Facebook iPress Telegram iPress Twitter iPress search menu

"Державний алкоголь". Досвід Швеції

Фото: leprosorium.ru
"Часто помічаю, що люди скаржаться на закон про заборону продажу алкоголю в нічний час, - каже лепроюзер Юрій BadRed. - Прийшов час розповісти, як проблема продажу алкоголю вирішується в іншій північній країні - Швеції. Ласкаво просимо в один з найбільших алкогольних магазинів світу - Systembolaget".

Історія

Якщо подивитися на історію та географію Швеції, то стає зрозуміло - шведи п'ють багато і сильно. У шведській історії були ранні спроби регулювати споживання алкоголю, але у 1766 році король Адольф Фредерік втомився боротися з пияцтвом і зняв усі існуючі на той момент заборони. Подробиці мені невідомі, але в результаті практично у кожному будинку почали гнати і продавати самогон, і пив практично кожен швед. Доходило це усе пекло до того, що сім'ям не було що їсти, тому що вся картопля йшла на перегонку для чоловічої частини родини. Ситуація стала досить сумною, і на початку 19 століття почали з'являтися різноманітні товариства тверезості, а у 1850 році держава відкрила перший державний алкогольний магазин.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Рада хоче заборонити продавати пиво та сигарети у кіосках

У 1860 році одночасно забороняють домашнє самогоноваріння і відкривають спеціалізований бар в Гетеборзі - єдине місце, де можна публічно пити алкоголь. Вхід тільки з 18 років, туди не пускають п'яних людей і вводять чорні списки - п'яниці і забіяки повернутись в цей бар не можуть. Ідея виявляється настільки вдалою, що такі бари відкриваються по всій країні, а у 1870 році держава вирішує усі прибутки від продажів забирати собі. Чому б і ні - вона ж держава.

У часи першої світової війни алкголь продавався за квотами - 2 літри міцного спиртного на 3 місяці. Після війни компанія стала працювати під сучасною назвою Systembolaget (дослівно це "Системна Компанія", не знаю куди вже суворіше) бере на себе також всі права на продаж пива і вина, і перетворюється на монополіста з продажу взагалі усього алкоголю і вводить квоти на продаж в залежності від соціального статусу: безробітним і заміжнім жінкам (ха-ха) алкоголь не продається взагалі, а твоя квота залежить від твого достатку - чим ти багатший, тим більше тобі можна пити. Природно, це система була дуже непопулярна (особливо серед безробітних), і в 1955 році обличчя монополії змінилося і з'явилися правила, які практично не змінюються донині: продаж особам старшим 21 років (20 з 1969 року), весь алкоголь, міцніший 4.5% продається тільки в Systembolaget (3.5% з 1967). Пройдемо у наші дні, подивимося як справи йдуть зараз.

Безробітним і заміжнім жінкам (ха-ха) алкоголь не продається взагалі, а твоя квота залежить від твого достатку - чим ти багатший, тим більше тобі можна пити.

Наші дні

Сьогодні Systembolaget нараховує трохи більше 400 магазинів і відділів по усій Швеції. Середній магазин працює з 10 до 18 по буднях, і з 10 до 14 по суботах (недавнє нововведення!). У звичайному супермаркеті можна купити водянисті (3.5% версії 5-10 традиційних сортів) пива або безалкогольне вино. Я не знаю що таке безалкогольне вино, але підозрюю, що нічого хорошого. Всім приїжджим доводиться досить важко, так як збігати увечері за добавкою не вийде - п'янку потрібно планувати заздалегідь і дуже ретельно.

У звичайному супермаркеті можна купити водянисті (3.5% версії 5-10 традиційних сортів) пива або безалкогольне вино.

