Facebook iPress Telegram iPress Twitter iPress search menu

Чому варто подивилися фільм "Готель "Гранд Будапешт"?

Мирослава Ульяніна
Чому варто подивилися фільм "Готель "Гранд Будапешт"?
print screen
Уявіть собі музичну скриньку. Прямокутну. Рожево-білого зефірного кольору. З тисячами закручених ліній і сотнями мініатюрних деталей. Зі складним механічними конструкціями і трохи риплячою мелодією. Ця музична скринька переносить у дитинство, зворушує своєю історією і пробуджує мимовільну добру усмішку.

Стрічка "Готель "Гранд Будапешт" така ж. Авторський фільм Уеса Андерсона, де він і режисер, і сценарист, і продюсер, треба дивитися. І дивитися на великому екрані. Без намагання зрозуміти логіку, правила і закони того, що відбувається в кадрі. "Готель "Гранд Будапешт" варто сприймати так, як сприймають світ діти. Тобто - безпосередньо. Насолоджуватися музичною скринькою, всередині якої живуть люди. Хай і дивні, але люди. 

Дія фільму розгортається у містечку старої Європи. Схожому одночасно на Будапешт, Прагу і Відень. Але при цьому - несхожому на жодне з них, бо вигаданому. Неіснуюче місто, неіснуюча країна. І письменник, що згадує, як він замолоду зустрів власника готелю "Гранд Будапешт". Він і розказав йому історію своєї юності. Історію, як нинійшній власник, а колись "хлопчик на побігеньках" Зеро Мустафа працював із легендарним консьєржем місьє Гюставом. 

А далі - яскрава, соковита, гіперболізована картинка, в центрі якої місьє Гюстав. Він має улюблені парфуми L'air de Panache ("Аромат ловеласа") і безапеляційний імідж, він знає, якими сексуальними втіхами задовольнити сиву вдову - постійну клієнтку готеля, щовечора читає підлеглим вірші, а коли потрапляє за грати, то бійкою завойовує собі авторитет. 

Сценарій закручений, наче позолота на музичній скриньці. І крім місьє Гюстава та його помічника Зеро Мустафи постійно з'являються нові гіперболізовані персонажі. 

Але ці перебільшення мають такий чарівний фльор, повітряну легкість, що починаєш вірити в казку. А інакше як "казка" творіння Уеса Андерсона не назвеш. І при цьому - хоч-не-хоч, а згадаєш однофамільця-казкаря Ганса Крістіана. 

Не намагайтеся визначити жанр "Готеля "Гранд Будапешт". У ньому і комедія ситуацій, і авантюрні пригоди, і нотки драми. А кількість усього так рівномірно розділена, наче у найкращому десерті мішленівського кондитера. При чому торкнувся "кондитер"-режисер не лише рецептури, а й оформлення "страви". Бо від краси фільму - голова обертом. Красивий кожен кадр: бо "вилизаний" до ідеальності. Красивий кожен рух оператора: якщо місьє Гюстав різко повертає голову, то камера повертається з абсолютно відповідною швидкістю. Красиві усі декорації та костюми. На готель Уес Андерсон перетворив реально існуючий саксонський універмаг Karstadt у стилі ар-деко. Усі валізи, яких у фільмі немало, виготовляли в майстерні Prada. Дизайнери цього ж модного будинку створили ще і чорне пальто зі шкіри напа для одного з героїв, вбивці Джоплінга (грає Вільям Дефо), а майстри Fendi - кілька одиниць верхнього одягу для героїв, зіграних Едвардом Нортоном і Тільдою Суінтон.

... Десь у 70-их роках ХІХ століття у Франції з'явився рух поетів "чистого мистецтва", або "мистецтва заради мистецтва". Вони співували не буденне життя, а тільки справжню красу. Уникали прагматизму, відмежовувалися від соціальних проблем. Вони стверджували абсолютну свободу художника - і відточували літературні форми, вишуканість поетичних засобів, шукали ідеальні рими. Так от фільм "Готель "Гранд Будапешт" - це теж "чисте мистецтво". І режисер як митець має на нього право. 

Мирослава Ульяніна

журналіст каналу "1+1", ведуча, блогер

Мільярди чи маргіналізація. Чому Європа має показати Трампу гроші, щоб впливати на майбутнє України – Грегуар Рус
Мільярди чи маргіналізація. Чому Європа має показати Трампу гроші, щоб впливати на майбутнє України – Грегуар Рус
Останній шанс Заходу. Ялта чи Гельсінкі для нового світового порядку – Александер Стубб
Останній шанс Заходу. Ялта чи Гельсінкі для нового світового порядку – Александер Стубб
Епштейн, Айова і Махаріші. Мережа з метою повалення Америки. Частина 5 – Дейв Трой
Епштейн, Айова і Махаріші. Мережа з метою повалення Америки. Частина 5 – Дейв Трой
Мирні ініціативи Трампа тонуть у хаосі. Без формального політичного процесу Трамп не може закінчити війну в Україні – Іво Даалдер
Мирні ініціативи Трампа тонуть у хаосі. Без формального політичного процесу Трамп не може закінчити війну в Україні – Іво Даалдер
Репараційна позика без лідерства. Фінансування України як чергове європейське лайношоу – Тімоті Еш
Репараційна позика без лідерства. Фінансування України як чергове європейське лайношоу – Тімоті Еш
Важкі, середні та легкі. Комплексний огляд українських ракет і БпЛА великої дальності – Фабіян Гоффманн
Важкі, середні та легкі. Комплексний огляд українських ракет і БпЛА великої дальності – Фабіян Гоффманн
Посібник із захисту демократії від популізму. Поки не стало запізно – Тімоті Ґартон Еш
Посібник із захисту демократії від популізму. Поки не стало запізно – Тімоті Ґартон Еш
путін не змінив своїх планів. Мирні переговори демонструють, чому девелоперам не слід наближатися до міжнародної дипломатії – Мік Раян
путін не змінив своїх планів. Мирні переговори демонструють, чому девелоперам не слід наближатися до міжнародної дипломатії – Мік Раян