Успіх децентралізації залежить від фінансових засобів для реалізації завдань, - польський політик
Про це розповіла Анна Ковальска, депутат сеймику Підкарпатського воєводства, екс-віце-маршалек Підкарпатського воєводства Польщі під час засідання круглого столу, присвяченому питанням децентралізації, який відбувається у Львові, інформує iPress.ua.
"Стільки влади, скільки грошей. Жодна влада не хоче віддати гроші від себе. Тому застерігаю, що ефективність децентралізації залежить в першу чергу від того, щоб усі щаблі місцевого самоврядування мали фінансові засоби для реалізації завдань", - зазначила Ковальська.
"Не можна піддаватись на регіональні впливи, як це було у нас у випадку повітів, які навіть не мали свого майна", - заявила вона.
Депутат вважає, що краще почекати та довше подискутувати і дійти до такої моделі, щоб ці територіальні одиниці були великими і могли мати власні доходи.
"На початку треба розділити компетенцію воєводи від компетенції маршалка. У нас вважалося, що і воєвода і маршалок займалися економікою. Добре, що Польща увійшла до ЄС, де компетенція була чітко розділена, бо фінанси є розділені. У момент, коли відбулася децентралізація, завдання, які віддавались на рівень місцевого самоврядування були досить збалансовані. Натомість з часом центральна влада почала передавати місцевому самоврядуванню додаткові завдання, але разом з цим не передавала жодних ресурсів для їх виконання. Мусите з цим рахуватися", - сказала Ковальска.
За її словами, органи місцевого самоврядування в Польщі показали, що змогли провести реформу в освіті і освіта утримується з державних субвенцій. Але цих коштів є щораз менше. Сьогодні бюджет такого міста як Жешів – це 75% субвенцій з центрального бюджету.
"Дуже часто потрібно шукати додаткове фінансування на освіту, якщо ми не хочемо закривати школи. Тому доводиться шукати засоби самим, щоб профінансувати освіту. Ці 25% походить з локальних податків, податку від підприємців та податків від доходів фізичних осіб. Тут важливо, що було з чого стягувати ці податки, бо іншої можливості до фінансувати потреби певної території немає. Розвиток підприємництва, розвиток економіки для органів місцевого самоврядування є чи на найважливішою справою", - розповіла вона.
Ковальська радить під час дискусії про те, як має виглядати модель самоврядування, звернути увагу на розвиток економіки України.
"У цій хвилі маєте можливість користуватися тими ресурсами, якими користуємося ми – з Польщі, Німеччини, тих країн, які увійшли до ЄС. Найближчим часом стануть доступними кошти ЄС, які виділяються на період 2014-2020 років. Саме тому гасло "Готуємо політиків нової епохи" є надзвичайно актуальне", - сказала вона.
Депутат сеймику Підкарпатського воєводства також заохочує усіх тих, хто хоче бути політиками, до контактів із країнами із ЄС.
"Поляки теж цього не вміли робити, ми також вчилися цього. Ми також їздили, вчилися і працювали із різними країнами. Щоб вчитися як розвивати підприємництво. В Польщі збудовано багато доріг, бо зв'язок у цій ситуації є важливим. Також розвивається дослідництво, але у співпраці із підприємництвом. Можна робити дослідження із науковими інститутами, але важливо, щоб вони співпрацювали з підприємцями, які би розуміли, як користуватися цими дослідженнями і чи вони їм потрібні", - розповіла вона.
Єдиною помилкою під час проведення реформи місцевого самоврядування, за словами депутата, було знищення професійної школи.
"Сьогодні повертаємось до цього. Маємо кваліфікованих інженерів, але не маємо механіків, людей, які змогли запровадити всі ці винаходи в життя на конкретних підприємствах. Додатково до всіх бюджетів у нас є кошти, які йдуть із бюджету ЄС. Ми зробили комунальну інфраструктуру, дороги, запустили дослідницькі інститути, інститути розвитку, змогли змінити ментальність підприємців, щоб вони обєдналися у певні групи - кластери. Більший може більше. У результаті зявилися туристичний, аграрний, авіаційний, споживчий кластери", - розповіла Ковальска.
Депутат сеймику Підкарпатського воєводства також розповіла, що у місцевого самоврядування Польщі загалом є три цілі фінансування:
1. розвиток наукових досліджень, надання доступу підприємцям до цих досліджень, розвиток малого і середнього підприємництва.
2. Друга ціль – це те, з чим самоврядування має найбільші проблеми – охорона навколишнього середовища. Це й зменшення шкідливих викидів в атмосферу.
3. Остання ціль – соціальна. Це допомога людям, які з певних причин – безробіття або хвороб не здатні працювати.
Сеймик Підкарпатського воєводства так розподілив кошти між тими цілями, з них найбільше йде на комунікацію – понад 19%. Йдеться не лише про дороги, але й про транспортні засоби.
Коштами, які виділяються із європейських програм, за словами Ковальскої, також можуть скористатись українські підприємці, співпрацюючи зі своїми польськими партнерами.
"Йдеться не лише про будівництво доріг, але й про будівництво залізничних колій. У нас зараз робить акцент на будівництво залізничних колій і розвиток залізниці, бо вона у нас занедбана, як і у вас", - зазначила депутат.
Також спільними сожуть стати програми, які стосуються транскордонного співробітництва східних воєводств із Польщею, Україною, Білоруссю.
"Ці програми мають на меті допомогти західним регіонам України і Білорусі наздоганяти у розвитку західні держави. Є час, щоб для неї добре підготуватися, бо правила гри будуть оголошені наприкінці 2015 року", - наголосила депутат.
У свою чергу депутат Сейму Польщі Томаш Камінські наголосив, що децентралізація не означає федералізацію країни.
"Ми маємо одну Конституцію, один парламент, одного президента, один закон, який зобов’язує усі ґміни, повіти, воєводства, одну податкову систему, одну карну систему, одне військо, одну поліцію і всі інститути і всі центральні інституції", - каже Камінські.