Німецькі журналісти розвіяли російські міфи про збитий "Боїнг"
Про це повідомляє dw.de.
Журналісти-розслідувачі німецьких телекомпаній NDR і WDR, а також газети Süddeutsche Zeitung перевірили міфи Росії про трагедію з "Боїнгом-777". Вони розвіяли твердження про відсутність доказів того, що літак був збитий ЗРК "Бук".
"Багато що вказує на те, що зенітно-ракетний комплекс "Бук" знаходився на території, контрольованій сепаратистами, і що запуск ракети був проведений звідти. Ми на місці провели верифікацію фотознімків і відео, частково з українських джерел, зібраних групою журналістів-розслідувачів Bellingcat. Місця зйомки безсумнівно підтверджені, вони збігаються з постами в російській соціальній мережі "В контакті" і в Twitter. Крім того, журналісти бачили комплекс "Бук" 17 липня 2014 в Сніжному і в Донецьку. Немає підстав вважати, що комплекс "Бук" знаходився там в інший час - всі повідомлення в Twitter, пости, відео та знімки зроблені 17 липня 2014 чи пізніше", - йдеться матеріалі.
Журналісти зазначають, що на двох знімках, зроблених жителем міста Тореза, видно сліди димового шлейфу, типового для запуску ракети "Бук". Жителі сіл в розмовах з репортерами WDR, NDR і SZ свідчать, що 17 липня 2014 вони чули потужний удар, за яким пішов свист. У популярному в регіоні сервісі Zello 17 липня 2014 теж йшла дискусія про запуск ракети. Однак у той час в регіоні йшли запеклі бої, часто звучали вибухи.
Під час розслідування встановили кілька фактів, що передбачуваний запуск проводився з поля на південь від Сніжного. Є відео, яке показує, як ЗРК "Бук" на гусеничному ходу 17 липня 2014 висувається зі Сніжного на південь, у напрямі поля, з якого, судячи з усього, і був проведений запуск. На гусеничному ходу у комплексі обмежений радіус пересування. Очевидці також згадують саме про цей напрямок. Ще одним доказом є димовий шлейф на фотознімках. Якщо порівнювати зі знімками з космосу видно, що частина поля в період між 16 і 20 липня 2014 (катастрофа сталася 17.07.2014) була або спалена, або перепахана. У перехоплених українською спецслужбою телефонних переговорах сепаратистів як місце передислокації комплексу "Бук" називається Первомайське. Первомайське та Первомайський - два селища в безпосередній близькості від блокпосту. Міжнародна група журналістів-розслідувачів вважає, що перехоплені переговори є справжніми.
"Слід визнати: незаперечного доказу, того, що малайзійський Boeing MH-17 був збитий сепаратистами, немає. Але десятки зібраних доказів, зрештою, не залишають місця для інших висновків", - йдеться в статті.
Також журналісти спростовують другу версію про те, що "Бук" міг бути з арсеналу української армії та навіть був задіяний українцями.
"29 червня 2014 сепаратисти захопили базу ППО української армії в Донецьку. За даними з армійських джерел, в руки нападників потрапили 2 ЗРК "Бук". Українська армія запевняє, що вони були приведені в непридатність. Незалежних підтверджень немає. На початку травня ми побували на базі. Вона повністю зруйнована, транспортних засобів там немає. Федеральна розвідувальна служба ФРН (BND) у жовтні висловила припущення, що сепаратистам вдалося захопити український ЗРК "Бук". Але з тих пір німецька розвідка явно більше не підтримує цю версію. Російська сторона запевняє , що в день катастрофи спостерігалися пересування українських комплексів "Бук". Але опитування журналістами місцевих жителів цього не підтверджує. Українська сторона, крім того, вказує, що у неї не було приводу запускати ракету "земля-повітря" просто тому, що у неї не було повітряних цілей: у сепаратистів немає авіації", - наголошується в статті.
Третя версія: "Доведено, що Boeing MH-17 був збитий українською штурмовиком Су-25".
