Забезпечення безпечного і приватного збору та аналізу величезних обсягів даних є ключем до побудови екосистеми штучного інтелекту, яка сприяє інноваціям, але водночас захищає демократичні цінності і не допускає потрапляння даних до рук зловмисників, які намагаються використати їх для геополітичної конкуренції або підриву демократії.
Протягом останнього року світ був шокований стрімким стрибком у розвитку штучного інтелекту й автоматизації. Хоча штучний інтелект, машинне навчання та автоматизація використовуються вже певний час, прості у використанні інтерфейси, що з'явилися наприкінці минулого року, зробили те, що колись було науковою фантастикою, реальністю для широких верств населення. ШІ може стати однією з найбільш значущих технологічних розробок у нашому житті, і він вже знайшов своє застосування у біологічних дослідженнях, допомагає боротися зі зміною клімату, захищає від фінансового шахрайства тощо.
Потенціал інновацій та штучного інтелекту у вирішенні деяких найболючіших проблем, з якими стикається сучасне суспільство, є величезним. Але настільки реальним є потенціал прогресу, наскільки реальними є виклики та загрози, які може нести в собі ШІ. На початку цього року група видатних експертів зі штучного інтелекту, зокрема керівники компаній, що працюють над цими новими технологіями, підписали лист з одного речення, в якому заявили: "Зниження ризику вимирання через штучний інтелект має стати глобальним пріоритетом поряд з іншими ризиками суспільного масштабу, такими як пандемії та ядерна війна". Якщо не брати до уваги ризик вимирання, існують і більш нагальні виклики, серед яких масове стеження, автономна летальна зброя, перебої на ринку праці в нових і глибоких формах.
Цікаво, що цей новий технологічний розвиток відбувається одночасно з двома взаємопов'язаними глобальними політичними тенденціями: посиленням геополітичної конкуренції та зростанням зусиль, спрямованих на розмивання демократичних норм і захисту. ШІ матиме глибокий вплив на обидві ці тенденції. Важливими питаннями є те, як, з якою метою і що політики можуть зробити з цим.
Геополітика і штучний інтелект. За умов конкуренції технології мають значення
Національна могутність і технологічне лідерство завжди були тісно пов'язані між собою. Йдеться не лише про безпосереднє домінування в технологіях, але й про ширший вплив технологічних інновацій на економіку та суспільство, який допомагає розбудовувати цю владу. Сьогодні цей взаємозв'язок є ще більш вираженим і змінюється швидше, ніж у минулому. Як нещодавно пояснив посол США з особливих доручень з питань кіберпростору та цифрової політики Натаніель Фік, виступивши в Сенатському комітеті з міжнародних відносин: "Багато традиційних показників сили, таких як ВВП або військовий потенціал, все більше відстають від нашої здатності впроваджувати інновації в ключових сферах. ... У сфері геополітичної конкуренції технології мають значення".
Водночас уряди та антидемократичні сили вже почали використовувати ШІ/інструменти автоматизації для маніпулювання інформаційним простором, втручання в демократичні процеси та репресій проти населення. У своєму звіті "Свобода в мережі 2023" Freedom House виявила, що щонайменше 47 урядів використовують коментаторів для маніпулювання онлайн-дискусіями, а інструменти ШІ/автоматизації застосовуються для ескалації дезінформації, масового стеження (зокрема розпізнавання облич) і посилення цензури.
Простіше кажучи, ШІ – це інструмент, який може бути використаний антидемократичними силами як всередині країни, так і за кордоном для підриву демократії трансатлантичної спільноти.
Забезпечити безпеку і конфіденційність даних. Завдання для політиків
ШІ вже тут, і він залишиться з нами, разом з усіма ризиками та можливостями, які з ним пов'язані. Завдання політиків у трансатлантичному співтоваристві полягає в тому, щоб допомогти побудувати екосистему, яка сприяє інноваціям для збереження конкурентної переваги, але також захищає демократичні цінності, що лежать в основі спільноти.
Для цього знадобиться складний рецепт, над яким світові експерти та політики все ще працюють. Але одним із найважливіших інгредієнтів цього рецепту є захист даних користувачів.
Системи штучного інтелекту залежать від величезних обсягів даних, щоб навчатися і вдосконалювати процеси прийняття рішень. Аналітика великих даних використовує ШІ для кращого аналізу даних. Частиною рівняння побудови інноваційної та демократичної екосистеми для ШІ є забезпечення цілісності даних, їхнього збору та захисту. Зокрема, дані повинні зберігатися в безпеці (бути захищеними), а також збиратися й аналізуватися відповідно до демократичних цінностей.
Забезпечення захисту даних від незаконного доступу до них з боку зловмисників, чи то державні органи чи злочинні організації, стає все більш пріоритетним завданням протягом останніх двох десятиліть. Так само, як і вдосконалення захисту приватності, щоб гарантувати, що персональні дані не використовуються в комерційних цілях і не поширюються без згоди користувача. Але обидва ці напрямки в трансатлантичному співтоваристві в останні роки просуваються нерівномірно.
У Сполучених Штатах політики, відповідальні за національну безпеку, пропонують інноваційні підходи до того, як об'єднати всі зацікавлені сторони, що беруть участь у забезпеченні кібербезпеки, для кращого забезпечення захисту, доступності, надійності та стійкості кібермереж та інфраструктури країни. Тим часом в Європейському Союзі зростає занепокоєння щодо безпеки, пов'язане з поточною імплементацією Закону про цифрові ринки (DMA). Нещодавнє рішення ЄС замовити технічне дослідження для оцінки та картографування проблем безпеки, що випливають із певних положень DMA, свідчить про те, що ці проблеми є реальними. Це дослідження є позитивним кроком, але лише за умови проведення ретельного і справжнього технічного аналізу наслідків для безпеки з рекомендаціями щодо їхнього пом'якшення.
Тим часом на фронті захисту приватності перспективи прийняття всеосяжного закону про цифрову приватність у США, схоже, зайшли в глухий кут, незважаючи на певний серйозний прогрес, досягнутий торік. ЄС на роки випередив Сполучені Штати завдяки Загальному регламенту захисту даних (GDPR), але і тут DMA створює складнощі.
Вимоги DMA щодо інтероперабельності для додатків для обміну зашифрованими повідомленнями можуть підірвати досягнення GDPR у сфері захисту приватності. Наприклад, Стів Белловін, один із провідних криптографів світу і колишній головний технолог Федеральної торгової комісії США, попереджає, що наскрізна інтероперабельність шифрування, як пропонується у DMA, є "десь між надзвичайно складним і неможливим".
В ЄС та Великій Британії є й інші пропозиції, які також можуть мати непередбачуваний наслідок – підірвати наскрізне шифрування, яке є технологією, що забезпечує конфіденційність і безпеку. Активісти демократичного руху, зокрема з Американського союзу громадянських свобод і Фонду "Електронний кордон", попередили, що наскрізне шифрування має вирішальне значення для захисту прав людини і демократичних цінностей. Кілька компаній, у тому числі розробники безпечних додатків для обміну повідомленнями, якими користуються організації громадянського суспільства і демократичні активісти, пригрозили піти з ринків через ці пропозиції.
Штучний інтелект/автоматизація відкрили цілий новий світ. Те, як цей світ формується, матиме глибокі наслідки для майбутнього технологій, суспільства і демократії в трансатлантичному просторі та в усьому світі. Обговорюючи поточну і майбутню політику, уряди повинні ретельно зважити вплив на кібербезпеку і приватність. Ставки дуже високі.
Джерело: CEPA