Facebook iPress Telegram iPress Twitter iPress search menu

Як можна втілити польський досвід з самоврядування в Україні

Як можна втілити польський досвід з самоврядування в Україні
Марцін Свєнціцький. Фото: aobe.ru
На прохання голови українського уряду Арсенія Яценюка, у Варшаві було створено групу експертів з місцевого самоврядування, покликану допомогти українським фахівцям у розробці відповідних змін до законодавства. Головою цієї групи став польський економіст, депутат Сейму Марцін Свєнціцький. Він консультуватиме український уряд з питань передачі влади громадам, антикорупційних заходів та законодавчої підготовки до реформ.

Кабмін вже розрухав цей процес своїми проектами змін до Конституції та законом щодо добровільного об’єднання малих громад, який вже зареєстрований у парламенті. Марцін Свєнціцький завітав до львівського Вуличного університету та представив свою програму децентралізації України.

Ми пропонуємо вам основні тези цього проекту.

Права та обов’язки регіонів

Згідно з проектом децентралізації польської сторони, рекомендується створити в України три рівні місцевого самоврядування:

  • громада, яка матиме найбільше компетенці
  • район – середній рівень самоврядування
  • область – творить власну регіональну політику

У кожного з рівнів є власні права, а принцип ієрархії повністю усунений. Кожна одиниця самоврядування має рахунки в банках, самотужки розпоряджається фінансами та володіє комунальним майном.

На місцевому рівні обирається законодавча і виконавча влада, формується керівництво. Це  дасть змогу мешканцям регіонів вибирати владу, яка не лише займатиметься популізмом серед виборців і поїде після виборів до Києва, а працюватиме на місцях і кожного дня з неї можна вимагати звіт. Відповідно, чиновницький апарат можна суттєво скоротити, але рекомендується залишити посаду префекта області і, можливо, району. В його функції входить нагляд за самоврядуванням і його відповідність чинному законодавству.

ЧИТАЙТЕ: Реформа управління допоможе Україні позбутися корупції, - Томбінський

Важливо, що згідно з проектом децентралізації польської сторони, громади отримають права юридичних осіб, але займатись комерційною діяльністю не можуть за винятком надання комунальних послуг.

До їх обов’язків входить догляд за школами, дитячими садками, муніципальним житловим фондом, місцевими дорогами, мостами, прибиранням вулиць, місцевим громадським транспортом, водопостачанням, вивозом сміття, каналізацією, місцевими культурними закладами, захистом довкілля, утилізацією відходів і так далі.

Проте, не всі з цих установ готові перейти під нагляд місцевих громад.

"Начальники театрів і інших культурних закладів в Польщі боялись іти під опіку місцевих громад, але побачивши результат таки змінили свою думку. Все ж, є місця національного значення, які підпорядковуються винятково міністерствам", - коментує Марцін Свєнціцький.

Незважаючи на велику кількість обов’язків, які звалюються на місцеві громади, уряд може дати їм додаткові завдання, наприклад: реєстрація транспорту, видача дозволів на будівництво, підтримка державних програм, спорудження і підтримання стану регіональних і національних доріг в межах одиниці самоуправління.

Також, великі та успішно функціонуючі громади можуть добровільно брати на себе і інші завдання.

До обов’язків областей входять глобальні завдання – політика розвитку, яку схвалює Обласна Рада та до якої входить створення умов для економічного розвитку, підтримка обласної технічної і соціальної інфраструктури, співпраця науки і промисловості, промоція області, опіка над культурним спадком.  Також до обов’язків входить планування територій області, де є характеристика розвитку і зміни населених пунктів, транспортних маршрутів між ними та розміщення публічних інвестицій.

Майно та фінансування громад

Майно громад – весь громадський житловий фонд на території муніципалітетів за винятком земель, які знаходяться в підпорядкуванні інших громадських органів. Місцеві підприємства, а також підприємства комунальних послуг, житловий фонд, місцева технічна і соціальна інфраструктура та транспортні фірми також становлять майно громад.

Регіон може повністю розпоряджатись своїм майном, змінювати його цільове призначення та використання, здавати в оренду, продавати, приватизовувати, використовувати як вклад в спільне підприємство.

Розпорядником майна є виконавчий орган, але за виключенням тих випадків, коли передбачається зміна власника чи проведення аукціону. Такі дії потребують згоди ради громади, району чи області.

Щодо фінансування та самофінансування громади, району чи області, Марцін Свєнціцький називає лише приблизні цифри та процентні ставки, бо реальний стан справ можна буде зрозуміти виключно після проведення урядом розрахунків.

