RSS
ПОЛІТИКА СТАТТІ

Золотий мандат

Охочим отримати п’ять років недоторканості доведеться заплатити в середньому від 1 до 3 мільйонів доларів
Українців закликали обирати серцем, голосувати думаючи. А вони в результаті роблять свій вибір шлунком. Винні у цьому самі політики, які привчили електорат: будь-які вибори – це "халява": подарунки, продуктові набори і просто гроші за голос.
Золотий мандат Фото: byut.com.ua

При цьому апетити виборців ростуть. Директор Фонду "Демократичні ініціативи" Ірина Бекешкіна каже, що зараз більшість виборців хочуть отримати більше 500 грн. за свій голос.

Скільки ж коштують вибори і скільки треба заплатити, щоб отримати омріяне крісло у Верховній Раді? Експерти, яких опитав iPress.ua, переконані, що кандидатові у народні депутати, який балотуватиметься по "мажоритарці", і який претендує на перемогу, доведеться витратити на свою кампанію щонайменше $500 тис. Але це – мінімум, будуть кандидати, які витратять у десять разів більше.

"Мажоритарка": бідним вхід заборонено!

Є багато чинників, які впливають на вартість самої кампанії – це і рейтинг потенційного кандидата, наявність організаційного, адміністративного, фінансового, інформаційного та технологічного ресурсів, каже український політтехнолог Денис Богуш. Однак, часи, коли можна було перемогти на одному ентузіазмі, давно минули. "Переможна кампанія буде коштувати не менше як півмільйона доларів – без таких грошей взагалі не варто показувати на округ, – переконаний  голова Комітету виборців України Олександр Черненко. – У середньому треба витратити один-два мільйони. Але у деяких регіонах кандидати будуть тратити більше – до $5 млн".

Ірина Бекешкіна та Олександр Черненко прогнозують чималі витрати кандидатів на округи. Фото: radiosvoboda.org

За словами Черненка, ціну депутатства визначає сам округ: "Там, де проживають люди із вищим рівнем життя, кандидатам доведеться розщедритися, там де люди бідніші – вартість кампанії буде дешевшою, – розповідає експерт iPress.ua. – Там де життя дорожче, там і вибори будуть дорожчими".

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Опозиція "списала" бідних депутатів

Не надто різняться цифри вартості виборчої кампанії і в Дениса Богуша.

"Щоб перемогти у цій країні, на цих виборах – мінімальна цифра від $400-500 тис. Щоб пошуміти і стати регіональною знаменитістю, треба витрати $100-200 тис. Щоб перемогти у ресурсних регіонах – Києві, Донецьку, Дніпропетровську, Одесі треба витратити більше $500 тис. Наскільки більше? Якщо правильна, грамотна і розумна кампанія, то більше півтора-двох мільйонів не варто тратити. Як правило, у реальності люди тратять й більше. Приблизно 30% коштів крадуть працівники штабу і посередники", – каже Денис Богуш.

Кошторис виборчої кампанії у мажоритарному окрузі можна умовно розділити на кілька блоків.

Перший блок – організаційний

Будь-якому кандидатові, нехай і досвідченому політикові потрібен виборчий штаб. Який власне і проводить виборчу кампанію – займається агітацією, рекламою, організацією зустрічей кандидата з виборцями, роздаванням подарунків і купівлею голосів. Витрати на штаб – від $20-25 тис. щомісяця. До цієї суми не входять послуги політичних консультантів, технологів. За їх роботу щомісяця доведеться викладати від кількох тисяч доларів, якщо консультанти не відомі, до $ 50 тисяч, якщо йдеться про "зірок" політичного консалтингу.

Другий блок – агітаційно-пропагандистський

На округ треба щонайменше три агітаційні групи по 2-3 людини в кожній групі. Кожній людині треба платити від 100 грн в день. Агітаційна група працює приблизно пів року. Сума набігає у 162 тис грн. Агітатори повинні не лише розповідати про кандидата, а й роздавати "поліграфію" – листівки, буклети, газети. Додаємо ще мінімум 100 тис грн.

Найбільша стаття видатків – на телебачення: участь у ток-шоу, створення сюжетів, рекламні ролики. "Тут верхньої планки немає, але треба мати $100-200 тис", – каже політичний консультант, який побажав залишитися неназваним. Наприклад, під час минулих виборів за одноразову участь політика у рейтинговому ток-шоу доводилося платити від $10 тис до $50 тис.

Розміщення замовних матеріалів у друкованих ЗМІ та інтернет-ЗМІ – в середньому від $ 500 за публікацію. Якщо мова йде про коротку новину – від $ 100. Сторінка у популярній газеті коштує мінімум $1 тис. Однак, якщо кандидатові потрібен не позитив про себе, а антиреклама конкурента, ціна зростає в рази – в залежності від ступеню "забрудненості" тексту.

Ще одним важливим пунктом виборчої кампанії є реклама на зовнішніх носіях – сіті-лайтах та біл-бордах. Вартість такої реклами – від 2 до 4 тис грн у місяць на одному носію. Щоб виборці бачили і запам’ятали кандидата, у такому місті, як Львів треба щонайменше 40-60 біл-бордів і стільки ж сіті-лайтів. Якщо ж мова йде про сільський округ, то витрачатися на біл-борди не доведеться.

Третій блок – підкуп виборців

Продуктові набори популярні, але малоефективні. Фото: Igor Isaenko / facebook.com

Що б не казали українські політики, підкупом виборців грішать майже усі. Хтось роздає продуктові набори, хтось – гроші. "Не давати нічого – неможливо. Перші запитання, які я почув на окрузі: "Що ви нам привезли" і "Чим ви нам можете допомогти", – каже чинний депутат Верховної Ради, який балотуватиметься в одному з округів Черкащини.

