Закон про "плаваючі" акцизи на нафтопродукти неефективний, - Shell
Таку думку висловив провідний фахівець із цін мережі АЗС Shell Олександр Слободяник у звіті про ринок нафтопродуктозабезпечення консалтингової групи "А-95" (Київ), пише "Интерфакс-Украина".
"Акциз дозволяє сподіватися на зниження цін лише за достатньо високих котируваннь на нафту (від 125 дол/бар), в інших випадках - він фіксує ціну або, як показала практика, може зупинити динаміку зниження", - пояснив експерт.
На його думку, норма про "плаваючий" акциз потребує суттєвого доопрацювання.
Водночас у компанії переконані, що загалом закон необхідний ринку, оскільки дозволяє в автоматичному режимі стабілізувати цінову ситуацію і захистити ринок від зовнішніх чинників, зокрема від високих цін на нафту.
Захмарні сподівання слід залишити на потім
Президент об'єднання "Асоціація операторів ринку нафтопродуктів України" Леонід Косянчук також виступив з критикою чинного "плаваючого" акцизу. На його думку, документ відкидає падіння цін (працює лише на підвищення), навіть за низьких котируваннь нафти.
"Споживачеві не варто розраховувати на падіння цін нижче середніх у країні 10,8 грн/л (діапазон 10,6-10,99 грн/л). Довгоочікуване зниження світових котирувань нафти до рівня 90 дол/бар більш ніж інші країни відчула наша держава, адже у кульмінацію зниження акциз зріс майже у півтора рази - до 283 євро/т (базова ставка – 198 євро/т)", - зазначив Косянчук.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Нафтотрейдери готуються до дефіциту пального в серпні
Український паливний ринок потерпає від світових нафтових коливань. Фото: perthnow.com.au
Президент асоціації вважає нелогічним те, що акциз на бензин і дизельне пальне встановлюють, з розрахунку середнього значення котирувань нафти марки Brent за минулу декаду місяця, тоді як на ринок надходять нафтопродукти, отримані з нафти, придбаної за котируваннями як мінімум місяцем раніше.
Урядові афери б'ють по гаманцю АЗС
"Абсолютно незрозуміло, чому використовують котирування на нафту марки Brent, якщо нафта цієї марки в Україну не надходила ніколи і надходити в найближчому майбутньому не буде", - зазначає Косянчук.
На його думку, позбавлений логіки і сам коридор дії базової ставки акцизу 105-125 дол/бар, оскільки у попередні роки верхня межа середніх котирувань не перевищувала 120 дол/бар, а нижні значення були істотно менше за 105 дол/бар.
Нагадаємо, 16 травня 2012 року парламент проголосував за закон про "плаваючі" акцизи на нафту. Тепер вони будуть обернено пропорційно залежати від вартості нафти на світових ринках - підвищуватись у разі їхнього зниження, і навпаки, зменшуватися за їх зростання.