Facebook iPress Telegram iPress Twitter iPress search menu

Освіта у ХХІ столітті: масова атака відкритих онлайн-курсів

Освіта у ХХІ столітті: масова атака відкритих онлайн-курсів
Фото: home-schooling.org
Coursera, Udacity, EdX, Alison - поява цих та інших безкоштовних онлайн-курсів змушує традиційні університети втрачати розум зі страху. Але чи зможе цей інноваційний тип освіти знайти життєздатну бізнес-модель і здешевити традиційну освіту? На це питання дає відповідь британське видання The Economist.

Булька інтернет-бізнесу не швидко втягнула у свою сферу впливу вищу освіту, але тепер вона твердо тримає цю поважну галузь у своїх руках. Відколи на початку минулого року cтартували Udacity та Coursera, ці два стартапи з Кремнієвої долини, що пропонують безкоштовну освіту через масові відкриті онлайн-курси, відірвані від життя вежі зі слонової кістки наукового співтовариства похитнулися аж до своїх підвалин.

Університети зі своїми брендами, які вони будували у деяких випадках протягом століть, змушені розглядати можливість того, що інформаційні технології швидко зроблять їхню чинну бізнес-модель застарілою. Тим часом, масових відкритих онлайн-курсів стає більше, вони збільшують свою ресурсну базу та кількість слухачів - не з'ясувавши ще, якою має бути їхня власна бізнес-модель.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Вища освіта і робочі місця: чого потребує сучасна економіка

Університети, окрім того, що запропонували онлайн-курси своїм власним (зазвичай, тим, що платять за навчання) студентам, відчули себе зобов'язаними приєднатися до революції, яку розпочали масові відкриті онлайн-курси, щоб вона не знищила їх. Coursera налагодила партнерські відносини з 83 університетами та коледжами у всьому світі, зокрема, з багатьма американськими університетами найвищого класу.

Випускник EdX Олексій Логвинов з сертифікатом. Фото: olex-webcraft.blogspot.com

EdX, неприбуткова платформа масових відкритих онлайн-курсів, заснована у травні 2012 року Гарвардським університетом та Масачусетським технологічним інститутом та підтримана 60 мільйонами доларів їхніх грошей, перетворилася зараз на консорціум з 28 різних установ, останньою з яких став Індійський технологічний інститут у Мумбаї.

Платформа FutureLearn, консорціум з 21 британського, одного ірландського та одного австралійського університету, яким керує Відкритий університет [Open University], що пропагує дистанційне навчання з 1970 року, почне пропонувати масові відкриті онлайн-курси у другій половині цього року. Але Оксфорд і Кембридж залишаються осторонь цієї течії, відмовляючись приєднуватися до "метушні лемінгів", як назвав відкриття масових відкритих онлайн-курсів один з представників адміністрації Оксфорду.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Розумний інвестор проігнорує МВА

10 липня Coursera заявила, що зібрала додаткові $43 млн від венчурних інвесторів, на додаток до $22 млн, які вона зібрала минулого року. Хоча й кількість слухачів її курсів стрімко зростає, і зараз перевищує 4 млн осіб, додаткові гроші свідчать про готовність інвесторів повірити, що компанія зможе створити життєздатну бізнес-модель. Нові гроші повинні дати змогу Coursera скористатися будь-якою перевагою, яку вона має з того, що стала першою серед дедалі більшої кількості платформ, що пропонують масові відкриті онлайн-курси.

Фото: adafruit.com

"Дещо цікаво спостерігати за тією кількістю людей, що намагаються скористатися цією модою", - каже Дафні Коллер, професор Стенфордського університету та співзасновниця Coursera. Вона очікує, що Coursera стане одним з "дуже невеликого числа панівних гравців".

Галузь має внутрішню мережну модель, що схожа на ті, які мають Amazon, eBay та Google, як каже Коллер, тобто "виробники контенту йдуть туди, де зосереджена більшість споживачів, а споживачі йдуть туди, де зосереджена більшість контенту".

