розповідаючи про свої вечори з красивими співробітниками в місцевому інтернет-кафе Cyberfox.
По-третє, аутсорсинг. Гуртожитки, харчування, підтримання безпеки та багато іншого на Longhua на сьогодні перебувають у віданні працівників сторонніх компаній. Луї Ву, радник пана Гуо, наполягає на тому, що це не для того, щоб заощадити гроші, а, щоб поліпшити якість життя працівників: "вони просто роблять цю роботу краще за нас".
Ідучи на Захід
Чиста рентабельність компанії Foxconn впала із 6% десять років тому до приблизно 2% сьогодні. Є ризики того, що їм доведеться потіснитися ще більше, оскільки компанія дуже намагається привабити і втримати нових працівників. Біда в тому, що Foxconn застрягли в гіпер-конкурентній середині ланцюга виробництва і поставок електроніки. Розробники компонентів на вершині ланцюга заробляють величезні гроші, як це роблять також фірми внизу ланцюга, які поставляють на ринок готову продукцію. Збирачі гаджетів посередині ланки не можуть багато заробити. На збирання своїх iPod Apple витрачає лише кілька доларів у Китаї, потім компанія продає ці гаджети за $299.
Чи можуть намагання компанії Foxconn рухатися в бік більш дешевих внутрішніх провінцій, щоб збільшити прибутки? Не надовго. Через податкові канікули, які надаються новим заводам компанії, реальна податкова ставка для компанії знизиться з 25% в 2011 році до 16-18% в 2012-му. Але ці вигоди незабаром будуть підірвані більшими витратами на інвентар та логістику (через більшу віддаленість нових виробництв), збільшенням заробітної плати і відміною субсидій. Через декілька років, як стверджує Альберто Моел із інвестиційного банку Sanford C. Bernstein, переміщення виробництва не принесе "жодного збільшення валового прибутку компанії".
Черга на отримання роботи на заводі Foxconn. Фото: habrahabr.ru
Тим не менш, у пана Гуо, здається, є стратегія для збільшення маржі. По-перше, він рухає компанію вгору ланцюга виробництва і поставок. У березні він оголосив про плани придбати частку в Sharp, проблемній технологічній японській компанії, а також допомогти із фінансуванням департаменту розробок для скла та екранів у компанії Sharp. (Після того, як акції Sharp пішли вниз, він завагався, коли його попросили підтвердити зацікавленість покупкою).
Наразі майже все, що Foxconn виробляє, має скляні екрани чи дисплеї – тому на цьому тижні стало відомо, що компанія поглиблено співпрацює з Apple і Sharp над новим поколінням високодефініційних телевізорів. Foxconn хоче дізнатися, як робити екрани кращими і дешевшими. За допомогою своїх виробничих рішень і проривів, компанія планує збільшити обсяг продажів Sharp – отримуючи від цього власну частку прибутку. Плануються до підписання інші подібні угоди.
Пан Гуо також просувається вниз за течією в сферу роздрібної торгівлі. Він не хоче, щоб Foxconn створювали свої власні споживчі бренди, ідея полягає у використанні ланцюга поставок фірми для допомоги клієнтам фірми у просуванні їх продукції, гарантуючи роздрібним продавцям, що вони будуть отримувати свої замовлення вчасно і належним чином. Щоб реалізувати ці плани, компанія придбала частки декількох мереж роздрібної торгівлі в Китаї, в тому числі відділ місцевих операцій Media Markt, німецького продавця електроніки.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Працівники Foxconn влаштували чергову акцію протесту
Foxconn стверджує, що брендові виробники, особливо західні, які мають погане проникнення в невеликиі міста Китаю, виграють від просування компанією їх продукції, магазини матимуть можливість накопичувати менше стратегічних запасів, а споживачі скористаються із більш низьких цін. Аналітики сумніваються. Але якщо це все ж відбудеться протягом наступних п'яти років, компанія також планує надалі посилювати свої зв'язки з підприємствами роздрібної торгівлі, дозволяючи їм безпосередньо підключатися до внутрішнього порталу електронної комерції компанії Foxconn.
Ці кроки можуть принести свої дивіденди в довгостроковій перспективі. Проте, пан Моел стверджує, що швидкі прибутки слід шукати серед переліку основних виробничих операцій компанії. Foxconn все більше переходить до виробництва компонентів, таких як акумулятори, об'єктиви, динаміки і сенсорні панелі. Компанія має можливості для підвищення ефективності виробничих ліній, особливо на нових підриємствах, спеціально побудованих для автоматизованого виробництва. Фірма також може спробувати запросити більш високі ціни на свою продукцію. Є ознаки того, що компанія готова відійти від стратегії низьких цін, замість цього роблячи акцент на надійності і великих можливостях своєї продукції.
Чи зможе Foxconn переконати Apple, найпотужнішу фірму електроніки в світі, надати Foxconn більше грошей? Це може створити загрозу втрати клієнтів, що створюють 40-45% від доходів компанії. Але, в той час як найбільший аутсорсинговий виробник в світі зростає ще більше, він стає також ще більше необхідним для Apple. Врешті-решт, саме це є найкращим з того, чим наразі може похвалитися Foxconn.
Оригінал: The Economist
Перелад: iPress.ua