Політика в сфері шкільної освіти: відбий бажання вчитися з першої чверті
Принаймні українську освітню політику він (Дмитро Табачник, ipress.ua) такими "дрібницями" ніколи не обтяжував. Натомість, з одного боку, економив на ресурсах, які перерозподілялися відповідно до потреб "важливіших" відомств і його особистих цілей. З іншого боку, він титанічно "переінакшував" українську школу, спеціалізуючись на вбиванні в діток інтересу до навчання ледь не з першого дзвоника.
Схоже, Табачника досі однаково дратують і незалежні студенти, й успішні школярі. Так би мовити, невиліковна алергія на інтелектуальних громадян.
Чи не тому, що ними всіма маніпулювати важче?
Міністерство з підготовки соціальних аутсайдерів
Лише впродовж кількох останніх років Табачнику вдалося закрити близько семи сотень навчальних закладів, ліквідувати 12-річний термін шкільного навчання і заборонити батькам навчати в сім’ях п’ятирічних дітей. А під цим приводом – пустити під ніж "неправильні" підручники, виплекати монополіста-посередника в сфері книговидання за державний кошт і комерціалізувати незалежне оцінювання.
Примусове навчання 5-річок у дитсадках презентували громадянам, звісно, під соусом чергового "покращення". Нібито в державних дошкільних установах дітей готуватимуть до школи якісніше.
У підсумку, замість "дорослої" 12-річки ми отримали "дошкільну" – з п’яти років.
Два роки Міносвіти запевнювало розгублених батьків, що їх не каратимуть за порушення вимог закону щодо обов’язкового відвідування 5-річками дитсадків. Мовляв, усе одно місць у дошкільних установах катастрофічно бракує – особливо в сільській місцевості.
Тож і готувалися дітки до школи в різних "вагових" і соціальних категоріях – хто в державних дошкільних установах, хто з репетиторами за відповідну винагороду, а хто й до семи років випасав череду чи порпався в батьківському городі…
Крапки над "і" розставив новий Держстандарт "від Табачника".
Вже після першого ж уроку до мене в паніці звернулися батьки першокласників з Полтавської області. Виявляється, їм на шкільній лінійці оголосили, що дітей навчатимуть від рівня, досягнутого в дитсадку. Тобто не з нуля, а з урахуванням знань, отриманих у дошкільних установах. І зі читання, і з мови, і з математики…
А їхні діти тієї дошкільної установи в очі не бачили – забракло в батьків грошей і "блату" не лише на дитсадок, але й на репетиторів.
А тепер уявіть собі стрес, очі і паніку 6-річної дитини, якій з вини держави тепер доведеться грати роль бовдура в очах більш заможних і "достойних" однокласників.
І привчати себе в перспективі до невтішної місії невдахи, лузера й соціального аутсайдера…
"Трикутник – це замкнена ламана, яка складається з трьох ланок"
Як відомо, "нульовий" або дошкільний рівень освіти було легалізовано наприкінці 2011 року в зв’язку із затвердженням Національної рамки кваліфікацій. Відтак, нову редакцію Держстандарту, а також нові навчальні програми для першокласників готували з урахуванням того, що 5-річки мали вивчити в дошкільний період.
Особливо рельєфно згадані зміни позначилися на змісті математики.
З одного боку, дітей зобов’язали вже з 1 класу рахувати до 100 (!), хоча раніше рахували лише до 20.
З іншого боку, першокласників довантажили необхідністю додавати і віднімати двоцифрові числа.
При цьому перші ж у житті підручники з предмету наситили таким "конструктивним" понятійним апаратом, який не завжди наважуються тлумачити і вчителі зі стажем.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Табачник вводить нові правила для школярів
Уявіть собі дев’яту (!) сторінку підручника, рекомендованого Міносвіти для першокласників: "Відсутність елементів у множині виражають числом нуль. Число нуль позначають цифрою 0".
