Facebook iPress Telegram iPress Twitter iPress search menu

Зробимо депутатів жебраками

Микола Малуха
Зробимо депутатів жебраками
Фото: byut.com.ua
Бажання українців обмежити витрати на депутатів - свідчення совкової уяви про рівність, де всі повинні жити у злиднях, і небажання вимагати підвищення якості життя.

Кошти на утримання народних депутатів — улюблена тема для обоговорення в інтернеті і спекулювання в медіа. Декілька тижнів тому інформаційний вибух спричинили підрахунки: щодня на українського парламентаря витрачається 2039 грн в день. Дійсно, сума велика — це майже середня місячна зарплата в деяких регіонах України.

Торік неабияку дискусію викликало повідомлення про збільшення витрат на помічників-консультантів народних депутатів з 10 до 20 тис грн на місяць. Лунали цілком слушні зауваження, що народні обранці мають забагато пільг. А якщо порівняти з доходами населення, то взагалі виникає враження: вони живуть наче королі.

Цього тижня ОПОРа порахувала: щороку українці з власної кишені витрачають близько 107 млн грн лише на утримання помічників, про яких, до речі, нардепи не хочуть розповідати (тобто не оприлюднюють перелік осіб).

Насправді, всі претензії до захмарних заробітків і витрат на українських парламентарів є нічим іншим як проявом постсовкового суспільства, де низи не прагнуть жити краще, проте намагаються максимально зрівняти рівень життя між всіма громадянами.

Фото: partyofregions.org.ua

Візьмемо тих самих помічників. Кожному депутатові дозволяється взяти в штат чотири помічника, тобто на кожного припадає зарплата у розмірі 5 тис. грн ("опорівці" з'ясували, що середня зарплата становить 6,6 тис. грн.). Задумайтесь на хвилину: це — оплата праці людини, яка живе в столиці (або проводить половину свого робочого часу), займається (або долучається) виробництвом законопроектів. Депутат, який хоче бути ефективним, повинен мати штат з принаймні п'яти осіб. В цій сфері, на відміну від журналістики, не можна піти шляхом мінімізації витрат - найняти студента за половину з/п і очікувати від нього першокласної роботи. Тобто, навіть на ці 20 тис. грн депутат може взяти на штатну основу щонайбільше двох кваліфікованих осіб.

Для порівняння: у Мурманській обласній думі п'ять років тому виділяли на помічників депутата $1 тис. На той час він міг найняти двох осіб за цілком пристойні для регіону гроші.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Каста обраних

Отже, депутат, який хоче якісно працювати, повинен шукати альтернативні (додаткові) джерела для утримання свого штабу. І це є один із поштовхів до корупції. Ні, не обов'язково брати хабарі. Але достатньо йти на моральні компроміси у партії, щоб мати кошти, або вступати в якусь партію, бо бути незалежним і без грошей дорівнює політичній смерті.

Якщо нормальна людина хоче затриматися у великій політиці і насправді щось корисне робити для народу, то йому необхідно: або мати власний бізнес, або бути членом фінансово-політичної групи

Неодноразово повідомлялося, що депутатам-регіоналам щомісяця видається по $20 тис. на “діяльність”. Якщо нормальна людина хоче затриматися у великій політиці і насправді щось корисне робити для народу, то йому необхідно: або мати власний бізнес, або бути членом фінансово-політичної групи. Замкнуте коло.

Угорські депутати заробляють від €885 на місяць. Фото: transkarpatia.net

Так само можна вважати деструктивним популізмом зауваження щодо розміру зарплат самих парламентарів. Українські депутати отримують невелику винагороду за працю (близько 17 тис. грн) у порівнянні зі своїми іноземними колегами. Наприклад, річний оклад конгресмена США становить $174 тис. Канадські законотворці заробляють $157 тис., голандські — $114 тис., французи — $111,6 тис., британці — $102,6 тис., шведи — майже $100 тис., естонці —  $51 тис.

