Незважаючи на певні кризові явища, ринок клінінгових послуг в Україні розвивається. В країні з'являються великі комерційні споруди, зі складними фасадами та інженерними системами, які потребують профейсіного догляду. Це змушує їхніх власників звертатися до професійних фірм. Наприклад, міжнародні компанії взагалі не практикують використання штатних співробітників для прибирання приміщень, так як укладають угоди з клінінговими компаніями. Професійна клінінгова компанія візьме на себе повну відповідальність за прибирання будь-якої складності, в той час коли власники бізнесу зможуть зосередитися на основному виді їхньої діяльності.
Клінінгові компанії сьогодні поділяються на дві групи: великі гравці ринку, що мають ресурси для задоволення вимоги крупних клієнтів та дрібні компанії, які спеціалізуються на прибиранні квартир та невеликих офісів. Лише Київ прибирає більше 250 компаній. На ринку постійно з'являються нові гравці, однак лідерами є компанії, які надають повний цикл послуг, серед них "Impel GRIFFIN Україна", "Клінінг-Про", "Ден", PRIMAX, "Чистий світ", "Шаден", "Клін Тех". Деякі з цих компаній показали неабиякий ріст у період 2007-2012 роки.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Еко-похід у Карпати. Як зробити гори чистими
Обороти таких "клінерів", як "Impel GRIFFIN Україна", "Клінінг-Про", "Чистий світ" за цей період зросли у 6-30 разів. Таким показникам сприяло збільшення попиту на більш якісне обслуговування: в основному це замовлення на прибирання торгових та офісних приміщень. Дещо скромнішими були показники у "Ден", PRIMEX, "Клін Тех", Центр Клін (ріст становив від 30% до 90%). У невеликих компаніях, таких як Standard Facility Management та Stimex, обсяги за ці 5 років не збільшувалися.
За кількістю об’єктів на ринку лідером є "Чистий світ". Друге місце у "Impel GRIFFIN Україна". Компанія "Клінінг-Про", що стрімко розвивалась з 2007 року, замикає трійку лідерів.
iPress.ua
Деякого імпульсу до розвитку надало проведення чемпіонату Євро-2012 в Україні. Минулий рік запам’ятався зокрема й тим, що з'явилося багато новачків, охочих обслуговувати нові інфраструктурні об’єкти. Однак заробітки не виправдали очікувань.
Для прикладу, закладені витрати на прибирання львівського стадіону після матчу становили 46 тис грн, при цьому вимоги щодо якості прибирання були досить високими. А для клінінгових компаній прибирання стадіону здійснювалось на рівні собівартості. На жаль, ціна, що була встановлена для клінінгових компаній була на рівні собівартості. В основному працювали для підтримки іміджу компанії та країни.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Чому у США нема проблеми ЖКГ
Чемпіонат був досвідом. Компанію "Клінінг-Про" попросили привести в порядок один з об’єктів Євро-2012 після будівництва. Терміни виконання були досить щільними. Довелося в одному місці в момент зосередити значні ресурси і до генерального прибирання залучити аж 250 осіб. Саме тому кількість персоналу, наявність відповідних прибиральних машин та якісних миючих засобів відіграє одну з ключових ролей.
Техніка і персонал
Поява на ринку великої кількості "клінерів" в останні роки спричинила загострення конкуренції. Теоретично, конкуренція надає переваги для кінцевого споживача. Однак на клінінговому ринку спостерігалися певні негативні тенденції. Деякі компанії занижували вартість своїх послуг в боротьбі за клієнта, що вплинуло на якість матеріалів, які використовуються для прибирання, а також на невиконання взятих на себе обов’язків. Імпортери засобів для клінінгу скаржилися на те, що безліч компаній використовували звичайну хлорку, не бажаючи купувати професійну хімію.
iPress.ua
Чимало клінінгових компаній, щоб виграти тендер, обіцяють клієнтові надавати послуги, які після підписання угоди не мають змоги надати. Окремі компанії не вважали за потрібне інвестувати в навчання персоналу і залишали на об’єктах некваліфікованих працівників. Таке ставлення загрожує не лише репутації окремої фірми, але й ринку в цілому. У минулому році чимало клінінгових компаній втрили замовників, які відмовлялися від аутсорсингу клінінгових послуг, організовуючи власний персонал для прибирання. Основною причиною було те, що вони розчарувалися у співпраці з клінінгової компанією.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: У Києві поприбирали у парку "Відрадний"
Саме компанії з великою кількістю працівників та техніки можуть обслуговувати складні об’єкти та догодити вимогам клієнта. Лідерами ринку у цьому критерії (ПЕРСОНАЛ) – "Чистий світ", "Impel GRIFFIN Україна", "ДЕН", Прімекс, "Клінінг Про", численість працівників яких становить від 1000 до 4000 тис осіб. Вони також є першими за кількістю спеціалізованої техніки, яку використовують.
iPress.ua
Деякі "клінери" налагоджують постачання власного імпорту, щоб зменшити вплив фактору дефіциту професійної хімії, інвентарю та техніки. "Чистий світ", "Шаден", "Impel GRIFFIN Україна" та "Клінінг-Про" запровадили власний імпорт. "Клінінг-Про" розпочав навіть власне виробництво засобів для прибирання. Також впроваджуються стандарти ISO, та мають свою службу контролю за якістю виконання робіт.
