Коли найновіший девайс з сімейства iPhone з'явився у США, він коштував від $200 до $400 в залежності від обсягу пам'яті. Смартфони з такими цінами доступні лише за умови підключення їх до контракту. "Розлочений" "яблучний" смартфон коштує в штатах на $450 дорожче – від $650.
Попередні моделі iPhone, 4 та 4S, американський оператор AT&T пропонує або безкоштовно, або за один долар. В Україні такі сертифіковані версії коштують від 3,5 тис грн ($450), а ціна "п’ятірки" 6-7 тис грн ($850).
Продаж смартфонів з умовою купівлі на контракт доволі розповсюджений у Європі та США. Для прикладу, в Польщі оператори пропонують ті ж iPhone 5 за 300-400 злотих ($100-130) з умовою укласти контракт з ними на два роки. Підписуючи контракт з оператором на три роки, вартість iPhone становитиме символічний 1 злотий. За один злотий можна придбати і HTC One або інші смартфони світових виробників.
Не в Україні
"Розумні" телефони стають все популярнішими і серед українців. Згідно з дослідженням, проведеним на замовлення компанії Google у першому кварталі 2013 року, 14% населення України користується смартфонами. Найбільш популярними є пристрої вартістю 1200-2500 грн ($150-300). Тут вигідною є не лише ціна, але й асортимент, представлений у цьому сегменті.
Полюбляють українці і дорогі пристрої. Попри те, що вартість сертифікованого iPhone 5 на початках реалізації в Україні становила близько $1 тисячі, в Україні було оформлено 10 тисяч замовлень на смартфон. Серед найбажаніших мобільних ґаджетів навесні цього року були флагманські моделі світових виробників – HTC One, Samsung Galaxy S4 або Sony Xperia Z. За словами представників роздрібних мереж, клієнти часом вважають за краще почекати, коли впаде ціна на флагман, ніж купувати дешевший смартфон. Особливо, коли магазин пропонує кредити або розстрочку.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Сім способів, якими вам шкодить ваш мобільний
Виникає питання: чому в Україні не роблять доступними дорогі смартфони, пропонуючи купити їх на контракт з якимось із операторів? Відповідь доволі проста: українці не готові тратити гроші на мобільний зв'язок.
На початку 2013 року в середньому абоненти витрачали на послуги мобільного зв’язку 45 грн, йдеться в дослідженні GfK. Це лише на 4 грн більше, ніж минулого року. Найбільш поширеною сумою поповнення рахунку стало 40 грн. на місяць (42%). А частка абонентів, які поповнюють рахунок на менше, ніж 30 грн в місяць становить 12%.
"Абонент МТС в середньому витрачає близько 40 грн в місяць", - розповів у коментарі iPress.ua експерт із зовнішніх зв’язків Західного територіального управління компанії МТС-Україна Володимир Хіцяк.
За його словами, впродовж останніх п'яти років сума видатків на мобільний зв'язок та послуги операторів падала.
Американці активно використовують мобільний інтернет. Фото: dargadgetz.com
"Для прикладу, телефон вартістю 6 000 грн із розстрочкою на 12 місяців обходитиметься приблизно у 500 грн на місяць плюс щомісячна вартість контракту. Враховуючи, що середній ARPU (середній дохід від одного абонента - ред.) мобільного зв’язку в Україні близько 40 грн на місяць, кількість клієнтів, що зголосяться підключити такий контракт, навряд чи буде великою", - пояснили у прес-службі компанії "Київстар".
Середні витрати абонента у США або Європі становлять $50-60 у місяць. Для прикладу, абонентська плата за контракт AT&T при купівлі п'ятого айфона в США дорівнює $20-50 (160-400 грн). У Польщі, в залежності від оператора: близько $45 (360 грн) за дворічний контракт та iPhone 5 у T-Mobile або, наприклад, $55 (440 грн) в місяць в оператора Play, але при цьому "яблучний" смартфон обійдеться втричі дешевше.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Чому Facebook-смартфон не буде популярним в Україні
У таких випадках це вигідно і абоненту, оскільки він отримає новий смартфон, оператору, який "прив'язує" абонента до себе контрактом на якийсь час (у польського T-Mobile навіть до 4 років), а також сам постачальник апаратів, оскільки це забезпечує хороші обсяги продажів смартфону.
