Facebook iPress Telegram iPress Twitter iPress search menu

В Хорватії національний скандал із закупівлею винищувачів МіГ-21 в України

В Хорватії національний скандал із закупівлею винищувачів МіГ-21 в України
Фото: Getty Images
Хорватська військова поліція проводить масштабне розслідування щодо закупівель та ремонту в Україні винищувачів МіГ-21.

За версією хорватської влади, влітку 2013 року Хорватія уклала з українським державним підприємством "Укрспецекспорту" контракт на закупівлю п'яти винищувачів та ремонт ще семи МіГ-21.

Інформацію про проблеми з цими літаками поширила популярна газета Jutarnji List.

Президент Хорватії Колінда Грабар-Кітарович в укладенні контракту звинувачує попередню хорватську владу й вимагає розслідувати, на яких саме умовах його підписали.

Водночас посол України у Хорватії Олександр Левченко заявив, що Україна буде всіма засобами підтримувати слідство, щоб спростувати всі звинувачення, повідомляє BBC.

Також він стверджує, що хорватський журналіст, який "запустив" тему в медіапростір, свого часу "лобіював" інтереси румунської компанії Aerostar, яка у 2013 році програла тендер "Укрспецекспорту".

На початку тижня у газеті Jutarnji List вийшла стаття з заголовком "Наша авіація була знищена!", де розповідалося про масштабне розслідування військової прокуратури щодо українських МіГ-21.


Заголовок статті у хорватській газеті: "Наша авіація була знищена!" Експерти кажуть, що все вказує на корупційний скандал. Фото: jutarnji.hr

Автор зазначає, що слідство викрило багато технічних порушень щодо літаків. Також журналіст припустив, що до справи може бути причетне колишнє керівництво Хорватії. Статтю цитувало багато впливових хорватських ЗМІ.

Загалом мова йде про контракт вартістю понад 17 мільйонів євро на закупівлю п'яти та ремонт сімох фронтових винищувачів МіГ-21, який у липні 2013 року уклали між міністерством оборони Хорватії та українською держкомпанією "Укрспецекспорт" (тоді її очолювало ще попереднє керівництво).

За цією угодою українська сторона вже у 2015 році передала Хорватії усі 12 літаків. Однак, як пише хорватська газета, наразі лише три отриманих з України літаків можуть літати.

З посиланням на слідство, автор статті вказує, що номери на літаках, закуплених в Україні, не відповідають номерам у документації. Також слідство нібито вважає, що винищувачі старіші від прописаних в угоді параметрів, а деякі їхні частини також не відповідають документації, яку передала українська сторона.

Газета далі пише про те, що хорватські структури безпеки від самого початку вказували на проблеми з контрактом з "Укрспецекспортом". Як повідомляється, суперечності було виявлено і з тендером на ремонт та закупівлю літаків, в якому українська компанія перемогла румунську фірму Aerostar. До цього саме румуни ремонтували хорватські МіГ-21.

Jutarnji List стверджує, що українська сторона відмовилася проводити тестування відремонтованих літаків, мотивуючи це проблемами пов'язаними з конфліктом на Донбасі.

Передача винищувачів відбулася з запізненням, через що "Укрспецекспорт" змушений був заплатити штраф, додає журналіст.

Автор задається питанням, чи не буде тепер Хорватія, яка є членом НАТО, змушена просити допомогу інших членів альянсу для оборони її повітряного простору.

За кілька днів після виходу статті президент Хорватії Колінда Грабар-Кітарович заявила - якщо всі підозри щодо винищувачів офіційно підтвердяться, то мова йтиме не про корупцію, а про державну зраду.

Посол України у Хорватії Олександр Левченко у коментарі хорватському телеканалу Н1 у середу заявив, що Україна підтримує слідство й Київ готовий спростувати всю інформацію, яка не відповідає дійсності.


Олександр Левченко, який працює послом в Хорватії з 2010 року, каже, що вже не вперше змушений відповідати на звинувачення хорватської преси.
Фото: croatia.mfa.gov.ua

Пан Левченко сказав, що українські фахівці останні два роки постійно працюють з хорватськими, а проблем з літаками, про які писала хорватська газета, не існує.