Далі - кількість магазинів. У найбільшому Стокгольмі їх не більше 10, якщо не помиляюся, а містам поменше доводиться затарюватися в одному-двох. Відповідно, у п'ятницю там буває досить людно, а перед святами всі місцеві радять купувати все заздалегідь, тому що за кілька годин до закриття (а по святах магазини само собою закриті, в різдво на кілька днів - співробітникам теж потрібно святкувати!) полиці нагадують наші радянські універмаги у 80-х. Все це, звичайно, дуже дисциплінує, і після приїзду на батьківщину дуже дивуєшся, коли бачиш вино і горілку просто у звичайних супермаркетах.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Податкова тисне на роздрібну торгівлю алкоголем та тютюном

Тепер про податки - вони просто пекельні. Казати "Ну от, акциз знову збільшили, горілка подорожчала" після шведських цін просто язик не повертається. Податок на пиво становить 7.88 рублів (2 гривні, iPress.ua) за градуc на літр. Тобто на півлітрову пляшку 5% пива податок складе приблизно 20 рублів (5,22 гривні, iPress.ua). Податок на вино вираховується з якоїсь хитрої таблиці, яку я не знаю, а от податок на міцні спиртні напої дуже простий і становить 24 рубля (6,2 гривні, iPress.ua) на градус на літр. Беремо калькулятор, множимо на 40 і ділимо на 2 і отримуємо 480 рублів (125,4 гривні, iPress.ua) чистого податку на півлітрову пляшку! Таке ціноутворення дозволяє пасивно застосовувати старі заборони - безробітним і заміжнім жінкам алкоголь купити за такими кінським цінами не так-то й просто.

Соціальні наслідки обмеження

Така, можна сказати багатовікова заборона не могла не відбитися на шведах, тому про це розповімо окремо. Почну з абсолютно фанатичного ставлення підлітків до бухла. Як тільки їм виповнюється 18 років, закон дозволяє пити в барі, тому бари заповнені п'яними, вже ніби як дорослими людьми, які зовсім не вміють пити. Бійки та свинський стан зовсім не рідкість, і це дуже дивує після більш-менш цивильно питущих людей у ​​нас.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Українські підлітки стали менше пити й курити

Найцікавіше, що таке ставлення до алкоголю не проходить з віком - середній швед п'є, поки є що пити, і перестає пити тільки у двох випадках: а) він лежить на підлозі б) закінчилося. Це, природно, позначається і на якості товару, що купується, рідко це пляшка-дві віскі, частіше це 8 ящиків найдешевшого пива, міцністю 10.2.

Як тільки їм виповнюється 18 років, закон дозволяє пити в барі, тому бари заповнені п'яними, вже ніби як дорослими людьми, які зовсім не вміють пити.

Особливості

Чи це заборони, а чи просто генетичне бажання пити, я ще не розібрався, але п'ють майже всі і багато. При цьому, у них діє велика кількість негласних правил, порушення яких зробить тебе в очах оточуючих практично алкоголіком - наприклад, випити ящик пива в один писок в п'ятницю або суботу вважається абсолютно нормальним явищем, але навіть пляшка пива в понеділок або неділю - це табу. Пити вони воліють по середах (маленька п'ятницю, Уііі!), П'ятницях і суботах. Це буває досить зручно, тому що можна піти посидіти з друзями в найпопулярніший паб у вівторок і зайняти практично будь-яке місце.

Критика

Являючись монополією, Systembolaget піддається критиці і контролю відразу з трьох боків - держави, любителів випити і непитущих.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Чиновники "Укрспирту" ухилялися від сплати 25 мільйонного податку

Являючись монополією, Systembolaget піддається критиці і контролю відразу з трьох боків - держави, любителів випити і непитущих.

Держава, по перше, не хоче витрачати гроші на лікування алкоголіків і, по друге, вислуховувати звинувачення від громадян про споювання або хабарі від великих алкогольних компаній. В результаті монополія обкладена дикою кількістю цікавих обмежень, деякі з яких я хочу навести:

1. Будь-які знижки суворо заборонені, як і заборонені будь-які промо-акції "купи мартіні і отримай пляшечку Абсолюту в подарунок".

