Регіональні кабельні оператори покидають ринок через "цифру"
Пошуком покупця влітку цього року зайнялися власники сумського оператора "Майбуття" (обслуговує близько 10 тис абонентів), повідомляє "Коммерсантъ Украина".
Крім того, вийти з капіталу західноукраїнського оператора "Одеко" (працює у Львові, Луцьку, Чернівцях, Тернополі та Запоріжжі, обслуговуючи близько 180 тис абонентів) незабаром має намір і його основний акціонер - чеський інвестфонд PPF Investments.
"Переговори ведуть ще два оператори у Східному та Центральному регіонах країни", - додала віце-президент Асоціації правовласників і постачальників контенту Наталія Клітна, відмовившись називати компанії.
Причина відходу багатьох гравців - недавні регуляторні зміни, зазначає Наталія Клітна.
Йдеться про липневе рішення Національної ради з питань телебачення і радіомовлення про розширення так званої універсальної програмної послуги (УПП) - обов'язкового для трансляції пакету телеканалів.
Якщо раніше до цього пакету входило 16-19 каналів (число залежить від району мовлення), то тепер в окремих населених пунктах їх кількість збільшиться до 42 - в УПУ внесли усі канали, які отримали ліцензії на цифрове ефірне мовлення.
Для виконання рішення Нацради більшості кабельних операторів доведеться вилучити зі своїх мереж телеканали, що вже працюють. Справа у тому, що їх мережі в регіонах побудовані за технологією аналогового мовлення і дозволяють передавати всього 50-60 каналів.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Нацрада може заборонити в Україні канал National Geographic
Більше частина з них тепер фактично не приноситиме дохід провайдеру: телеканали, що входять в УПУ, не зобов'язані платити провайдерам за трансляцію сигналу, а абонплата за так званий "соціальний пакет", заснований на УПУ, мінімальна - 20-30 грн.
За даними Асоціації правовласників і постачальників контенту, "соціальним пакетом" користується приблизно половина всіх абонентів кабельного ТБ в країні - тобто порядку 1,75 млн осіб.
Мінімальні витрати операторів на включення в свої пакети цифрових ефірних каналів (без переходу на цифрові мережі) Клітна оцінює мінімум у 200 грн на одного абонента при максимальній абонплаті в регіонах близько 40 грн на місяць.
Тобто з абонентською базою в 10 тис абонентів регіональний оператор повинен витратити на включення цифрових каналів не менше 2 млн грн при середньому доході 400 тис. грн у місяць.
Однак у таких інвестиціях немає сенсу, зазначили експерти. Адже основний прибуток операторам приносять іноземні канали (такі як НТВ, Discovery, National Geographic) і вітчизняні нішеві телеканали - саме заради них абоненти підписуються на більш дорогі розширені пакети послуг.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Партія регіонів роздає пенсіонерам державні ТВ-тюнери
Угоди зі злиття і поглинання на ринку кабельного телебачення в останні роки були рідкістю. При досить стабільному числі абонентів виручка компаній за цей період зросла в півтора рази.
Це пов'язано як з поступовим зростанням цін, особливо під час кризи, так і зі зміною уподобань користувачів, які все частіше обирають більш дорогі програмні пакети.
Зараз ситуація змінюється, і компанії почали знижувати ціни, зазначила Наталія Клітна.
Така ситуація на руку компанії "Воля", яка активніше інших операторів здобувала нові активи у регіонах. Зараз оператор працює у 20 містах країни і на кінець минулого року обслуговував близько 40% усіх абонентів, що користуються кабельним телебаченням в країні.
Для порівняння, другий за величиною гравець - "Тріолан" - займає лише 10%. Близько 7% ринку за кількістю абонентів займає "Одеко", понад 40% припадає на більш дрібних регіональних операторів.
Однак і великі компанії не поспішають купувати нові активи. Адже більшості операторів потрібні значні інвестиції в модернізацію, а також в інтеграцію чинної мережі. Експерти стверджують, що у багатьох випадках дешевше побудувати нову.