Також, згідно з законом, з 2014 року на територію України буде заборонено ввезення авто, що не відповідають стандарту Євро-4, стандарту Євро-5 з 1 січня 2016 року і стандарту Євро-6 з 1 січня 2018 року.
Нагадаємо, сьогодні в Україні дозволений ввіз авто стандарту Євро-2, у той час, коли в ЄС не дозволяється норма нижче Євро-5.
На імпорт автомобілів це не вплине
Україна переносила прийняття відповідної норми кілька разів, зокрема нововведення планувалися на 1 липня 2011 року, пізніше на 1 січня 2012 року.
"Можливо відтермінування виникало й тому, що Росія віддавала Україні на складання автомобілі, які не відповідали Євро-3. Самі складали нові – "Калина", "Гранта" (моделі Лада – ред.) і так далі. А нам віддавали машини 15-річних розробок, "жигулі", - розповів в коментарі iPress генеральний директор Асоціації автоімпортерів і дилерів України Олег Назаренко.
В наших сусідів така заборона вже діє понад 2 роки і Росія просто віддавала моделі, які не могла виготовляти в себе.
За словами Олега Назаренка, на імпорт нових автомобілів прийнятий закон не вплине. Світ вже давним-давно перейшов на виробництво, що відповідає стандарту Євро-5 і в Україну таких автомобілів просто не завозять.
Крім того, заводи, які складають в Україні автомобілі, також переходять на стандарт не нижче Євро-3. Зокрема, корпорація "Богдан" вже отримала згоду на складання Лади "десятки" (ВАЗ-2110) і веде переговори про модель Гранта.
Норми більше обмежать ввіз вживаних автомобілів, - Назаренко
"Якби це могло вплинути (на українські заводи, які складають авто – ред.), то наше лоббі серед автоскладальників, не дозволило б прийняти такого закону", - вважає Олег Назаренко.
Вплив на ринок б/у автомобілів
Впровадження сучасних норм ще більше обмежить ввіз в Україну вживаних автомобілів. Населення і без того дуже мало завозить такі авто через необхідність платити дороге мито.
"При ввезенні нового авто акциз становить 10%. А при ввезенні якогось вживаного авто, яке коштує, скажімо, €1 тис, то можна заплатити і €5-6 тисяч. Тобто 500-600% акциз", - зауважує Олег Назаренко.
Попри зобов’язання України перед Європою і СОТ відмінити ці акцизи, вони досі існують.
В ЄС автомобілі старого стандарту ще їздять, але власникам легше їх продати, щоб машину вивезли з країни, оскільки в іншому випадку, мешканець Європи змушений сплачувати високий екологічний збір. За словами Назаренка, для імпортерів нових автомобілів, уживані не є конкуренцією. Якщо в людини немає коштів на автомобіль з салону, то вона купуватиме або те, що складається в Україні, або витратить $3-4 на 8-річну німецьку машину.
Фото: autonews.autoua.net
"В Європі ці автомобілі ще є. Там їздити на них можуть собі дозволити багаті люди. Чим старша машина, тим більше платиш. Простіше їм цю машину за безцінь віддати комусь, хто вивезе, наприклад, з Німеччини", - зауважує експерт.
Німецькі вживані автомобілі допоможуть оновити автомобільний парк України, де середній вік авто становить 17,5 років. За словами імпортера, норми варто поширювати на нові автомобілі, які ввозять і на ті, які складають в Україні. А українцю, в якого немає коштів на нове авто, потрібно дозволити купити закордоном вживане.
Реальних змін не буде
Одна з основних причин постійної пролонгації старих нормативів, Євро-2 – те, що далеко не всі вітчизняні нафтопереробні заводи готові до випуску палива за новими стандартами. Готовність ще з початку 2011 року освоїти випуск нафтопродуктів, що відповідають вимогам Євро-4 і Євро-5, підтвердили Одеський, Кременчуцький і Лисичанський нафтопереробні заводи.
Ніяких стандартів з 1 січня 2013 року не буде, - Гудима
Однак у них серйозні проблеми з виробництвом бензину.
"Щодо реконструкції Одеського, то їм "Укртранснафта", тобто Коломойський, заперли нафту. Хоча він реконструйований, але в нього є проблеми з доставкою російської нафти", - зазначив у коментарі iPress член комітету Верховної ради з ПЕК Олександр Гудима.
За його словами, не варто сьогодні Лисичанський та Кременчуцький НПЗ називати модернізованими. З них всіх, Одеський є найсучасніший, але в нього проблеми з поставкою сировини.
Неготовими до нововведень є Дрогобицький НПЗ, Надвірнянський НПЗ, які належать групі "Приват" Ігоря Коломойського та Шебелинський, що контролюється НАК "Нафтогаз України". Вони сьогодні не випускають палива стандарту Євро-3, не говорячи про можливість забезпечити ринок Євро-4 і Євро-5.
"Коломойський нічого не робить, нічого не реконструює і він до цього стандарту не готовий. Вкотре це все перенесеться на невизначений термін. Це не буде реалізовано з першого січня. Ніяких стандартів з 1 січня 2013 року не буде", - додав Олекса Гудима.
Відповідно, закон Верховної Ради, який зобов’язує українську митницю пропускати лише автомобілі стандарту Євро-3, поширюється лише на діяльність українських кордонів. Він стосується ввозу нових машин (але вони вже давно виробляються згідно зі стандартами Євро-5) та вживаних. Однак ввіз старших автомобілів ще більше обмежиться.
Проте нові автомобілі змушені будуть і надалі їздити на неякісному паливі, що, відповідно, не покращуватиме екологію, а до того, ще й нищитиме транспорт.
"Коли я купив собі нову, сучасну машину 5 років тому, то мені порадили в Києві заправлятися лише на двох заправках. Там черги з нових авто", - сказав iPress один автомобільних імпортерів.
Крім того, що бензин Євро-4 і Євро-5 можуть виробляти три з шести українських нафтопереробних заводів, його завозять з Литви, Болгарії, Румунії та Білорусі (АЗС "Окко", "Лукойл", ТНК-ВР, WOG та ін.).