Кріс Міллер (США) - всесвітньовідомий американський експерт у сфері економічного аналізу. Колишній очільник однієї із найбільших інтернет-компаній Америки та автор численних проектів з чотирьох континентів. Засновник компанії illuminomics!
Ґюстав Лєвандер (Швеція) - володіє вченими ступенями в сфері бізнесу та економіки, аналізує стан ринку. Має кілька років досвіду роботи з IT-компанією Infosphere, раніше працював з дочірньою компанією Silobreaker.
Якою прагне нас Європа?
Ґюстав Лєвандер: ЄС - не благодійна організація. Україні потрібно створити привабливі умови для іноземних інвестицій, показати, що країна може дати нового Європі, або як вона доповнить вже успішні європейські проекти, які нині присутні на світовому ринку. Ви повинні розуміти, що бізнесменам з-за кордонну не так залежить на спільних цінностях, які ми плекаємо, як на тому, що може принести дохід та зменшить ризик втрати капіталу. Зрештою, кожна країна в Союзі має свою систему цінностей і мотивацій, які також важливі для розвитку економіки. Чому саме Україна має стати членом ЄС? Дослівно, ви маєте запитати себе: "Які переваги для інших країн від того, що Україна буде в Європі?". Адже якщо подивитись на статистику, то вашими найбільшими торгівельними партнерами є країни Азії, Єгипет і Туреччина. Ви повинні бути гравцями, а не фішками. Об’єктивно, Європа шукає можливості, а не тягарі. Досить досвіду Греції. Є декілька важливих питань-маркерів, відповідь на які маєте для себе з’ясувати:
1. Чим ви можете доповнити европейську економіку?
Суть в тому, щоб вивчати євроринок, шукати потенційних партнерів, відмовлятись від аналогічної продукції та створювати щось нове. Бути інакшими, креативними.
2. Якою країною хочете стати?
Бути відкритими в сенсі того, щоб вивчати досвід інших країн. Мати чинне, прозоре законодавство. Побороти корупцію. Знайти ідею, яка би скеровувала людей в одному напрямку.
Підсумовуючи скажу, що економіка - це думки, ідеї, які обмежують, або ні. Потрібно шукати цінності не лише на глобальному рівні, але, і навіть більше, на індивідуальному.
Getting to Denmark
Кріс Міллер: У нас є вираз "Getting to Denmark", тобто бути такими ж прогресивними і успішними, як Данія. Вона є лідером за рівнем якості життя та економічними показниками. У вас є теж свій бренд - це Львів. Часом я запитую себе, чому Україна не Львів? Чому не користується таким же брендом? Адже це місто привабливе не лише для туристів, але й для бізнесменів. Зокрема, тут дуже розвинений IT-ринок. Львів жвавий, охайний, інноваційний - тут краща мережа Wi-Fi, ніж в Німеччині, і це дуже важливо. Не так давно я читав статистику переваг ведення бізнесу у Львові, там йшлося про два головні пункти: невисока заробітня плата та наявність дуже розумних спеціалістів. Я склав свій список преваг: фізичний і ментальний розвиток працівників, позитивні установки та бажання працювати, ентузіазм, сприятливе середовище (краса міста, чудова архітектура). І так, у Львові розвивають свій бізнес міжнародні IT-корпорації, вони говорять, що люди тут дуже орієнтуються на якість послуг і справді турбуються про свого клієнта, - це створює позитивний бренд-імідж. Окрім цього, тут є базова технічна інфраструктура. Ці елементи дуже важливі для вкладання інвестицій та формують позитивну думку іноземних експертів. Ви повинні розуміти, що старий тип мислення не може розвивати країну, а за вами зараз спостерігає весь світ, це ваші, що називається, 15 хвилин слави, і так не буде завжди… Вам треба боротись із корупцією, тому що це законна і фінансова основа ЄС, боротись із низьким рівнем довіри, виконуючи обіцянки - проведення вчасних, ефективних реформ.
Софія Божик