RSS
ТЕХНОЛОГІЇ СТАТТІ

Чому Apple не наймає більше працівників у США

Електронний гігант збирає свої гаджети в Китаї. Але, згідно з новими дослідженнями, якщо компанія перенесе своє виробництво додому, воно все одно буде дуже вигідним і створить тисячі робочих місць. Про це пише автор The Guardian Адітья Чакраборті у статті від 23 квітня 2012 року, переклад якої пропонує iPress.ua.
Чому Apple не наймає більше працівників у США Фото: fastcompany.com

Ви можете переглядати цю статтю на новому iPad, одному із 30 млн., які Apple продала в минулому році. Або, можливо, ви читаєте це на екрані iPhone – що було б не дивно, тому що аналітики ринку із компанії Mintel кажуть, що iPhone 4 є найпопулярнішим в Британії телефоном сьогодні. Можливо, ваші діти неохоче відкладають свої плеєри iPod, яких Apple продає по всьому світу 5 млн. штук кожні три місяці (вражаючі дані, проте це лише половина від 10 млн. iPod, які виробляли Джобс та його колеги щокварталу протягом 2008 і 2009 років).

Проте, якщо ви дійсно ніколи не робили нічого з вище перерахованого, будьте певні – ваш прем'єр-міністр робив. "Це круто, зараз я контролюю гучність динаміка мого комп'ютера через свій iPad", – похвалився Девід Кемерон Telegraph кілька місяців після переїзду на Даунінг Стріт № 10. 

Як відомо Кемерону, Apple є уособленням повсякденної зручності. Але є й інший погляд на компанію. Зверніть увагу на те, як вона робить бізнес. І всі оті iPhonе, iPod і iPad - вже не стільки зразки дизайну і зручності: це пристрої, які руйнують робочі місця на Заході. І вони роблять це нещадно, тому що, якби каліфорнійський гігант виробництва складав свої товари у США, а не в Китаї, він все одно отримував би прибутки, яким міг би позаздрити будь-який інший бізнес у США.

Я знаю, це – не ортодоксальні позиції. Коли журналісти і політики обговорюють шляхи, якими західні компанії ведуть бізнес в Китаї чи деінде в Азії, вони майже завжди виходять з того, що саме так повинен робитися бізнес у наш час. Це загальноприйнята логіка глобалізації, яка дозволяє компаніям зберігати низькі витрати на виробництво, що дозволяє пересічному американцеві або британцеві витрачати менше грошей на покупки, і також дозволяє бідним країнам Сходу розвивати свою економіку. Дорогі сорочки все ще можна виробляти в Італії, елітні кухні складати в Німеччині, але майбутнє масового виробництва неминуче знаходиться в Китаї.

Компанія Apple скористалася з цього аргументу. У січні New York Times провела тривале дослідження процесів виробництва однієї із технологічних фірм, яке почалося з розкриття розмови між Джобсом і Бараком Обамою у 2011 році. Президент запитав, чому продукти Apple не можна виробляти в США. Найбільш шанований чоловік Силіконової долини був відвертим: "Ці робочі місця уже не повернуться".

Фото: blog.beyousite.com

Багато хто згоден з такою оцінкою. Відмінна в багатьох аспектах стаття New York Times із промовистим заголовком "Що США втратили від дiяльності iPhone". Але це не була вина Apple, яка не наймала американців для виробництва своїх товарів. Це вина уряду Америки. Американські робітники не були достатньо досвідчені, їх недостатньо навчали інженерної справи.

Все це повинно бути знайоме кожному, хто стежив за Вестмінстерськими дебатами про глобалізацію, де прем'єр-міністри від Тетчер до Блера і Камерона, погоджувалися, що, якщо Британія прагне залучення роботодавців, її робоча сила повинна вдосконалюватися. Студенти повинні нарощувати мізки і отримувати більше вчених ступенів, дорослі повинні перекваліфікуватися або відточувати свою майстерність. Навіть тоді британці повинні готуватися до постіндустріального майбутнього, де вони працюватимуть над дизайном і маркетингом, а китайці (або індійці чи в'єтнамці) вироблятимуть товари.

Таке національне самоприниження має ту перевагу, принаймні, що скидається на різновид політики, але є сумнівним, що воно саме по собі дійсно спричинить до залучення великих роботодавців. Apple, зрештою, розміщував своє виробництво в США. Джобс хвалився, що його Maкінтош був "машиною, зробленою в Америці". А згідно з новим дослідженням, наданим Guardian Центром з вивчення соціально-культурних змін (Cresc), стає зрозуміло, що Apple не просто може собі дозволити виробляти товари у США – це може бути прибутковим.

Фото: 3dsdesign.ru

Використовуючи звіти Apple і дані промисловості, вчені розписали вартість виробництва одного продукту, зокрема: широко популярного iPhone 4G, виробленого в Китаї. Загальна вартість складання тільки одного телефону становить $ 178,45. Порівняйте це з ціною продажу (в тому числі завантаженнями) в розмірі $ 630 і стає зрозуміло, що Apple заробляє $ 452 на кожному телефоні: валовий прибуток у 72%.

