Євросоюз приватизує західні залізниці
У Центрі транспортних стратегій запевняють, що наміри ЄС цілком серйозні. Блоку лише залишається подолати опір найбільш сильних гравців залізничного ринку, які зручно почуваються в ролі монополістів. Експерти компанії оцінюють інвестиції в галузь у €32 млрд.
До численних демонстрацій профспілок, які стали вже звичними для Європи, додалися і залізничники. За останній місяць страйки за їх участю відбулися в Іспанії та Бельгії. Таке обурення викликав намір Євросоюзу ввести "четверту директиву" про створення єдиного європейського простору залізниць. Реформа покликана прискорити передачу залізничних мереж в руки приватних компаній, що, з точки зору профспілок, загрожує концепції соціальної ваги галузі.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Європейці не задоволені якістю залізниць
Влада Євросоюзу вимагає від урядів країн, які входять в блок, повного розділення управління інфраструктурою і операторського бізнесу, а також подальшої приватизації залізничних мереж. Це, з точки зору регулятора, посприяє створенню внутрішнього ринку транспортних перевезень в межах об'єднання - сектору, який функціонуватиме як природна монополія.
Згідно з вересневим дослідженням "Євробарометра", переважна більшість європейців підтримують таку ініціативу. Профспілки опираються, але не агресують. Однак позиція деяких впливових гравців залізничного ринку є вагомою перешкодою для проведення транспортної реформи.
Попередні три комплекси реформ не принесли очікуваних результатів
Слід зазначити, що у 2001 році Європейській Комісії вже вдалося внести структурні зміни в сферу у три етапи. Вони відомі під назвою "залізничних пакетів". Перша директива вимагала від членів ЄС повного поділу між "wheel and steel" ("колесами і сталлю" - операторською діяльністю та управлінням інфраструктурою). Згідно з цим документом, до 2006 року очікувалося істотне підвищення конкуренції в сегменті вантажоперевезень, а до 2010 - повна лібералізація сфери європейського пасажирського сполучення.
Після "першого пакету" реформ Єврокомісією були прийняті ще два (в 2004 і 2007). Тим не менш, багато чого з запланованого залишилося досі невиконаним. Фактично єдиний внутрішній ринок залізничних перевезень в Євросоюзі так і не створений, натомість, сектор втрачає конкурентоспроможність. Його витискають автомобільний та авіаційний транспорт.
Європейський Союз не зупинився на досягнутому. У липні цього року депутати Європарламенту проголосували в другому читанні за "четверту директиву" - про створення єдиного європейського простору залізниць. Такий крок має забезпечити всім європейським операторам перевезень справедливий доступ до більш широкого спектру послуг і гарантувати всім рівний доступ до залізничної мережі, пише Центр транспортних стратегій.