2. Всі продукти повинні продаватися в однакових умовах, що означає, зокрема, заборону на будь-які фірмові стенди - вся продукція стоїть на однакових полицях за категоріями в алфавітному порядку. З тієї ж причини пиво не стоїть в холодильниках - якщо холодним буде хоч один сорт, то охолоджувати доведеться і все інше, а це досить дорого.

3. Якщо тобі менше 30 - ти зобов'язаний показати посвідчення особи. Також, посвідчення повинні показати всі, хто перебуває в даний момент з тобою. Купити алкоголь особам молодше 20 років практично неможливо - співробітники пильнують. Також, вони можуть відмовити тобі у продажу, якщо побачать, що ти приїхав з натовпом тінейджерів, які чекають тебе за дверима з радісними обличчями.

4. Скрізь в магазині на видних місцях розставлені стенди з безалкогольним пивом, вином і якісним лимонадом під девізом - спробуй безалкогольне.

5. Єдина реклама, яку Systembolaget може (і зобов'язаний) крутити по телевізору - соціальна. Не пий молодим, не пий за кермом, не пий взагалі. Правда, в цілому реклама алкоголю на ТВ дозволена, тому досить часто можна побачити рекламу якогось Мартіні або Карлсберга.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Реклама сигарет зникла з українського телебачення

Любителі ж випити критикують монополію за те, що вона монополія і відсутність вільного ринку. Природно, на цю критику їм доводиться реагувати, тому далі ми поговоримо про хороше.

Про хороше!

Звісно, у будь-якого явища бувають хороші сторони, але у випадку з Systembolaget плюсів виявляється більше, ніж може здатися на перший погляд.

1. Повернімося до пункту 2 обмежень магазину - всі товари мають однакові права. Тож, на всі товари однакової категорії накладається однаковий податок і однаковий навар, відповідно ред лейбл коштує стільки ж, скільки коштує пляшка звичайної горілки. Далі - більше, якщо на дешеві сорти алкоголю ціна виходить високою, то на дорогі сорти вина, віскі і бренді ціна виходить часто нижчими, ніж в інших країнах - монополія закуповує великим оптом за низькою ціною, робить невелику націнку і стандартний податок. Чим дорожче напій - тим привабливіша ціна в порівнянні з світовою.

Чим дорожчий напій - тим привабливіша ціна в порівнянні з світовою.

2. Асортимент - щоб уникнути критики, асортимент продукції просто величезний - більше 3000 одиниць в каталозі, основну частину якого становить пиво, вино та віскі. Щомісяця в магазини вводять нові продукти, частину назавжди, частина сезонні або лімітед. Часто 1 числа перед магазинами шикуються черги любителів ексклюзивних сортів віскі, вина і пива - кількість деяких пляшок обмежена декількома тисячами на країну.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Американець казково розбагатів: він знайшов у себе на горищі 13 пляшок столітнього віскі

Навіть у найменших магазинах, які знаходяться в селищах з населенням 2-3 тисячі буде як мінімум 400 різних сортів алкоголю (таки найпопулярніших). Усього існують декілька типів магазинів - Bas (базовий, 400 сортів), T1, T3 (ширший асортимент), близько 40 магазинів T5 з ексклюзивними щомісячними релізами та три найбільших магазини T7 - ​​туди потрапляє найрідкісніший і колекційний алкоголь (1500 сортів). Але навіть якщо ти живеш в селі, це не означає що тобі доведеться все життя пити Хайнекен, тому що є.

Навіть якщо ти живеш в селі, це не означає що тобі доведеться все життя пити Хайнекен.

