Епоха жорсткої економії не показує жодних ознак послаблення. Міжнародний валютний фонд вважає, що економіки багатих країн світу разом зростуть на нікчемні 1,3% в цьому році, порівняно з 1,6% в 2011 році.
Британський уряд говорить, що його фінансові проблеми триватимуть до 2018 року. Уряд Америки готується таки до запровадження заходів щодо збільшення податків і скорочення витрат. Ситуація в зоні євро є настільки важкою, що чотири країни (Кіпр, Греція, Польща і Португалія) вирішили, що вони не можуть дозволити собі взяти участь у конкурсі Євробачення в наступному році.
Це економічне середовище повільного зростання ставить перед Заходом всілякі небажані питання. Як має процвітати бізнес, коли його клієнти відчувають економічні проблеми? Як мають уряди піклуватися про нужденних, коли їх бюджети зменшуються? І як мають звичайні люди зводити кінці з кінцями, коли економіка перебуває в стані застою? Чотири кроки потрібні над цими уламками зламаних бізнес-моделей і невдалих заходів державної політики.
По-перше, у пошуках натхнення потрібно дивитися на ринки, що розвиваються. Транснаціональні корпорації застосовують до клієнтів у багатих країнах ті уроки, які вони вивчили, намагаючись достукатися до клієнтів в бідних країнах. Unilever досягли успіху, продаючи споживчі товари в невеликих упакуваннях індійцям, чиї продуктові бюджети не дозволяли їм купувати товари в пакетах західних розмірів. Сьогодні компанія пропонує зменшені пачки прального засобу збіднілим іспанцям і скромніші пакети картопляного пюре бідним грекам.
Економна продукція від компанії Unilever. Фото: telegraph.co.uk
Політики також дивляться на схід. В Америці Департамент Білого дому щодо соціальних інновацій вивчає роботу новаторів-початківців у країнах, що розвиваються. У Британії Девід Кемерон нахвалює інноваційний дух Індії, а Національний фонд з науки, технологій та мистецтв підготував доповідь з приводу того, чого Британія може навчитися в Індії, яка успішно вирішує свої справи щодо дефіциту.
По-друге, потрібне коректування корпоративної політики до умов світу застійної заробітної плати та нерівності, яка зростає. Багато компаній продовжують виготовляти свою продукцію для представників середнього класу. Але їх кількість скорочується, і вже представники маргінальних верств населення перетворюються на мейнстрім: Pew Charitable Trusts вважає, що майже третина американців, які, будучи підлітками в 1970-х роках, належали до середнього класу (за британськими аналогіями, це - представники робітничого класу і вище) сьогодні вважаються нижчими за середній клас. Саме тому Джайдіп Прабху, викладач суддівської школи Кембріджського університету, стверджує, що компаніям потрібно створювати окремі бренди для скромних продуктів, не зашкоджуючи при цьому іміджу своїх основних брендів серед більш заможних клієнтів.
Дешева версія авто від Renault. Фото: dailyauto.ru
Деякі компанії це вже роблять: Renault продає "урізані", дешевші версії своїх автомобілів під маркою Dacia. Дуже важливо, щоб дилери отримували стимули і заохочення для реалізації цих більш дешевих продуктів, наголошує пан Прабху. Procter&Gamble розділила свій відділ реалізації на дві групи, які спеціалізуються на клієнтах або з високим, або низьким рівнем доходів. Останньому відділу доплачують за успішну реалізацію нового ряду дешевих продуктів, таких як підгузники Luvs і мийний засіб Gain.
По-третє, треба шукати "щастя в нижній частині піраміди". Ще у 2004 році C.K. Прахалад, черговий бізнес-гуру, закликав компанії звернути увагу на найбідніших у світі, тому що всі вони разом - це величезний ринок. Та ж логіка сьогодні застосовується для найбідніших на Заході (наразі 46 млн американців живуть у бідності, і майже 50 млн - досі без медичного страхування). Молоді підприємці намагаються дотягнутися зі своїми інноваційними послугами до бідних людей: почасти тому, що вони бажають зарекомендувати себе, але й тому, що вони бажають заповнити великі прогалини на ринку.
Revolution Foods намагається відучити молодих американців від нездорової їжі швидкого приготування, забезпечуючи здорове харчування в школах та надаючи консультації з харчування. Компанія забезпечує 120 тис порцій шкільного харчування в день, працевлаштовує понад 750 осіб, багато з яких колись були безробітними, і підписала контракти на продаж готових страв в таких магазинах як Toys "R" Us і Whole Foods. Conversion Sound планує продавати слухові апарати за $ 50-200, а не $ 2000-3000: клієнти завжди можуть самостійно перевірити свій слух, використавши додатки на своїх смартфонах, замість того, щоб відвідувати дорогих аудіологів. До молодих підприємців приєднуються великі компанії: на цьому тижні Google почав продавати у школах базові портативні комп'ютери всього за $ 99.
Це підводить нас до четвертого кроку: використовувати можливості нових технологій. Інтернет надає підприємцям потужний інструмент для запуску власного бізнесу, який створює великі проблеми для дорогих конкурентів. Віртуальний університет Khan Academy, який був заснований в 2008 році, робить велику роботу, виконуючи свою місію із забезпечення "вільної освіти світового рівня для будь-кого і будь-де". PayNearMe допомагає 24% американських сімей, які не мають кредитної або дебетової картки, щоб купити речі онлайн.
Віртуальний університет Khan Academy дає доступ до освіти будь-кому і будь-де. Фото: esu8techstuff.blogspot.com
Соціальні сайти допомагають людям брати в оренду помешкання, позичати інструменти і передавати один одному малий дитячий одяг. "Maker movement" допомагає радикально знизити вартість цілого асортименту продукції: сьогодні ентузіасти здатні самостійно виготовляти цілі дрони всього за кілька сотень доларів. Їх можна використовувати в сільському господарстві для спостереження за дозріванням врожаю або контролювати проблемних сусідів.
Середній клас: комфортні скорочення
Є багато причин для західного бізнесу, щоб протистояти новим притчам про ощадливість. Навіщо шукати в нижній частині піраміди, коли наразі є ще мільйони людей посередині? Навіщо ризикувати впровадженням дешевих брендів, які можуть урізати продажі ваших наявних брендів? Медичні компанії будуть боротися з усіх сил, щоб захистити свої преференції, які вони отримують від марнотратної американської системи охорони здоров’я. Традиційні університети будуть стверджувати, що вони забезпечують відчуття спільної справи і товариства, які онлайн-заклади не здатні запропонувати.
Проте, сила ощадливості є доволі потужною. Багатий світ старіє. До 2030 року чверть європейців будуть старшими за 65 років. Голодні компанії із ринків, що розвиваються кидають виклик західним у всьому - від побутової техніки (Haier) до телекомунікаційного обладнання (Huawei) і хлібобулочних виробів (Bimbo). Важко сказати, скільки триватиме епоха економії: вік чи вічність. Але для західних урядів і бізнесу є сенс починати діяти так, ніби економія триватиме дуже довго.
Оригінал: The Economist
Переклад: iPress.ua