Найбільше кафе та бари "скосили" грошей у дні матчів Євро-2012 в містах-господарях. Подекуди виручка зросла на 80%, у порівнянні зі звичайним днем. Фани спустошували кухні пабів і ресторанів, скуповуючи, переважно, пиво, горілку з "Ред булом", борщ, піцу та інші закуски. А кафе ввійшли в режим роботи "до останнього клієнта".
Одноденні туристи
Однак гарний день минав відразу після матчу.
"Вдалими днями були лише дні матчів і приплив людей був після футболу. Всі решта дні пройшли, як звично по всій Україні", - зауважив у коментарі iPress арт-директор пабу "Ліверпуль" у Донецьку Олександр Єрьоменко.
Наплив гостей спокушував керівників закладів харчування піднімати ціни на популярну продукцію. Для прикладу, в Донецьку страви та напої в багатьох кафе подорожчали в середньому на 20% саме на період чемпіонату.
"Судячи з розмов з іншими рестораторами, то так (ціни змінювали – ред.). Хтось планував піднімати ціни і хтось це зробив. На 20%, можливо й більше", - зазначив Олександр Єрьоменко.
750 літрів пива випили під час матчу Україна-Швеція. Фото: forum.lvivport.com
Подорожчання в основному стосувалося напоїв, а де-не-де ціни стали вищими й на закуски до пива.
Ресторани переживають застій, - Олена Палій ("Docker's ABC")
"Ціни на їжу не змінювалися. Подорожчали напої, пиво, горілка, вино", - розповідає менеджер однієї з мереж закладів громадського харчування Христина Тузяк.
За її словами, в студентських закладах мережі вартість пива зросла на 1 гривню. Там, де більш платоспроможна аудиторія зростання ціни на напої становило 5-6 гривень.
"Ми не скаржимося на те, що людей немає", - додає представник мережі, поінформувавши, що в день матчу Україна-Швеція у їхньому закладі у Львові випили 750 літрів пива.
"Ми піднімали ціни в розмірі, на який зростала собівартість продукту. Постачальники збільшували дещо ціни. Подорожчання було незначне і пов’язане не так з Євро-2012, як з поточною роботою", - розповіли нам в донецькому пабі "Golden Lion".
Свято не для всіх
Під час Євро-2012 пощастило не всім. Популярними серед вболівальників є паби, але далеко не всі ресторани. Дорогі, елітні, заклади не отримали стільки відвідувачів, скільки сподівалися.
"У ресторанів невеликий застій", - зазначила iPress адміністратор Docker’s ABC Олена Палій
"Бувають іноземці, але їх не так багато. Під час матчів, коли пряма трансляція, то заходять в гості. Але так, то не дуже. Більше йдуть у фан-зону або у щось подібне відпочивати", - додали в одному з ресторанів, що знаходиться на Хрещатику.
Похвалитися натовпом відвідувачів можуть здебільшого заклади, розташовані в центральній частині Києва. Деякі з них і наважилися на підвищення цін, але масового подорожчання ресторатори не помітили. Здебільшого в столиці ціни зросли в центрі та біля фан-зони. Все залежало від потоку туристів.
"Якщо фанів висадили на бульварі Пушкіна (в Донецьку – ред.), то всі довколишні заклади були забиті. В не центральну частину міста їх не повезуть", - зазначили в Golden Lion.
Водночас деяким з кафе "пощастило" потрапити у зону перекритих вулиць. Туди в період Євро-2012 взагалі мало, хто заходив.
"У нас Євро вплинуло в гіршу сторону. Постраждав сам "Глобус" через перекриття. Немає нормального входу. Потрібно обходити, шукати, де зайти", - розповідає кондитер Світлана Курилова з "Водка бару" в ТВК "Глобус" у Києві.
Вболівальники люблять паби. Фото: popivu.org
За її словами, заклад очікував значно більшого припливу людей, але тепер крім невеликої відвідуваності впродовж дня, ще й є незручності у роботі з постачальниками.
"Для чемпіонату ми міняли меню, додавали більше українського, робили більший акцент на українську кухню", - додає Світлана Курилова.
Але саме кухня найбільше постраждала – замовлень впродовж дня небагато. На відміну від барів, куди вболівальники заходять випити частіше і вночі.
Після Євро
Значних змін після Євро-2012 очікувати не слід. Прогнозованого буму через проведення чемпіонату не було. У дні між матчами відвідуваність кафе та ресторанів така ж, як у звичний літній сезон.
Якби не українські вболівальники, ми сіли б в калюжу, - Олександр Єрьоменко ("Ліверпуль")
Деякі учасники ринку пов’язують це з "роботою" Західних ЗМІ, які перелякали іноземців статтями та фільмами про расизм в Україні тощо.
"В Україну не приїхало щонайменше дві третини людей, з тих, які мали б приїхати. А французи просто до нас не приїхали. Вони, мабуть, найбільш вразливі до повідомлень у засобах масової інформації", - зауважує Олександр Єрьоменко.
"Матч Україна-Франція – це провальний матч для Донецька. Якщо б не українські вболівальники, які наповнили місто, ми б просто сіли в калюжу", - додав він.
За його словами, ті ресторатори, які підняли ціни навряд чи повернуться до попереднього рівня. Це пов’язно з певними труднощами, зокрема, передруком меню, зміною цін. Арт-директор вважає, що заклади, де відбулося подорожчання під час Євро-2012, не виграють багато від цього у майбутньому.
"Я в своїй практиці ні разу не бачила, що якщо ціну підняли, щоб її повернули. Хіба що постійні відвідувачі вчинять бунт, взагалі перестануть ходити, то, можливо, повернуться", - повідомили нам в одному з донецьких пабів.
Христина Тузяк з мережі ресторанів "Локаль" розповіла, що у них не планують залишати ціни на тому ж рівні, що й під час Євро-2012. Там, де напої подорожчали незначно – ціни залишаться. Водночас у закладах, де приріст становив 5-6 гривень обіцяють знизити.