YouTube став прекрасним майданчиком для блогерів, політиків, рекламодавців, журналістів... Тут вам і поради по домогосподарству, мультфільми для дітей, політичні розслідування, тощо. Водночас, блогери-початківці часто ставлять питання, як розвивати канал на YouTube? Що краще пропонувати користувачам мережі? Які алгоритми застосовувати?
Chief Executive Officer (CEO) мультиканальної YouTube-мережі AIR, сертифікований YouTube-фахівець (Audience Growth, Digital Rights), стратег фестивалю відеоблогерів "ВидеоЖара" Микола Рогінець розповідає, що для блогерів-початківців рано думати про алгоритми.
"Для початківців спочатку взагалі потрібно зрозуміти, що вони хочуть робити, про що вони розповідатимуть своїй аудиторії. Це найосновніше! Потрібно спочатку створити контент, а потім вже думати про алгоритми, які будуть його поширювати".
За словами Миколи, це принципове питання.
"Понад 90% блогерів-початківців зазнають фіаско саме на цьому етапі. Вони не зрозуміли, що хочуть донести. Іншими словами - їм немає чого розповісти. Вони відчайдушно намагаються, але їх контент нікому насправді не потрібен".
Шляхи розвитку YouTube-каналу
Микола Рогінець визначає два шляхи розвитку YouTube-каналу. Перший – складний, де потрібен талант. Це можуть бути танці, музика, хороше почуття гумору, врешті-решт, математичні здібності.
"Особистий талант – це хороший початок для того, щоби знімати відео. Твоя експертиза, твій талант, досвід і знання можуть дозволити говорити про речі, які цікаві іншим, або показувати щось нестандартне", - розповідає CEO мультиканальної YouTube-мережі AIR.
Однак, за його словами, це справді складний шлях, тому що в блогера повинен бути такий собі фундамент, на який потрібен час. З іншого боку, він наводить приклад, який не підпорядковується правилу. Двоє дівчат-близнят п’ять років ходять на танці й просто розповідають про своє життя, як вони танцюють. Їх аудиторії цікаво це дивитися, хоча як такого фундаменту вони не закладали.
Микола Рогінець. Фото: targenta
Другий шлях – легший, коли блогер влаштовується у якусь популярну тематику та розвивається там.
"Наприклад, популярна тема - ігри. Цей контент достатньо легко знімати. Проте і тут є свої проблеми - божевільна конкуренція. Усі, кому не лінь, можуть це робити...", - каже Микола.
Для того, щоб досягти успіху в популярній тематиці блогеру-початківцю обов'язково потрібно чимось відрізнятися від конкурентів.
"Ось і хороше запитання, а чим ти відрізняєшся? Що свого ти можеш принести у цю "хайпову" тематику? Це може бути хороше почуття гумору, знімання блогу в незвичному місці…", - говорить YouTube-фахівець. "Або садиш свою бабусю поряд... сміється. - Це ж просто смішно, тому що ніхто не бачив бабусю, яка грає Dota 2 (багатокористувацька відеогра в жанрі стратегії в реальному часі, - ред.). Все залежить від того, що блогер придумає".
Ніяка реклама не допоможе стати блогером тому,
хто не немає якісного контенту
Очевидно, що просувати новостворений блог корисно за допомогою реклами. Микола Рогінець підтверджує, що реклама сильно допомагає. Але, за його словами, ніяка реклама не допоможе стати блогером тому, хто не немає якісного контенту.
"Якщо у блогера поганий контент, він нецікавий аудиторії, то все чого він доб’єтеся - це просто якась кількість переглядів. Та люди, які переглянули відео, ніколи до нього вже не повернуться".
Як стверджує фахівець, сенс блогу - не в переглядах, а в людях, яким подобається блогер та його контент, які готові повертатися на канал.
"Ніяка реклама не вирішує це завдання. Реклама може тільки допомогти знайти людей, яким буде подобатися блогер!"
Найкращий інструмент для набору підписників - це колоборація між блогерами. Він безкоштовний. Микола Рогінець наводить приклад, коли два блогери-початківці мають по 10 різних підписників. Якщо вони зроблять спільний продукт, то отримають по 20 підписників кожен. Десятеро користувачів перейдуть до одного блогера, ще стільки ж до іншого. Але це при умові, що тематика блогерів схожа.
Микола Рогінець. Фото: facebook.com/nikolay.roginets
Так, на YouTube основний заробіток - це реклама. Для блогерів-початківців є тільки один варіант, як почати заробляти.
"Це вмонтована реклама самого Google, яка показується на сторінці перегляду у вигляді банеру, рекламних відеороликів. Це відбувається автоматично. Тому в цьому випадку блогери не домовляються з рекламодавцями", - відзначає фахівець.