За рівнем адаптованості до вікових особливостей школярів-початківців цей текст може позмагатися хіба що з визначенням трикутника, наведеним на 19 сторінці: "Трикутник – це замкнена ламана, яка складається з трьох ланок".
За логікою речей, ці діти не вміють ні читати, ні писати, ні рахувати – Міносвіти забороняє навіть перевіряти ці вміння до прийняття в школу: "є неприпустимими проведення тестувань, співбесід, екзаменів тощо з перевірки її знань щодо засвоєння навчально-виховної програми дошкільного навчального закладу".
Математика не для бідних
Але "найвеселішу" несподіванку Табачник усе ж підготував для батьків.
Виявляється, "правильний" підручник, за яким дітям найлегше засвоювати ускладнену програму з математики, держава не профінансувала. Хоча саме його автори виграли конкурс рукописів для підручників 1-4 класів, а також підготували тексти відповідного Держстандарту з математики і базової програми.
Замість нього для першокласників міністр замовив півмільйонним тиражем інших підручників, за яким автори Держстандарту наразі навчатися не радять. Кажуть, акцент там зроблено не на формуванні обчислювальних навичок – як треба, а на запам’ятовуванні таблиць.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Українські п`ятикласники вивчатимуть одразу дві іноземні мови
Між іншим, отим батькам із Полтавщини, що звернулися до мене, вчителька відверто порадила розкошелитися. Мовляв, якщо хочете, щоб дитина не гальмувала в навчанні, докуповуйте літературу за власний кошт – якихось 100 гривень за підручник і за навчальний зошит. Як на мене, для декого з батьків – не такі вже малі гроші…
Цікава тенденція вимальовується – батьків далеко не вперше привчають до необхідності платити щонайменше двічі за "безкоштовні" шкільні підручники. Спочатку як платників податків, якими надалі порядкує виплеканий Табачником монополіст-посередник. А потім – на книжковому ринку, стимулюючи видавництва й авторів, обдарованих відповідним "аусвайсом" міністерства.
Іноземна з 1 класу – 35 хвилин на тиждень
Серед анонсованих змін найбільше Міносвіти пишалося впровадженням англійської мови з першого класу.
Тим часом експерти не поспішають ані радіти, ані чекати від нововведення якогось поступу.
З одного боку, пояснюють вони, важко досягти успіху в оволодінні іноземною мовою за єдину годину на тиждень, яка до того ж фактично триває лише півгодини. На словах має хороший вигляд, а на ділі – профанація…
Між іншим, ідеться про системну біду нових навчальних планів "від Табачника" – згідно з Типовим навчальним планом у 1 класі одну (!) "годину" на тиждень відведено для вивчення 55% навчальних дисциплін – 5-ти з 9-ти!
З іншого боку, нововведення не забезпечено ресурсами – ні кадровими, ні фінансовими. У кращому випадку першокласників навчатиме англійської старшокласник, у гіршому – його ж учителька, що не матиме спеціальної освіти.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Вищі навчальні заклади технічного профілю не добрали бюджетників
Між тим, у початковій школі навчаються діти з різним рівнем соціального досвіду, готовністю до навчання і відмінностями в психофізичному розвитку. Саме тут закладається фундамент мовленнєвих, читацьких, обчислювальних умінь і навичок – а також бажання вчитися.
Якщо рідну мову починають вивчати в першому класі зі звуків і літер, то іноземну – зі словосполучень – за неадаптованими до вікових особливостей початківців оксфордськими підручниками. До речі, так само недешевими…
І насамкінець
За такого "гуманного" порядку речей дитина або випливає за рахунок батьківських інвестицій в індивідуальне навчання з репетитором, або привчається миритися з роллю невдахи.
Як то кажуть, кожному своє – ще з першого класу…
Схоже, хтось у міністерстві надто ретельно відпрацьовує замовлення на підготовку зацькованих і невпевнених у собі конформістів, яким зі шкільної лави прищеплено ненависть до навчання і самоосвіти.
Оригінал: lesyaorobets.livejournal.com