Цікава система нарахування зарплат угорським депутатам. В них базова ставка для членів парламенту сягає €885 на місяць. Кожен парламентар повинен працювати у складі одного комітету – за це йде додаткова оплата у розмірі 70% від базового окладу (біля €620). Депутат може бути членом двох комітетів. Проте за другий отримає лише 25% додаткової оплати (біля € 220).Члени Конституційного, бюджетного та європейського комітетів мають вищий рівень грошової винагороди – 90% (біля €800). Отже, максимальна зарплата депутата угорського парламенту може сягати €1 905 (але за умови подвійної навантаженості).

Звісно, ваш контраргумент полягатиме у тому, що вищезгадані країни мають набагато вищий рівень життя і різниця між середньою зарплатою в країні і заробітками парламентаря є невеликою. Згідно із даними Держкомстату, середня зарплата у грудні 2012 року становила 3 377 грн, тобто це у п'ять разів менша, ніж в парламентаря. В тих же Сполученних Штатах річна зарплата американця — $41 560 (різниця у чотири рази). Більш демократичними є Швеція, де різниця в доходах становить всього 1,96 рази (річний дохід шведа — $50 243), або Велика Британія з зарплатнею своїх мешканців у розмірі понад $40 тис. (різниця становить 2,54 рази).

Фото: АFP

Але чому українці так наполегливо не вимагають законопроектів та структурних реформ, які б покращили їхній рівень життя, підняли оплату праці і захистили від свавілля роботодавців, дозволили впорядкувати податкову систему тощо? Замість того, аби прагнути підняти середній рівень зарплат в країні, вони вважають більш справедливим і корисним вимоги до скорочення витрат.

Розмови про великі зарплати депутатів — думки нищебродів. Це протирічить закону логіки, коли людина отримує копійки, проте впливає на долю питань вартістю мільярди гривень

Розмови про великі зарплати депутатів — думки нищебродів. Це протирічить закону логіки, коли людина отримує копійки, проте впливає на долю питань вартістю мільярди гривень.

У суспільстві варто говорити не про те, як обдерти депутата, а думати над здійсненням впливу, контролю і звітності з їхнього боку. Загалом оптимізацію витрат і підвищення ефективності можна вирішити скороченням кількості парламентарів з 450, наприклад, до 300 і навіть 200.  А зекономлені кошти можна пустити на підвищення фінансування скороченої Верховної Ради.

Спочатку лунає сигнал тривоги, потім потужний вибух... А потім вогняна куля знищує Вестмінстер – Daily Mail
Спочатку лунає сигнал тривоги, потім потужний вибух... А потім вогняна куля знищує Вестмінстер – Daily Mail
Трамп і
Трамп і "відмова" від України. Не будьте надто мрійливими щодо його слів – Філліпс О'Брайен
Ситуація продовжує загострюватися. Багато проблем ЗСУ створюють некомпетентність командирів та
Ситуація продовжує загострюватися. Багато проблем ЗСУ створюють некомпетентність командирів та "мікроменеджемент" Головнокомандувача – Том Купер
Занепад росії. Слабка економіка, союзники-невдахи та зростаючий опір – Ольга Лаутман
Занепад росії. Слабка економіка, союзники-невдахи та зростаючий опір – Ольга Лаутман
Вашингтон потребує нового підходу до НАТО. Сім пріоритетних країн для нової адміністрації Трампа – Ендрю Міхта
Вашингтон потребує нового підходу до НАТО. Сім пріоритетних країн для нової адміністрації Трампа – Ендрю Міхта
Сирія може стати початком кінця (імперських амбіцій) росії. Що мають робити США? – TIME
Сирія може стати початком кінця (імперських амбіцій) росії. Що мають робити США? – TIME
Зимова оборона України: збереження сили. Трамп підтримає перемогу України або виглядатиме світовим лохом – Ендрю Таннер
Зимова оборона України: збереження сили. Трамп підтримає перемогу України або виглядатиме світовим лохом – Ендрю Таннер
Переговори з росією. США слід пам'ятати, що дипломатія для росії – інструмент для перемоги над супротивником
Переговори з росією. США слід пам'ятати, що дипломатія для росії – інструмент для перемоги над супротивником