Facebook iPress Telegram iPress Twitter iPress search menu

В Україні вказали на монополіста в одержанні західних грантів

В Україні вказали на монополіста в одержанні західних грантів
Фото: apostrophe.com
В Україні спостерігається монополізація "грантового ринку".

У системі розподілу грантів і зовнішньої допомоги все більше питань щодо непрозорості та незрозумілості критеріїв виділення коштів.

Про це йдеться у статті "Якщо відкриємо рот - нічого не отримаємо: як в Україні розподіляються гранти зі США і Європи".

"Зараз спостерігається все більша монополізація "грантового ринку" з однією-двома великими організаціями, зокрема РПР (Реанімаційний пакет реформ)", - розповів "Апострофу" представник однієї з українських громадських організацій.

"За яким правом вони монополізували бренд громадянського суспільства в Україні, ніхто не знає, але вони зараз його успішно трансформують в швидкозростаючі банківські рахунки організації, яка також за нікому невідомими критеріями отримала право адміністрування грантових грошей", - підсумував співрозмовник.

Йдеться про Інститут медіа права (ІМП). РПР - не самостійна юридична особа, і виграні цією платформою гранти йдуть на рахунок Інституту медіа права. Згідно зі звітом центру, у 2015 році ця організація виділила РПР 470 тис євро, що склало 80% від загального обсягу фінансування РПР в 2015 році. Сам Інститут медіа права за минулий рік отримав 23,181 млн грн, тобто фактично в два рази більше. На інформаційні запити "Апострофу" щодо бюджету організації на прохання прокоментувати звинувачення РПР і ІМП в схемах виграшу ними грантів, відповіді не прийшло. Більше того, співробітники РПР навіть в неофіційних бесідах відмовляються відповідати на питання "прозорості" отримання грантів, але скаржаться на те, що більшість отриманих від донорів грошей потрапляє тільки керівництву платформи.

"Все йде в руки керівництву, рядові виконавці практично нічого не отримують. Навіть на деякі круглі столи та заходи, які можуть проходити в інших містах, ми змушені добиратися за свій рахунок", - заявила виданню одна із учасниць платформи.

На питання, чому активісти не піднімуть цю тему публічно, відповідають просто: "Якщо відкриємо рот - взагалі нічого не отримаємо. Тих, хто протестували, просто закрили і викинули. Шансів отримати гроші з інших джерел ще менше, тому радіємо хоча б тим копійкам, які нам перепадають. Адже може бути й гірше".

Слід зазначити, що РПР - платформа, яка, судячи з розміщеним на їхньому сайті даними, об'єднує 57 громадських організацій. Вона виникла після Революції гідності і зараз, як стверджують співрозмовники "Апострофа", отримує левову частку грантових коштів, зокрема з боку Європейського Союзу.

"Вони собі записують на сайті все підряд законопроекти, в тому числі і ті, які розроблені урядом. Для урядових органів це дуже зручно - зустрілися з РПР, попили кави і розійшлися кожен зі своїм: міністерства записали, що схвалено громадянським суспільством, а РПР відрапортував про успішну реалізацію гранту. Але ж всі вже бачать, що особливих результатів, пов'язаних з діяльністю РПР, не спостерігається. Тоді кому це потрібно, чому вони досі виграють гранти, незважаючи на свою низьку ефективність?", - задається питанням один зі співрозмовників "Апострофу".

Про справжні мотиви подібних рішень невідомо. Але експерти звертають увагу на те, що часто грантова підтримка використовується для лобізму або створення видимої активної діяльності, наприклад, в сферах боротьби і протидії ВІЛ / СНІД, розробці законодавства, боротьби з тютюновими та алкогольними компаніями, протидії корупції і так далі.

Глава правління громадської організації "Центр ефективного законодавства" Мар'ян Заблоцький, який підняв у минулому році тему прозорості розподілу фондів допомоги Україні, вважає, що якщо одні гранти просто не приносять ніякої користі, то інші, що використовуються для лобіювання тих чи інших законопроектів, можуть нашкодити країні. Як приклади він називає грант компанії "Агроінвест" в обсязі $2,5 млн, спрямований на реформування земельних відносин в Україні, або грант ГО "Життя" на суму в $325 тис на прийняття нового антитютюнового закону.

В обох випадках, як вказав експерт у своєму блозі, має місце просто юридична безграмотність при підготовці законопроектів навіть з "благородними цілями", оскільки "отримувачі гранту мають просто хочуть пролобіювати законопроект швидше, так як їх грант закінчується в травні 2016 року".

Нагадаємо, що Європейський банк реконструкції та розвитку у 2016 році планує вдвічі збільшити кількість проектів і відповідне фінансування грантової підтримки малого та середнього бізнесу в Україні.

росіяни втратили можливість наступати на оперативному рівні. Тож маємо 1000 маленьких атак піхотою – Том Купер
росіяни втратили можливість наступати на оперативному рівні. Тож маємо 1000 маленьких атак піхотою – Том Купер
Чи змінилося ставлення Пекіна до москви? Два сценарії війни Китаю із Заходом
Чи змінилося ставлення Пекіна до москви? Два сценарії війни Китаю із Заходом
Заворушення в Грузії може використати росія. Не виключено й нове вторгнення – Люк Коффі
Заворушення в Грузії може використати росія. Не виключено й нове вторгнення – Люк Коффі
путін, Кадиров і пекельна сірка. Чеченський та російський лідери пов'язані між собою життям і смертю – Едвард Лукас
путін, Кадиров і пекельна сірка. Чеченський та російський лідери пов'язані між собою життям і смертю – Едвард Лукас
Китай перетнув червону лінію Байдена щодо України. Чи будуть наслідки? – Мет Поттінгер
Китай перетнув червону лінію Байдена щодо України. Чи будуть наслідки? – Мет Поттінгер
Тіньовий танкерний флот росії загрожує Швеції: екології та безпеці. Чи може завадити ЄС – Елізабет Бро
Тіньовий танкерний флот росії загрожує Швеції: екології та безпеці. Чи може завадити ЄС – Елізабет Бро
Американські GLSDB мають проблеми з від'єднанням прискорювача. Чому росіяни прорвалися на Покровсько-Авдіївському напрямку – Том Купер
Американські GLSDB мають проблеми з від'єднанням прискорювача. Чому росіяни прорвалися на Покровсько-Авдіївському напрямку – Том Купер
Ескалація, червоні лінії, ризики та російсько-українська війна. Частина 2 – Лоуренс Фрідман
Ескалація, червоні лінії, ризики та російсько-українська війна. Частина 2 – Лоуренс Фрідман