Саймон Нелсон, головний виконавчий директор FutureLearn, з цим не згоден. "Будь-хто, хто думає, що правила ведення бою вже були написані нинішніми гравцями, серйозно недооцінює потенціал технологій", - каже він.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Як стати членом команди Google без вищої освіти

Безперечно, відбуваються багато експериментів з бізнес-моделями. Масові відкриті онлайн-курси самі по собі можуть бути безкоштовними, але їхні організатори вважають, що матимуть безліч можливостей для отримання доходів.

Coursera почала брати гроші за надання сертифікатів тим, хто закінчує курси та хоче мати докази цього, можливо, для майбутнього працедавця. Вона також починає пропонувати навчальні матеріали курсів за ліцензійними угодами університетам, що хочуть поліпшити свої пропозиції студентам. Проте, зараз вона відмовилася від спроб допомагати компаніям знаходити найманих працівників серед слухачів Coursera, оскільки задоволення різних потреб кожного працедавця, як каже Коллер, "не було моделлю, придатною для масштабування".

Сертифікат про закінчення курсів Udacity. Фото: liangsun.org

Натомість, для Udacity усе навпаки - робота з компаніями задля підготовки їхніх теперішніх та майбутніх працівників займає зараз ключове місце у її бізнес-моделі. В неї є угоди з декількома компаніями, зокрема Google. Нещодавно вона домовилася, що за підтримки AT&T і у партнерстві з Технологічним інститутом Джорджії запропонує ступінь магістра у галузі комп'ютерних наук. Навчальні матеріали будуть безкоштовними, але студенти платитимуть за навчання близько $7 000.

EdX використовує ще один прийом, продаючи свою технологію онлайн-курсів таким університетам, як Стенфорд, щоб вони створювали власні масові відкриті онлайн-курси та водночас популяризували звичайне навчання в самих себе, доповнюючи онлайн-курсами старі навчальні програми.

Ця лекція стала можливою завдяки підтримці...

Фото: facebook.com

Alison, ірландська компанія, що пропонує безкоштовні курси, насамперед з професійно-технічної освіти, і була заснована у 2007 році, ще до появи терміну "масові відкриті онлайн-курси" [MOOCs, massive open online courses], отримує чимало доходів від продажу реклами на своєму сайті.

"Реклама давала змогу розвивати радіо та телебачення, так чому б і не освіту? У сфері освіти вкорінений зовсім недоречний снобізм щодо реклами", - каже Майк Фірік, засновник Елісон.

Як каже Роб Лайтл з консалтингової компанії Parthenon Group, іншою важливою категорією компаній, що можуть запропонувати масові відкриті онлайн-курси, є видавці. Він каже, що компанії, такі як Pearson (частково володіє The Economist), що займаються бізнесом, пов'язаним з освітою, наприклад, видавництвом підручників, можуть процвітати, пропонуючи безкоштовні онлайн-курси і спонукаючи людей купувати пов'язаний з ними платний контент.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Знання задарма. 5 найкращих онлайн-курсів для підприємців

Окрім невизначеності, чи принесуть наявні бізнес-моделі які-небудь прибутки, немає й згоди в оцінках розміру потенційного ринку. Дехто бачить конкуренцію на ньому як гру з нульовою або навіть від'ємною сумою, у якій компанії з низькими витратами радикально скоротять вартість вищої освіти та притиснуть чимало традиційних установ до стінки. Інші вважають, що цей ефект буде другорядним у порівнянні з радикальним збільшенням доступу до вищої освіти, яке принесуть масові відкриті онлайн-курси.

