ЛАЗ під час Євро-2012 втратив свій останній шанс піднятися
Ще півтора року тому перспективи ЛАЗу виглядали особливо оптимістично, пише Deutsche Welle.
В рамках урядової програми із забезпечення міст-господарів "Євро-2012" новим громадським транспортом, Львівський автобусний завод у березні 2010 року отримав замовлення на 1,5 тисячі автобусів і 500 тролейбусів.
Виконати це колосальне замовлення ЛАЗ мав до початку футбольного Чемпіонату. Загальна вартість замовлення становила близько 3,5 мільярдів гривень.
Фото: parovoz.com
"Це найбільший контракт, який підписував ЛАЗ за роки незалежності України", - наголосив після підписання меморандуму міністр інфраструктури Борис Колесніков.
Згідно із задумом уряду, завдяки цьому замовленню завод мав би модернізуватися та створити додаткові робочі місця. Автобуси та тролейбуси містам-господарям Євро-2012 мали бути передані в лізинг від "Укрексімбанку" на 10 років.
ЛАЗ не потягнув
Утім, дві тисячі одиниць транспорту за півтора роки - така мета виявилася делекою від реальності. Львівський автобусний завод не зміг вчасно виконати навіть значно більш скромні обсяги замовлень, погоджені згодом з містами. Наприклад, до 18 травня завод мав передати Донецьку 40 автобусів на суму у 71,8 мільйона гривень.
"Контрактні зобов’язання не виконано, ми недоотримали 30 автобусів. Тепер відмовляємося від 10 автобусів і вимагаємо повернення 26 мільйонів гривень фінансових ресурсів, а ще штрафні санкції", - заявив днями на прес-конференції міський голова Донецька Олександр Лук'янченко.
Він повідомив, що позов про стягнення коштів з ЛАЗу мерія вже скерувала до Господарського суду.
Завод відкидає звинувачення
У прес-службі автобусного заводу запевнили, що холдинг своєчасно виконав всі завдання, поставлені містами-господарями чемпіонату. Затримки у поставках ЛАЗ пояснює несвоєчасною оплатою з боку замовника та технічними причинами.
Фото: autocentre.ua
"У звязку з обмеженим фінасуванням міст, укладали впродовж року по кілька угод. У випадку з Донецьком оплата відтерміновувалася і зміщувалися графіки поставки, адже автобуси виговляють 5-6 місяців. Завод закумулював всі ресурси і виготовив автобуси швидше. Затримка була за постачальником двигунів компанією Deutz. На сьогодні всі міські автобуси готові і щодня проходять відвантаження", - йдеться у повідомленні прес-служби підприємства.
Проблеми з якістю?
Претензії до продукту заводу протягом не одного року висуває і Львів. Місто навіть відмовляється платити за нові автобуси, доки не будуть усунені технічні несправності з попередніх партій.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Донецьк подав до суду на Львівський автобусний завод
А на час "Євро-2012" і взагалі місто обслуговували автобуси іноземного виробництва, яким вже по 15 років. Начальник управління транспорту Львівської міської ради Андрій Білоус заявив, що ними залишилися дуже задоволені.
На якість транспорту від ЛАЗ скаржаться не лише у Львові
"У нас 33 автобуси ЛАЗ, рівень зборки бажає кращого, м’яко кажучи. Вони постійно ламаються. Завод пояснює це стандартно - неправильна експлуатація, але у інших містах, наприклад у Вінниці, такі ж проблеми і такі ж поломки. Хоча ціни на автобуси ЛАЗ на 20-30% вищі, аніж коштують аналогічні нові моделі в іноземного виробника", - зазначив Білоус.
За його словами, у Львові виникали проблеми з роботою кондиціонерів, підтікали дахи, а ще ламався бортовий комп’ютер та двигун.
"Завод не ставить на перший план якість і надійність, а намагається заробити на дешевих китайських комплектуючих", - критикує депутат міськради.
Втрачений шанс
Чи міг ЛАЗ фізично впоратися з масштабним замовленням напередодні "Євро-2012"? Підписані контракти є під силу підприємству, це фактично середня планка для такого заводу, зауважив в інтерв’ю DW експерт з питань промислового виробництва Ростислав Сорока.
Фото: autocentre.ua
"Підприємство обтяжене попередніми фінансовими боргами, які тягнуться роками. Проблема тут радше в управлінні фінансовими потоками, недостатнє фінансування за підписаними контрактами, байдужість власників до фінансово-економічного стану", - наголосив він.
Великі замовлення напередодні Євро-2012 були шансом для модернізації, яким завод не скористався, контатує фахівець.