- В Україні непроста ситуація з бізнес-кліматом і відомо, що країна не є привабливою для інвесторів. Чи підписання угоди з Shell може бути позитивним сигналом для інвесторів? (враховуючи також попередній досвід компанії Vanco).
- Ми вітаємо підписання угоди про розподіл продукції (УРП) для розробки Юзівського родовища сланцевого газу між урядом України та одним з лідерів світового ринку у паливній сфері – компанією Shell. Ця угода є позитивним сигналом для міжнародної ділової спільноти, що свідчить не тільки про відкритість України для широкомасштабного інвестування, але і про готовність забезпечити захист цих інвестицій. Американська торгівельна палата впродовж тривалого часу наполегливо виступала за розробку дієвого механізму укладення угод про розподіл продукції та прозорість їх положень, усвідомлюючи їх вирішальне значення як для іноземних інвесторів, так і для української економіки. Досягнення енергетичної незалежності шляхом забезпечення рівноправного доступу та добросовісної конкуренції залишається стратегічним пріоритетом для нас в першу чергу тому, що це – ключовий фактор для підвищення загального рівня конкурентоспроможності України.
Угода з Shell є позитивним сигналом для міжнародної ділової спільноти
Сьогодні Україна, як і багато інших країн світу, переживає непрості часи. Ми бачимо, що економічна активність сповільнюється, але, незважаючи на негативні прогнози, ми оптимістично дивимось у майбутнє. Затвердження Президентом України рішення Ради національної безпеки і оборони України, що прискорює впровадження заходів для інтеграції України в Європейський Союз, також позитивно сприймається інвесторами та сприяє підвищенню впевненості інвесторів в майбутньому України.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: В Україну не варто вкладати гроші, - американський інвестор
Члени Американської торгівельної палати переконані, що успіх економічного майбутнього України тісно пов'язаний із підписанням Угоди про Асоціацію з Європейським Союзом. Інвестори розуміють важливість такої угоди та чекають, що керівництво країни зробить правильний вибір та реалізує проголошений курс на зближення з ЄС. Ми бачимо прагнення України рухатись шляхом реформ, і як організація будемо продовжувати робити все можливе аби допомогти країні покращити рівень життя її громадян та умови ведення бізнесу.
- У Міністерстві енергетики та вугільної промисловості заявляють, що незабаром буде підписана угода щодо сланцевого газу з компанією Chevron. Як ви вважаєте, коли ця угода може бути підписана?
- Збільшення видобутку вуглеводнів на внутрішньому ринку позитивно вплине на економіку країни, збільшуючи надходження до національного бюджету, стимулюючи розвиток ринку праці та наближуючи енергетичну незалежність країни. Чим більше інвестицій буде спрямовано на підтримку енергетичної незалежності, тим більше перспектив матиме Україна та її населення.
Зараз ще складно прогнозувати, наскільки швидко буде підписана угода з компанією Chevron, адже цей процес є достатньо складним та має кілька стадій. Потенційно датою підписання могло б стати наступне пленарне засідання Ради вітчизняних та іноземних інвесторів при Президентові України. Конкретний захід, як, наприклад, Всесвітній економічний форум у Давосі, став поштовхом для підписання угоди з компанією Shell, а тому наступна зустріч з міжнародними інвесторами може бути гарним приводом для підписання угоди з компанією Chevron.
- Україна є державою з безліччю регулятивних правил, які впливають на ведення бізнесу. Назвіть основні ініціативи, у разі впровадження яких бізнес клімат в Україні суттєво б покращився.
- Наприкінці 2012 року одна з найавторитетніших міжнародних організацій – Світовий Банк – оприлюднила свій щорічний звіт "Doing Business 2013", оцінюючи умови ведення бізнесу у більшості країн світу. У звіті Світовий Банк покращив позиції України, піднявши її на 15 сходинок вище: серед 185 країн Україна посіла 137 місце. Звіт Doing Business є авторитетним джерелом інформації для міжнародних інвесторів, а тому позиція країни у ньому може як погіршити, так і покращити її інвестиційну привабливість на наступний рік.
Хорхе Зукоскі. Фото: chamber.ua
Позитивні зміни засвідчені Світовим Банком стали можливими завдяки спрощенню митних та податкових процедур. Ці досягнення, в свою чергу, були обумовлені ефективною співпрацею між бізнесом, митними на податковими органами влади, а також Комітетом Верховної Ради з питань митної та податкової політики.
