Facebook iPress Telegram iPress Twitter iPress search menu

Підпільний бізнес в "Укрзалізниці": як закон карає провідників та пасажирів за корупційну схему

Михайло Гема
Підпільний бізнес в "Укрзалізниці": як закон карає провідників та пасажирів за корупційну схему
Фото: promin.cv.ua
На фоні скандалу, який виник між Володимиром Омеляном та Войцехом Бальчуном через те, що Кабмін забрав з-під порядкування Міністерства інфраструктури "Укрзалізницю", більш дрібні проблеми продовжують залишатися невирішеними. Мова не про комфорт вагонів, ввічливість касирів, своєчасність прибуття поїздів, тощо. Виявляється, що ледь не кожен провідник може бути учасником корупційних схем. Головне – це вміти продавати місця у своєму вагоні.

Як відомо, літо та зима – це два найприбутковіші сезони для "Укрзалізниці". У цей період на відпочинок відправляється найбільша кількість людей. У першому випадку головним напрямком є Одеська область, куди люди їдуть на море, а в другому Закарпатська, де триває гірськолижний відпочинок. У зв’язку з цим "Укрзалізниця" сприяє пасажирам, призначаючи додаткові потяги на потрібні напрямки. Однак попит все одно перевищує пропозицію. У результаті без квитків залишаються сотні людей.

Що ж робити у випадку, коли квитків немає, а їхати потрібно? Найпростіший варіант – це знайти співчутливого провідника, який дозволить їхати в його вагоні. Звісно, що все це за окрему плату, яка, в більшості випадків, перевищує ціни, встановлені перевізником. Також не варто очікувати, що провідник виділить пасажиру хороше місце. Зазвичай це бокова полиця в плацкартному вагоні або ж місце в купе самого провідника. У найгіршому випадку доведеться всю дорогу їхати в загальному вагоні або ж стоячи.

Майже місяць тому (9 січня) подібний інцидент трапився у напрямку Ужгород – Львів (електропоїзд 829Д). Продаж квитків на потяг, який зазвичай перевозить понад 700 пасажирів, завершився ще за день до відправлення. Отож багато людей так і не змогли придбати необхідні квитки, але все ж зуміли скористатися послугами "Укрзалізниці". Провідники регіонального експресу за окрему плату, яку звісно не оподатковували, набрали повний вагон стоячих пасажирів.


Фото: Михайло Гема

За попередніми підрахунками, у одному з вагонів було близько ста так званих "зайців", а приблизний прибуток провідника склав від однієї до трьох тисяч гривень. Стабільної ціни на такий проїзд немає. Все залежить від того, на якій станції пасажир зайшов у потяг та куди йому їхати. Виявляється, що такі дії провідника та навіть пасажира абсолютно суперечать чинному законодавству України. Обидві сторони наражають себе на великий ризик у випадку перевірки.

Команда iPress.ua проконсультувалася в юристів щодо правомірності таких дій сторін. Юристи наголошують, що провідник зобов'язаний забезпечити пасажира квитком.

"Якщо провідник не надав квитка то це вважається корупцією - зловживання службовим становищем! Відповідальність передбачена ст. 368 Кримінального кодексу України", - запевняють адвокати.

Відповідно до ст. 368 Кримінального кодексу України, такі дії караються штрафом від семисот п'ятдесяти до однієї тисячі п'ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або позбавленням волі на строк від двох до п'яти років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років. Якщо ж це одержання хабара у великому розмірі, то карається позбавленням волі на строк від п'яти до десяти років з конфіскацією майна та з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років.

Як зазначалося вище, провідник - не єдина сторона, яка несе відповідальність у такій ситуації. Пасажир, беручи на себе відповідальність платити провіднику хабар, теж наражає себе на ризик бути покараним. 

"Також передбачена відповідальність і особи яка дає хабар, зокрема ст. 369 Кримінального кодексу України. Давання хабара карається штрафом від двохсот до п'ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або обмеженням волі на строк від двох до п'яти років. Давання хабара, вчинене повторно, - карається позбавленням волі на строк від трьох до восьми років з конфіскацією майна або без такої".


Фото: merne.rtwblog.de

У свою чергу, в "Укрзалізниці" нам пояснили, що "провідник не повинен допускати проїзд безквиткових пасажирів. Якщо людина зловживає службовим становищем, то існують дисциплінарні покарання, наприклад зняття премії. Але за кожним випадком повинно проводитися службове розслідування, не можна просто так звинуватити й покарати будь-кого. Також працюють і з порушниками, і з тими ж таки "зайцями". Але ж потрібно розуміти, що таке порушення - вина не тільки провідника, але й пасажира, який бажає таким чином подорожувати".

Перевізник пропонує "звертатися на гарячу лінію або ж писати лист, якщо ви стали свідком подібно інциденту". Також в "Укрзалізниці" заявили, що "надають послугу експрес-передачі. Вона оформлюється в залізничній касі, потім людина віддає свою посилку провіднику або начальнику поїзда, показує квитанцію про сплату". Тому давати провіднику гроші за передачу також заборонено.