Координатор виборчих програм громадської мережі "Опора" Ольга Айвазовська розповідає iPress.ua, що вартість продуктових наборів, якими кандидати вже встигли обдарувати своїх виборців, за підрахунками її організації коливається від 35 до 135 гривень. Хоч є й значно щедріші депутати, які балують потенційний електорат пайками вартістю 250-300 грн. "Для того, щоб перемогти в одномандатному виборчому окрузі треба набрати в середньому 30 тисяч голосів. Продуктові набори ефективні лише для окремих цільових груп, які є найбільш вразливими, соціально незабезпеченими, з малим рівнем прибутку", – каже Айвазовська. За її словами, із 30 тис виборців в окрузі подарунками можна мотивувати не більше ніж 5 тис.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Депутати "нагодували" ветеранів сосисками, шпротами та оливками

Навіть якщо політик не бажає опускатися до примітивної роздачі гречки, витратитися на ремонт школи, на солідний благодійний внесок на місцеву церкву чи на ліки для ФАПу все одно доведеться – така традиція. Ще одна стаття видатків, яка не мають межі витрат – це організація публічних заходів: дискотеки, концерти, виставки, мітинги, пікетування…

У цьому ж блоці – купівля голосів. Логіка вітчизняних політиків у цьому сенсі проста, хоча й максимально цинічна: що краще – потратити на вибори, на агітацію з мільйон умовних і програти, чи додатково витрати ще з півмільйона, "докупивши" 8-10 тисяч голосів і за рахунок цього перемогти? Практично в кожному окрузі країни буде кандидат, який спробує "добрати" таким чином необхідну для перемоги кількість голосів. Зрештою, чого б і не купити, якщо виборці самі пропонують?

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Виборці подорожчали до 500 грн

Останній блок – "захист голосу"

Сюди входять витрати на оплату своїх членів виборчої комісії та спостерігачів у розрахунку $1-3 тис. на одну дільницю. Якщо в окрузі 200 дільниць, то доведеться витратити $200 тис. Зекономити на цьому блоці нереально: за відсутності своїх членів комісій та спостерігачів, процес контролюватимуть чужі. Із відповідними наслідками.

Також треба потратити гроші на ймовірний судовий захист – на оплату адвокатів та стимулювання судді – близько $70 тис.

Виборчі списки: купуємо лотерею

Для багатьох політиків вибори в окрузі – надто великий стрес, тому вони зроблять усе, щоб потрапити до парламенту за партійними списками. Однак зробити це вкрай важко: прохідні місця практично зайняті. "Ми порахували – за списками у нас проходить 70-80 осіб, – каже народний депутат із фракції ПР. – 50 місць у прохідній частині – це квота особисто президента. Ще 20-30 забере еліта ПР – Ахметов, Клюєв, Колесников, Рибак – для себе та свого оточення. Мінімум 10-15 місць треба віддати публічним лідерам партії, які власне вестимуть агітацію. Решта – боротиметься за початок другої сотні списку у сподіванні, що рано чи пізно черга дійде і до них".

Аналогічна ситуація і в об’єднаній опозиції, де процес поділу списку ризикує перетворитися у грандіозний скандал. Початково лідери БЮТ і "Фронту змін" планували поділити список у пропорції 55% на 45%. Однак частину місць доведеться віддати лідерам партій, які приєднуються до об’єднаної опозиції та окремим представникам "Нашої України".

Тим, для кого вибори по мажоритарному окрузі надто великий стрес, намагатимуться потрапити у партійні списки. Фото: ukrtribune.org.ua

Найпривабливішим для шукачів мандату наразі виглядає список Кличка: у зірки світового боксу є рейтинг, однак нема команди. Тому отримати місце у прохідній частині значно простіше. Аніж у ПР чи списку Яценюка-Тимошенко.

Можна ще зіграти у лотерею, купивши місце в партії, чий рейтинг нижчий за прохідний, але має перспективи для зростання. На минулих парламентських виборах лідер однієї такої політсили пропонував потенційним кандидатам заплатити $250 тис. за входження у список і ще $350 у разі потрапляння у парламент. Щоправда, партія виборчий бар’єр не подолала.

"Зараз за місце у списку мінімум треба заплатити $500 тис. Максимальні цифри залежать від політичної сили і доходять до $5 млн.", – стверджує Денис Богуш.

А що кажуть депутати?

Народні обранці як правило уникають тем своїх виборчих витрат. Однак напади одкровення у нардепів таки трапляються. Наприклад, народний депутат із фракції НУ-НС Микола Катеринчук озвучив суму у $2,5 млн. за перемогу в окрузі. А його колега із фракції Партії регіонів Олександр Єфремов – $700 тис.
Підписуйтесь на iPress.ua в соціальних мережах Twitter, Facebook та Google+. Будьте в курсі останніх новин. Якщо ви помітили помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити редакцію
Розкажіть друзям!

Читайте новини також російською мовою.

НОВИНИ ПАРТНЕРІВ
НОВИНИ ПАРТНЕРІВ

КОМЕНТАРІ (1) +

Додати коментар

  • RS HA29 серпня 2012 20:31
    Какой [***] сказал, что продуктовые наборы малоэффективны?! Відповісти
22 06 2012 09:45
МЕДІА
iPRESS РАДИТЬ
No articles
СТАТТІ