Прийняття Митного кодексу, зміни до Податкового кодексу щодо перенесення збитків минулих періодів, оподаткування та облік цінних паперів, запровадження електронних послуг - це лише деякі приклади того, що було досягнуто за останні роки. Попереду ще багато роботи.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Інвестори нервують: українським депутатам ніколи приймати закони
Серед першочергових пріоритетів Американської торгівельної палати на 2013 рік – Законопроект "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо трансфертного ціноутворення", який нещодавно був зареєстрований у Верховній Раді. Якщо цей документ буде прийнято із врахуванням необхідних змін, він допоможе встановити прозорі правила, що ґрунтуються на вимогах Організації економічного співробітництва та розвитку. У сфері митної політики, від імені компаній членів ми будемо працювати над вдосконаленням валютного контролю, який потрібно привести у відповідність із положеннями Митного кодексу України. Для цього потрібно внести зміни до відповідних інструкцій Національного Банку України.
Без права на землю інвестиції у масштабні та довготривалі проекти практично неможливі
Невирішеним поки лишається питання щодо Статті 82 Земельного кодексу України, що визначає список юридичних осіб, які можуть купувати земельні ділянки несільськогосподарського призначення. Станом на 2002 рік, коли Земельний кодекс набув чинності, ані підприємства зі 100% іноземними інвестиціями, ані компанії, зареєстровані в Україні іноземними інвесторами в цій Статті не згадувались.
Як свідчить міжнародна практика, без права на землю інвестиції у масштабні та довготривалі проекти практично неможливі. Прийняття змін до Земельного кодексу, на важливості яких вже давно акцентує увагу Американська торговельна палата, допоможуть не тільки позбавитись штучних труднощів, але і зроблять земельний ринок України прозорішим для залучення інвестицій і як з боку компаній, що вже присутні в Україні, так і з боку нових інвесторів, які тільки планують вийти на вітчизняний ринок.
Останнє, але не менш важливе питання – це проект Закону України "Про внутрішню торгівлю", обговорення якого почалось ще минулого року і триває до цього часу. Якщо законопроект буде прийнято без належних змін, ринок товарів масового споживання опиниться в ситуації надмірного регулювання з боку держави, що заважатиме його функціонуванню та розвитку. Одразу ж після того як прем’єр-міністр у січні закликав прискорити розробку документу для його подальшого прийняття Верховною Радою, експерти Американської торгівельної палати виступили із рекомендаціями щодо зниження негативного впливу положень Закону на бізнес.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Doing Business VS українська реальність
Хоча ми і розуміємо бажання українського уряду мати окремий закон для регулювання сфери внутрішньої торгівлі, міжнародний досвід свідчить про те, що набагато ефективнішим було б оновити існуючу законодавчу базу представлену Цивільним та Господарським кодексами, а також законами щодо захисту економічної конкуренції, прав споживачів і т.д.
- Наскільки інвесторів лякають заяви української влади про вступ або поглиблення співпраці з Митним союзом? Чи варто очікувати зменшення обсягу інвестицій з Заходу у випадку посилення співпраці і переходу до конкретних угод з країнами Митного союзу?
- 2013 рік буде досить цікавим для України та її населення, в першу чергу завдяки тому, що керівництву країни буде необхідно прийняти декілька дуже важливих рішень, які і визначать шлях, по якому в подальшому доведеться рухатися Україні. Визначення вектору зовнішньоекономічної політики України є одним з таких рішень. Україна має два основні варіанти – Митний союз в межах СНД та Угода про Асоціацію з Європейським Союзом, що передбачає поглиблену та всеохоплюючу зону вільної торгівлі з ЄС.
Стан світової економіки у 2013 році буде непростим, а тому керівництву країни необхідно буде піти на низку складних політичних рішень аби стійко триматися курсу на подальше процвітання країни та її громадян. Сьогодні, коли йдеться про вкладання грошей, інвестори ведуть себе надзвичайно вибагливо і одним з головних критеріїв прийняття рішення для них є питання, до яких ринків Україна матиме доступ в майбутньому.
Сьогодні інвестори ведуть себе надзвичайно вибагливо і одним з головних критеріїв прийняття рішення для них є питання, до яких ринків Україна матиме доступ в майбутньому
Враховуючи вигідне геополітичне положення України, багаті природні ресурси, та високоосвічене населення, Угода про Асоціацію з ЄС відкриє країні доступ до одного з найбільших ринків світу. До того ж, однією з ключових переваг України є її сільськогосподарський сектор, потенціал якого повною мірою ще потрібно розкрити.
Як тільки Угода про Асоціацію з ЄС набуде чинності, країна отримає бажані інвестиції, що супроводжуватимуться створенням нових робочих місць, зростанням надходжень до бюджету та стимулюванням економічного розвитку.
Якщо ж вибір буде зроблений на користь Митного союзу, потреба у великих інвестиціях відпаде, оскільки поточних інвестицій, які країна отримує з моменту здобуття незалежності, буде достатньо для забезпечення обігу товарів і послуг на внутрішньому ринку Росії, Білорусі та Казахстану.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Клімат не той
Саме тому не інвесторам потрібно турбуватися про рішення України рухатися на схід. На нашу думку, цей вибір був би не дуже вдалим, однак Україна – незалежна держава і має повне право його зробити. Окрім того, як я вже зазначив, наразі ми є свідками важливих змін, ініційованих Радою національної безпеки і оборони України та підтриманих Президентом України, які спрямовані на європейську інтеграцію. Міжнародна бізнес-спільнота, яку ми представляємо, буде і надалі ретельно слідкувати за розвитком цього питання, очікуючи на виконання декларованих рішень.
