Оскільки, схоже, що кожного лютого в Україні відкривається сезон полювання на російські А-50, і після вже другої такої втрати за місяць (про першу див. тут), виникає багато запитань на кшталт: "а скільки (беріївських) А-50 СРДЛО залишилося в росії?" І я подумав: гаразд, давайте перевіримо. За якихось 30 хвилин блукання соціальними мережами на світ з'явився такий "фотоогляд".
Зверніть увагу: жодна з наступних фотографій не є моєю, всі вони знайдені на різних сайтах. Вони використані виключно "для ознайомлення".
Почнемо з того, що у 1980-1990-х роках (точніше, у 1985-1993 роках) на заводі в Ташкенті було виготовлено загалом
- 3 прототипи (Борт 10, 15 і 20);
- 24 операційних А-50 (Борт 30-53).
Одна з перших фотографій А-50 (принаймні, опублікованих на Заході), зроблена шведськими ВПС у 1986 році над Балтійським морем.
Протягом наступних 20 років було оголошено про декілька проєктів модернізації, зокрема А-50У, потім А-50М, потім ще один А-50У, а потім А-100. Як завжди, росіяни досягли успіху в плануванні й оголошенні, але не в реалізації. Окрім "іншого" або "нового" проєкту А-50У, майже нічого з цього не з'явилося на світ.
Сьогодні знайти фотографії "оригінальних" (не модернізованих) А-50 стає все важче з кожним днем. А якщо і вдається, то, схоже, це зношені літаки, які вже давно не пересувалися. Судячи з усього, вони стали раритетом близько 10 років тому.
- Борт 30: RF-?????; схоже, використовувався для тренувань, принаймні, близько 2010 року; доля невідома;
- Борт 44: RF-?????; доля невідома;
- Борт 46: RF-?????; доля невідома;
- Борт 50: RF-50601; може все ще експлуатуватися, навіть стверджується, що він був збитий 14 січня 24 року;
- Борт 51: RF-50606; може бути все ще в строю (останні фото приблизно 2008 року);
- Борт 52: RF-?????; переобладнаний на прототип А-100.
Незрозуміла доля: вид зверху на Борт 44 на початку 2000-х років.
Одна з "найсвіжіших" фотографій Борта 50, зроблена 2013 року, коли він ще був у конфігурації A-50.
Радянський Союз також виготовив один літак Іл-976. Зовні схожий на А-50, він насправді є "цивільною" модифікацією, яка використовувалася для моніторингу випробувальних польотів у Жуковському. Востаннє його бачили приблизно у 2017 році.
Проєкт А-50У, розпочатий 1999 року, потім скасований, але знову запущений 2000-го, просувався дуже повільно. Суть проєкту полягала в капітальному ремонті окремих планерів А-50 та встановленні на них сучасних процесорів і плоских дисплеїв. Останнє дозволило підвищити "роздільну здатність" радіолокаційної картинки, швидкість її обробки, а також збільшити загальну кількість цілей, які літак міг відстежувати одночасно (з 45 до 150).
Першим А-50У став Борт 37, який був прийнятий на озброєння 2005 року. Через те, що він був прототипом, його передали ВКС лише 2014-го. За ним пішли Борт 47 (2011), Борт 33 (2013), Борт 37 (2014), Борт 41 (2017), Борт 45 (2018), Борт 42 (2019) Борт 43 (2022).
Значить, ВКС пішли на тотальне вторгнення в Україну з такими бортами А-50У:
- Борт 33: RF-50602; має бути в строю;
- Борт 37: RF-93966; (за повідомленнями) збитий 14 січня 24 року*;
- Борт 41: RF-94268; має бути в строю; позивний "Таганрог";
- Борт 42: RF-50610; (за повідомленнями) збитий 23 лютого 24 року;
- Борт 43: RF-50608; пошкоджений 25 лютого 23 року;
- Борт 45: RF-93952; має бути в строю;
- Борт 47: RF-93957; має бути в строю.
Борт 33 – єдиний A-50У ВКС, пофарбований у темно-сірий колір. Це був другий екземпляр цього варіанту, але перший, який став серійним, і перший A-50У, що надійшов на озброєння ВКС.
А-50У Борт 43 (RF-50608) на авіабазі "Макулищі" (білорусь) у лютому 2023 року. Це був останній приклад цього варіанту, підтверджений як модернізований і переданий ВКС на початку 2022-го.
2006 року "тупоголові командири" з москви уклали контракт з компанією Vega Group на чергову модернізацію: А-100 під кодовою назвою "Прем'єр". Цей проєкт "поглинув" один зі старих А-50 (Борт 52), який був переобладнаний у перший прототип А-100, котрий також став першим прикладом із додатковою радіолокаційною станцією над кабіною пілота (див. фото нижче).
Два інших прототипи були створені на базі Іл-76МД-90А 78651 і 78652. Однак потім проєкт застопорився, а 2013 року був реорганізований у Premier-476. Перші польоти одного з прототипів були здійснені 2017-го, і було оголошено, що новий тип літака надійде в експлуатацію 2020 року. Я ще не бачив, як він експлуатується ВКС, але: у квітні 2021 року літак із позивним 78651 був помічений на Flightradar24, коли, очевидно, відстежував політ розвідувального БПЛА Northrop-Grumman RQ-4 Global Hawk над Чорним морем. Тож, скоріш за все, росіяни скористалися можливістю випробувати свою нову іграшку.
Висновки:
- малоймовірно, що у ВКС залишилися ще діючі літаки А-50;
- із семи А-50У, що надійшли на озброєння, п'ять все ще можуть бути на озброєнні, якщо Борт 43 відремонтували;
- із трьох прототипів А-100, про які відомо, що вони були побудовані, жоден не перебуває на озброєнні ВКС, але ніхто не каже, що росіяни використовуватимуть їх в операціях.
Підсумок: на озброєнні ВКС, швидше за все, все ще є сім або вісім А-50У і А-100.
Можливо, після двох років інтенсивних операцій над Україною готовність решти А-50У, як кажуть, є "низькою". Проте навіть у "найкращі часи" (на початку війни) росіяни ніколи не розгортали їх так, як це робить НАТО, тобто ніколи не тримали 2-3-4-5 літаків у повітрі і "на місці" цілодобово й без вихідних. ВКС просто не так працюють. Замість цього їх розгортали для посилення захисту зон особливого інтересу (на початку це була підтримка великих десантних операцій в районі Києва і Вознесенська, наприклад; останнім часом – для посилення протиповітряної оборони Кримського півострова), або для підтримки конкретних масштабних операцій тактичної авіації (наприклад, для підтримки повітряних ударів в районі Авдіївки).
* Я пишу "за повідомленнями", тому що навіть якщо втрата буде підтверджена, я не бачив жодних доказів того, що це був саме той літак, про який йдеться в цьому повідомленні.