Facebook iPress Telegram iPress Twitter iPress search menu

Це згусток правди і крові, яку пролили українці, - Лубківський

Ірина Наумець
Це згусток правди і крові, яку пролили українці, - Лубківський
Фото: ЕРА
Образ Майдану культивується в мистецтві як рана всього народу. Біль, яку треба пережити, щоб чогось навчитися і травма, яку треба перетравити, аби її наслідки не були згубними.

Нагадуванням та спробою побачити себе у дзеркалі часу став документальний фільм "Листи з Майдану", прем’єра якого відбулася у Львові 30 травня з нагоди півріччя Революції гідності. "Війна триває й досі, але Майдан переміг" - такі слова стали квінтесенцією короткометражної 25-хвилинної стрічки.

Генеральний продюсер фільму Василь Ілащук зауважив, що, можливо, ще довго буде соромно за владу, але ніколи вже не буде соромно за Україну. "Листи з Майдану" він називає нагадуванням і визнає, що його створювали не для Каннського фестивалю чи Берлінале і не для отримання нагород, але для показу в українських селах та містах.

У фільмі революційні кадри супроводжуються декламацією революційної поезії. За словами продюсера, у стрічці використано переважно вірші поетів-аматорів, а кадри відзняли різні оператори. Зокрема, у фільмі звучить поезія Тетяни Власової та Євгенії Більченко, Андрія Любки та Ольги Кашпор, Оксани Максимишин-Корабель, Анни Багряної, Лариси Петрів, Ольги Кирилкової, Богдани Стефури, Мирослава Вересюка.

Ідея поєднати вірші із картинкою зародилася під час перегляду народної творчості в інтернеті, каже Василь Ілащук. "Там було близько 40 віршів, прочитавши які я здивувався, адже їх писали непрофесійні поети і літератори, які змогли поєднати абсолютно непоєднуване – війну з поезією", - розповідає він.

ЧИТАЙТЕ: На Каннському кінофестивалі показували кіно про Майдан, - відео

У фільмі немає репортажних елементів із коментарями людей чи рефлексіями. Це абсолютно лайфова зйомка кривавих подій, змонтована у спосіб нарощування емоційного впливу. Режисери фільму – Лев Карпов та Олесь Чернюк відмовилися від репортажної частини, оскільки вирішили не повторювати формату більшості революційних сюжетів. "Можна було давати окремі репортажні події, але за останні півроку було стільки репортажів, що нічого нового ми не показали б", - ділиться продюсер. Зрештою, творча команда зійшлася до спільного задуму – доповнити революційні кадри поетичним словом.

Дискусійним моментом фільму стала поява в кадрі самих декламаторів. Сестри Леся та Галина Тельнюк, а також продюсер і режисер час від часу перевтілюються в героїв своїх віршів: дівчину-медсестру, загиблого хлопця на Майдані та вбитого в боях під Крутами, які зустрічаються в Раю. Поява відомих людей додає популярності, але ламає лінію драматичності. Появу декламаторів в кадрі продюсер виправдовує впізнаваністю сестер Тельнюк, хоча й зізнається, що творча команда довго думала, перш ніж прийняти таке рішення.

Продукт не посягає на професійність, оскільки в його основі не постановочні кадри з вихолощеною зйомкою, а відзняті картини в умовах війни і розгублення. У стрічці використано документальні зйомки Едуарда Георгадзе, Аліси Коваленко, Любові Дуракової, Галини Лаврінець, Олеся Чернюка.

ЧИТАЙТЕ: Народна творчість у гаслах Євромайдану

Як зазначив продюсер, ці люди разом із поетами вклали у свою роботу всю свою душу і протягом трьох місяців боротьби також стояли на Майдані. Дехто з них і досі не знижує своєї революційної активності. Студентка Київського інституту Івана Карпенка-Карого Аліса Коваленко, відеоматеріали якої становлять четверту частину всього фільму, зараз переживає реабілітаційний період після Донбасу, де її двічі захоплювали в полон.

Враження від прем’єри фільму кардинально різні – від подячного схвалення до критичних відгуків. Роман Лубківський, який побував на прем’єрі, каже, що не може назвати короткометражку ні фільмом, ні документом, бо для нього це згусток правди і крові, яку пролили українці. За його словами, Кремль робив все можливе, щоб правда про майдан не просочилася, а зараз якраз час показати цей фільм в Кремлі. "Я б хотів, аби цей фільм побачили у Росії, лишень додати б титри і перекласти", - додав він. Пан Роман вважає, що критикувати не час і попри визнання, що фільм не є професійним, у ньому є багато людського, зболеного.

