Відразу зауважу, що він досі не діє, оскільки не підписаний президентом і не опублікований відповідним чином - тому на підставі якого законодавства відучора працює "поліція" досі незрозуміло. Також досі не внесено жодної законної правки в постанови про уніформи та транспортні засоби - отже незрозуміло, на підставі чого вони користуються синіми сигнальними вогнями, зброєю та уніформою.
Єдиним притомним варіантом від беззастережних прихильників Авакова прозвучав здогад, що вони тимчасово, до вступу в дію закону, включені в штат міліції на правах співробітників патрульної служби - але в такому разі вони своїм виглядом та виглядом своїх транспортних засобів порушують цілу купу законів, якими регламентований вигляд співробітника міліції та його транспорту (не кажучи вже про відсутність прав на оформлення ДТП).
Я маю сильну підозру, що на закон нова влада, як це з нею постійно трапляється, поклала великий і товстий болт
Одним словом - одні запитання, без відповідей. Тому я маю сильну підозру, що на закон нова влада, як це з нею постійно трапляється, поклала великий і товстий болт. І якщо це дійсно так - то можна собі тільки уявляти радість судів, які будуть рано чи пізно завалені позовами, зокрема по оформленим "поліцією" ДТП, які вони вже взялись проводити від сьогоднішньої ночі. Буду дуже радий, якщо виявиться, що я помиляюсь - бо інакше цій країні триндець, коли чхання на закони доходить до такого рівня.
Фото: Влад Содель / apostrophe.com.ua
Тепер власне по закону. Відразу зауважу, що остаточного тексту його досі нема (на сайті парламенту його статус навіть не змінено на "відправлено на підпис президенту"), тож я виходитиму з тексту до останнього читання з врахуванням двох єдиних правок (з більш ніж 500!), які були проголосовані на засіданні парламенту. Можливо фінальний текст, як у нас це часто буває, буде відрізнятись.
Якщо хтось думав, що на поліції припиниться принцип "всі люди рівні, але деякі рівніші за інших", то мушу його розчарувати
Перше - якщо хтось думав, що на поліції припиниться принцип "всі люди рівні, але деякі рівніші за інших", то мушу його розчарувати. Згідно змін до законодавства на співробітників поліції поширюються ті самі бонуси, що й на старих ментів - вихід на пенсію після 25 років вислуги (тобто з 43 років), та розмір пенсії в 50% грошового забезпечення чинного співробітника того ж рівня + 1% за кожен рік вислуги понад 25 років. При звільненні за хворобою чи віком (поліція, як і міліція, йде на обов'язкову пенсію в 55 років, окрім полковників та генералів поліції, які йдуть в 60 років з можливістю подовження на 5 років) - 55% при вислузі вище 20 років + 3% за кожен рік понад цю вислугу. Право на пенсійне забезпечення за такими стандартами вони отримують після п'яти років календарної вислуги, також у поліції відстрочка від призову на військову службу на весь час роботи поліцейським. Фактично поліцію просто вписали в чинне законодавство про міліцію. Причому, як і міліція, поліція зберігає право на пенсії навіть у випадку звільнення за злочин чи корупцію.
Трішки забігаючи наперед також відразу скажу про самостійність і незалежність нової поліції - її нема і не передбачається. Статті 14 і 15 традиційно для української юридичної бюрократії вступають в протиріччя між собою. Якщо стаття 14, що певною мірою унікально для України, робить керівника поліції незалежною особою, яка одноосібно керує довіреною їй структурою (за виключенням бюджету та створення територіальних підрозділів - це пропонується лишити в компетенції кабміну та парламенту), то стаття 15 залишає для влади безліч дір для втручання в діяльність поліції. Наприклад міністр внутрішніх справ "контролює реалізацію поліцією" державної політики в сфері охорони порядку та боротьби зі злочинністю. Ніяких конкретних механізмів цього контролю не передбачено - тому фактично під це слово можна підвести що завгодно, в тому числі переведення поліції під ручне керування міністром. Також міністр, цитую дослівно:
- "забезпечує нормативно-правове регулювання діяльності, затверджує стратегічні програми діяльності, визначає пріоритетні напрями роботи поліції, шляхи виконання покладених на неї завдань, затверджує плани її роботи", а якщо цього для втручання в роботу йому виявиться мало - "виконує інші обов’язки відповідно до цього та інших законів України". Взагалі останнє формулювання у українських законотворців улюблене - це такі собі відчинені ворота до будь-якого закону. Таким чином вся самостійність керівника поліції перетворюється на повну фікцію, а поліція, заявлена, як самостійний орган, перетворюється просто на ще один підрозділ МВС - у Авакова відростає "дві руки" у вигляді двох "центральних органів виконавчої влади".
