Facebook iPress Telegram iPress Twitter iPress search menu

Любомир Гузар: найкраще вшанування митрополита Андрея Шептицького – це пізнати його постать і наслідувати

Ірина Наумець
Любомир Гузар: найкраще вшанування митрополита Андрея Шептицького – це пізнати його постать і наслідувати
Любомир Гузар. Фото: Андрій Поліковський / iPress.ua
Людина сильної волі, християнського патріотизму і активної громадської позиції – таким запам’ятали Митрополита УГКЦ Андрея Шептицького його послідовники. Цього року Україна святкуватиме 150-річний ювілей з Дня його народження. Митрополит Андрей був ключовою особистістю в становленні на той час підпільної національної церкви та боротьбі українського народу за свободу і незалежність. Його послання – це мудрість та досвід складної життєвої дороги. "Ми хочемо вшанувати особу Митрополита і пізнати його, але якщо не будемо його наслідувати, то багато втратимо. Наша ціль практична – пізнати, щоб наслідувати", - каже наступник Шептицького Любомир Гузар. На зустрічі зі підприємцями "Львівської бізнес-школи" 20 травня у Львові Блаженніший поділився практичними уроками життя митрополита Андрея Шептицького із його однойменного послання "Як будувати рідну хату?".

Урок відповідальності покликання

Митрополит Андрей не був оригінальним філософом, зате був досконалим душпастирем і відповідально ставився до свого покликання. Його діяльність торкалася усіх аспектів суспільного життя. Шептицький мав велику пошану і бажав допомогти людям ставати святими, добрими і сімейними громадянами. У 1899 році, будучи єпископом Станіславова (зараз Івано-Франківська), він написав звернення, у якому особливо акцентував увагу на гідності людини і її безмежній вартості. "Якби ми читали його послання, то зрозуміли б, що поняття гідності з'явилося не після Майдану, а його можна було збагнути ще 100 років тому в словах Митрополита", - наголошує Любомир Гузар. 

1903 року Шептицький написав послання "Соціальна квестія" про права робітників і суспільний лад. Загалом налічується понад 250 його авторських послань,  їх ціль – допомогти людині бути собою. За час свого духівництва Шептицький відвідав усі тисячу парохій у Львівській єпархії. Хотів говорити з людьми безпосередньо, а не тільки через послання. Він був небайдужим до кожної окремої людини. В одному селі помер священик, залишивши дружину і дітей, пригадує Любомир Гузар. Через складнощі жінка покинула парохію і поїхала до своїх родичів у Львів. Це був нелегкий час і для неї, і для її дітей. Шептицький знав, якими пригніченими була ця сім'я через смерть батька і послав до них людину, аби показати їм Львів і розважити від туги. 

Урок зваженої економії

Митрополит Андрей був поважною людиною, походив з багатого роду, але грішми не розкидався. Він знайшов дуже солідного економа, отця Тита Войнаровського, який став на захист селян і допомагав у їх проблемах. Своє багатство Шептицький використав, щоб заснувати музей, а також посилати на навчання закордон талановитих молодих студентів, які спеціалізувалися на образотворчому мистецтві чи співі. Багато допомагав сиротам. Завжди бачив нужденних. Після Першої світової війни домагався прав для українського народу. Багато його порад "як будувати рідну хату" Митрополит давав селянам у  складні для Західної Україні 30-40 роки. Один із високопоставлених членів ОУН, над яким нависала небезпека арешту і якому порадили виїжджати в Північну Америку, перед тим пішов просити благословення Шептицького. Пізніше ОУНівець зі слізьми на очах згадував слова Митрополита: "Коли ліс горить, звірі не нападають одне на одного". 

Урок підприємництва

Шептицький створював при церквах структури, які надавали людям робочі місця. Свого часу він заснував банк "Дністер" та земельний банк. З його благословення діяв Молочарський Союз "Маслосоюз", який диктував ціну на молочні продукти у всій Західній Європі. Львівська митрополія володіла також лісами. Ними орудував полковник Андрій Мельник, а потім Андрій П'ясецький (став міністром лісів в уряді Ярослава Стецька). Вони господарювали так, щоб забезпечуват потреби людей і створити для них робочі місця, зазначає Блаженніший. Аби забезпечити духовну опіку тих, хто працював в лісах, Митрополит заснував монастир. Коли частина українців виїхали до Югославії на роботу, Шептицький також поїхав туди, щоб зустрітися з ними. "І також заснував там монастир. Купив винницю і доручив монастиреві створити робочі місця для людей, аби ті могли там заробляти гроші", - розповідає Гузар. Ще за австрійських часів Шептицький горів ідеєю засувати університет в Україні. У кінці 20-х років йому вдалося відкрити Богословську академію, яку пізніше Йосип Сліпий переформатував у університ.