ЧИТАЙТЕ: Реформа місцевого самоврядування: відтепер територіальні громади зможуть об'єднуватися

Згідно з моделлю, пропонованою поляками, самофінансування регіону  здійснюється за рахунок місцевих оплат (торгівля, паркінг). Також, на місцях залишаються 100% податків на нерухомість, землю, спадок, а доля у всенаціональному податку на дохід становить 25% з фізичної особи та 15% з юридичної. Казну місцевих громад поповнюватиме дохід від приватизації, оренди, а також дивіденди від власних підприємств та частини вирівнювальної субсидії.

Щодо останньої, то зміст її у тому, що громади, які за допомогою власних засобів не можуть отримати 70% середнього бюджетного доходу на жителя регіону, будуть отримувати 90% тої різниці, якої не вистачає до рівня 70%.

Окремою темою є антикорупційні заходи. Для початку Марцін Свєнціцький рекомендує створити не просто Антикорупційний комітет при Кабміні, а незалежне Агентство по боротьбі з корупцією. В його компетенції входитиме контроль за суспільними закупами, тендерами, аукціонами.

Це агентство матиме широкі повноваження, але воно обов’язково повинне бути відкритим до громадськості, давати йому змогу вільного доступу до документів, публікації рішень. В компетенції структури входитиме усунення конфліктів інтересів поміж працівниками однієї одиниці самоуправління. Наприклад, не може бути ситуації, коли міський голова і його чиновники є власниками підприємств, які надають послуги муніципалітету, або приймають участь в приватизації громадського майна. Агентство по боротьбі з корупцією також перевірятиме податкові і майнові декларації чиновників.

Необхідні реформи

Децентралізація в Україні не запрацює, якщо, до прикладу, не скоротити кількість громад в Україні. Малі громади потрібно об’єднувати, але без окремого закону це неможливо зробити. На шляху до збільшення влади на місцях стоїть поки не змінена Конституція, де потрібно детально розписати права громад, без яких неможливо буде втілити глибоку децентралізацію.

Також, необхідно детально розписати розділення прав поміж трьома рівнями самоврядування та центральною виконавчою владою. Життєво необхідно провести фінансові стимуляції, аби підготувати до самостійного фінансового забезпечення органи самоврядування.

ЧИТАЙТЕ: Кабмін схвалив законопроект про бюджетну децентралізацію

Марцін Свєнціцький наголошує, що на місцях потрібно ліквідувати владний апарат на рівні громад та зменшити його на рівні районів та областей. Для  чиновників всіх рівнів необхідно провести тренінги з самоврядування та передати у підпорядкування громад земельні фонди. Надважливо, за словами польського експерта, провести вибори в органах місцевого самоврядування не пізніше осені 2015 року, бо інакше буде втрачено темп швидкого реформування.

"Процес збільшення влади громад довгий, але очікування того варте. Польща тому приклад" - Марцін Свєнціцький

Підготував Ярослав Назар

Нема причин поки радіти оголошенню про американську допомогу. Що дозволяє росіянам просуватися – Том Купер
Нема причин поки радіти оголошенню про американську допомогу. Що дозволяє росіянам просуватися – Том Купер
Багато дрібних дій. росіяни продовжують наполегливо атакувати українські позиції за підтримки авіації та артилерії – Дональд  Гілл
Багато дрібних дій. росіяни продовжують наполегливо атакувати українські позиції за підтримки авіації та артилерії – Дональд Гілл
російська загроза не щезне. Без європейського переозброєння НАТО прирікає себе на поразку – Ендрю Міхта
російська загроза не щезне. Без європейського переозброєння НАТО прирікає себе на поразку – Ендрю Міхта
Проросійська фракція Республіканської партії програла. Тепер Україна має перемогти – Енн Епплбом
Проросійська фракція Республіканської партії програла. Тепер Україна має перемогти – Енн Епплбом
Чортівня закінчилася і ми повинні виграти цю битву. Як відбувалося результативне голосування в Конгресі – Філліпс О'Брайен
Чортівня закінчилася і ми повинні виграти цю битву. Як відбувалося результативне голосування в Конгресі – Філліпс О'Брайен
Рахунок за втрати під Авдіївкою. росіяни активно пробиваються для обходу лінії оборони на захід під Бахмутом – Том Купер
Рахунок за втрати під Авдіївкою. росіяни активно пробиваються для обходу лінії оборони на захід під Бахмутом – Том Купер
Повітряно-ракетна війна. Успіхи українців та атаки росіян по цивільних об'єктах – Том Купер
Повітряно-ракетна війна. Успіхи українців та атаки росіян по цивільних об'єктах – Том Купер
Стратегія мужності. Наступна фаза російсько-української війни – Hudson Institute
Стратегія мужності. Наступна фаза російсько-української війни – Hudson Institute