Фото: Влад Содель / apostrophe.com.ua
Ну і останній цвях в труну "самостійності" і "незалежності" - двома третинами голосів місцева рада будь-якого рівня може зняти керівника поліції свого рівня
Сам керівник поліції призначається кабміном за поданням прем'єра. Заступників керівник поліції теж не може призначити собі сам - їх призначає міністр внутрішніх справ, що остаточно вбиває будь-які сподівання на ефективність поліції. Маленький приклад рівня "самостійності" - поліція навіть не може затвердити вимоги до фізичної підготовки кандидата на службу в поліції, їх затверджує МВС.
Особливою родзинкою "самостійності" є присвоєння звань. Як і в міліції, звання присвоюються за вислугу років - щоб пройти від рядового до підполковника поліції потрібно прослужити 25 років та за "спеціальні заслуги". Причому, оцініть розмір "самостійності" поліції:
- до підполковника включно звання поліцейським можуть присвоювати керівники територіальних відділів поліції, керівник поліції, міністр внутрішніх справ і навіть ректори ВНЗ.
- полковників та генералів дає Президент України.
Ну і останній цвях в труну "самостійності" і "незалежності" - двома третинами голосів місцева рада будь-якого рівня може зняти керівника поліції свого рівня. Ось така "незалежність". До речі, як і Ляшко, пані Згуладзе-Глуксманн у промовах в парламенті під час розгляду виступала за ще більший контроль міністра внутрішніх справ над поліцією. Це так - до слова про "варягів".
Далі по порядку.
Перша дивина зустрічає з першої ж сторінки - поліція визнається центральним органом виконавчої влади, який займається охороною порядку, безпеки, протидії злочинності і таке інше. Нагадаю, що на даний момент таким центральним органом є Міністерство внутрішніх справ і нічого іншого чинне законодавство (та запропоновані зміни до нього) не передбачає. Щоб було зрозуміло наведу лише два приклади:
- по-перше згідно чинної постанови Кабміну про МВС лише МВС є центральним органом виконавчої влади з повноваженнями щодо порядку і законності
- по-друге згідно чинного закону "Про центральні органи виконавчої влади" центральним органом виконавчої влади може бути виключно міністерство, тож або це законодавство потрібно було змінити, або створювати Міністерство поліції. Ні те, ні інше наразі не зроблено і не планується.
І таких незаконних "дрібниць" ціла купа - своєю бездарною реалізацією "нова влада" фактично занурює країну в правовий хаос.
Наступною йде стаття 11 - "Безперервність". Згідно з нею до поліцейського можна звертатися "незалежно від посади, яку він займає, місцезнаходження і часу доби". Виглядає цікаво (прямо як в американських бойовиках), от тільки поки що не зрозуміло, як це буде узгоджуватись із чинним законодавством - наприклад так і не пояснено, чи просто для поліцейського, після звертання до нього громадянина в неробочий час, відновлюється "виконання службових повноважень", чи він має такі повноваження цілодобово протягом всього року на всій території України (з усіма наслідками у вигляді, наприклад, заборони висловлювати свої політичні погляди - аж до моменту звільнення з роботи)...
Стаття 12 - "У складі поліції функціонують кримінальна поліція, патрульна поліція, органи досудового розслідування, поліція охорони, спеціальна поліція, поліція особливого призначення". Жодного опису, чим займається який підрозділ, в законі не існує - можуть, фактично, займатися чим завгодно. Окремо тішить наявність у поліції власних органів досудового розслідування, які, звісно, не передбачені в чинному кримінально-процесуальному кодексі (і зміни до нього поки що теж до парламенту не подавались).
Відповідальність поліцейського настає згідно дисциплінарного статуту, введеного законом України, а держава відшкодовує шкоду, завдану його діями чи бездіяльністю, також згідно закону. Мабуть не варто зайвий раз казати, що таких законів не не існує навіть у вигляді законопроектів
Феєричний пункт 20 статті 22 про обов'язки поліції перебрався до нового закону прямо зі старого законодавства про міліцію - "здійснює на договірних засадах охорону фізичних осіб та об’єктів" - що не лише створює гігантську корупційну можливість, а й перетворює поліцію на суб'єкт господарювання, що займається підприємницькою діяльністю.
Фото: Artem Shevchenko/facebook.com
Самі обов'язки поки що ніяк не узгоджені з тим, що поліція, де-факто, дублює обов'язки МВС. Скажімо в її обов'язки вписано створення і ведення бази зброї на руках у населення - і відразу стає незрозумілим механізм її реалізації: чи потрібно тепер, скажімо, реєструвати придбану зброю одночасно і в міліції, і в поліції. І так - по всім пунктам.
Далі кількадесят пунктів відноситься до виконання обов'язків поліцейського - здебільшого це переписана у вигляді закону інструкція міліції №111, яка регламентує дії всіх працівників МВС під час виконання діяльності: від часу утримання затриманого в кайданках до температури дії водометів.
