Facebook iPress Telegram iPress Twitter iPress search menu

Паспортні війни продовжуються: програють громадяни?

Паспортні війни продовжуються: програють громадяни?
Фото: kolo.poltava.ua
Україна ніяк не може зробити один з останніх кроків до скасування візового режиму із Європейським союзом – запровадити біометричні паспорти для своїх громадян. У п’ятницю парламент ухвалив законопроект про біометрію. Віктор Тимощук, заступник голови правління Центру політико-правових реформ аналізує ситуацію із прийняттям Радою законопроекту про біометричні паспорти.

6 вересня 2012 року Верховна Рада України ухвалила у першому читанні проект Закону України "Про Єдиний державний демографічний реєстр" (внесений народним депутатом В.Грицаком, фракція Партії регіонів).

За нейтрально-бюрократичною назвою знову подано законопроект, який де-факто має метою: 1) біометризацію багатьох документів, що посвідчують особу, підтверджують її громадянство або спеціальний статус; 2) запровадження нової електронної бази даних про усіх громадян України та інших осіб, які проживають в Україні.

За своєю ідеологією і змістом законопроект схожий із законопроектом з "паспортної" тематики, що подавався раніше групою народних депутатів України (В.Коновалюк, В.Мойсик, І.Бережна, реєстраційний номер 10036), а також аналогічним законопроектом цієї ж групи депутатів, що був прийнятий парламентом минулого року, але після президентського вето - відхилений.

ЗМІ загалом пов’язували ці законопроекти зі скандально відомим концерном ЄДАПС. Цікаво також зауважити, що 6 вересня не був підтриманий законопроект "Про документи України, що посвідчують особу, дають право на в'їзд в Україну та виїзд з України  (проект 10381, внесений народним депутатом В.Толстенком, фракція Партії регіонів), авторство якого де-факто належало Мін’юсту. Отже, переможцем цього раунду паспортної війни вийшла група прихильників максимальної біометризації українців.

Фото: mukachevo.net

Всі зауваження, які раніше висловлювались щодо паспортних законопроектів у експертному середовищі, в тому числі нашою організацією, залишаються актуальними і щодо законопроекту В.Грицака:

1) надзвичайно сумнівною є ідея створення нової бази даних - Єдиного державного демографічного реєстру. І хоча ця база даних може вважатися правонаступником Державної інформаційної системи реєстраційного обліку фізичних осіб, проте обсяг інформації, яка має вноситися в нову базу даних, є набагато більшим. А якщо взяти до уваги внесення біометричних даних, а також інформації про всі документи, які видані особі, то держава отримує надмірні можливості для контролю за життям громадян. Крім того, ризик появи і цієї бази даних на київській "Петрівці" є цілком реальним;

2) завеликою є і кількість документів, які пропонується регламентувати одним законом – тринадцять. На наш погляд, для прогресу у виконанні Плану дій щодо лібералізації Європейським Союзом візового режиму для України, слід було б зосередитися лише на документах України для виїзду за кордон. І лише у цих документах, зокрема, у паспорті, слід було б передбачати наявність електронного носія біометричної інформації;

3) поверненням до "радянщини" можна вважати норми законопроекту про збереження двох видів паспортів: "паспорта громадянина України" та "паспорта громадянина України для виїзду за кордон". Таким чином, Україна залишатиметься у групі небагатьох країн світу (Північна Корея, Китай, Росія), у яких існують два паспорти. Хоча ще недавно здавалося, що ми перейдемо до прийнятого у більшості демократичних країн використання для внутрішніх правовідносин "посвідчення особи";

4) законопроектом в основному документі особи ("паспорті громадянина України") не передбачено обов’язкового зазначення інформації про місце проживання особи (місце реєстрації). Хоча, відомо, що це потрібно досить часто як у відносинах з державою (податковими органами; при отриманні адміністративних послуг; з судовими органами тощо), так і в приватно-правових відносинах (з банками, при працевлаштуванні та ін.). В нашому ж випадку законопроект залишає відкритим питання: яким документом буде підтверджуватись місце проживання особи. Прихованим варіантом відповідні на нього є лише запровадження нової "довідки", за якою нас змусять регулярно звертися до чиновників;

