Нічне катання на велосипеді по Львову - проект, який за останні два роки об’єднав понад 500 велосипедистів різних вікових категорій та вже отримав підтримку й зацікавлення з боку Міської Ради та декількох громадських організацій. "Ідея виникла спонтанно", - розповідає Вікторія Веселовська, - "Вирішила просто зібрати друзів, щоб поїздити на байку, написала про це на своїй сторінці в одній з соціальних мереж". Несподівано, на дійство з’їхалось понад тридцять людей і з цього моменту Вікторія вирішила, що такий захід повинен стати масовим. Своєю метою визначила створити велоспільноту, залучати нових людей і популяризувати велосипед. На противагу інтернету захід став одним з небагатьох джерел живої комунікації з друзями, колегами, співмешканцями. В проекті беруть участь представники найрізноманітніших сфер життєдіяльності: від простих студентів до депутатів Верховної Ради. "На останнє велокатання, для прикладу, приїздив Володимир Парасюк", - ділиться Вікторія Веселовська.
Фото: ЛМР
Коли проект успішно стартував, дівчина почала шукати його аналоги на Заході. Так вона дізналась про вело рух у США і стала переймати найкращі його ідеї. Зокрема Вікторія запровадила тематичні дрес-коди, які почали привертати більше уваги до масового дійства.
Велокатання в США
Детройт. Джейсон Холл і його його друг Майк Маккол є співзасновниками "Детройт Bike City", яке є відомим своїми велокатаннями під назвою "Slow Ride Bike", а також щорічними виставками роверів в Центрі "Кобо". Джейсон Холл народився в Детройті США, проте ніколи не любив свого рідного міста: "Коли я придбав велосипед, це місто стало схожим на зовсім інший світ, адже велорух – це здатність взаємодіяти з людьми через велокатання і об’єднуватись у велику спільноту".
ЧИТАЙТЕ: Велосипеди: що треба про них знати, перед тим, як купувати
"Детройт Bike City" став відомим у всій країні та світі. Кожного понеділка групи роверистів з усього міста, а іноді й з інших американських міст, зустрічаються у центрі Детройту для масового велопробігу.
Фото: news.softpedia.com
Клівленд. Враховуючи вибухову популярність детройтських понеділкових вело забігів, це не дивно, що у інших американських містах це явище також стає дедалі популярніше. Самуель Вілсі стала уособленням клівлендського велоруху. Вона, як і львів’янка Вікторія Веселовська, прочитала безліч інтернет-матеріалів про подібні заходи і вирішила організувати такий у власному місті.
З того часу в Клівленді з’явилась традиція: збиратись на своїх залізних конях кожної останньої п’ятниці кожного місяця. Такі збори отримали назву "Critical Mass" (Критична маса) Найбільшою поїздкою став цьогорічний липневий заїзд, в якому взяли участь близько 1200 осіб.
Фото: news.softpedia.com
Портленд. В першу п'ятницю місяця, тут можливо побачити банду велосипедистів, яка катається по місту. Це "Повільні Вершники Портленду" - спільнота роверистів за інтересами. Кожну першу п'ятницю місяця, група збирається біля пам’ятника на центральній площі, щоб відсвяткувати свою любов до велосипедів і задовольнити себе невимушеною їздою по місту. Початок о 7 вечора. Засновник Джулі Фіцджеральд.
Якщо у інших містах США за безпеку велосипедистів дбає міліція і медичний супровід, то у Портленді велосипедисти катаються на свій страх і ризик. Кожного місяця для гонщиків існує певна тематика заходу: або всі вмикають фари, або одягають костюми ведмедів, або чіпляють на себе помаранчеві стрічки.
ЧИТАЙТЕ: Французи заробляють, їдучи на роботу велосипедом
Якщо портлендці одягають костюми ведмедів, то львів’яни зазвичай приїжджають в образі супергероїв: супермена, бетмена, спайдермена, жінки-кішки тощо. На жаль, у Львові як і в Портленді не дбають про безпеку під час нічних велокатань. Його учасники обмежуються велопатрулем, який супроводжує колону на її початку і в кінці. Вікторія Веселовська каже, що організаторам нічного катання важко контролювати велику кількість людей, оскільки немає міліцейського і медичного супроводу: "Міська рада вимагає для оплати послуг ДАІ 9 тисяч гривень. Я, звісно, не маю таких грошей, але намагаюсь знайти спонсорів. Зрозуміло, що через ситуацію в країні це важко зараз зробити, але сподіваюсь з часом ця проблема вирішиться і фінансування ми знайдемо". За словами Вікторії це не єдина проблема проекту: "У місті бракує велопарковок і вело доріжок. Навіть ті доріжки, які вже проклали бажають кращої якості. Але тішить те, що в місті вже роблять "баслайни" - окремі доріжки для автобусів, які не перешкоджатимуть руху велосипедистів".
Фото: facebook.com/nightcyclinginLviv
Зараз у Львові збудовано 40 км велодоріжок, що робить місто одноосібним лідером за цим показником в цілій Україні. "За цією ознакою Львів дуже позитивно відрізняється від інших міст України", - розповідає Олег Шмід – радник міського голови з потань розвитку вело інфраструктури: "Міська рада будує велодоріжки всюди, де знаходяться кошти на реконструкцію вулиць. Наполегливість Львова не залишилася непоміченою в середовищі потенційних інвесторів чи спонсорів (таким є, наприклад, уряд Німеччини). За умов залучення коштів відставання можна догнати за один рік. "Згідно з програмою, в рамках першої стадії розвитку веломережі, очікуємо до 2020 року 268 км вело доріжок". Таким чином, львівські велосипедисти і шанувальники нічного катання можуть не хвилюватися: велоінфраструктура Львова в надійних руках.
В свою чергу організатор проекту "Нічне катання на велосипеді по Львову" Вікторія Веселовська наголошує на важливості популяризації велосипедів як виду транспорту: "Мрію, щоб львів’яни пересідали з маршруток на ровери. Це зручно, компактно, не потребує додаткових витрат і зберігає екологічну чистоту. Саме тому я буду залучати більше львів’ян до проекту нічного катання, оскільки це може заохотити їх відмовитись від заповнених автобусів, тролейбусів, трамваїв і, заодно, зміцнити власне здоров’я", - підсумовує Вікторія Веселовська.
Дарія Гірна