У той час, як в Україні лише починають звикати до сезонних розпродажів, та й розпродажами їх часто не назвеш, традиції Чорної п'ятниці в Америці сягають вже понад півстоліття.
Вперше "День величезних розпродажів" офіційно відбувся у 1961 році і з того часу кожна п'ятниця після Дня подяки відкриває сезон різдвяних знижок.
Свою назву Чорна п'ятниця отримала завдяки поліції. У своїх звітах правоохоронці називали добу після Дня подяки "чорною", адже на свята людям давали вихідні, міста паралізовували величезні автомобільні корки, зростала кількість крадіжок та нетверезих осіб на вулицях.
Згодом маркетологи спробували позбавити цей день кримінального відтінку і перейменували Чорну п'ятницю у Велику, однак назва не прижилася. Зрештою, попри усю ейфорію, Чорна п'ятниця продовжує мати негативний відтінок, адже щороку через тісняви у чергах стаються нещасні випадки.
У магазинах часто спалахують бійки, або ще гірше – несамовитий натовп може насмерть затоптати продавця. Деяких громадян після "активного шопінгу", доводиться виводити з магазину у наручниках. Тому давно існує практика страхувати життя перед походами до крамниць.
Охоплені масовим психозом покупці часто набирають до кошика абсолютно не потрібних речей, а тому протягом наступних тижнів у крамницях і далі величезні черги, тільки люди стоять вже за поверненням товару.
Та ці неприємності зовсім не впливають на популярність Чорної п'ятниці, навпаки кожного наступного року все більше людей залишають свої гроші у магазинах. Наприклад 2005 року у цей день покупці з усього світу загалом витратили 27 мільярдів доларів, а вже у 2014 році ця цифра зросла більш ніж вдвічі – до 63 мільярдів, у той час як масовий шопоголізм вразив 249 мільйонів людей, що майже в шість разів перевищує населення України!
Ось ще кілька фактів про Чорну п'ятницю:
- Згідно статистики, цього дня кожен покупець витрачає суму, еквівалентну 300 американських доларів.
- Понад 50% покупок припадає на електронну техніку, далі йде одяг, іграшки та інші товари побуту.
- У Чорну п'ятницю починається сезон великих розпродажів. Слідом за нею одразу йде Кібер понеділок – день коли падають ціни на комп'ютерну техніку. Загалом знижки на більшість товарів тривають аж до католицького Різдва, тому не потрібно засмучуватись, якщо не вдалося здійснити покупки саме у п'ятницю.
- Попри загальновідомий міф, Чорна п'ятниця не є найграндіознішим днем розпродажів у році. Найпопулярніший час для покупок – субота напередодні Різдва. Однак Чорна п'ятниця охоплює більше світових країн, зокрема нехристиянських.
Фото: Reuters
- Аби обслужити клієнтів у Чорну п'ятницю, світові магазини додатково залучають 800 тисяч працівників.
А ось і найцікавіший факт: справжня середньостатична знижка на товари становить -увага!- лише 5 відсотків! Досягається це тим, що хоч деякі речі і справді суттєво дешевшають, інші у ціні не змінюються, а інколи навпаки зростають, однак шалений натовп покупців просто втрачає здатність до аналітики.
Віктор Марушенко
Журналіст iPress.ua