Видатки на навчання персоналу у деяких з цих компаній зросли до 70%, у порівнянні з попередніми роками. Тренінги та семінари для працівників проводяться від 2-4 разів до 5-7 разів у рік.
ДИВІТЬСЯ ФОТО: Контейнери для сміття як прикраси міста
Такий підхід дозволяє "клінерам" максимально відповідати вимогам замовників і брати замовлення будь-якої складності. Частка непрофільних робіт компаній подекуди сягає 40%. Кожен клієнт вимагає індивідуального підходу: якщо приватні особи замовляють прибирання квартири чи будівель 3-4 рази в рік, то корпоративні клієнти потребують регулярного догляду. На етапі визначення масштабності замовлення та специфіки робіт, відсіюються невеличкі компанії, що не мають відповідних технічних ресурсів.
Нова нерухомість
Розвиток ринку нерухомості є також запорукою зростання ринку клінінгових послуг. В кінці 2012 року загальний об’єм торговельних приміщень в Києві становив близько 1,153 млн кв м або 409 кв м на 1000 жителів. Офісів – понад 1,4 млн.кв.м (зростання становило 12% у порівнянні з 2011 роком).
Лідерами за кількістю квадратних метрів в Україні є "Чистий світ", PRIMAX, "Impel GRIFFIN Україна", "Клінінг-Про". Вони присутні у основних регіонах України, маючи понад 25 представництв по всій території країни.
iPress.ua
Відповідно з вищезгаданими критеріями, за досягненнями та потенційними можливостями розвитку, учасників ринку клінінгових послуг можна розподілити наступним чином: 1. "Чистий світ"; 2. "Impel GRIFFIN Україна"; трійку лідерів замикає "Клінінг-Про". За ними розміщуються "ДЕН", PRIMAX та "Клін Тех".
Прогнози
Інвестиції клінігових компаній в модернізацію свідчать про те, що динамічного розвитку цього ринку слід очікувати й надалі. Сприятиме цьому завершення будівництва нових комерційних площ, ТРЦ та бізнес-центрів, які, попри кризу, таки будуються.
І однозначно, розширенню ринку клінінгових послуг сприятиме залучення клієнтів в промисловості. В 2012-2013 роках на послуги аутсорсінгової компанії перейшов ДТЕК та деякі структури Метінвесту Рината Ахметова.
В Києві у період 2012-2014 рр. заявлено до введення в експлуатацію близько 740 тис кв. м торгових центрів. Загалом це подвоїть чинну пропозиції торгових площ. У цьому році в столиці планується відкриття чотирьохрівневого торгово-розважального центру River Mall та ТРЦ Kyiv Mall, загальна площа якого 104,4 тис кв. м. Введено в експлуатацію та запущено ТРЦ "Мармелад".
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Німці заробляють €50 млрд на смітті
Згідно з прогнозами компанії DTZ, у 2013 році нові пропозиції в столиці можуть становити приблизно 181,9 тис кв.м. В 2014-2015 роках заплановано введення в експлуатацію близько 365 тис кв.м. Також у період 2013-2014 роки на столичному ринку нерухомості з'явиться 260 тис. кв.м. нових офісних приміщень.
Потенціал ринку торговельної нерухомості України залишається високим. Для більшості девелоперів цей сектор є найбільш цікавим, особливо у містах з населенням більше 750 тисяч жителів. Нові торгові площі, завершення будівництва яких відкладається, планують відкривати і в інших містах України.
Всі ці об’єкти потребують регулярного обслуговування, тож слід очікувати подальшого розвитку ринку клінінгових послуг. Якщо у 2012 році між "клінерами" в основному велась боротьба за клієнта, в цьому році компанії намагатимуться завоювати довіру замовника. Вони зацікавлені в тому, щоб укласти довгострокову угоду з крупним підприємством, що стане запорукою регулярного прибутку.
Тому "клінерам" доведеться розширювати лінійку послуг і не зупинятися лише на прибиранні, а перейти на комплекс послуг: в перелік слід додати ремонт техніки, відеоспостереження тощо. Необхідними будуть інвестиції в навчання співробітників та рекламу.
Завдяки додатковим інвестиціям у розвиток та модернізацію, основні гравці ринку зміцнюватимуть свої позиції. Водночас погіршується ситуація у невеличких компаніях, яким все складніше буде задовольнити вимоги клієнтів.