Facebook iPress Telegram iPress Twitter iPress search menu

Про що не говорить Ангела Меркель

Про що не говорить Ангела Меркель
Фото: AFP
Добре зрежисована тиша накрила єврозону із 17 країн, якою керує канцлер Німеччини Ангела Меркель, що розпочинає свою чергову виборчу кампанію з метою залишитися на третій термін після виборів 22 вересня. Цей спокій виникає також через наявність ознак того, що економіка єврозони ступила на шлях поступового виходу із рецесії. Проте, нові розбіжності можуть знову з'явитися після виборів, коли стане зрозуміло, що програми жорсткої економії в європейських країнах не можна завершити одночасно і прийде час оплатити чергові великі рахунки, пише видання The Economist.

З числа перших трьох країн єврозони, яким надавалися рятівні кошти в обмін на запровадження програм жорсткої економії – а саме Греції навесні 2010 року, Ірландії в кінці того ж року і Португалії в середині 2011 року – лише одна держава буде в змозі припинити виконання антикризової програми, як планувалося.

Завдяки своїй гнучкій економіці, в кінці цього року остаточно подякувати своїм кредиторам зможе Ірландія, чиї антикризові запозичення склали €67,5 млрд ($90 млрд). Все ж на практиці це буде лише частковим вирішенням проблем країни.

Невдовзі Ірландія зможе покладатися на приватні ринки для задоволення своїх фінансових потреб, а не на офіційні кредити. І країна не буде більше зобов'язаною дотримуватися суворих фінансових і економічних умов, які їй встановили європейська влада та МВФ. Незважаючи на те, що Ірландії вдалося здійснити кілька успішних запозичень на ринках капіталу цього року, країну продовжує турбувати можливість знову залишитися наодинці.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Світло в кінці тунелю: Європа наближається до виходу з кризи

Дефіцит бюджету цього року залишається високим, на рівні 7,5% ВВП. Державний борг, роздутий через масштабне вливання державних коштів у банки Ірландії, досяг 125% від ВВП. Справжні борги є ще більшими, тому що великий шматок ВВП включає в себе слабо оподатковані прибутки, отримані іноземними транснаціональними корпораціями; борг у відсотках від ВНП, частини ВВП, який розподіляється поміж ірландських громадян і основної бази оподаткування, складає більше ніж 150%.

Усвідомлюючи свою вразливість, Ірландія хоче, щоб її запозичення були захищені від спекулянтів Європейським центральним банком (ЄЦБ), який обіцяв робити потенційно необмежені покупки боргів на вторинних ринках. Але країна матиме на це право тільки якщо підпишеться на проведення спільної програми із фондом фінансового порятунку єврозони, який забезпечить країні чергову кредитну лінію. І хоча вимоги цієї програми будуть легшими, ніж ті, які накладалися при підписанні плану жорсткої економії, Ірландії все одно не уникнути фінансового моніторингу. Крім того, ЄЦБ заявив, що залученим до цього має бути також МВФ. Коротше кажучи, Ірландія вийде з однієї антикризової програми для того, щоб розпочати іншу.


Ірландія першою матиме змогу відмовитися від економії. Фото: EPA

Вихід Ірландії з програми економії передбачає початок виходу Португалії в середині 2014 року, через три роки після отримання фінансового порятунку, в її випадку – €78 млрд. Проте, така перспектива для Португалії сьогодні поставлена ​​під сумнів через болісний спад в економіці країни, який підірвав підтримку для уряду Педро Коельо. Португалії вдалося залучити деякі кошти на фінансових ринках на початку цього року, проте, з тих пір країна страждає від гострої політичної кризи, що послабило потенціал уряду у його намаганні приборкати дефіцит бюджету у 5,5% ВВП цього року.

Середньострокові перспективи зростання обтяженої боргами економіки Португалії є досить бідними. Державний борг досяг 127% від ВВП, існує високий потенціал для його зростання. Уряд має великі умовні зобов'язання, що виникають у зв'язку з державними гарантіями, та через велику кількість фірм, що перебувають у державній формі власності.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Греція: біль поруч із красою

Ці гарантії можуть перетворитися на фактичну заборгованість: за оцінками МВФ, вони можуть додати ще 15% ВВП до боргового тягаря, підіймаючи планку державної заборгованості вище 140%. У той час як відсотки по ірландських десятирічних облігаціях є нижчими 4%, прибутковість португальських облігацій є вищою 6,5% – занадто високий показник для аж настільки заборгованої країни. Ринки не вірять у те, що Португалія зможе уникнути тої чи іншої форми другого плану фінансового порятунку.

