Рада попередньо підтримала конституційні зміни задля "незалежності суддів"
За постанову проголосували 244 народних депутатів із 410 зареєстрованих в залі в четвер. З них 197 депутатів фракції Партії регіонів, 31 член КПУ, 16 позафракційних, тим часом опозиціонери не голосували.
Після цього депутат фракції "Батьківщина" Михайло Хміль заявив, що депутати ПР (а саме Микола Рудьковський і його колеги) голосували і за себе, і за своїх колег.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Кнопкодавство у крові: ще одного регіонала спіймали на "чорній справі"
У відповідь на це Володимир Рибак погодився провести переголосування, наголосивши, що "голосувати треба персонально". Повторне голосування дало такий самий результат - "за" проголосували 244 депутати.
Print screen
Відповідно до Конституції України, зміни до Основного закону вносяться парламентом протягом двох сесій - на одній законопроект повинен набрати не менше 226 голосів депутатів, на наступній сесії - не менше 300 голосів.
Законопроект (реєстр. №2522а) пропонує внести до Конституції України такі зміни:
передбачити у частині третій статті 55 право кожної особи на справедливий і гласний розгляд справи упродовж розумного строку незалежним і неупередженим судом, утвореним законом;
змінами до статті 85, 125 передбачається закріпити, що визначення мережі судів, їх утворення, реорганізація та ліквідація здійснюється шляхом прийняття закону;
змінами до статей 106, 126, 128 пропонується удосконалити порядок призначення та звільнення судді. Передбачається, що суддя суду загальної юрисдикції призначається на посаду безстроково Президентом України. При цьому, рішення Глави держави щодо призначення суддів чи звільнення їх з посади прийматимуться виключно на підставі та згідно з поданням Вищої ради юстиції;
змінами до статті 122 виключається положення про строк повноважень Генерального прокурора;
змінами до статті 125 пропонується наділити Верховний Суд повноваженнями щодо забезпечення однакового застосування норм законодавства України всіма судами загальної юрисдикції;
змінами до частини третьої статті 126 передбачається закріпити, що надання згоди на затримання чи арешт судді здійснюватиметься Вищою радою юстиції за поданням Вищої кваліфікаційної комісії суддів;
змінами до частин п’ятої-сьомої статті 126 здійснюється розмежування підстав для звільнення судді від підстав для припинення повноважень судді, запроваджуються додаткові підстави для звільнення, а також змінюється порядок припинення повноважень судді Конституційного Суду у зв’язку із закінченням строку, на який він був призначений. Граничний строк перебування на посаді судді пропонується підвищити до 70 років;
змінами до статті 127 пропонується підвищити вимоги до осіб, які можуть претендувати на зайняття посади судді, а також встановлюється, що добір кандидатів на посаду судді здійснюється на конкурсній основі;
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Збільшення впливу Януковича на суди - це небезпека для правосуддя, - Центр Разумкова
змінами до частини другої статті 128 передбачається врегулювати порядок переведення суддів, закріпити, що переведення судді можливе лише за його згодою, а переведення до суду вищої інстанції здійснюється лише на конкурсній основі;
змінами до статті 129 перелік засад судочинства доповнюється засадою автоматизованого розподілу справ між суддям;
змінами до статті 131 пропонується змінити повноваження та склад Вищої ради юстиції, закріпивши, що 12 із 20 членів становитимуть судді, призначені з’їздом суддів. З’їзд адвокатів та з’їзд представників юридичних вищих навчальних закладів та наукових установ призначатиме по два члени Вищої ради юстиції. За посадою до складу Вищої ради юстиції входитимуть Голова Конституційного Суду, Голова Верховного Суду, Голова Ради суддів та Генеральний прокурор. При цьому, передбачається, що Генеральний прокурор не бере участі в голосуванні при прийнятті Вищою радою юстиції рішень стосовно суддів. Крім цього, змінами до статті 131 пропонується закріпити вимогу до складу Вищої кваліфікаційної комісії суддів, де більшість мають складати судді, обрані з’їздом суддів;
прикінцеві та перехідні положення законопроекту містять положення, покликані вирішити організаційні та інші питання, які виникатимуть у разі прийняття відповідного законопроекту та які спрямовані, насамперед, на неприпустимість погіршення становища суддів та осіб, які отримали право на зайняття суддівської посади, у зв’язку зі зміною окремих положень Конституції України. Законопроект передбачає набрання законом чинності через дев’яносто днів з дня його опублікування, крім положень щодо повноважень Вищої ради юстиції надавати згоду на затримання чи арешт судді для яких встановлюється спеціальний порядок набрання чинності.