Компанії, які пропонують онлайн-курси, можуть скласти серйозну конкуренцію традиційним університетам. Фото: universitiesnews.com

Майк Фірік прогнозує, що послуги на ринку будуть стандартизовані, що передвіщатиме проблеми для багатьох закладів вищої освіти. Але Анант Аґарвал, керівник EdX, вважає, що ефект діяльності компаній, які пропонуватимуть масові відкриті онлайн-курси, буде більше схожий на ефект діяльності онлайн-служб з пошуку та купівлі авіаквитків, що розширюють ринок за рахунок поліпшення якості обслуговування клієнтів. Себастіан Трун, співзасновник Udacity, вважає, що ефект буде аналогічним за масштабами до того, що мав місце, коли поява кінематографу стимулювала попит на інсценізацію художніх творів: він прогнозує десятикратне зростання ринку вищої освіти.

Скептики вказують на високий відсоток слухачів, що відсіюються під час масових курсів, й у деяких випадках їхня частка перевищує 90%. Але Coursera та Udacity наполягають, що це відображає різні очікування споживачів безкоштовних продуктів, що можуть безоплатно переглядати контент в інтернеті. Обидві платформи вже вивчали, яка частка слухачів, що підписуються на курс з наміром його закінчити, відсіюється у процесі, та виявили, що переважна більшість з них завершують курси.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Шість порад, як стати найкращим у бізнесі

Окрім грошей LearnCapital, фонду венчурних інвестицій з Кремнієвої долини, та Міжнародної фінансової корпорації з Групи Світового Банку, у $43 млн, зібраних платформою Coursera, є також частка Laureate Education, компанії-оператора приватних університетів, що мають на меті отримання прибутку. Даґ Беккер, бос Laureate Education, вважає, що багато відомих університетів незабаром пропонуватимуть залікові кредити, за які можна буде отримати дипломи тим, хто закінчує масові онлайн-курси.

Він думає, що це стимулюватиме до радикального зниження цін на традиційну вищу освіту - настільки, що загальні доходи старих освітніх установ впадуть на набагато більші суми, ніж те, що зможуть заробити стартапи. Проте, якщо масові відкриті онлайн-курси знизять вартість вищої освіти на одну третину, як він це передбачає, і зароблять для себе лише 1% цієї суми, це, за його словами, "все одно буде дуже добрим бізнесом".

Оригінал: The Economist

Переклад: Сергій Брикса, iPress.ua

росія просувається на Сході. Її військова ефективність підвищилася, проте чи надовго – Мік Раян
росія просувається на Сході. Її військова ефективність підвищилася, проте чи надовго – Мік Раян
росіяни втратили можливість наступати на оперативному рівні. Тож маємо 1000 маленьких атак піхотою – Том Купер
росіяни втратили можливість наступати на оперативному рівні. Тож маємо 1000 маленьких атак піхотою – Том Купер
Чи змінилося ставлення Пекіна до москви? Два сценарії війни Китаю із Заходом
Чи змінилося ставлення Пекіна до москви? Два сценарії війни Китаю із Заходом
Заворушення в Грузії може використати росія. Не виключено й нове вторгнення – Люк Коффі
Заворушення в Грузії може використати росія. Не виключено й нове вторгнення – Люк Коффі
путін, Кадиров і пекельна сірка. Чеченський та російський лідери пов'язані між собою життям і смертю – Едвард Лукас
путін, Кадиров і пекельна сірка. Чеченський та російський лідери пов'язані між собою життям і смертю – Едвард Лукас
Китай перетнув червону лінію Байдена щодо України. Чи будуть наслідки? – Мет Поттінгер
Китай перетнув червону лінію Байдена щодо України. Чи будуть наслідки? – Мет Поттінгер
Тіньовий танкерний флот росії загрожує Швеції: екології та безпеці. Чи може завадити ЄС – Елізабет Бро
Тіньовий танкерний флот росії загрожує Швеції: екології та безпеці. Чи може завадити ЄС – Елізабет Бро
Американські GLSDB мають проблеми з від'єднанням прискорювача. Чому росіяни прорвалися на Покровсько-Авдіївському напрямку – Том Купер
Американські GLSDB мають проблеми з від'єднанням прискорювача. Чому росіяни прорвалися на Покровсько-Авдіївському напрямку – Том Купер