Такою була доля Греції в минулому році, після використання країною першого плану порятунку економіки в травні 2010 року. Разом дві програми фінансового порятунку надали країні €246 млрд фінансування: це більше, ніж ВВП Греції. Тепер виглядає на те, що країні буде необхідно ще більше коштів: МВФ говорить, що діра в розмірі €4,4 млрд відкриється в кінці 2014 року. МВФ може позичати тільки за умови, що фінансування є безпечним на рік вперед, тому МВФ хоче гарантій від міністрів фінансів Єврогрупи, що вони заповнять прогалину. За цим видніється ще одна дірка в 2015 році, в розмірі €6,5 млрд.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Як Португалія хоче перемогти кризу імпортом євреїв

Фундаментальною проблемою є те, що грецький борг продовжує бути занадто високим. Державний борг досягне свого піку у більш ніж 175% ВВП в кінці цього року. Є надія на те, що відновлення економіки, починаючи з 2014 року, разом з чинними програмами фінансової економії покладуть початок руху заборгованості по низхідній траєкторії. Однак, Греції будуть потрібні чергові полегшення боргового тягаря, якщо країна планує досягти показника у 124% заборгованості до 2020 року. Через те, що більшість грецьких боргів в даний час перебувають в офіційних руках, а МВФ наполягає на погашенні своїх кредитів, ця допомога має надійти від решти країн єврозони. МВФ говорить, що Єврогрупа повинна забезпечити полегшення тягаря заборгованості у розмірі 4% ВВП (близько €7 млрд) на 2014-15 роки. А потім їм доведеться придумати ще щось, щоб досягти іншої мети – зменшення заборгованості нижче 110% до 2022 року.

Допомогти у вирішенні проблеми мало б збільшення доходів від приватизації, але Греція має жахливий досвід невиконання цих показників: на цей рік показник для приватизації буде недовиконано на €1 млрд.

Таким чином, головним вирішенням цієї проблеми повинно стати прощення боргів. Європа вже полегшила борговий тягар для країн-боржників за рахунок зниження процентних ставок за кредитами і збільшивши терміни погашення. Греція отримує навіть ще більше допомоги, залучаючи, наприклад, прибутки центрального банку від покупки облігацій. І всього цього виявляється недостатньо. Незручна правда, яка є очевидною перед німецькими виборами, стане явною після їх закінчення.

Оригінал: The Economist

Переклад: iPress.ua

Боротьба з ППО супротивника  по-українськи. Українці ефективно знищують російську ППО вздовж лінії фронту – Том Купер
Боротьба з ППО супротивника по-українськи. Українці ефективно знищують російську ППО вздовж лінії фронту – Том Купер
Дугін розповів, як зруйнувати Захід зсередини. Такер Карлсон і
Дугін розповів, як зруйнувати Захід зсередини. Такер Карлсон і "путінський Распутін" залізли у вітальню США – Джулія Девіс
Ситуація на східному фронті. Часів Яр, Сіверськ та можливість наступу на Харків та Суми – Frontelligence Insight та Дара Массіко
Ситуація на східному фронті. Часів Яр, Сіверськ та можливість наступу на Харків та Суми – Frontelligence Insight та Дара Массіко
росія просувається на Сході. Її військова ефективність підвищилася, проте, чи надовго? – Мік Раян
росія просувається на Сході. Її військова ефективність підвищилася, проте, чи надовго? – Мік Раян
росіяни втратили можливість наступати на оперативному рівні. Тож маємо 1000 маленьких атак піхотою – Том Купер
росіяни втратили можливість наступати на оперативному рівні. Тож маємо 1000 маленьких атак піхотою – Том Купер
Чи змінилося ставлення Пекіна до москви? Два сценарії війни Китаю із Заходом
Чи змінилося ставлення Пекіна до москви? Два сценарії війни Китаю із Заходом
Заворушення в Грузії може використати росія. Не виключено й нове вторгнення – Люк Коффі
Заворушення в Грузії може використати росія. Не виключено й нове вторгнення – Люк Коффі
путін, Кадиров і пекельна сірка. Чеченський та російський лідери пов'язані між собою життям і смертю – Едвард Лукас
путін, Кадиров і пекельна сірка. Чеченський та російський лідери пов'язані між собою життям і смертю – Едвард Лукас