3. Каталог під замовлення. Доступний онлайн або можна запитати у будь-якого продавця. У цьому каталозі близько 3000 найменувань з того, що є на складі безпосередньо в Швеції. Доставка безкоштовна в найближчий до тебе магазин, і ти можеш пробувати нові сорти віскі, вина та пива щотижня - щомісячні релізи нудьгувати не дадуть. Також під замовлення доступні тематичні міні-набори, наприклад бельгійського або американського пива. З березня 2012 року з'явилася можливість замовити пиво будь шведської міні-пивоварні, що не може не тішити.

4. Рішення про закупівлю нового сорту може бути прийняте кількома способами - або за численними проханнями, або за порадами спеціальних експертів, які стежать за світом алкоголю, тому щомісячні новинки досить-актуальні. З недавніх пір монополія вирішила прислухатися і до спеціалізованих пивних, винних і віскі блогів - потрійне ура і великий плюс до різноманітності.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: МОЗ "ветував" половину магазинної горілки

Конкуренція на одну одиницю товару складає 30-40 до одного (з 30 запропонованих вибирають 1), рішення приймає комісія сліпим тестуванням і на підставі ціни і місця виробництва, тому шанс є навіть у поганенького пива, якщо країна виробник мало представлена ​​(привіт, жигулі барне!). Також спеціальні лабораторії роблять випадкові перевірки якості з тих партій, що приходять на реалізацію, що гарантує якість продукції.

5. Кваліфікований персонал - до них можна звернутися з будь-яким питанням або попросити чого-небудь порадити, і вони дуже рідко підводять. Люди, які там працюють, дійсно знають весь асортимент і можуть дати хорошу пораду і навіть підкажуть ідеальне вино під будь-яку страву. У них постійно проходять внутрішні тренінги та дегустації (хаха), так що вони точно знають, про що говорять. Треба віддати їм належне - вони намагаються просувати любов до хорошого алкоголю і культуру пиття, замість безпробудного пиття найдешевшої горілки.

6. І останнє - більша частина прибутків монополії йде в охорону здоров'я та систему реабілітації алкоголіків. Людей, які спилися та втратили Усе - практично немає, як немає і отруєнь паленою продукцією і дитячого алкоголізму.

Оригінал: leprosorium.ru

Дугін розповів, як зруйнувати Захід зсередини. Такер Карлсон і
Дугін розповів, як зруйнувати Захід зсередини. Такер Карлсон і "путінський Распутін" залізли у вітальню США – Джулія Девіс
Ситуація на східному фронті. Часів Яр, Сіверськ та можливість наступу на Харків та Суми – Frontelligence Insight та Дара Массіко
Ситуація на східному фронті. Часів Яр, Сіверськ та можливість наступу на Харків та Суми – Frontelligence Insight та Дара Массіко
росія просувається на Сході. Її військова ефективність підвищилася, проте, чи надовго? – Мік Раян
росія просувається на Сході. Її військова ефективність підвищилася, проте, чи надовго? – Мік Раян
росіяни втратили можливість наступати на оперативному рівні. Тож маємо 1000 маленьких атак піхотою – Том Купер
росіяни втратили можливість наступати на оперативному рівні. Тож маємо 1000 маленьких атак піхотою – Том Купер
Чи змінилося ставлення Пекіна до москви? Два сценарії війни Китаю із Заходом
Чи змінилося ставлення Пекіна до москви? Два сценарії війни Китаю із Заходом
Заворушення в Грузії може використати росія. Не виключено й нове вторгнення – Люк Коффі
Заворушення в Грузії може використати росія. Не виключено й нове вторгнення – Люк Коффі
путін, Кадиров і пекельна сірка. Чеченський та російський лідери пов'язані між собою життям і смертю – Едвард Лукас
путін, Кадиров і пекельна сірка. Чеченський та російський лідери пов'язані між собою життям і смертю – Едвард Лукас
Китай перетнув червону лінію Байдена щодо України. Чи будуть наслідки? – Мет Поттінгер
Китай перетнув червону лінію Байдена щодо України. Чи будуть наслідки? – Мет Поттінгер