Вартість китайської робочої сили становить незначну частину витрат компанії: $ 7.10 на кожному телефоні, що становить плату за восьмигодинний робочий день. Отже, скільки коштуватиме складання айфону в Америці? Команда Cresc взяла середню плату в електронній промисловості США – $ 21 на годину, і підрахувала, що загальна вартість продукції збільшиться до $ 337,01. Це великий стрибок, – але він як і раніше залишає компанії Apple валовий прибуток у 46,5% на кожному айфоні – рівень, який за оцінками Сукдев Йохал (Sukhdev Johal) із Cresc, ймовірно, все одно зробить його найприбутковішим телефоном у світі.

Отже: бачимо дві моделі створення одного із найпопулярніших продуктів компанії Apple, і дві моделі розподілу прибутку. Модель, зроблена в Америці, як і раніше залишає гіганту із Каліфорнії прибуток, про який більшість компаній можуть тільки мріяти, але й дозволить створити сотні тисяч робочих місць у США на додачу. Це може вам здатися до смішного наївним, але це більше схоже на просвітлений особистий інтерес: просто пригадайте як Генрі Форд підняв заробітну плату, щоб його робітники могли купувати його автомобілі.

Фото: flickr.com

Модель зроблена в Китаї, з іншого боку, не принесла такої соціальної користі ні в країні компанії Apple, ні в Народній Республіці. В минулому році Apple створив резерви готівки в розмірі $ 100 млрд. – більше, ніж уряд США. Справді, це так багато грошей, що компанія потрапила в глухий кут, намагаючись їх десь прилаштувати. Тім Кук (Tim Cook), який є на даний час генеральним директором Apple, оголосив кілька тижнів тому, що він почне викуп акцій і виплату дивідендів інвесторам. Серед інших людей, які виграли від цієї домовленості був сам Кук, який був винагороджений сумою у $ 376.3 млн. цінними паперами Apple, коли вступив на посаду в минулому році. Ця купа акцій на даний час оцінюється на рівні близько $ 634 млн. Люди, які виграють від моделі "зроблено у Китаї", – це великі інвестори і топ-менеджери.

У випадку з Apple, перенесення виробництва не має на меті зменшення витрат клієнтів – вони як і раніше платять величезні ціни за останні моделі телефону або планшетного комп'ютера. І не йдеться про виживання компанії: вона буде у великих прибутках, навіть якщо повернути ці заводи додому. У випадку Apple, переміщення робочих місць за кордон направляє все більше грошей тим, хто на вершині американського суспільства.

Це не тільки мій висновок або ж команди Cresc, він підтвержується Азіатським банком розвитку. У дослідженні ранньої моделі iPhone, проведеному у 2010, експерти АБР дійшли висновку: "Це поведінка максималізації прибутку Apple, а не конкуренція, яка штовхає компанію на перенесення усіх своїх виробництв до КНР".

Фото: macovod.net

Цей поділ праці, безумовно, не надто допоміг Китаю. Foxconn, який складає ці айфони, мусить працювати за умовами неймовірно жорсткого контракту з Apple, що змушує його зводити всі витрати до мінімуму. Це, безсумнівно, пояснює, чому Foxconn, чий список клієнтів майже звучить як "Хто є хто в світі смартфонів", відчував постійні проблеми з працівниками, в тому числі не менше 18 спроб самогубства працівників тільки в 2010 році. Після цієї жахливої реклами, Apple вчинив тиск на своїх субпідрядників, змусивши їх підняти робочим платню і поліпшити умови праці. Але вони не вдалися до найпростішого способу: заплатити більше Foxconn, і змусити його направити цей профіцит на підвищення заробітної плати.

Причина, чому ми зосередились на Apple, не в тому, що це страшна компанія, а тому, що вона – показова. Вона стала історією успіху у бізнесі нашого часу: фірма, яку інші хочуть наслідувати. І все ж тут є парадокс. Незважаючи на весь шик і лоск своїх продуктів, модель бізнесу Apple не є привабливою а, в довгостроковій перспективі, можливо, нестійкою. Компанія надає субпідряди на роботи, які не дають китайцям багато перспектив економічного розвитку, і в той же час продає американцям і іншим продукти, які вони хочуть, проте, більше не мають ні роботи, ні доходів, щоб дозволити їх собі купити.

Зростання компанії Apple до рівня першого серед рівних у світі бізнесу співпало з більш широкою соціальною тенденцією: загальним занепокоєнням з приводу занепаду Заходу. Деякі з причин, чому Америка, Британія та інші перебувають на шляху вниз є великими і абстрактними. Але деякі з факторів, менші і зовсім під рукою, як і iPhone в кишені або Maк, що чекає вас вдома.

Оригінал статті: Apple: why doesn't it employ more US workers?

Підписуйтесь на iPress.ua в соціальних мережах Twitter, Facebook та Google+. Будьте в курсі останніх новин. Якщо ви помітили помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити редакцію
Розкажіть друзям!

Читайте новини також російською мовою.

НОВИНИ ПАРТНЕРІВ
НОВИНИ ПАРТНЕРІВ

КОМЕНТАРІ (0) +

Додати коментар

27 04 2012 10:43
МЕДІА
iPRESS РАДИТЬ