У 2012 році в чиновників та державних структур була гарна нагода збагатитися, використовуючи будівництво об’єктів до чемпіонату Євро-2012. В держбюджеті було передбачено близько 7,5 млрд грн для футбольного чемпіонату. Весь чемпіонат, за підрахунками уряду, коштував понад 40 млрд грн.
Відповідно, практика тендерів з одним учасником, постійне збільшення вартості будівництва окремих об’єктів дозволили добряче заробити компаніям, приближеним до влади. Наприклад, група компаній "Альтком", яку пов’язують з главою Мінінфраструктури Борисом Колесніковим, за час дії урядової програми з підготовки до чемпіонату (з 2008 року) отримала підряди на загальну суму 12,09 млрд грн.
Були й інші проекти, будівництво яких почалося в 2012-му або продовжувалося з попередніх років. Однак, Євро-2012 стало пріоритетом.
У влади, звісно, грандіозні плани щодо розбудови інфраструктури країни в наступному році.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Україна отримала державний бюджет на 2013 рік
"Це будівництво магістральних автомобільних доріг в напрямку Дніпропетровська, Харкова, Криму і т.д., це об'їзні дороги навколо Дніпропетровська, Донецька, це будівництво метро в Дніпропетровську, продовження будівництва метро в Києві і багато інших об'єктів, перелік яких займає не одну сторінку в документах уряду", - сказав у відповідь на запитання кореспондента iPress.ua під час конференції у Facebook прем’єр-міністр України Микола Азаров.
Але наступний рік буде менш щедрим на реалізацію інфраструктурних проектів. Через брак коштів дотримання планів є неможливим. Сам Азаров влітку був незадоволений темпами будівництва об’їзної дороги навколо Дніпропетровська і вимагав у вересні здати в експлуатацію другу чергу шляху, однак цього не було зроблено. На будівництво і ремонт доріг в 2013 році передбачено 7,5 млрд грн.
Спрогнозувати, скільки вдасться реалізувати із запланованого прем’єр-міністром доволі складно. Будівництво відбувається в міру надходження коштів до державного бюджету.
"Поки що перспектива дуже туманна", - зазначив iPress.ua колишній секретар комітету Верховної Ради України з питань транспорту і зв'язку Микола Ковзель.
За його словами, також невідомо, чи поступатимуть кредити на модернізацію інфраструктури від міжнародних організацій.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Донецькі дороги: щоб мало не здавалося
"Сьогодні все зупинено. Ми не отримуємо майже ніяких коштів. Як все складеться наступного року – неможливо спрогнозувати. Можливо, буде просвітлення, зміниться політика, нам почнуть давати кошти. Кажуть, що в листопаді є можливість підписати угоду про асоціацію. Якщо підпишуть, то можливо кошти дадуть", - поінформував Микола Ковзель.
На розвиток та розбудову доріг у 2013 році Україна розраховує отримати близько 3,250 млрд грн позики. Кредиторами виступають Міжнародний банк реконструкції та розвитку, Європейський банк реконструкції та розвитку та Європейський інвестиційний банк. Однак, виплата за кредитами, взятими на дороги раніше, становитиме приблизно 8,5 млрд грн. Навряд чи знайдеться фінансування на всі проекти.
"Все залежить від взаємостосунків з міжнародним валютним фондом, іншими джерелами надходження позик", - зауважив екс-заступник голови Комітету Верховної Ради України з питань будівництва, містобудування і житлово-комунального господарства та регіональної політики Ігор Лисов.
"Видатки в бюджеті більші, ніж доходи (дефіцит держбюджету-2013 становить 50 млрд грн - ред.). Якщо буде правильно сформована геополітична складова, то звісно надходження будуть за рахунок зовнішніх запозичень", - додав він.
За словами народного депутати, наступного року гроші в першу чергу йтимуть на реалізацію соціальних програм президента, наприклад, "Доступне житло", вредитування молодіжного житла тощо. До речі, перед парламентськими виборами на програму "Доступне житло" Кабмін обіцяв виділити 1 млрд грн, однак в держбюджеті заклали 300 млн грн.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: ЄБРР фінансуватиме українські комунальні підприємства
"Якщо заплановано 10 об’єктів, а коштів є на п’ять або на три, то де буде боротьба, хто більш впливовіший - той будуватиме, - розповідає Микола Ковзель, - У нас же будуються об’єкти не за стратегічним призначенням чи за необхідністю. А за тим, хто буде мати більше впливу, дасть більший відкат, той об’єкт і буде будуватися. На нього і даватимуть кошти. Все відбуватиметься за схемою, як в цьому році".
