Горілчаний ринок скорочується через тінь, акцизи і вбогість українців
"Загалом на ринку є зниження обсягів випуску і, більш того - воно буде ускладнюватися", - розповів генеральний директор холдингу Global Spirits (ТМ "Хортиця", "Мороша") Сергій Величко у коментарі журналу Forbes.
Представники галузі пояснюють таку негативну динаміку інтенсивним нарощуванням виробництва горілки напередодні підвищення акцизів на неї - на 11% з 1 квітня. "Зробили завищену кількість товару, - констатує Величко. - І склади багатьох компаній, наскільки я знаю, були переповнені".
Виробництво "із запасом" у попередні місяці - не єдина причина зменшення пропозиції горілки. Є й довгострокові фактори, стверджує генеральний директор "Української алкогольної компанії "Олімп" (ТМ Prime, "Плакуча верба" тощо) Юлія Самойлова.
"Зростання ринку стримують низька купівельна спроможність споживачів, підвищення акцизу і, відповідно, зростання цін, - перераховує вона. - А також недостатній контроль за контрафактом в торгових точках і самогоноваріння".
Схожі пояснення надає директор напрямку лікеро-горілчаних виробів групи компаній "Петрус" Сергій Губський: перехід частини споживачів внаслідок подорожчання продукції на дешевший інший алкоголь і самогон. "За два роки мінімальна роздрібна ціна горілки зросла з 17,96 гривні за 0,5 літра до 30,10 гривні, а це зростання майже в два рази! - каже він. - Основна і єдина причина падіння обсягів виробництва - зниження реалізації загалом на ринку алкоголю".
Це підтверджує і статистика. Згідно з підсумками 2012 року, згідно з даними дослідницької компанії RTRI, спостерігається стагнація в сегменті "горілка".
За словами Самойлової, зростання цін призводить до скорочення легального ринку горілки. Збільшується споживання дешевого сурогату - самогону і нелегально виробленого спиртного (ціна якого - нижча за мінімальну роздрібну). Представники індустрії відзначають, що контрафакт сьогодні можна знайти навіть на полицях магазинів.