Ще одна глядачка студентка Школи журналістики Українського католицького університету Наталія Єрьоменко має абсолютно протилежні враження. Вона називає фільм експлуатацією образу майдану.  

ЧИТАЙТЕ: Євромайдан у фотожабах

"Цей фільм не несе ні рефлексивного, ні інформаційного навантаження. Просто взяли гарні кадри і на них наклали мелодраматичні вірші. У цьому відчувається сильний пафос і, як на мене, такі проекти робити недоцільно", - каже дівчина.

Зараз Наталія займається зйомкою аматорського фільму і вважає, що завдання кінематографу – видавати рефлексії на події, які відбулися і полегшувати психологічні травми. На її думку, найгірше те, що цей фільм не дає ніякого переосмислення майдану, ба навіть маніпулює емоціями, адже люди реагують на криваві кадри. Як вона зауважила, героїв "Небесної сотні" зробили міфом, жертвою всього українського народу. Таким собі комерційним образом, який набуває характеру маскульту. "За цим легко забути, для чого вони помирали. Це штучно і це фальшивка", - ділиться враженнями Наталія.

Генеральний продюсер Василь Ілащук на критику реагує абсолютно спокійно. Каже, що після трьох місяців Майдану це дрібниці. У його планах зняти більше фільмів про військові події на Донбасі. "Усе це з'явиться після закінчення війни. Зараз ніхто не веде ніяких списків, бо війна в процесі, але ми віримо, що коли це все закінчиться, ми згадаємо всіх", - наголосив він.

17 вересня фільм "Листи з Майдану" покажуть у Конгресі США. "Там це святкуватимуть як перемогу", - додав Василь Ілащук.

Довідка:

У фільмі звучить поезія:

Тетяни Власової,Євгенії Більченко,Андрія Любки,Ольги Кашпор,Оксани Максимишин-Корабель,Анни Багряної,Лариси Петрів,Ольги Кирилкової,Богдани Стефури, Мирослава Вересюка

Тривалість фільму: 25 хв 

Виконавці:  Василь Ілащук ,   Леся Тельнюк,  Галина Тельнюк,  Назар Стригун

Режисери: Лев Карпов, Олесь Чернюк

Оператор  Ірина Асонова

Оператори документальних зйомок:  Едуард Георгадзе,  Аліса Коваленко,  Любов Дуракова, Галина Лаврінець, Олесь Чернюк

Виконавчий продюсер   Андрій Чернюк

Генеральний продюсер Василь Ілащук

Україна знищує високопоставленого генерала в Москві. Тим часом північні корейці зазнають великих втрат – Філліпс О’Брайен
Україна знищує високопоставленого генерала в Москві. Тим часом північні корейці зазнають великих втрат – Філліпс О’Брайен
Сирія: множинний вибір для кожного учасника. Аеропорт Алеппо вже відкритий для польотів – Том Купер
Сирія: множинний вибір для кожного учасника. Аеропорт Алеппо вже відкритий для польотів – Том Купер
"Ми вас усіх переб'ємо". кремлівські пропагандони розкрили таємний план путіна маніпулювання Трампом – Джулія Девіс
Нейтралітет – не вихід. Чому фінляндизація не варіант для України – Мінна Аландер
Нейтралітет – не вихід. Чому фінляндизація не варіант для України – Мінна Аландер
Рентгенівський знімок
Рентгенівський знімок "мозку путіна". Алєксандр Дугін та його ідеологія хаосу – Пекка Калліоніемі
Припинення вогню Трампа не протримається і години. Проте кривавий борг має бути сплачений – Ендрю Таннер
Припинення вогню Трампа не протримається і години. Проте кривавий борг має бути сплачений – Ендрю Таннер
Політичний футбол Грузії стає брудним. Поліцейські йдуть у відставку, репресії посилюються, а президентом обирають проросійського спортсмена – Бека Чедія
Політичний футбол Грузії стає брудним. Поліцейські йдуть у відставку, репресії посилюються, а президентом обирають проросійського спортсмена – Бека Чедія
Вдячність Україні – 2024. Чому американці у величезному боргу перед нею – Тімоті Снайдер
Вдячність Україні – 2024. Чому американці у величезному боргу перед нею – Тімоті Снайдер