Не слід також забувати, що у 2013-му продовжуватимуть покращувати умови проживання "сім’ї" і приближених до неї клерків. За даними сайту "Наші гроші", дачі, гелікоптери, машини, харчування Януковича в цьому році обійшлися населенню в 625 млн грн і близько 1,5 млрд грн з початку 2010 року.
У 2013 році на потреби Державного управління справами передбачено 1,29 млрд грн. При цьому в кошторисі-2013 ДУСі не виділятимуть кошти на "будівництво, капітальний ремонт та реконструкцію об'єктів". У цьому ж році за цією статтею витрат пішло 268 млн грн (було передбачено лише 48 млн грн - брак компенсували коштами з Мінрегіонбуду).
Проекти, які дозволять освоїти державні кошти:
Дорога Київ-Черкаси-Дніпропетровськ. Загальна вартість, яку оголосив Міністр інфраструктури Борис Колесніков, становить 23,5 млрд грн. Дорога проходитиме через Черкаську область.
Сергій Одарич показує проект дороги Київ-Черкаси-Дніпропетровськ. Фото: procherk.info
За словами міського голови Черкас Сергія Одарича, в 2013 році має розпочатися будівництво дороги від Канева до Дніпропетровська. По Черкаській області пролягатиме найдовший відрізок траси – 159 км. Ще 66 км – по Київській області, Кіровоградській – 81,5 км, Дніпропетровській – 86,5 км.
До магістралі також долучений проект будівництва об’їзної дороги навколо Дніпропетровська. Її перший етап, 18 км, здали в експлуатацію у 2011 році. На об’їзну вже виділили 800 млн грн.
Подільський мостовий перехід через Дніпро у Києві. В будівництво об’єкту вже вкладено 600-700 млн грн. Київська влада розраховує на підтримку з державного бюджету, а також на пошук кредитних коштів.
Подільський міст обіцяли збудувати у 2012 році. Фото: kievpress.net
Глава КМДА Олександр Попов заявляв про можливість залучення фінансів уряду Китаю Національним агентством інвестицій. За його словами, для добудови потрібно ще 1,5 млрд грн.
Будівництво моста призупинялося. Відновити зведення планувалося у листопаді цього року. Два роки тому влада обіцяла здати в експлуатацію Подільський перехід у 2012 році.
Розбудова метро у Києві. Із загальної вартості на будівництво першої ділянки знадобиться близько 7 млрд грн, другої — 4,2 млрд грн.
Відкриття 50-ї станції метро у Києві "Виставковий центр". Фото: wek.com.ua
Лінія метро складатиметься з 12 станцій і двох пересадочних вузлів. Очікуваний пасажиропотік становитиме 40,8 тис. осіб/год. Термін реалізації проекту — 2012-2017 роки.
КМДА та російський "Внєшекономбанк" підписали угоди про фінансування будівництва четвертої гілки метрополітену. Загальна сума інвестицій планується в обсязі €1,2-1,6 млрд.
Метро в Дніпропетровську. Загальна вартість об’єкту оцінюється у понад 4 млрд грн.
Будівницво метра у Дніпропетровську хочуть завершити через 4 роки. Фото: 9-channel.com
Більшість коштів, €304 млн, планують залучити від міжнародних кредиторів – по €152 млн від ЄБРР та ЄІБ.
В 2013 році в проект хочуть інвестувати 99 млн грн. В 2012 році на будівництво дніпропетровської підземки виділили 50 млн грн.
Бескидський тунель у Львівській області. Орієнтовна вартість будівництва становить €102,7 млн без урахування підготовчих робіт на підходах до тунелю, які Львівська залізниця здійснює за власні кошти.
Будівництво Бескидського тунелю. Фото: zakarpattya.net.ua
На сьогодні там укладено три під'їзні шляхи, ведеться будівництво під'їзних автомобільних доріг. Залізниця залучила для будівництва в цьому році 2,2 млн грн..
Очікується, що проект повністю профінансує ЄБРР.