Прихильники цієї версії посилаються на форму пробоїн, які вони аналізували на підставі фотографій, викладених в мережі. Російський союз інженерів зробив такі ж висновки. Міністерство оборони РФ влітку заявило, що поряд з літаком Boeing перебував український штурмовик. Але свідчення багатьох експертів, в тому числі і російських, з якими поговорили журналісти, спростовують цю версію. Серед експертів були і два конструктори, які брали участь у розробці Су-25. Головний конструктор Володимир Бабак та експерт з ефективності авіаційних комплексів Вадим Лукашевич. Обидва в розмові з журналістами WDR, NDR і SZ заявили, що Су-25 не в змозі вести стрілянину на висоті в 10 000 метрів. Це призвело б до катастрофи самого штурмовика.
Інші бойові машини, наприклад МІГ-29 або Су-27, призначені для такого бою, але не мають у своєму розпорядженні досить потужного озброєння, яке могло б призвести до розпаду машини типу Boeing на частини в повітрі. Крім того, значна площа розсіювання уламків і раптовий обрив записів бортових "чорних скриньок" вказують на те, що обстріл не міг бути здійснений з бортової гармати. Цієї точки зору дотримуються і багато інших експертів, наприклад співробітник стокгольмського Міжнародного інституту досліджень проблем миру (SIPRI) Симон Веземан. Boeing просто не міг бути збитий штурмовиком Су-25. Це технічно неможливо.
Четвертий аргумент, який висуває Росія: "Україна повинна була закрити повітряний простір". З цим аргументом журналісти частково погоджуються.
14 липня 2014, за три дні до загибелі лайнера, що виконував рейс MH-17, над східною Україною був збитий транспортний військовий літак АН-26. Він летів на висоті 6 км. З самого початку конфлікту це був перший випадок, коли літак був збитий на такій висоті. Немає сумнівів у тому, що цілі на висоті в 6 км неможливо збити за допомогою легких переносних зенітно-ракетних комплексів. Отже, катастрофа АН-26 означає, що або сепаратисти користувалися ракетами "земля-повітря", або машина була збита російськими винищувачами. На зустрічі 14 липня 2014 в Києві з цими новими обставинами були ознайомлені і західні дипломати. Експерти, зокрема співробітник SIPRI Симон Веземан, підтверджують, що практично всі зенітно-ракетні комплекси, здатні вражати цілі на висоті в 6 км, можуть збивати літаки і на висотах до 10-12 тис м.
Відразу після того, як був збитий АН-26, українська влада закрила повітряний простір, але лише до висоти в 9750 метрів, тобто нижче нормальної висоти польотів цивільних літаків від 10 до12 тисяч метрів. Професор Ельмар Гімулла - адвокат, що спеціалізується на повітряному праві. На йо думку, рішення української влади було помилковим: "Якщо АН-26 був збитий із землі, то українська влада виходила з передумови, що ракета долітає до висоти 9750 метрів, розвертається і падає на землю. Це, звичайно, дурниці, багато ракет злітають вище. А якщо АН-26 був збитий ракетою з літака, то кожному ясно: літак, який технічно в змозі вести бій на висоті в 9750 метрів, здатний літати і вище цієї стелі". Професор Ельмар Гімулла переконаний, що українська влада повинна була повністю закрити повітряний простір. Він пред'явив позов до України в Європейському суді з прав людини.
Як повідмоляв iPress.ua, малайзійський "Боїнг-777" був збитий в небі над Торезом силами ППО сепаратистів ДНР, які прийняли його за український літак Ан-26. Відразу після того, як літак впав, на російському каналі "Lifenews" вийшов сюжет, в якому йшлося, що "ополченцям" вдалося збити ще один український військовий літак.
Офіційне розслідування проводить міжнародна слідча група з Австралії, Бельгії, Малайзії, Нідерландів та України. Досі його результати не опубліковані.
Нагадаємо, 19 квітня міжнародні експерти під час пошуків у неділю знайшли нові останки на місці катастрофи малайзійського "Боїнга" рейсу МН-17.