- Для інвесторів важливими є, зокрема, два фактори: відсутність корупції та можливість захистити себе в разі чого у суді. Чи є у влади успіхи у боротьбі з корупцією, а також у забезпеченні верховенства права за останні кілька років?
- Сильна та незалежна судова система, в якій працюють добре освічені та високоморальні люди є важливим фактором для того, щоб перетворити Україну з ще однієї пострадянської країни зі слабкою економікою на потужну державу, яку поважають на міжнародних ринках та до якої дослухаються інші країни. Верховенство права є основою всіх успішних та конкурентоспроможних економік.
Для досягнення цієї мети, судова гілка влади повинна сприйматись громадянами, бізнесом та державою як прозора та справедлива. Одним із шляхів забезпечення прозорості судів є довільне призначення судових справ та оприлюднення усіх вердиктів на публічних ресурсах. Окрім того, судді не повинні залежати від призначень чи доходів.
З часів незалежності України багато було сказано про боротьбу із корупцією, та, на жаль, мало чого було зроблено
Якщо говорити про корупцію, то зараз з нею стикається кожен громадянин практично у будь-якій сфері - від навчання та медичного обслуговування до бізнесу та державних установ. З часів незалежності України багато було сказано про боротьбу із корупцією, та, на жаль, мало чого було зроблено. Ми вітаємо нещодавнє прийняття Верховною Радою пакету законів, що регулюють цей напрямок, проте наголошуємо, що їх потрібно наполегливо втілювати.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: ЄБРР висунув Януковичу антикорупційний ультиматум
Доцільно було б розробити та прийняти законодавчі акти задля посилення захисту населення та бізнесу від негативного впливу корупції, а також створити дієві механізми для притягнення до відповідальності людей, які беруть участь у корупційних діях. Особливо це стосується тих, хто працює на виборчих посадах та зловживає довірою людей.
- Чи готові сьогодні американські компанії збільшувати обсяги інвестицій?
- Я би не виокремлював лише американські компанії, адже Американська торгівельна палата об’єднує провідні компанії з понад 50 країн світу. Крім того, готовність вітчизняних та іноземних компаній збільшувати обсяги інвестицій залежить від факторів, які є сприятливими для бізнесу та гарантують стабільність економіки.
Перш за все ми говоримо про верховенство права (і не лише на законодавчому рівні, але і про його практичне впровадження), прозорі процедури оподаткування, розуміння того, в якому напрямку розвивається бізнес-клімат, рівні можливості та умови для всіх гравців на ринку, включаючи реальні можливості захисту прав інвесторів в судах і т.д. Як тільки ми почнемо бодай поступово рухатися у вірному напрямку змін, очікування на нові інвестицій можуть бути виправдані.
- Нещодавно президент ЄБРР відкрито вказав Віктору Януковичу на проблеми бізнесу та інвестиційного клімату в Україні. Наскільки українська влада відгукується на зауваження міжнародних організацій і намагається виправити ситуацію на практиці?
- Я би хотів згадати кілька цифр, що були наведені першим заступником голови Адміністрації Президента Іриною Акімовою під час святкування 20-річчя Американської торгівельної палати у вересні 2012 року. Вона зазначила, що близько 60% пропозицій нашої організації, спрямовані на покращення інвестиційного клімату країни наразі повністю або частково враховані та відображені у діючому законодавстві.
Разом із нашими партнерами в межах чинного уряду, ми активно працюємо над стратегічними питаннями у сфері підвищення рівня конкурентоспроможності України, використовуючи конкурентні переваги окремих регіонів та розвиваючи концепцію фінансового та економічного омбудсмена (Президент проінструктував відповідні виконавчі органи розробити проект такої концепції, і ми готові допомогти).
Будучи членом Ради вітчизняних та іноземних інвесторів при Президентові України, Американська торгівельна палата є речником для ділової спільноти в межах шести робочих груп, що діють в рамках Ради. Нещодавно нас запросили допомогти у створенні Інвестиційної Ради при Міністерстві доходів та зборів України, і ми вже надали свої пропозиції щодо її законодавчого оформлення та пріоритетних напрямків діяльності.
Я вірю, що партнерські стосунки, які нам вдалося побудувати з представниками усіх гілок влади, зможуть наблизити європейські прагнення українського уряду до реальності. Ми як організація завжди готові поділитись власним досвідом та допомогти у впровадженні реформ, яких так бракує Україні.