5) ще один з суттєвих недоліків законопроекту – це відсутність регулювання процедури видачі та обміну паспортних документів. Зокрема, у ньому взагалі не визначено переліків документів, необхідних для отримання посвідчення особи та паспорта. Це питання віддається на розсуд Кабінету Міністрів, тобто на підзаконний рівень, що збільшує ймовірність регулювання не в інтересах громадян;

Фото: vidomosti-ua.com

6) необґрунтовано великими є строки для отримання паспортних документів. Загальний строк у тридцять календарних днів може бути скорочений щонайменше вдвічі. Інакше структури, причетні до видачі паспортів, і далі збиратимуть з громадян додаткову плату за "термінове оформлення" (протягом 10-ти днів);

7) загалом законопроект обмежується надто загальними нормами щодо плати за видачу відповідних документів - у ньому лише згадано про сплату державного мита або консульського збору, але їх розміри законопроектом не визначені. Проте  для громадян було б значно зручніше, якби щодо кожного з видів документів було зазначено і про його платність чи безоплатність, а також конкретний розмір плати;

8) законопроект зберігає існуючу ситуацію з суб’єктом видачі паспортних документів – це буде центральний орган виконавчої влади (очевидно, Державна міграційна служба). Хоча у більшості демократичних країн світу повноваження з видачі посвідчення особи та паспорта громадянина віднесені до компетенції муніципалітетів. Цікаво, що у цьогорічному Посланні Президента України до Верховної Ради України, серед першочергових завдань визначено потребу делегування органам місцевого самоврядування функцій з видачі паспортів, реєстрації місця проживання. Чи прислухається пропрезидентська більшість до побажань Президента під час підготовки законопроекту до ІІ читання?!

Загалом можна резюмувати, що цей законопроект віддаляє Україну від Європи, особливо в частині реалізації та захисту прав та інтересів громадян.

Ориігнал: Центр політико-правових реформ

Багато дрібних дій. росіяни продовжують наполегливо атакувати українські позиції за підтримки авіації та артилерії – Дональд  Гілл
Багато дрібних дій. росіяни продовжують наполегливо атакувати українські позиції за підтримки авіації та артилерії – Дональд Гілл
російська загроза не щезне. Без європейського переозброєння НАТО прирікає себе на поразку – Ендрю Міхта
російська загроза не щезне. Без європейського переозброєння НАТО прирікає себе на поразку – Ендрю Міхта
Проросійська фракція Республіканської партії програла. Тепер Україна має перемогти – Енн Епплбом
Проросійська фракція Республіканської партії програла. Тепер Україна має перемогти – Енн Епплбом
Чортівня закінчилася і ми повинні виграти цю битву. Як відбувалося результативне голосування в Конгресі – Філліпс О'Брайен
Чортівня закінчилася і ми повинні виграти цю битву. Як відбувалося результативне голосування в Конгресі – Філліпс О'Брайен
Рахунок за втрати під Авдіївкою. росіяни активно пробиваються для обходу лінії оборони на захід під Бахмутом – Том Купер
Рахунок за втрати під Авдіївкою. росіяни активно пробиваються для обходу лінії оборони на захід під Бахмутом – Том Купер
Повітряно-ракетна війна. Успіхи українців та атаки росіян по цивільних об'єктах – Том Купер
Повітряно-ракетна війна. Успіхи українців та атаки росіян по цивільних об'єктах – Том Купер
Стратегія мужності. Наступна фаза російсько-української війни – Hudson Institute
Стратегія мужності. Наступна фаза російсько-української війни – Hudson Institute
З голуба миру на яструба війни. Як росія атакувала Францію і радикалізувала Еммануеля Макрона – The Economist
З голуба миру на яструба війни. Як росія атакувала Францію і радикалізувала Еммануеля Макрона – The Economist