Володимир Хіцяк зауважує, що для абонементів окремих тарифних пакетів МТС є акції, які передбачають смартфони. Однак, українському споживачеві доволі складно оплачувати такі пакети, вартість якого 300-800 грн в місяць.
"Це середній обсяг витрат на зв'язок на Заході, а у нас це називають бізнес-абонентом", - зауважив пан Хіцяк.
Відповідно, контракти не є настільки затребуваними і доступними, щоб оператори погодились на продажі дорогих смартфонів. Крім того, постачальники смартфонів не зможуть отримати відповідного обсягу продажів. Кредит або розтрочка оплати за смартфон поки вигідніша.
"В Україні купівля гаджетів на контракт не розвинена, оскільки оператори не готові компенсувати різницю в ціні, а невеликої різниці буде не достатньо, щоб стати рушійним мотиватором підписуватися на річні контрактні плани", - зазначив директор з маркетингу мережі ґаджетів і аксесуарів "Цитрус" Віктор Шолошенко.
Інтернет фактор
Крім платоспроможності населення, майбутнє контрактних продажів залежить від розвитку мобільного інтернету. 10% українців користуються інтернетом у смартфонах чи мобільних телефонах. Інтернет на рівні мережі 2G – доволі відстале явище. Мобільним операторам потрібно розвивати швидкісний інтернет. Коли користувач зможе повноцінно використовувати для своїх потреб інтернет у смартфоні, він його оплачуватиме. Однак сьогодні оператори не можуть самостійно розвивати цей напрямок. Сьогодні жоден із трьох лідерів мобільного зв'язку в Україні: ні "Київстар", ні МТС, ні Life:) не надають повноцінної послуги 3G-інтернету клієнтам.
"В США є оператори, які взагалі відмовилися від плати за голосовий трафік. Можна дзвонити безкоштовно, але платиш певну фіксовану суму за мобільний інтернет", - зауважив Володимир Хіцяк.
ДИВІТЬСЯ ФОТО: Мобільний від Лебедєва: для тих, хто ностальгує
Ліцензією на 3G-мережу володіє компанія "ТриМоб", яка належить "Укртелекому" (власником якого віднедавна є СКМ Ріната Ахметова). Цілком ймовірно, що Life:), де СКМ також має свою долю, займеться розвитком мережі або з'явиться новий мобільний оператор від "Укртелекому".
В Україні цей ринок ще поки відсталий, але спостерігається доволі динамічний ріст. Обсяг інтернет трафіку збільшується кожного місяця. Смартфони, зокрема на контракт, будуть більше затребуваними, коли повноцінно працюватимуть 3G, 4G мережі.
Сьогодні понад 3 мільйони абонентів "Київстар" користуються смартфонами.
Які смартфони у клієнтів "Київстар":
Грудень '12 |
Січень '13 |
Лютий '13 |
Березень '13 |
|
Android |
1 007 395 |
1 097 143 |
1 165 996 |
1 246 384 |
Bada |
179 628 |
181 108 |
181 008 |
180 880 |
iOS |
284 886 |
299 832 |
310 264 |
320 941 |
Symbian |
1 568 553 |
1 548 065 |
1 523 757 |
1 497 745 |
Windows |
132 974 |
135 291 |
136 595 |
139 203 |
Всього |
3 173 436 |
3 261 439 |
3 317 620 |
3 385 153 |
"Підключення абонентів на контрактних умовах із продажем смартфонів за пільговою умовою – цікавий напрямок з огляду на розширення асортименту послуг. Але тут потрібно зважувати усі "за" і "проти", вивчати попит і можливості ринку", - розповіла спеціаліст департаменту з корпоративних зв'язків компанії "Київстар" Ірина Леліченко.