Найголовніше для вашої безпеки - врахуйте перший пункт застосування поліцейським зброї без попередження:
"при спробі особи, яку затримує поліцейський із вогнепальною зброєю в руках, наблизитися до нього, скоротивши визначену ним відстань". Враховуючи відсутність тут будь-яких умов, як то наявність у особи, яку затримують, зброї чи взагалі наявність небезпеки для життя і здоров'я поліцейського якщо вже вас затримують - лягайте і лежіть. Бо на даний момент вас можна пристрелити за будь-який рух в сторону поліцейського, якщо він оголосив, що вас затримує.
Добір на вакансії та розгляд просування по службі здійснює "поліцейська комісія" в складі п'яти осіб - два представники від МВС, два представники від парламенту (рекомендовані уповноваженим ВР з прав людини - на цей момент цю посаду обіймає креатура регіонала Лавриновича Лутковська) та один представник поліції. Можете собі уявити рівень "самостійності" такої структури.
Рядовий співробітник поліції стає держслужбовцем сьомої категорії на рівні спеціаліста місцевої державної адміністрації? Весело...
Стаття 58 демонструє рівень знань законів автора законопроекту - "Служба в поліції є державною службою особливого характеру, яка є професійною діяльністю поліцейських". Міліціонери, наприклад, є представниками органу виконавчої влади, а на державній службі знаходяться державні чиновники - наприклад голови місцевих державних адміністрацій, от як Саакашвілі. Цим пунктом всі поліцейські перетворюються на державних службовців з підпаданням під дію закону "Про державну службу". Відповідно їм має бути надано ранг, категорію посади та виконані інші передбачені законом пункти. Рядовий співробітник поліції стає держслужбовцем сьомої категорії на рівні спеціаліста місцевої державної адміністрації? Весело...
Оцініть також геніальність статті 68:
"Для тимчасового заміщення посад, що обіймають поліцейські, які перебувають у відпустці по догляду за дитиною керівники органів поліції можуть ... приймати на роботу з призначенням на посади...в підрозділах забезпечення цивільних осіб". Будь ти хоч сто разів хабарником з десятьма судимостями - однак на завскладом, бухгалтера чи кадровика керівник поліції тебе може поставити, якщо це місце тимчасово звільнене декретником. При цьому в законі нема жодної відмінності поліцейського з відділу кримінальної поліції чи відділу забезпечення - так що за бажання можна тимчасово стати поліцейським обійшовши всі умови.
Ну і фінальна частина - соціальні бонуси. Вони в цілому дорівнюють старим ментам, а де-не-де й перевищують їх. Так поліцейські та члени їх сімей мають право:
- на лікування у відомчих закладах лікування
- відпочинок у відомчих санаторіях
- забезпечення житлом
- відшкодування оренди житла в розмірі не вищому за три мінімальні ЗП (на цей момент - до 3654 грн, що дозволяє знімати навіть однокімнатну квартиру в Києві)
- одноразову виплату в разі загибелі, поранення чи втрати працездатності:
а) загибелі в АТО - 500 прожиткових мінімумів (на сьогодні 1176 грн - разом 588 000 грн)
б) загибелі на службі - 250 ПМ (294 000)
в) інвалідності 1/2/3 групи внаслідок участі в АТО - 250/200/150 ПМ
7) інвалідності 1/2/3 групи внаслідок служби - 120/90/70 ПМ
8) поранення - 70 ПМ
- пільги дітей при вступі до ВНЗ МВС (в разі загибелі чи інвалідності - безоплатне навчання та вступ поза конкурсом)
Родзинка - "Фінансування і матеріально-технічне забезпечення поліції здійснюються за рахунок коштів Державного бюджету України, а також інших джерел, не заборонених законом". Які саме можуть бути ці останні джерела - навіть фантазії не вистачає уявити. Це на додачу до того, що чинним законодавством передбачене фінансування органів державної влади виключно за рахунок державного бюджету - тобто маємо ще одне порушення закону.
Фото: Петро Порошенко/facebook.com
Ну і останні два бонуси:
1. Всі міліціонери законом вважаються попередженими про звільнення - це пряме порушення трудового законодавства, яке не лише легко піддається оскарженню в суді, а ще й тягне за собою грошові компенсації.
2. Тут краще процитувати дослівно, бо все зрозуміло і коментарів не потребує - "Працівники міліції, які виявили бажання проходити службу в поліції, за умови відповідності вимогам до поліцейських, упродовж трьох місяців з дня опублікування цього Закону, можуть бути прийняті на службу до поліції шляхом видання наказів про призначення за їх згодою".
Переважно закон набуває чинності через три місяці з дня, наступного за днем опублікування (тобто навіть якщо Президент його підпише в понеділок - він запрацює не раніше 6 жовтня). Аж до кінця наступного року поліцейським дозволено користуватись печатками, бланками та посвідченнями МВС, а також до затвердження Кабміном уніформи носити міліцейську - що разом з прийняттям по заяві, фактично, означає просте перейменування міліції на поліцію.
Ось така цяця була захована за істерикою-1558. Точніше одна з цяць - бо є ще три не менш веселі, тож далі буде...
Ярослав Вішталюк, блогер, програміст
Джерело: facebook.com/VJaroslaw