Урок християнського патріотизму

Велику частину послання "Як будувати рідну хату" Митрополит присвятив темі єдності українського народу. У його зверненнях простежується ідея християнського патріотизму.  Любові до свого народу – не є суміжною з ненавистю до інших, наголошував Шептицький. "Бути вірним до смерті і навіть готовим віддати життя за Батьківщину, але при цьому не мати ненависті до інших народів, - пояснює цю ідею Любомир Гузар. – Є заповідь: "Шануй отця і матір, і буде тобі добре на землі, і будеш довголітній. Маємо любити всіх людей, але особливо батька і матір, які дали нам дар життя. А потім можна поширити цю любов на Батьківщину як національну родину, за яку ми також маємо дбати". 

Священнослужитель закликав не тримати зла до неприятелів, як це робив Митрополит Шептицький. Незважаючи на певне неприйняття в Росії, він їхав туди і встановив там російський католицький екзархат.

"Він любив своє, але був готовий й іншим допомагати. Ми хочемо бути українськими патріотами, але подумаймо, що можемо зробити, щоб росіяни також були патріотами своєї Батьківщини, а не Російської імперії", - сказав він.  

Єдність українського народу також стосується єдності церков. "Ісус Христос встановив одну єдину церкву. Символ віри проголошує: "Вірую в єдину церкву. Ми люди через свої гріхи поділили її. І хоча кажемо, що в Україні маємо чотири церкви – три православні і одну греко-католицьку, насправді маємо одну, але поділену, - зауважив він. –  Нещодавно Україну відвідували представники Всесвітньої Ради церков, яка об’єднує понад 300 різних релігійних організацій. Це свідчення того, як ми, люди, успішно вміємо ділити. А тепер треба подумати, як зможемо повернутися до єдності первісної". За словами Блаженнішого, Шептицький переживав через подільність церков і впродовж всього життя виношував ідею екуменічності серед християн. 

Ірина Наумець

Фото: Андрій Поліковський

росіяни прибріхують про використання ФАБ-3000 в Липцях. Немає жодних доказів того, що ВКС має на озброєнні відповідні комплекти УМПК – Том Купер
росіяни прибріхують про використання ФАБ-3000 в Липцях. Немає жодних доказів того, що ВКС має на озброєнні відповідні комплекти УМПК – Том Купер
Ода танку
Ода танку "Черепаха". Тимчасове рішення для більш масштабного розв'язання проблем на полі бою – Мік Раян
росія із запізненням приєднується до
росія із запізненням приєднується до "китайської мрії". Китай обіцяє інвестувати цього року $160 млрд у російську промисловість – CEPA
Українці стабілізували лінію фронту. А Захід продовжує товкти воду в ступі – Том Купер
Українці стабілізували лінію фронту. А Захід продовжує товкти воду в ступі – Том Купер
"Ми всі тепер радянські люди". Пізня радянська Америка потребує негайних змін – Ніл Ферґюсон
НАТО та українська протиповітряна оборона. Що ще отримає ППО від Заходу – Дональд Гілл
НАТО та українська протиповітряна оборона. Що ще отримає ППО від Заходу – Дональд Гілл
Київ перетворився на світову столицю безпілотників. БПЛА в Україні стають розумнішими, щоб ухилятися від російських сигналів глушіння – WSJ
Київ перетворився на світову столицю безпілотників. БПЛА в Україні стають розумнішими, щоб ухилятися від російських сигналів глушіння – WSJ
Безстрашні. Битва за Київ та Харків, екстремальна місія в Маріуполь. Частина 2 – The Globe and Mail
Безстрашні. Битва за Київ та Харків, екстремальна місія в Маріуполь. Частина 2 – The Globe and Mail