Микола Рогінець розповідає, що дохід від реклами залежить від багатьох факторів. Один з основних - це аудиторія, за яку готовий платити рекламодавець. Тобто, коли користувач заходить дивитися якогось блогера, алгоритм вже знає його. Він знає ім’я користувача, скільки йому років, що він дивився у цьому місяці, які пошукові запити здійснював. Можливо, користувач цікавиться продуктом, який у цей проміжок часу рекламує певний рекламодавець. Отже, йому покажуть цю рекламу.
Дохід від реклами напряму залежить від віку аудиторії блогера.
"Блогер, в якого аудиторія віком 34+, буде апріорі заробляти більше, тому що це більш платоспроможна верства населення і рекламодавець готовий заплатити за неї більше. Наприклад, аудиторія "геймерського" каналу, де "сидять" школярі, буде коштувати дешево. Усі розуміють, що грошей у школярів принципі немає. І продавати їм можна тільки дуже специфічні речі", - резюмував Микола.
Ви можете прийти на біржу по накручуванню лайків
Так, ви все правильно прочитали. Так звані лайки можна штучно накрутити. Микола Рогінець підтверджує, що існують міжнародні біржі по накручуванню лайків. За певну суму боти-люди просто лайкають потрібне відео. Якщо Google "зрозуміє", що ці лайки накручені, то він може їх просто прибрати.
Водночас, якщо вам заявляють, що хтось навмисно "скрутив" кількість лайків – це цілковита нісенітниця.
"Якщо таке сталося, то, швидше за все, це якийсь збій і сам YouTube їх прибрав", - розповідає фахівець.
Однак не слід зациклюватися на кількості лайків. Вони не мають жодного значення. Хіба що показують зацікавленість аудиторії. А різниця лайки чи дизлайки - для алгоритмів ніякої.
Дуже багато успішних російських блогерів - насправді українці
На сьогодні одним із найбільш популярних контентів на YouTube є музика. Водночас з точки зору створення вкрай популярний гумор, скетчі, дитячі блоги, геймерські відео. І звісно lifestyle-блоги, де люди демонструють свій розум та красу.
Микола Рогінець вважає, що найближчим часом повинно з’являтися все більше хорошого якісного контенту - прогресивного, більш розумного. Але не слід чекати, що він швидко стане таким популярним, як те, що відбувається зараз.
"Все більше експертів у якихось локальних питаннях будуть приходити на YouTube для того, щоб спілкуватимуться з аудиторією завдяки цій платформі. Наприклад, хтось візьме в Україні й збере всю аудиторію любителів української літератури, яка насправді існує, що б там про них не говорили. Нехай їх небагато. 35 тис. в країні, але вони зберуться у цьому блозі, тому що тільки в ньому вони зможуть подивитися контент, який їх цікавить. Таких тем може бути надзвичайно багато. Це дуже перспективно, тому що рекламодавцям цікаво потрапляти на локальні спільноти. На автоматичній рекламі багато не заробиш, а прямий рекламодавець може зайти".
Нарешті, Микола Рогінець розповів, яким на сьогодні є український ринок YouTube. За його словами, українці дуже "круті" у створенні контенту, і надзвичайно багато успішних російських блогерів - це насправді українці, які просто переїхали в Москву, адже там більший заробіток.
"З точки зору креативної економіки та спроможності створювати контент, зробити це класним, емоційним, різностороннім - в українців є все необхідне", - вважає YouTube-фахівець.
Також він говорить, що на сьогодні в Україні гіперпопулярний дитячий контент. Україна серед лідерів світового рейтингу дитячого YouTube.
"Якщо загалом подивитися на цей сегмент, то він у нас у ТОП-3 у всьому світі. Для батьків в Україні це шанс заробити".
Втім, експерт відзначає й негативну сторону.
"Неприємно говорити, але в Росії на порядок більше цікавих науково-популярних блогів. Це проблема нашого YouTube і цього бракує нашому суспільству в цілому. Мова про суспільство, про запит, про готовність сприймати й створювати прогресивний контент. Коли населення виросте, то буде на це попит і пропозиція. Я думаю, що латентний попит є вже зараз, проте мало хто його задовольняє".
Світова аудиторія YouTube - понад мільярд людей, що є третьою частиною всіх користувачів інтернету. Загальний час перегляду одиниці контенту всередині цієї мережі зростає щороку, а разом з загальними показниками ростуть і показники локальних ринків. Очевидно, що YouTube здійснюватиме ще більший вплив на життя людей та стане невід'ємною складовою життя. Позитивно це, чи ні - покаже тільки час...