Варто відзначити, що в Порядку обслуговування громадян залізничним транспортом на сайті "Укрзалізниці" зазначено, що охорона громадського порядку та безпеки пасажирів на залізничному транспорті здійснюється поліцейськими. Особи, що здійснюють контроль, у разі виявлення недоліків в організації продажу проїзних документів та обслуговуванні пасажирів  на  вокзалах і в поїздах, повинні вжити заходів для їх усунення або повідомити відповідні органи управління залізничним транспортом.

Врешті-решт, в "Укрзалізниці" заявляють, "що регулярно проводять відповідні інструктажі з провідниками, але не варто забувати про людський фактор".

Тепер "Укрзалізниця" знову переживатиме зміни, оскільки Кабінет міністрів України на позачерговому засіданні затвердив новий устав ПАТ "Укрзалізниця", згідно з яким, Міністерство інфраструктури втрачає право бути органом управління УЗ. Відповідно до редакції нового статуту "Укрзалізниці", який оприлюднила "Економічна правда", вносяться такі зміни:

1) органом управління став Кабмін, який все буде вносити сам;

2) формувувати політику буде Мінтранс, а ось підкорятися тепер УЗ йому не буде;

3) УЗ у своїй діяльності керується Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України і наказами Мінінфраструктури, іншими нормативно-правовими актами, цим Статутом та внутрішніми документами товариства, прийнятими відповідно до цього Статуту;

4) у нової редакції статуту у Мінінфраструктури  відбирається можливість підписувати договори з головами наглядової ради та контракт з головою правління УЗ;

5) Мінінфраструктури позбавляється права визначати напрямки діяльності УЗ, впливати на кількість акцій, затверджувати фінансовий план, річний звіт, чисельність персоналу.

6) УЗ більше не забезпечує подання консолідованої фінансової звітності Мінінфраструктури.


Фото mtu.gov.ua

Усе це означатиме, що за реформами, які нібито проводить голова УЗ Войцех Бальчун, більше не стежитиме міністр інфраструктури України Володимир Омелян. Останній був генератором у боротьбі з корупцією та висунув багато звинувачень на адресу Бальчуна. У той же час Бальчун заручився публічним кредитом довіри від прем'єр-міністра Володимира Гройсмана, попри конкретні факти про його злочини проти України.

Контракт Бальчуна дійсний до літа 2017 року і за цей час поляк планує впровадити ще декілька реформ. Свою діяльність іноземний спеціаліст зосередив на впровадженні потягів, які будуть сполучати Україну з європейськими містами. Наприклад, "Укрзалізниця" успішно запустила потяг з Києва до Перемишля. Також у планах запустити подібні поїзди до Угорщини, Австрії та Болгарії. Бальчун у більшій мірі проводить косметичні реформи, як впровадження терміналів на вокзалах або ж змінює систему подачі інформації про розташування вагонів потягів тощо.

Результати роботи Бальчуна в "Укрзалізниці" без Мінінфраструктури можна буде побачити влітку. У першу чергу порушуватиметься питання, чи варто продовжувати з ним контракт. Володимир Омелян нещодавно заявив, що усі документи з інформацією про корупцію в ПАТ "Укрзалізниця" є в правоохоронних органах. Тому потрібен тільки час, щоб "вивести усіх на чисту воду". Врешті-решт, варто прослідкувати наскільки Бальчун звітуватиме за роботу під МЕРТ без вимагань, як це робив той же Омелян.

Ситуація продовжує загострюватися. Багато проблем ЗСУ створюють некомпетентність командирів та
Ситуація продовжує загострюватися. Багато проблем ЗСУ створюють некомпетентність командирів та "мікроменеджемент" Головнокомандувача – Том Купер
Занепад росії. Слабка економіка, союзники-невдахи та зростаючий опір – Ольга Лаутман
Занепад росії. Слабка економіка, союзники-невдахи та зростаючий опір – Ольга Лаутман
Вашингтон потребує нового підходу до НАТО. Сім пріоритетних країн для нової адміністрації Трампа – Ендрю Міхта
Вашингтон потребує нового підходу до НАТО. Сім пріоритетних країн для нової адміністрації Трампа – Ендрю Міхта
Сирія може стати початком кінця (імперських амбіцій) росії. Що мають робити США? – TIME
Сирія може стати початком кінця (імперських амбіцій) росії. Що мають робити США? – TIME
Зимова оборона України: збереження сили. Трамп підтримає перемогу України або виглядатиме світовим лохом – Ендрю Таннер
Зимова оборона України: збереження сили. Трамп підтримає перемогу України або виглядатиме світовим лохом – Ендрю Таннер
Переговори з росією. США слід пам'ятати, що дипломатія для росії – інструмент для перемоги над супротивником
Переговори з росією. США слід пам'ятати, що дипломатія для росії – інструмент для перемоги над супротивником
Україна – не Сирія. Чому Сирський не може реформувати ЗСУ – Том Купер
Україна – не Сирія. Чому Сирський не може реформувати ЗСУ – Том Купер
Огляд московської кампанії
Огляд московської кампанії "Осінь 2024": кров за землю. Припинення вогню зараз лише зробить гамбіт путіна успішним – Ендрю Таннер