Міф 1. Є компромісний варіант податкової реформи між «проектом Южаніної (3357)» і «проектом Мінфіну»
Це не так!
Ніна Петрівна Южаніна – обличчя і лідер цього проекту.
Але в авторському колективі проекту переважають громадські експерти, проект народжувався переважно ними, підписаний рекордною кількістю депутатів.
Цей колектив компромісу не ухвалював, проект 3357 не відкликається. Тому, коли йдеться про «компроміс», який відбувся, то він більшою мірою стосується трикутника «президент – прем’єр – МВФ».
Міф 2. Якщо не буде прийнято податкову реформу і бюджет, а МВФ не дасть грошей, буде катастрофа.
МВФ мав виділити цей транш спочатку ніби в жовтні, потім в листопаді, тепер в січні.
Причиною переносу траншу була не податкова реформа, а затримки в проведенні інших важливих реформ, антикорупційних в першу чергу.
На сьогодні важливість цього траншу не стоїть так вже гостро на порядку денному. Тому варто думати про те, що необхідно країні, аби врешті-решт обходитися без допомоги МВФ.
Міф 3. Без грошей МВФ ми не профінансуємо армію і пенсії
Це не так!
МВФ взагалі не дасть гроші для покриття бюджетних витрат. Вони будуть спрямовані в резерви НБУ, які зростуть з 13 до 15 мільярдів. Це, звісно, дасть змогу НБУ почуватися більш впевнено, проте напряму жодним чином не пов’язано з бюджетом.
Транш МВФ дійсно важливий, проте більше як сигнал іншим донорам і кредиторам. Але внутрішні реформи важливіші за зовнішні сигнали.
Міф 4. Якщо не прийняти бюджет до початку нового року, трапиться катастрофа
Це не так!
Якщо бюджет не прийнято, то бюджет кожного наступного місяця визначається як 1/12 бюджету попереднього року. Терміни прийняття бюджету-2016 можуть бути прострочені лише тому, що уряд катастрофічно затягнув із подачею проекту документу. Якби він з’явився у вересні, то вистачило б часу і на обговорення і на пошук конструктивного рішення.
Що стосується чинного податкового законодавства, то воно виглядає привабливішим для економіки за пропозиції Мінфіну, тому сенсу йти на прийняття податкового кодексу Мінфіну, який збирається внести президент, немає.
Міф 5. МВФ хоче процвітання України
МВФ – це дуже якісна організація, проте вона не переслідує такої мети, щоб одна країна стала жити кращу за іншу. Це прагматичний кредитор, який, як не дивно, є рушієм хоч якихось реформ в Україні, бо взагалі-то це сама по собі дуже консервативна організація.
В прогнозах МВФ на 2020 рік українці житимуть в півтора рази гірше за мешканців Албанії і Єгипту. Якщо нас цей варіант не влаштовує, то реформи мають бути набагато потужнішими за вимоги МВФ.
Власне, громадська боротьба за справжню податкову реформу триває.