Він звинуватив автора статті у Jutarnji List у тому, що той нібито лобіював інтереси румунів з Aerostar, які у 2013 році програла тендер "Укрспецекспорту".

Український посол додав, що вже не вперше він змушений відповідати на звинувачення цієї хорватської газети.

У 2014 році, наприклад, видання писало про те, що Україна пропонувала Хорватії ще вісім винищувачів МіГ-21, власником яких насправді був Ємен. Ту інформацію було нібито отримано від голови військово-повітряних сил Ємену. Хорватське міністерство оборони тоді спростувало ці повідомлення.

"Усі порушення, про які пише газета Jutarnji List, ми перевіримо і спростуємо, але хто буде нести відповідальність за шкоду, завдану репутації України і компанії, яка є кращою у ремонті літаків типу МіГ? Я буду вимагати, щоб журналіст Жабец за це відповідав і публічно вибачився", - заявив Олександр Левченко.

Дипломат вважає, що українська сторона відремонтувала та продала літаки Хорватії за дуже низькою ціною – менше 14 мільйонів євро, з врахуванням штрафу. Це, за його словами, майже на п'ять мільйонів євро дешевше від того, що на тендері пропонували конкуренти з Румунії.

У листопаді 2013 року "Укрспецекспорт" звітував, що перевірка процесу ремонтних робіт винищувачів тодішнім міністром оборони Хорватії Анте Котромановичем жодних проблем не виявила.

Олександр Левченко також заявив, що Україна готова повторити ремонт літаків, або ж викупити у Хорватії усі 12 літаків.

"Україна перебуває у стані у війні і нам потрібна зброя. Ми захищаємо свою незалежність", - сказав в ефірі Н1 український дипломат.

Нагадаємо, що державна компанія "Укрспецекспорт" підписала контракт з Міністерством оборони Хорватії про закупівлю послуг з ремонту і доопрацювання літаків МіГ-21.

Літаки МіГ-21 вважають одними з наймасовіших винищувачів у світі. Їх розробили ще в середині 1950-х років, а на території СРСР серійно випускали з 1959 до 1985 року. За весь період виробництва було зібрано близько 11 тис літаків цієї моделі.

Додамо, що раніше "Укрспецекспорт" виграв тендер на надання послуг з ремонту і модернізації літаків МіГ-21 для ВПС і ППО Хорватії. У тендері також брало участь підприємство румунське "Аеростар".

Стратегія мужності. Наступна фаза російсько-української війни – Hudson Institute
Стратегія мужності. Наступна фаза російсько-української війни – Hudson Institute
З голуба миру на яструба війни. Як росія атакувала Францію і радикалізувала Еммануеля Макрона – The Economist
З голуба миру на яструба війни. Як росія атакувала Францію і радикалізувала Еммануеля Макрона – The Economist
кремль у захваті від того, як США вагаються щодо допомоги Україні. Як збуджені пропагандони путіна плекають перспективу повернення Трампа – Джулія Девіс
кремль у захваті від того, як США вагаються щодо допомоги Україні. Як збуджені пропагандони путіна плекають перспективу повернення Трампа – Джулія Девіс
Організуватись заради перемоги. Лідери мають чітко окреслити громадянам перемогу як мету – Бен Годжес
Організуватись заради перемоги. Лідери мають чітко окреслити громадянам перемогу як мету – Бен Годжес
У НАТО занепокоєні долею підводної інфраструктури вільного світу. Тим часом росіяни агресивно атакують їхню критичну наземну інфраструктуру
У НАТО занепокоєні долею підводної інфраструктури вільного світу. Тим часом росіяни агресивно атакують їхню критичну наземну інфраструктуру
Є одна війна – глобальна: автократій проти вільного світу. Україна її частина – Девід Екс
Є одна війна – глобальна: автократій проти вільного світу. Україна її частина – Девід Екс
Баланс сил. Коли у росіян закінчаться БТР, БМП і танки – Дональд Гілл
Баланс сил. Коли у росіян закінчаться БТР, БМП і танки – Дональд Гілл
Чому американські літаки захистили Ізраїль, але не Україну? Це стає уроком для інших країн – Енн Епплбом
Чому американські літаки захистили Ізраїль, але не Україну? Це стає уроком для інших країн – Енн Епплбом