Незалежність Нацбанку не означає вседозволеність та безкарність , - Рибалка
Таку думку Рибалка висловив, коментуючи внесений групою депутатів з різних фракцій законопроект про посилення прозорості роботи і відповідальності перед суспільством НБУ (№5257), повідомляє ZN.UA.
"Сьогодні багато хто плутає незалежність з безкарністю і вседозволеністю", - зазначив народний депутат. Він нагадав про те, як Нацбанк півтора роки тому намагався провести через комітет ініціативи про зменшення контролю з боку парламенту, посилаючись на вимоги МВФ. Але тоді з'ясувалося, що такої вимоги Міжнародного валютного фонду не існує. Рибалка підкреслив, що розроблений РПЛ і комітетом спільно з великою групою експертів законопроект про посилення підзвітності НБУ суспільству повністю заснований на міжнародному досвіді.
"Його суть полягає в тому, що в центробанку є чітко поставлена мета, а ось способи її досягнення він вибирає сам. Саме в цьому полягає незалежність. І у випадку центральних банків багатьох успішних країн незалежність базується на прозорості роботи і відкритості перед суспільством. Люди - які, по суті, є роботодавцями, акціонерами НБУ - повинні розуміти, чому прийняті ті чи інші рішення", - вважає Рибалка.
На думку нардепа, громадянам було б цікаво подивитися на документи, на підставі яких банки визнавалися неплатоспроможними, виводилися з ринку, які заходи приймалися або ж могли бути прийняті для порятунку тих чи інших установ. "Усе це сьогодні закрита інформація, але вона надзвичайно важлива для суспільства, і ми пропонуємо її розкрити", - сказав Рибалка.
Крім того, він вважає за необхідне посилити функції Ради НБУ. "Сьогодні ми бачимо абсолютно конструктивну позицію новообраних членів цього органу, готовність працювати і приймати рішення. Я впевнений, що Рада повинна отримати інструментарій та провести аудит усіх рішень НБУ за останній час, а результати оприлюднити", - зазначив голова комітету.
За його словами, при підготовці законопроекту було використано досвід ЄС, де Європейський центробанк активно взаємодіє з аналогом фінансового комітету ВР у Європарламенті з регулярною звітністю і докладною публікацією документів про свою діяльність. Аналогічні принципи працюють і в національних системах різних країн. "Більше того, у Великобританії, Франції, Італії, Японії міністерства фінансів уповноважені давати інструкції центральним банкам, а де-не-де ЦБ взагалі входять в структуру казначейства або мінфіну", - зазначив Рибалка.
Він також додав, що в законодавчо закріплені завдання центральних банків різних країн входить і економічне зростання, а не тільки таргетування інфляції або стабільність національної грошової одиниці. "Федеральна резервна система США саме і відповідає, крім стабільного рівня цін, за "високий рівень випуску товарів і зайнятість". Незалежність органу власне і проявляється в тому, що саме він вважає в конкретній економічній ситуації "високим рівнем" і якими шляхами цього досягає. При цьому законодавчо встановлено, що ФРС є робочим органом Конгресу США і підзвітна американському парламенту. Але, крім звітів у профільному парламентському комітеті, голова ФРС постійно погоджує свої дії з міністром фінансів, а більшість рішень пов'язані саме зі стимулюванням економічного зростання", - розповів нардеп.